Bil

Nå er hun gift

Cameron Diaz og Benji Madden giftet seg i natt.

Tuesday, January 6th, 2015 Bil No Comments

Slik gjenskapte de Vemork i «Kampen om tungtvannet»

(Dagbladet): Det ble ny seerrekord for premiere-episode på norsk dramaserie da «Kampen om tungtvannet» gikk på lufta søndag. Den påkostede serien forteller historien om sabotasjeaksjonene mot Hydro-fabrikken på Vemork i Telemark under Den andre verdenskrigen.

De spektakulære scenene kan NRK blant annet takke Storyline for. Det norske selskapet, som er en av de største på etterarbeid på film og tv i Norge, hadde åtte mann i arbeid i tre måneder for å skape de totalt 187 effektbildene i serien.

Blant annet har Storyline gjenskapt 1940-tallets Vemork ved å bruke bilder av fabrikkanlegget slik det ligger i dag og legge til den store fabrikkbygningen som ble sprengt av sabotørene.

- Det spesielle med denne jobben var at det var så stort fokus på å få alle detaljer korrekte. Vi visste at det var noe folk ville være opptatt avsier Storyline-produsent og VFX-manager Torgeir Busch til Dagbladet.

- Vi gikk gjennom flere korreksjonsrunder, blant annet det ble lagt stor vekt på detaljarbeid, sier han.

I bildeserien over kan du se flere av bildene fra serien – før og etter at de digitale effektene er lagt til.

Studerte Youtube

Når gamle dagers Vemork skulle bygges opp på dataskjermen, var lokal historiekunnskap nødvendig. Det var under opptakene på stedet at Busch kom i kontakt med mannen som skulle bli en uvurderlig kilde til informasjon – lokalhistoriker og Vemork-ekspert Bjørn Iversen.

- Han er født og oppvokst på Rjukan, svært opptatt av Vemork-historien, og ble brukt flittig for å få det til å se riktig ut. Når bildene passerte Bjørns kontroll, følte vi oss sikre på at de i det minste ikke var helt feil, sier effekt-makeren.

En av spørsmålene dreide seg om overflatestrukturen på det sprengte bygget.

- Nesten alle bilder er i svart hvitt, så det fremgikk ikke om det var malt eller ikke. Ved hjelp av Bjørn og hans samling bilder av Vemork-anlegget kunne vi slå fast at bygget var malt, men at malingen var så avskallet i 1940 at det likevel fremsto nokså grått, sier Busch.

Også andre historiske kilder ble tatt i bruk for å lage scenene så korrekte som mulig. Effektmakerne skal blant annet ha studert gamle filmer på Youtube for å danne seg et inntrykk av hvilke bevegelser det er troverdig at et jagerfly fra 40-tallet beveger seg i lufta.

Skal gli inn

- «Kampen om tungtvannet» var en både stor og spennende jobb for oss. Ikke minst fordi det er en serie der effektene skal være mest mulig «usynlige». Når ingen av anmelderne har nevnt effektene, tar jeg det som et kompliment. De skal gli inn i serien og ikke være noe du legger spesielt merke til, sier Busch.

- Derfor er det veldig kult å jobbe med en regissør og en fotograf som tør å la kameraet bare sveipe over de påkostede effektene, og ikke falle for fristelsen å dvele ved dem. Det er en moderne tankegang som gjør at effekter generelt blir mye kulere i film og på tv, sier han.

Tuesday, January 6th, 2015 Bil No Comments

Biler snurrer rundt og politiet advarer: Kjør forsiktig!

Patruljene i Østfold melder om særdeles glatte kjøreforhold på småveiene i distriktet på grunn av underkjølt regn. Kjør forsiktig, oppfordrer operasjonssentralen i Østfold politidistrikt på Twitter i 3-tiden natt til tirsdag.

Ifølge Østfold-politiet har Mesta hatt alle ressurser i sving på hovedveiene i løpet av natten.

Også på den andre siden av Oslofjorden melder politiet om svært glatte veier, særlig veiene i indre Vestfold.

– Bilførere bes være forsiktig. Vegtrafikksentralen er varslet, opplyser Vestfold politidistrikt i 3.30-tiden.

Ved Gardermoen var det så glatt at en bil snurret rundt og kjørte i autovernet ved avkjøringen fra E6 i 4-tiden. Romerike politidistrikt opplyser at det er glatt på stedet, men at ingen ble skadd.

Statens vegvesen melder om underkjølt regn og vanskelige kjøreforhold i store deler av Akershus.

– Det er meldt om vanskelige kjøreforhold på grunn av regn som fryser på bakken i Akershus/Romerike, Asker og Bærum. Alt mannskap er ute. Vi oppfordrer alle trafikanter til å ta det med ro og kjøre etter forholdene, skriver Statens vegvesen på sin Facebook-side.

(NTB)

Tuesday, January 6th, 2015 Bil No Comments

Ville besøke ekskjæresten

(Dagbladet): Natt til lørdag våknet California-mannen Tony Hernandez av rop om hjelp fra skorsteinen.

Der sto hans 35 år gamle ekskjæreste bom fast.

Måtte slå i stykker pipa

Da det viste seg at hun ikke kom seg inn hoveddøra, hadde hun forsøkt å ta seg inn i huset via pipa.

- Hun sa: «Jeg sitter fast i skorsteinen». Så jeg forsøkte å få henne ut derfra, men det var for vanskelig, sier Hernandez til CBS Los Angeles.

Dermed var det ikke annet å gjøre enn å kontakte brannvesenet, som etter to timer til slutt lyktes i å få kvinnen ut av pipa ved å slå den i stykker.

Fraktet til sykehus

De har selv postet bilder på Twitter av den smått utrolige redningsaksjonen.

Blant annet ser man et par nakne bein gjennom hullet brannmennene laget. Kvinnen tok av seg klærne før hun startet skorsteinsferden.

Hun ble fraktet til sykehuset etter hendelsen, men skal ikke ha pådratt seg alvorlige skader.

Skorsteinen ble fullstendig ødelagt under redningsaksjonen.

Hernandez sier til CBS Los Angeles at han ikke bor sammen med kvinnen, som han har tre barn med.

Flere pipe-forsøk

California-kvinnen langt fra den første som prøver å ta seg inn i et hus via pipa.

I 2010 døde en kvinne i samme delstad av kvelning, etter at hun forsøkte å snike seg inn i elskerens bolig.

Ifølge politiet var hun fanget i pipa i tre dager før hun døde.

Også i oktober i fjor måtte en California-kvinne reddes ut av pipa etter et forsøk på å komme seg inn til en ekskjæreste.

Tuesday, January 6th, 2015 Bil No Comments

Inne i dette norske skipet befinner det seg 1400 luksusbiler

(Dagbladet): Det norske skipet Höegh Osaka, som ble styrt på grunn med vilje da det sto i fare for å kantre, ligger fortsatt med en 45 graders slagside på en sandbank i The Solent, sundet som skiller øya Isle of Wight fra det britiske fastlandet.

Området er en viktig farled for skipstrafikk til og fra Southampton.

Stor verdi

Mannskapet på 25 er evakuert. Én person ble sendt til sykehus med lettere skader. Ingen nordmenn var om bord da båten ble styrt mot sandbanken.

Nå melder Expressen at om bord i denne båten er det omtrent 1400 luksusbiler til en verdi av over 407 millioner norske kroner, etter dagens valutakurs. Biler av typen Jaguar, Land Rover, Mini og Rolls Royce står i fare for å havne på havets bunn.

Det er usikkert hva slags skader bilene er blitt påført og hvor lang tid det vil ta å rette opp skipet igjen. Akkurat nå er det sterke vinder i området som gjør arbeidet vanskeligere. I tillegg er det ventet et skikkelig uvær i området i løpet av natta.

En mulighet er å frakte bort båten når det er flo i området. Forsøk så langt har ikke vært vellykket.

Skulle til Midtøsten

Ifølge Höegh Autoliners tar det grunnstøtte skipet ikke inn vann, og det er heller ikke meldt om utslipp fra havaristen, som har 200 tonn bunkersolje om bord.

Skipet la fra kai i Southampton klokken 20.20 i går kveld. En drøy time etter avgang grunnstøtte det.

Höegh Osaka er 180 meter langt og 32 meter bredt og har en bruttotonnasje på 51.770. Skipet kan frakte over 5.400 personbiler og ble bygd i Japan i 2000.

Skipet hadde lastet om bord kjøretøy i Southampton og hadde satt kursen mot Tyskland. Der skulle det tanke opp og få om bord flere kjøretøy, før ferden etter planen skulle ha gått videre til flere havner i Midtøsten.

Monday, January 5th, 2015 Bil No Comments

Ja, det brukes fortsatt tungtvann i Norge

(Dagbladet): Tungtvann har vært på en del norske tunger i dag, om ikke fysisk, så i hvert fall verbalt, etter at over 1,2 millioner av oss så første episode av «Kampen om tungtvannet» på NRK 1 søndag kveld.

Og enkelte spør seg kanskje, som en av skuespillerne i en av åpningsscenene: – Hva er det egentlig med dette vannet?

Det er i hvert fall tungt. Sunniva Rose, doktorgradsstipendiat i kjernefysikk ved Universitetet i Oslo, forklarer:

- Tungtvann er 10 prosent tyngre enn vanlig vann. Vi kan kalle vanlig vann «lettvann», sier Rose til Dagbladet.

D2O

Vanlig vann skrives som de fleste vet H2O. Tungtvann blir D2O.

- I «lettvann» er det to hydrogenatomer og ett oksygenatom. I tungtvann er det i stedet for hydrogen døytroner, som også kalles tungt hydrogen. Vanlig hydrogen har kun ett proton i atomkjernen sin, og ikke noe mer. Et døytron har ett proton og ett nøytron i kjernen sin. Da blir det dobbelt så tungt, sier Rose.

Annerledes

Tungtvannet ser ut som vanlig vann. Men det oppfører seg litt annerledes. Det har et normalfrysepunkt på 3,81 °C og et normalkokepunkt på 101,42 °C.

- De fysiske egenskapene er annerledes, sier Rose.

Egenskapene kan utnyttes i atomreaktorer, og det var derfor tyskerne var så interessert i det: De trengte det da de skulle produsere plutonium fra uran, som finnes i naturen.  

- Tungtvannet skal kjøle ned reaktoren. Men det skal også fungere som en moderator som bremser nøytronene. Når en atomkjerne spaltes, deles den i to, samtidig som det løsner nye nøytroner som kan treffe andre urankjerner, slik at de spaltes igjen og det skapes kjedereaksjoner og energi, sier Rose og fortsetter:

- Når nøytronene kommer ut fra spaltningsprosessen, har de for høy fart til å få nye kjerner til å spaltes. Både lett- og tungtvann kan brukes som moderator til å bremse nøytronene. Men vanlig vann «spiser opp» nøytronene, slik at de blir borte. Det gjør ikke tungtvann, sier Rose.

Brukes i Norge

Tungtvann ble oppdaget på 1930-tallet, og produsert i industriell målestokk på Hydros anlegg på Rjukan fra 1934. Produksjonen og eksport til utlandet fortsatt fram til 1988, ifølge Wikipedia.

Men det brukes fortsatt tungtvann i Norge: På forskningsreaktorene på Kjeller og i Halden.

- Vi bruker mellom 100 og 300 kilo i året på Kjeller, sier reaktorfysiker Sverre Hval ved Institutt for energiteknikk (IFE) til Dagbladet.

- Vi var heldige og fikk kjøpt en del fra Sverige da de la ned en reaktor der for mellom 1200 og 1500 kroner per kilo. Ellers må vi kjøpe fra Canada eller Argentina, sier Hval.

Tungtvannet brukes som moderator, altså å forsinke nøytronene. På Kjeller driver forskerne med grunnforskning på faste stoffer, og studerer atomer og molekyler «på et nivå som ingen andre forskningsinstrumenter gir mulighet for».  

- Tungtvannet bremser ned nøytronene som kommer fra fisjonen, sier Hval.

Stor interesse

Hval har gitt «Kampen om tungtvannet»-produsentene noen faglige råd underveis, og sier han synes det faglige nivået i første episode var bra.

- Men jeg synes det var litt rart at de ikke fortalte at tyskernes mål var å lage plutonium. Kanskje det kommer etter hvert, sier han.

At det er en viss ny nysgjerrighet rundt tungtvann, Rjukan og sabotasjeaksjonen er det for øvrig liten tvil om. Store norske leksikon opplevde i dag at artiklene om «tungtvann» og «tungtvannsaksjonen» plutselig fikk ganske mange ny lesere i løpet av søndagen.

- Artikkelen om tungtvann gikk fra ca. 200 lesere om dagen til 3537 lesere på søndag, og artikkelen om tungtvannsaksjonen gikk opp fra ca. 50 lesere om dagen til 2462 lesere på søndag. Biografiene om Leif Trondstad i Store norske leksikon og i Norsk biografisk leksikon økte også, sammenlagt fra ca. 10 til 1289 lesere om dagen på søndag, skriver Erik Dyrhaug, redaktør i Store norske leksikon, i en e-post til Dagbladet.

Monday, January 5th, 2015 Bil No Comments

300 strandet på Gardermoen enda en natt. – Jeg har ikke opplevd makan

(Dagbladet): – Dette er alldeles uhørt, jeg har ikke opplevd makan, sier Øyvind Hagen fra Oslo til Dagbladet.

Han er en av rundt 300 passasjerer som i går formiddag skulle forlate vinterkulda i Norge til fordel for sol og varmegrader i Thailand.

Men flyet fra Thai Airways var ikke kommet lenger enn på vei mot rullebanen på Oslo Lufthavn Gardermoen da det plutselig snudde og kjørte tilbake til gaten igjen.

- Vi ble sittende i flyet i bortimot tre timer. Vi fikk litt drikke og noen nøtter, før vi ble bedt om å gå ut og hente bagasjen og gå til et område for å få mer informasjon. Der sto vi vel og ventet i bortimot to timer, for så å bli booket inn på Clarion Hotel på Gardermoen, sier Mai Torunn Brattås fra Fredrikstad.

Kansellert igjen

Passasjerene fikk beskjed om å møte på Gardermoen igjen halv ni neste dag, da flyet etter planen skulle gå klokka tolv.

- Vi kom oss gjennom sikkerhetskontrollen igjen og ventet på flyet, men det ble hele tida utsatt «en halvtime», sier Brattås frustrert.

Til slutt ble de informert om at de måtte ta inn på flyplasshotellet nok ei natt. Årsaken til kanselleringene er angivelig et teknisk problem.

- Det var ikke akkurat her vi hadde tenkt å tilbringe ferien vår. Det har vært veldig store skriverier rundt Norwegians forsinkelser i Thailand, men dette er like ille, sier Brattås.

- Tafatt

Hun og medpassasjerene fortviler over mangel på informasjon.

- Vi har ikke fått noen ordentlig informasjon om hva som har skjedd. Vi hørte at det skulle komme en mekaniker fra Thailand, men jeg vet ikke.

- Jeg aksepterer at en maskinskade kan hende noen hver, men det er så tafatt og lite orientering rundt dette at folk er helt fortvilet, sier Øyvind Hagen.

- Det siste vi har fått høre, er at vi skal reise i morgen ettermiddag eller kveld, men de kunne ikke garantere noe hundre prosent. Årsaken er visstnok at de er fullbooket og at de ikke får tak i andre fly, sier Mai Torunn Brattås.

- Jeg er ikke sikker på at vi kommer avgårde i morgen heller, sukker Hagen.

Flere av passasjerene stusser over at flyselskapet, som er en del av Star Alliance, ikke kan sette inn et nytt fly.

- Det må jo finnes et fly i nærheten som det er mulig å sette inn, det må jo være en av fordelene med å fly med et selskap som tilhører en allianse, sier Marvin Thorsø.

- Vi mister en feridag for hver dag som går. Vi skulle være borte i tre uker, men nå er starten på ferien helt ødelagt, sier han.

Det har ikke lykkes Dagbladet å komme i kontakt med Thai Airways i kveld.

Monday, January 5th, 2015 Bil No Comments

Skal en manns utseende påvirke rettssaken mot ham? Det ble tema da Jason møtte i retten

(Dagbladet): Skal en manns utseende påvirke rettssaken mot ham?

Det ble tema da 39 år gamle Jason Barnum møtte i retten i Alaska i forrige uke, tiltalt for 33 lovbrudd, deriblant drapsforsøk mot en politimann i 2012.

Barnum har fått mye omtale i amerikanske medier, mye grunnet hans skumle ytre.

Skjelett-tatovering

Mannen har fått tilnavnet «Øyeeplet», fordi han har tatovert det hvite området på øyet helt mørkt. I tillegg er venstre side av ansiktet tatovert som et skjelett.

- Jeg tror Jason Barnum for lenge siden bestemte seg for at livet hans handler om å være fiendtlig mot andre, sa aktor Mark Mew i retten, da han argumenterte for at dommeren skulle ilegge ham en streng straff.

- Se på Barnum. Han har rett til å gjøre dette mot seg selv, og til å uttrykke seg. Vi kan ikke dømme ham for det, men jeg synes vi kan vurdere en manns holdning og oppførsel, sa aktor videre, ifølge The Independent.

Langt rulleblad

Barnum sliter med heroinavhengighet, har et langt rulleblad, og har tidligere innrømmet innbrudd og biltyverier. Forrige fredag ble han dømt til 22 års fengsel, etter at han vedgikk å ha skutt og såret en politimann på et hotell i Anchorage i Alaska for rundt to år siden.

Politiet hadde kommet på sporet av 39-åringen, som er dømt 14 ganger tidligere, da de etterforsket en rekke innbrudd. De fant bilen hans på parkeringsplassen utenfor et hotell, og tok seg inn på Barnums rom. Han skjøt mot politiet fra badet, ble selv skutt i armen og arrestert.

Siden har han sittet fengslet.

- Alle vet at jeg ikke er verdens hyggeligste fyr. Jeg forstår at det jeg gjorde var galt. Jeg kan ikke ta noe av det tilbake, sa mannen selv i retten.

Etter at han i 2010 ble ferdig med forrige soning, levde han på gata.

- Jeg prøvde å skaffe meg en jobb, men ingen ville ansette meg på grunn av mitt vakre ansikt, sa han i retten, ifølge Huffington Post.

Monday, January 5th, 2015 Bil No Comments

Rykteflom rundt Messi: Møtte ikke til trening i dag

(Dagbladet): Etter at David Moyes’ Real Sociedad slo giganten Barcelona 1-0 på søndag, kan det nærmest virke som om hjulene er i ferd med å falle av vogna fullstendig for storklubben.

Tidligere mandag ble det klart at klubbdirektør Andoni Zubizarreta fikk fyken, og like etterpå kunngjorde klubblegenden Carles Puyol at også han var på vei ut porten på Camp Nou.

Sent mandag kveld dukker det også opp flere rykter rundt klubbens aller største stjerne – Lionel Messi.

På kanten

Den vanligvis godt informerte avisa Marca skriver at argentineren har havnet på kanten med trener Luis Enrique, og at han ikke forstår hvorfor den ferske sjefen får den fulle støtten fra styret.

Ryktene ble ikke færre av at Messi var benket mot Real Sociedad og at han heller ikke tok del i lagets åpne trening i dag. Avisa skriver at Enrique ikke hadde fått noen forklaring på hvorfor fotballfenomenet uteble.

Sportsavisa AS kommer med lignende informasjon, og trekker fram en melding fra fotballstjerna i sosiale medier.

- Jeg skulle veldig gjerne vært på den tradisjonsrike juletreninga i dag. Jeg har aldri gått glipp av den før, men jeg har ingen kontroll over tilbakefall som dette. Mitt ønske er at alles drømmer vil bli virkelighet i 2015, skriver Messi på sin Facebook-side, uten å utdype hva slags «tilbakefall» det er snakk om.

Rykteflom

Som om ikke dette var nok gjengir svenske Expressen opplysninger fra radiokanalen RAC1 om at Chelsea har kommet på banen med en forespørsel om å hente Messi. Prisen skal være smått utrolige 2,3 milliarder norske kroner.

I tillegg skal klubben ha kalt inn til et møte på onsdag der Premier League-lederens interesse for deres juvel skal være tema.

Det er også rykter om at Adidas skal ha sagt seg villige til å bidra til å hente verdensstjernen til Stamford Bridge. Den tyske sportsgiganten er som kjent sponsor av både Chelsea og Messi.

Bensin på det allerede brennende er at Messi selv har begynt å følge Chelseas instagramkonto. Dette kan være starten på en overgangssaga av de sjeldne.

Monday, January 5th, 2015 Bil No Comments

Sandberg gir regjeringen et Krekar-ultimatum

• I et møte med utenlandske journalister i 2010 sa Krekar (Najmuddin Faraj Ahmad) at dersom han blir drept etter å ha blitt sendt ut av Norge, vil personen som står ansvarlig for utsendelsen, lide samme skjebne. Han navnga Erna Solberg som et eksempel.

• 26. mars 2012 ble Krekar dømt i Oslo tingrett til fem års fengsel for drapstrusler mot navngitte personer. Han anket på stedet. Dagen etter ble han pågrepet. Begrunnelsen var at det ville støte allmennhetens rettsfølelse å la ham gå fritt omkring mens han ventet på ankesaken.

• I juni, mot slutten av ankesaken som pågikk i seks uker, kom Krekar med nye trusler, denne gang mot Kjell Magne Bondevik, norske interesser i utlandet og norske politifolk.

• Ny tiltale og rettssak fulgte. I slutten av august dømte Oslo tingrett Krekar til ett års fengsel for blant annet trusler og oppfordring til terror.

• Krekar anket begge dommene. I ankesaken i Borgarting lagmannsrett ble Krekar dømt til fengsel i to år og ti måneder for trusler, men frifunnet for oppfordring til terror. Denne dommen er anket til Høyesterett.

• Høyesterett har dessuten rettskraftig avgjort at det endelige utsendelsesvedtaket til Krekar er gyldig.

Kilde: NTB

Monday, January 5th, 2015 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments