Bil

IBU-presidenten varsler ny dopingskandale Skiskyttere fra flere land

(Dagbladet): Det er NRK som i dag melder at Anders Besseberg, president i det internasjonale skiskytterforbundet (IBU), sier det neste uke vil komme en pressemelding som navngir dopingtatte skiskyttere.

- På grunn av ny teknologi så har vi utviklet nye testmetoder som gjør at vi nå kan teste prøver på nytt, og på grunn av disse testene har vi funnet positive dopingprøver, sier Anders Besseberg til NRK.

Han vil ikke fortelle hvilken nasjon de dopingtatte utøverne er fra, eller når prøvene ble tatt.

Gamle prøver

- Jeg kan ikke gå i detaljer på dette her nå. Men vi har positive prøver og det er snakk om utøvere fra flere nasjoner, forteller han til kanalen.

Det er derfor uvisst om det er nordmenn bland de som er tatt for doping.

Til Dagbladet sier Besseberg at han tror prøvene ble tatt for 1-2 år siden, men at heller ikke han får vite detaljene før over helgen.

- Jeg har en veldig sterk mistanke om at det gjelder EPO, enten nye typer eller at man har klart å ta mikrodoser av stoffet – veldig små doser. Men det kan jeg ikke bekrefte 100 prosent, sier Besseberg.
 

Seriøs oppgave

Det skal være prøver som har ligget på lager, som nå har blitt re-testet med den nye teknologien.

Besseberg sier at han forholder seg nøytralt til det som har skjedd.

- Vi luker ut de som jukser for å beskytte de rene utøverne, det er en oppgave vi tar 100 prosent seriøst, og blir glad hver gang. Det er ikke negativt, dette ser jeg positivt på. Det er en prioritet i IBU, en helt klar målsetting, om at de som prøver å jukse blir tatt ut, sier Besseberg.

En bombe

NRKs ekspertkommentator Halvard Hanevold kaller nyheten en «bombe».

- Jeg venter bare på å se hva som kommer, en positiv dopingprøve er jo en bombe uansett hva det blir. Det er ikke noe som bør påvirke, det er først og fremst viktig å få tatt dem, sier Hanevold til Dagbladet.

- Hvis folk har dopa seg og man analyserer og finner positive prøver, er det veldig bra at man tar tak i det og tar tak i det man har mulighet til, sier Hanevold.

NRKs ekspert Liv Grete Skjelbreid Poirée skriver følgende i en sms til Dagbladet:

- Jeg er ikke kjent med saken, annet enn hva jeg leste på nettet for fem minutter siden. Jeg er glad de som jukser blir tatt. Det er negativt at noen doper seg for enhver idrett, men det er betryggende at de som gjør det ikke kan føle seg trygge og at de blir tatt.

Nye metoder

I november i fjor ble russiske Alexander Loginov tatt i doping. 22-åringen avga positiv dopingprøve utenfor konkurranse allerede for ett år siden.

Det internasjonale skiskytterforbundets generalsekretær Nicole Resch uttalte den gang følgende:

- IBU har gjennomført ny analyse av enkelte dopingprøver fra forrige sesong, noe regelverket gir oss tillatelse til. Foranledningen var at det fra høsten 2014 finnes nye metoder for å påvise forbudte midler.

Dopingtatt

Den tyske skiskytteren Evi Sachenbacher-Stehle ble tatt for doping februar i år, under OL. Voldgiftsrett (CAS) reduserte hennes dopingutestengelse til et halvt år, etter at hun i utgangspunktet var utestengt i to år.

Sachenbacher-Stehle hadde allerede sonet ferdig straffen og hadde muligheten til å gå på en ny verdenscupsesong. Likevel la hun opp i november i fjor.

Sunday, January 11th, 2015 Bil No Comments

«Hver gang vi møtes»: Bjarne Brøndbo skrek seg til en sekser

Lene Nystrøm og Aqua har solgt ca 34 millioner album og singler, men det er ikke fordi de har fått gode anmeldelser! Men hvordan låter Aqua-låtene i andre versjoner? I kveldens program er det Lene og sanger hun har sunget med Aqua og solo som feires – i fjerde sesong av TV2-serien.

Jonas Fjeld:
«Dr. Jones» (Øland/Rasted/Norreen/Dif)
Jonas Fjeld har valgt en ganske annerledes tilnærming til denne låten, som var oppfølgeren til gjennombruddslåten «Barbie Girl». Amerikanske Hayseed Dixie har vist at alt kan spilles i bluegrassversjon, og det gjelder tydeligvis også Aquas «Dr. Jones». Bandet har en klassisk bluegrass-oppstilling – i en halvsirkel rundt én enslig sangmikrofon – og leverer en frisk versjon av en låt som i utgangspunktet har et enkelt og ganske anmassende refreng. Det «lindres» riktignok i denne versjonen, inspirert av Fjelds samarbeid med det amerikanske bluegrassbandet Chatham County Line. Ikke en gang Jonas Fjeld kan gjøre gull av gråstein, men låten har aldri være bedre! En artig – og velspilt – start på kvelden.

Thom Hell:
«Cartoon Heroes» (Rasted/Norreen)
En fengende låt som her – ikke overraskende, siden det er Thom Hell – får en runde gjennom melankoli-kverna. Og det funker, sjøl om den også blir noe anomym. Det kunne til og med vært en Thom Hell-låt, sjøl om tekstuniverset er noe fremmed for ham. Ifølge Lene Nystrøm brukte plateselskapet tre millioner på videoen. Thom Hell klarer seg fint uten video, og legger en tung og litt mystisk ramme rundt sangen i en americana-tapning. Ikke gærent, dette.

Silje Nergaard:
«Barbie Girl» (Nystrøm/Rasted/Norreen/Dif)
«Barbie Girl» er barnslig «tyggegummipop», en millionselger som i utgangspunktet er både catchy og enerverende. Den kan ikke reddes av noen, men det er kult at Silje gjør den i en litt mer voksen versjon, i samba- og mykjazztakt. Hun slipper seg mer løs og treffer noe bedre her enn på «Rai rai» sist lørdag, men er ikke i mål ennå. Men det er først og fremst låten, og ikke Silje, som er grunnen til at dette ikke blir optimalt. Den kan bli annerledes, men aldri veldig bra! Og – jeg venter fortsatt på at Silje og den flotte stemmen – og de myke fraseringene – skal komme skikkelig til sin rett.

OnklP:
«It’s Your Duty» (Nystrøm/Secon/Poole)
Der var det kanskje noen som satte potegullet i halsen. Det er OnklPs tur til å synge en «rompelåt» (refrenget «It’s your duty / shake that booty»). Pål «OnklP» Tøien tør der andre tier. Han kaller en spade en spade, for å si det sånn. Kan man si det på tv? Rapperen har oversatt og omarbeidet Lenes sang fra den slaktede solodebuten etter Aqua-bruddet fra engelsk til gatenorsk, kortet den ned med et minutt og gjort den til en OnklP-låt med den riktige flowen. Det er vel strengt tatt stort sett bare refrenget som står igjen? Samtidig røsker OnklP opp i den litt klamme feelgood-stemningen som rir programmet, og det trengs. Han er et friskt pust – som forventet.

Bjarne Brøndbo:
«Scream» (Nystrøm/Rasted/Jones)
«Og æ skrik», synger Bjarne Brøndbo, og det er vel ingen som gjør det bedre enn han på trøndersk. Her er det mye følelser, med  Lenes nå omtalte bulimi som et slags utgangspunkt for sangen. Det er dette «Hver gang vi møtes» blant annet handler om – å ta for seg en sang og gjøre den til sin egen, gi den en personlig touch. Bjarne har jobbet med teksten, og den treffer Lene i hjerterota. Det er vanskelig å tenke seg at dette er en Lene Nystrøm-sang når du hører den på dialekt, i røff, men sårbar poprock-tapning – og med en innlevelse du ikke hører så ofte hos rai rai-Bjarne. «Bildan lyg», synger han, og du tror på det. Dette er bare program nummer to, men dette er så langt det nærmeste vi er kommet et «Hjernen er alene»-øyeblikk i år.

Inger Lise Rypdal:
«Back To The 80′s» (Rasted/Norreen)
Aqua ble gjenforent, og dette ble en hit i Norge og Danmark. Bandet hadde vokst seg ut av tenåringsbobla og framsto som mer voksent. Inger Lises tolkning låner introen fra Eurythmics’ «Sweet Dreams», og versjonen er fengende nok, men refrenget sitter ikke like godt som på originalen. Jeg foretrekker Aquas egen versjon foran denne elektronikaversjonen med en Inger Lise som synger på engelsk – med tidvis dårlig diksjon. Her har hun prøvd å være moderne, og det kler henne ikke helt. Men Lene Nystrøm har hatt en fin kveld!

Neste uke er Jonas Fjeld hedersgjest.

Sunday, January 11th, 2015 Bil No Comments

- Jeg er usikker og redd for å være jøde i Paris

PORTE DE VINCENNES (Dagbladet): Tusenvis av mennesker har samlet seg utenfor det jødiske supermarkedet der fire gisler i går ble drept i en gisselaksjon etter to og et halv høydramatiske døgn i Paris.

Gisseltaker Amédy Coulibaly ble skutt og drept av franske paramilitære elitestyrker, i en samordnet politiaksjon mot ham og de to terrorbrødrene Said og Cherif Kouachi. Sistnevnte hadde forskanset seg inne på et trykkeri på industriområdet utenfor landsbyen Dammartin-en-Goele.

- Redd for å være jøde

Nå er hele plassen ved det jødiske bakeriet sperret av politiet, og beboere i området står ute på terrassene sine for å ta del i markeringen. Klokka halv åtte var det ett minutts stillhet til minne om ofrene.

- Det er politi her nå, men om to uker, når folk har glemt dette, så er ting tilbake til vanlig igjen. Jeg er ikke redd for terrorister, de er overalt i hele verden, men jeg er usikker og redd for å være jøde i Paris, sier 24 år gamle Sara, til Dagbladet.

- Jeg har flere venner som studerer i Israel, og Tel Aviv, og de sier at de har lyst til å bli der nå, at de ikke vil komme tilbake, sier hun.

24-åringen er på markeringen sammen med sin familie. Noen av vennene hennes kjente det drepte gisselet Yoav Hattib (21), og hun holder opp et bilde av ham fra Facebook.

Rystet

Han hadde nettopp kommet hjem fra en reise i Israel, hvor han blant annet hadde besøkt Jerusalem, forteller hun.

- Vi er rystet over det som har skjedd. Vi har snakket med en venn hvis mamma var innestengt i ett av fryserommene, og hun hadde ringt mannen sin for å si adjø.

- Vanligvis ville vi gått til sabbat i kveld, men alle synagoger er stengt. Alle er veldig opprørte, sier Sara.

- Vi er her for å protestere mot at terrorister angriper jødene og pressen. De prøver å skremme oss, de vil at vi skal dø, men vi kommr hit sammen for å si at vi ikke er redde, sier Julien, som også er til stede utenfor butikken.

Fire menn drept

Navnene på de fire personene som døde under gisselaksjonen i kosher-butikken i Paris, ble i dag offentliggjort. De fire var alle menn og alle jødiske.

Ifølge statsadvokat François Molins ble de fire trolig skutt av Coulibaly da han gikk inn i butikken og tok gislene. Det skal ha vært 15 gisler som slapp unna da Coulibaly ble drept av spesialstyrkene.

Tok pistol – henrettet

Samtidig har flere detaljer i dag kommet ut om de dramatiske timene inne på supermarkedet.

Ifølge en av de overlevende den franske avisa Le Point har snakket med, Mickael B, tok ett av gislene en av pistolene Coulibaly hadde lagt på disken. Han rettet den mot terroristen, men den virket ikke.

- Da ble han skutt av Coulibaly og døde umiddelbart. Sønnen min begynte å gråte. Han ville hjem, forteller den overlevende.

Redde barn

Dagbladet snakket i dag med ti år gamle Lola, som måtte gjemme seg inne på skolen mens gisselaksjonen pågikk. Hun er redd for å gå ut i dag.

Familien bor like ved supermarkedet. Da politiet stormet butikken, gjemte de seg inne på rommet, forteller mor Nanon.

- Det ristet i vinduene våre, ikke bare én gang – men fem ganger. Det smalt og bråkte. Jeg ville ha datteren min hjemme hos oss, sier hun.
 

Saturday, January 10th, 2015 Bil No Comments

Ødegaard om stjernestatusen: Jeg kunne aldri forestilt meg det

HAMAR (Dagbladet): Tidligere i uka var Martin Ødegaard i den spanske hovedstaden og trente med Real Madrid. Der skal drammenseren  også ha blitt skissert et kontraktstilbud fra den mektige klubbpresidenten Florentino Perez.

I kveld er det 16 år gamle supertaltentet tilbake på norsk jord og Idrettsgallaen på Hamar, hvor han er nominert til prisen «Årets gjennombrudd». En rekke norske idrettsstjerner er til stede. Likevel er det Ødegaard alle vil prate med.

- Det er litt rart, egentlig. Jeg kunne aldri forestilt meg det hvis vi hadde spolt et år tilbake. Det er litt rart og litt spesielt, sier Ødegaard til Dagbladet.

Massivt press

Det alle ønsker å vite, er hvilken klubb Ødegaard vil velge når han skal ta steget ut i Europa – og når avgjørelsen tas.

- Det har jeg ikke tenkt så voldsomt mye på. Dere får nok vite det når det skjer noe offisielt. Da skal jeg kommentere det. Frem til da er jeg Godset-spiller og trives godt med det, sier Ødegaard til Dagbladet.

Før turen til Madrid denne uka var allerede oppmerksomheten rundt teknikeren enorm. Klubber over hele verden ønsker ham og alle de store internasjonale mediene skriver side opp og side ned om den norske sensasjonen.

Derfor er det naturlig at presset om å levere sportslige prestasjoner at et skyhøyt nivå fort kan føles tyngende. Det er heller ikke alle 16-åringer som er nødt til å svare på kritiske spørsmål fra pågående journalister så fort de viser seg offentlig.

Ødegaard er imidlertid klar på at han ikke lar seg påvirke.

- Jeg føler ikke så mye press, egentlig. Jeg spiller bare fotball og har det gøy. Jeg gjør det jeg liker best i verden, sier Ødegaard.

- Rart og spesielt

Forrige sesong startet unggutten fra Drammen med treninger med Strømsgodsets rekruttlag i 4. divisjon. Etter hvert som månedene gikk ble han både tidenes yngste spiller og målscorer i Tippeligaen og den yngste debutanten i EM-kvalifiseringssammenheng, da han entret banen mot Bulgaria for Norges A-landslag.

De helt unike prestasjonene ballvirtuosen har levert på banen, har som kjent gjort ham ettertraktet over hele Europa.

Selv oppsummerer Ødegaard 2014 slik:

- Året har egentlig gått over all forventing. Før sesongen hadde jeg kanskje et håp om å debutere for Godset i Tippeligaen. Det gjorde jeg jo ganske tidlig. Etter det har det skjedd veldig mye, så det har vært et veldig bra år.

Nominert

I kveld måtte Ødegaard forbi et samlet pressekorps før han kunne finne plassen sin i Hamar OL-Amfi. Der konkurrerer han mot kombinertløper Jørgen Graabak og skiskytter Tiril Eckhoff om prisen for årets gjennombrudd.

På Dagbladets spørsmål om hva 1998-modellen vet om de to, begynner han imidlertid å le.

- Det er vel noen OL-gull der og sånn, så det er tøff konkurranse. He-he.

- Men du har levert bedre prestasjoner enn dem?

- Nei, det vil jeg ikke si. Det er to gode idrettsutøvere, sier Ødegaard før han går videre til neste journalist.

Saturday, January 10th, 2015 Bil No Comments

NÅ: Sivilforsvaret inn i kampen mot ekstremværet «Nina»

Ekstremværet Nina vil feie inn over Hordaland og Sogn og Fjordane i orkans styrke i dag. Uværet kan også ramme Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland og Møre og Romsdal. Yr.no skriver på sine nettsider at vinden som treffer Hordaland kan bli den sterkeste siden 1994.

NVE varsler i tillegg stor snøskredfare flere steder på Vestlandet, med varsler for både Sogn- og Fjordane, Hordaland og Rogaland.

Hele 168 000 mennesker var rammet av strømproblemer som følge av ekstremværet som traff kysten med orkans styrke.

HAR DU BILDER ELLER VIDEO AV UVÆRET? Tips oss på [email protected] eller send sms til 2400.

Saturday, January 10th, 2015 Bil No Comments

Sveen saboterte Halfvarsson: Jeg har et norsk flagg i panna, ikke et svensk

VAL DI FIEMME (Dagbladet): Calle Halfvarsson var sinna på en ukjent nordmann etter dagens etappe i Tour de Ski. Ifølge svensken gikk «den lille nordmannen» og dro ham i stavene underveis i løpet og irriterte ham skikkelig.

Nordmannen det er snakk om heter Simen Sveen og ligger på 18. plass i sammendraget etter dagens løp. Underveis i løpet var Sveen veldig aktiv i feltet, og dro blant annet Martin Johnsrud Sundby opp til den andre spurten.
 
Og det er her, ifølge Sundby, at Halfvarsson mister hodet og skjeller ham ut i løypa. For Sveen dro ham ikke i stavene, han hoppet inn i løypa foran ham før spurten.

- Om Calle sier at jeg dro i stavene hans er det feil, men vi hadde en liten nesten-krasj, sier Sveen til den svenske avisa Expressen.

- Hva ropte han til deg?

- Han ropte at han skulle ta meg om jeg fortsatte å holde på, sier nordmannen.

Sveen hoppet altså inn i sporet foran Halfvarsson på vei opp til den andre spurtprisen. Det var helt kalkulert, og Sveen gjorde det for å hindre Halfvarsson samtidig som Sundby og Northug fikk fri vei fram.

Petter vant til slutt spurten foran Halfvarsson.

- Jeg hadde ett oppdrag i dag, og det var å hjelpe Martin og Petter til flest mulig bonussekunder. Det jeg gjorde var helt bevisst, og jeg gjorde det for å hjelpe Martin og Petter, sier Sveen til Expressen. 

- Det er mange i Sverige som kommer til å mislike deg veldig sterkt nå, sier Expressens reporter.

- Det får de bare gjøre, det bryr jeg meg fint lite om. Jeg har et norsk flagg i panna. Ikke et svensk. 

Saturday, January 10th, 2015 Bil No Comments

Dette blir ikke stygt fordi Martin ikke liker Petter. Bare fordi begge vil vinne

FOR en time siden publiserte vi i Dagbladet.no en tittel du slett ikke skal tro på:

- I morgen vil Nortug samarbeide med Johnsrud Sundby, stod det der der, men la oss heller være både personlige og ærlige:

•• I morgen vil Petter mest av alt slå Martin, og Martin akkurat like mye slå Petter.

Dette er utholdenhetsidrett på et ekstremt høyt nivå, og den avsluttende etappen i Tour de Ski er hundre prosent prestisje. Det blir sjelden mye varig samarbeid av sånt.

OG for å fortsette i virkelighetens idrettsverden:

•• Gjennom hele denne sesongen har Norges desidert to beste langrennsløpere knapt noe viktigere mål enn å komme seirende ut av den interne duellen dem imellom.

Ikke fordi de har noe personlig imot hverandre, men fordi de hver for seg setter standarden. Petter med sin imponerende — og frekke — seiersrekke i OL -og VM, og Martin som regjerende mester i verdenscupen med et nytt treningsgrunnlag som i seg selv utfordrer alle som er mer enn normalt opptatt av å gå fort på ski.

Det er både Petter og Martin.

DERFOR ble sammenlagtlederen i årets Tour liggende utmattet i snøen i målområdet omtrent til siste løper var i mål. Rent fysisk er Petter jo ikke helt på plass ennå. Underveis i åssiden i Val di Fiemme forsvant de fleste av de sekundene som skulle fungere som et vern mot Martin opp slalåmbakken i morgen.

Men ikke tro at manglende krefter i seg selv avgjør denne duellen. I morgen kommer Petter på nytt  med alt han står for av vinnervilje. Det er uansett formidabelt.

MEN er det sunt?

Ikke i vanlig forstand. Eller som Martin presiserte mens NRK-reporteren lirket og lurte for å få ham til å akseptere favorittposisjonen etter en etappe som hintet om at dette bare ble en norsk duell:

- Dette er sjukt, sa Martin, og hadde medisinsk belegg for det. I hele vinter har han drevet rovdrift på lungene, og nå pep og harket det i et maskineri som ikke er konstruert for så mange utmattende løp på en uke.

SÅNN kommer nok Norges to sprekeste skikropper til å slå tilbake mot eierne, men ikke i morgen. Det tillater hverken Petter eller Martin.

Finalen i Tour de Ski er blitt dypt personlig. Ikke fordi Petter for snart to år siden gikk ut av det landslaget som Martin nå regjerer totalt. Den rent idrettsideologiske debatten om forholdet mellom landslag og privatlag, har lite med dette å gjøre.

I løpet av forsesongen har Petter fått sitt personlige opplegg til å fungere, mens Martin har brukt disse treningsmånedene til å gjøre herrelandslaget enda sterkere. Slik kan andre for en tid passe på prinsippene. Petter og Martin passer helst på hverandre.

BILDENE av de to muntert joggende sammen forleden, var akkurat så hyggelige som slike idrettsbilder skal være. På samme vis som Petter de siste par månedene har fungert flott på Martins etter hvert ganske personlige landslag, har de ingen problemer utenfor sporet.  Det eneste de sliter med, er å tape mot hverandre i sporet.

Det er derfor det blir stygt opp bakken i morgen. Gjennomtrente utholdenhetsutøvere som presser seg over sine egne grenser, er sjeldent noe pent syn underveis.
 
Og denne gangen er det alt å vinne der langt, langt oppe for begge to.

Saturday, January 10th, 2015 Bil No Comments

NÅ: Det er stor fare for at løse gjenstander kan treffe folk

Ekstremværet Nina vil feie inn over Hordaland og Sogn og Fjordane i orkans styrke i dag. Uværet kan også ramme Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland og Møre og Romsdal. Yr.no skriver på sine nettsider at vinden som treffer Hordaland kan bli den sterkeste siden 1994.

NVE varsler i tillegg stor snøskredfare flere steder på Vestlandet, med varsler for både Sogn- og Fjordane, Hordaland og Rogaland.

HAR DU BILDER ELLER VIDEO AV UVÆRET? Tips oss på [email protected] eller send sms til 2400.

Saturday, January 10th, 2015 Bil No Comments

Da terroristen fortalte gislene hvorfor de var medskyldige, tok en modig person til motmæle

(Dagbladet): Lørdag ble det kjent noe av det den drepte terroristen Amédy Coulibaly (32) fortalte til gisler inne i det jødiske supermarkedet Hyper Hide i bydelen Porte de Vincenne øst i Paris før antiterrorpolitiet gikk til aksjon.

Opptaket er av en samtale mellom gisseltakeren og gislene, der han rettfordiggjør sine handlinger og krever at man lar «muslimer være i fred».

15 slapp fri

- De vil at dere skal tro at muslimer er terrorister. Jeg er født i Frankrike, hvis de ikke hadde vært angrepet angrepet andre steder så hadde ikke jeg vært her, sa 32-åringen.
Radiokanalen RTL er blant dem som har fått tilgang til opptakene. 

Fire gisler ble drept i supermarkedet. Ifølge statsadvokat François Molins ble de fire døde trolig skutt av Coulibaly da han gikk inn i butikken og tok gislene. Det skal ha vært 15 gisler som slapp unna da Coulibaly ble drept av spesialstyrkene.

- Hvorfor gjør dere dette?

I samtalene med gislene forsøker terroristen å forsvare sine handlinger ved å referere til regimet i Syrias konflikt med opprørere og vestlige makters tilstedeværelse i Mali, Afghanistan og Irak.
 - Hvorfor gjør det dette? (…) De må stoppe (…) å angripe den islamske stat. De må stoppe å «avsløre» våre kvinner. De må stoppe å sende våre brødre i fengsel for ingenting, sier Coulibaly som startet sitt terrorraid ved å drepe en 27 år gammel politikvinne sør for Paris torsdag.

Gissel svarte

Ifølge opptakene skal Coulibaly så ha henvendt seg til gislene:

- Det var dere som valgte denne regjeringen og deres regjering har aldri lagt skjul på at den kjempet i Mali eller noen andre steder. Det er nummer en. Nummer to er at det er dere som finansierer dem. Dere betaler skatt og tips og dere er enige, sa terroristen.
- Men vi er forpliktet til det, svarer et gissel.
- Hæ? Dere trenger ikke. Jeg betaler ikke skatt selv.
- Når jeg betaler skatt er det for veier og skoler. Vi betaler skatt, men skader ingen, sier gisselet.

Truet

Coulibaly svarer at på samme måte som franskmenn nå står bak satiremagasinet Charlie Hedbo, der ti pressefolk og to politifolk ble drept av Coulibalys medsammensvorne, så bør de la muslimene få være i fred.

Coulibaly truet med å drepe de gjenværende gislene om politiet gikk til aksjon mot industribygget der brødrene fra Charlie Hebdo-massakren hadde forskanset seg.

Påtalemyndigheten kan ikke bekrefte om det var to gisseltakere, og statsadvokat Molins nevnte i går ingenting om at Coulibalys 26 år gamle kjæreste skulle ha vært med på aksjonen.

Saturday, January 10th, 2015 Bil No Comments

«Det er naturlig at jeg aldri befinner meg i samme rom som en mann»

Politiet leter lørdag morgen fortsatt etter Hayat Boumeddiene, kjæresten til Amedy Coulibaly som holdt gisler fanget i en kosherbutikk i Paris fredag. Hun omtales av politiet som bevæpnet og farlig.

Begge er mistenkt i saken der en politikvinne ble skutt og drept i Montrouge sør for torsdag.

Lørdag ble det klart at det høyeste beredskapsnivået fortsatt skal opprettholdes etter terrorangrepene de siste dagene, og Frankrike skal utplassere ytterligere 500 flere soldater i Paris og områdene rundt.

Det er foreløpig uklart om Boumedienne deltok i gisselaksjonen, hvor fire gisler ble drept. Boumedienne skal ha blitt sammen med Coulibaly torsdag kveld, dagen før gisselaksjonen i en jødisk matbutikk ved Porte de Vincennes, sier en kilde nær saken til Le Point.

Ifølge kilden utelukker ikke politiet at hun kan ha hatt en «logistisk rolle» i forbindelse med terroraksjonen.

Ikke blant de døde

Det var mange motstridende meldinger om hennes tilstedeværelse under gisselaksjonen torsdag. Noe medier meldte at hun stakk fra stedet da politiet stormet butikken, mens andre meldte at hun ble drept i aksjonen.

«Hun er ikke blant de drepte eller skadde», sier en kilde nær saken til Le Point.

Coulibaly ble drept da politiet stormet butikken. Politiet tror Boumeddiene kan ha dratt fra stedet da spesialstyrkene ankom butikken, skriver l’Express.

Gisseltakeren skal i lengre tid ha kjent Chérif Kouachi, den yngste av de to brødrene som skal stå bak angrepet mot Charlie Hebdo.

Coulibaly utvekslet mer enn 500 telefonsamtaler med kona til Cherif Kouachi fjor, opplyste statsadvokat Francois Molins fredag kveld.

Endret navn

26 år gamle Boumeddiene er en av syv søsken fra Villiers-sur-Marne, en av de østlige forstedene til Paris, skrive l’Express.

Hun skal ha algerisk bakgrunn, men endret navnet sitt for at det skulle høres mer fransk ut, skriver Independent.

Boumeddiene og Coulibaly skal angivelig ha giftet seg gjennom en religiøs seremoni i 2009 som ikke er anerkjent etter fransk lov, ifølge Independent.

I avhør med fransk terrorpoliti i 2010, fortalte Boumeddiene at hun og kjæresten hadde vært på besøk hos den dømte terroristen Djamel Beghal, som skal ha møtt Osama bin Laden i Afghanistan og som har sonet for planer om å sprenge den amerikanske ambassaden i Paris.

Besøkte terrordømt

Her lærte de å skyte med armbrøst, skriver Le Monde. Også Kouachi skal ha hatt kontakt med den terrordømte islamske lederen.
I avhøret sa hun at hun aldri hadde møttes ansikt til ansikt.

- Jeg så ryggen hans én gang. Jeg stilte ham spørsmål om religion mens vi to var i to forskjellige rom. (…) Det er naturlig at jeg aldri befinner meg i samme rom som en mann, sa hun i avhøret, ifølge Le Monde.

Ifølge avisa L’Obs (tidligere Le Nouvel Observateur) er Coulibaly en dømt ransmann som seinere er blitt en radikal islamist. 32-åringen ble i 2004 dømt til seks års fengsel for væpnet ran.

Etter at han slapp ut begynte han med salg av narkotika, og ble i 2006 dømt til to og et halvt års fengsel, ifølge avisa.

Saturday, January 10th, 2015 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments