Bil

EM-Skandalen: Frankrikes protest behandles nå

Det europeiske håndballforbundet (EHF) startet behandlingen av Frankrikes EM-protest onsdag morgen.

En avgjørelse er ventet før klokken 12.

- Konkurransekomiteen har akkurat satt seg i et møte nå, sier JJ Roland i EHF til NTB.

Frankrike håper å få medhold i sin protest.

Bakgrunnen er at Tyskland hadde for mange spillere på banen da de scoret ett mål i tirsdagens 24-24-kamp. Utfallet av behandlingen kan avgjøre hvem Norge møter i sin semifinale fredag. (NTB)

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

Slik greide John (83) å stikke av: Har aldri vært så lettet som da jeg rundet hjørnet

(Dagbladet): 16 timer etter at mannen som kalles «hatets sjeik» tok 17 gisler på Lindt-kafeen i Sydney, endte politiet gisselaksjonen ved å storme stedet.

Skulle bare ta en kjapp kaffe

Innen politiet stormet kafeen hadde fem gisler greid å flykte.

Blant dem var John O’Brien (83).

I natt, norsk tid, delte han historien sin med australske medier.

Pensjonisten hadde vært hos øyelegen da han stakk innom Lindt Chocolate Cafe for å kjøpe en kopp kaffe.

- Jeg skulle bare til øyelegen mandag morgen for min årlige sjekk, og stakk deretter innom Lindt-kafeen for å ta en kjapp kaffe, sier han til ABC News.

Oppdaget grønn knapp

Etter flere timer som gissel kom han seg unna sammen med advokaten Stefan Balafoutis og Paolo Vassallo, som var på jobb på kafeen.

Mennene lyktes i å komme seg unna etter at de hadde oppdaget en grønn knapp på en av dørene.

- Jeg har aldri vært så lettet som da jeg rundet hjørnet og så de bevæpnede politifolka som ventet der, sier han til ABC News.

- Jeg er så takknemlig for å være hjemme med min fantastiske kone, Maureen, og jeg vil takke media som har opptrådt med respekt og alle i Australia for deres vennlighet og støtte.

Kondolerer

O’Keefe overbringer også sine kondolanser til Katrina Dawsons og Tori Johnsons pårørende.

Advokaten Dawson og kafésjef Johnson er identifisert som de to drepte gislene etter den dramatiske gisselsituasjonen i Sydney.

Også gisseltakeren, Man Haron Monis, døde under aksjonen.

Var løslatt mot kausjon

Politisjef Catherine Burn bekreftet i går at gjerningsmannen var løslatt mot kausjon da han begikk ugjerningen.

- Jeg kan bekrefte at han var løslatt mot kausjon. Jeg ønsker ikke å dras inn i noen diskusjon, men han var en kjenning av politiet og han var løslatt mot kausjon, sa hun.

Politidirektør Andrew Scipione forteller onsdag at politiet hadde bedt domstolen om å nekte Monis løslatelse mot kausjon.

- Fra første stund var vi bekymret for at denne mannen fikk kausjon, sier han.

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

Fem måneder seinere møtes de igjen…

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

Norske piloter slår alarm: Advarer mot alvorlig flyulykke i løpet av 24 måneder


Utviklingen i luftfarten har nå kommet til et punkt hvor det er nødvendig å rope varsku, sier Yngve Carlsen i Norske SAS-flygeres Forening til Dagsavisen.

Nå advarer SAS-flygerne mot at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til minst en alvorlig flyulykke i løpet av de neste 24 månedene.

– Disse tingene vil selvsagt påvirke pilotens operative dømmeevne, eller evnen til å si stopp. Det sikkerhetsnettet i luftfarten som er blitt bygget opp over 60-70 år og har gjort dette til en sikker og effektiv bransje, det er man i ferd med å ta hull på, sier Carlsen, som selv er pilot.

Han mener at dårlige arbeidsforhold i luftfarten, ikke bare for pilotene, er en naturlig konsekvens av inntoget fra lavprisselskaper i luftfarten. Når de presser prisene, må de kutte utgifter andre steder.

Nå krever SAS-pilotene at et minstekrav bør være faste ansettelser. På den måten vil de i det minste ha oversikt over hvor det sosiale ansvaret ligger.

– Vi krever at piloten som har ansvaret for så mange passasjerer, skal i det minste være ansatt der hvor driftsansvaret ligger. Det er per i dag spredd utover, og det kan være sju juridiske enheter som er en del av kontraktsforholdet, sier Carlsen.

(NTB)

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

Rubel-kollaps: – Ikke i våre verste mareritt kunne vi forestille oss noe slikt

ST. PETERSBURG (Dagbladet): Men i den russiske sentralbanken er alle varsellamper skrudd på.

Visedirektør i sentralbanken Sergej Shvetsov kaller situasjonen kritisk i finansaviva Kommersant.

Verste mareritt

– Selv ikke i våre verste drømmer kunne vi forestille oss noe slikt for et år siden, sier han.

Den russiske sentralbanken prøvde tirsdag morgen å demme opp for rubelens fall med å sette opp utlånsrenta fra 10,5 til 17 prosent. Det hjalp i noen timer, og rubelen styrket seg litt, etter at den også på mandag falt med ti prosent. Men etter noen timer var presset på rubelen igjen sterkt, og i løpet av kort tid var den svekket med nye 20 prosent.

Shevtsovs sjef, Elvira Nabiollina, nøyer seg med å si at rubelen er galt priset, og at den naturlig, ut fra normale økonomiske indikatorer, burde vært høyere. Imens forholder den russiske presidenten seg taus om den verste krisa i Russland siden marerittet i 1998, da rubelen kollapset totalt. Vladimir Putins grunnleggende popularitet skyldes at han har holdt orden i økonomien og skapt økonomisk vekst.

Ingen synlig panikk

Likevel er det ingen rush i vekslingskontorer for å veksle rubler i en sikrere valuta, og ingen påtakelig pågang i banker for å ta ut penger.

Men på kjøpesenteret Stockmann i sentrum av St. Petersburg er det flere kunder enn vanlig, kan ekspeditør Ivan Popov i en elektroforretning fortelle Dagbladet.

- Selvfølgelig er det flere enn vanlig. Folk vil kjøpe ting, ingen vet hva man kan få for rubelen i morgen, sier han.

Men så veldig mange flere kunder er det ikke, og det er ingen tegn til panikk. Den russiske julehandelen er mest intens den første uka før nyttårsaften, som er dagen russere utveksler gaver. Men de fleste venter at prisene vil holde seg som de er ut året. Hva som skjer etter nyttår vet ingen. Men hvis rubelen fortsetter å synke vil alle importerte varer bli dramatisk dyrere.

Strid i eliten

Den russiske sentralbanken har brukt mer enn 80 milliarder doller på å forsvare rubelen i løpet av 2014. De pengene er i hovedsak tatt fra det russiske oljefondet, men pensjonsfond er også blitt tappet. Det er fortsatt 416 millarder rubler igjen av oljefondet, men med det tempoet rubelen nå stuper, er det tvilsomt om rubelen lar seg forsvare.

Rubelens kollaps avslører også bevegelser i den russiske eliten. Tidligere finansminister, Alexei Kudrin, som de siste åra har spilt rollen som en intern kritiker, som ikke åpent har utfordret regimet og kuttet sine bånd til det, skrev i dag på sin facebook-side:

- Rubelens fall i markedet er ikke bare en reaksjon på den lave prisen på olje og sanksjonene, men en mistillit til regjeringens økonomiske tiltak.

Det skrev han tidlig tirsdag morgen, før rubelen i løpet av dagen idag styrtet ytterligere. Og det var en krass kritikk av regjeringens økonomiske politikk han leverte.

Regjeringskontrollert russisk TV underspiller det finansielle dramaet betydelig. I nyhetssendingene mandeg ble rubelens fall nesten ikke nevnt. Tirsdag kunne ikke lenger dramaet overses, og det var et tema i nyhetssendingene, selv om det ikke ble rettet kritikk mot myndighetene.

Rubelens fall skyldes en kombinasjon av fallende oljepriser og vestlige sanksjoner på grunn av Russlands rolle i Ukraina.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Delt over 5600 ganger på Facebook: Hevder jente (13) ble dopet ned, og utlover 20 000 i dusør

(Dagbladet): Foresatte hevder at ei 13 år gammel jente ble dopet ned på det rusfrie arrangementet på Flisa ungdomshus fredag kveld.

Samtidig er det utlovet en dusør på 20 000 kroner til den som kommer med opplysninger som leder til at den som angivelig skal ha dopet ned jenta blir tatt, skriver Glåmdalen.

Ledsaget av et bilde av bunker med pengesedler er følgende melding lagt ut på Facebook:

 «Dusør på 20,000kr til den som kommer med info som leder til at vi får tak i den som DOPET ned en 13 år gammel jente på Flisa Ungdomshus Fredag 12/12 2014». Denne er til nå delt over 5600 ganger.

- Ikke i tvil

- Vi er ikke i tvil om at hun må ha blitt dopet ned. Det var vanskelig å oppnå kontakt med henne og nær umulig å få ut et vettugt svar, sier mora til Dagbladet.

I dag er jenta fysisk sett i god form, men har det tungt og vanskelig etter den skremmende opplevelsen, forteller mora.

Tidligere i dag var de i møte med skolen og ungdomshusets ledelse.

- Det er viktig for oss at ungdommen ikke blir skremt fra å bruke ungdomsklubben. Likevel bør de vite om dette, slik at de kan være på vakt. Det vil nå gå ut informasjon til foresatte og elever ved skolen, sier mora til den 13 år gamle jenta.

Etter at det begynte å ta av på Facebook har 13-åringens pårørende fått hundrevis av eposter.

- Blant dem er det tre, fire relevante tips som vi gir videre til politiet, sier mora.

Venter på prøvesvar

Jenta ble fredag kveld kjørt på legevakta i Elverum for legesjekk. Politiet tok urinprøve av henne, uten å finne spor av stoffer. Dagen etter ble det tatt utvidede prøver som nå er til analyse hos Folkehelseinstituttet.

- Vi har snakket med mora, jenta og folk på fritidsklubben. Nå må vi avvente prøvesvarene fra Folkehelseinstituttet og om de eventuelt viser hvilke stoffer jenta kan ha fått i seg. Prøvene vil, så vidt jeg vet, kunne avdekke en god del av de vanligste stoffene som er i omløp, sier lensmann Bjørn Fredrik Monné til Dagbladet.

Arrangementet på Flisa ungdomshus var for ungdom mellom 13 og 18 år.

- Ungdomshuset er et viktig tilbud for mange lokale ungdommer, under oppsyn av voksne. Vi driver med forebyggende arbeid og gjør vårt beste for å ha et rusfritt og etter vår mening trygt og hyggelig miljø. Vi har nulltoleranse til rus og mener vi har gode rutiner. Alle som er inne i ungdomshuset må registrere seg, men vi har ikke anledning til å ransake folk, sier ungdomshusets leder Nancy Hamza til Glåmdalen.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Politibildet gikk nettet rundt. Slik går det med «kjekkas-skurken» i dag

Ser mørkt ut for Jeremy Meeks’ (30) spådde modellkarriere.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Tyskland scoret med én spiller for mye på banen

• Tyskland-Frankrike 24-24

(Dagbladet): Tyskland og Frankrike spilte uavgjort 24-24 i kveldens håndball-EM. 

Det ble en dramatisk slutt på kampen for Frankrike jakter desperat to poeng.

Men den store skandalen kom like etter hvilen.

Tyskland hadde fått en spiller utvist, men spilte med seks spillere på banen. Ikke nok med det, Tyskland scoret.

- Frankrike ble snytt. Tyskland scoret ett mål med én spiller for mye på banen. Det var en formell feil, og det kommer ganske sikkert en protest fra Frankrike med mindre hele Frankrike sover og ikke har sett det, sier Larvik-trener Ole Gustav Gjekstad til TV 2.

Poengtekket kan spolere Frankrikes semifinalehåp. Laget ligger på fjerdeplass i gruppe før den siste kampen med fem poeng. Nederland har like mange på tredjeplass, Montenegro har seks på andre, mens gruppeleder Sverige har sju.

Larvik-treneren er sikker på at det kommer en protest, og at håndballforbundet kommer til å «dømme» omkamp:

- Noe annet ville vært galskap. Frankrike er nå avhengig av andres resultater. Det vil overraske meg veldig om de ikke leverer en protest, sier Gjekstad til TV 2.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Hvorfor ble velgerne skuffet når de fikk hva de ønsket seg? Erna har hatt en dristig forklaring

En ny regjerings første budsjett er vanligvis en takknemlig styrkeprøve. Noen vil alltid være skuffet over at taktskiftet ikke er tydelig og raskt nok, men som regel er i det minste egne velgere velvillig innstilt og tolker resultatet i beste mening. En lovende start, er gjerne dommen. Ikke denne gangen.

Sjelden har et statsbudsjett fått en så brutal tilbakemelding i meningsmålingene som Solberg-regjeringens første selvstendige. I løpet av dager glapp flertallet de borgerlige har hatt siden høsten 2009. Ap steg til rekordnivå og har ligget der siden.

Hva skjedde? skal Erna Solberg svare på når hun holder sin halvårlige pressekonferanse onsdag formiddag. Regjeringen leverer, vil hun si. Tidenes satsing både på samferdsel, skole og helse. Det er det riktignok ustanselig i oljelandet, men de satte pengene der de hadde lovet. Store kutt i formueskatten, var også som lovet. Trygdekutt, likeså. Hvorfor ble så mange velgere skuffet når de fikk hva de ønsket seg?

Erna Solberg har hatt en dristig forklaring i hele høst. Bare velgerne forstår hva formueskatten handler om, vil de være enig. Den tilnærmingen prøvde hun også i vårens batalje om reservasjonsretten og fikk en historisk demonstrasjon til svar, men hun har fortsatt tro på at bare velgerne blir tilstrekkelig opplyst, vil de være enig med henne. Det er kanskje derfor regjeringen satser tungt på kunnskap.

At en regjering med Frp skylder på dumskap hos folk flest, er ironisk, men kombinasjonen Høyre og Frp har resultert i en kommunikasjonsstrategi som i det minste gjør kommunikasjonsbransjen til en vekstnæring. På den ene side er folk uvitende, på den andre er folk mot oss. Det skulle dekke et flertall av velgere. Og ikke på en god måte.

Tanken om at folk flest ikke er så dumme og kan ha skjønt budskapet, har derimot sunket inn hos NHO, som stadig prøver å finne kompromisser som er spiselig for flere enn Høyres kjernevelgere. Kristin Skogen Lund vil ha både skattekutt og liberalisering av arbeidsmiljøloven, men har denne høsten hatt bedre politisk gangsyn enn sine meningsfeller i regjeringen. Det sier lite.

Ikke bruk opp hele arsenalet nå. Da har man ikke så mye igjen når det virkelig gjelder, var Solbergs advarsel til fagbevegelsens politiske streik mot midlertidige ansettelser. Dette har det norske folk stemt for, la hun til. Det er trolig her misforståelsen har oppstått. Regjeringen mener den har et mandat velgerne ikke har gitt dem. Mandatet er langt i fra så blått som Solberg hevder. Mange ville ha et bytte etter åtte år med en flertallsregjering, og de hørte på Solberg som forsikret at endringene ville bli små. Rødgrønne beskyldninger om store skattekutt til de rikeste, kutt i velferdsordninger og endringer i arbeidsmiljøloven ble avvist som skremselspropaganda. De skulle bare gjøre litt av alt det.

Samtidig skulle den nye regjeringen ha bedre gjennomføringskraft og ikke minst rydde opp i politi- og justissektoren, som 22. julikommisjonen felte en knusende dom over. Men selv med en justisminister fra Frp, ignorerer politiet ministerens instruks i asylsaker, som det nylig ble avdekket. Og noen overvåker Stortinget uten at PST har peiling. Nå skjer det på Erna Solbergs vakt. Tida for å skylde på åtte år med de rødgrønne har rent ut for velgerne. Et ferskt bevis på det er sykehusbråket i Møre og Romsdal, hvor Høyre lokalt angriper partifelle Bent Høie.

Dette er ikke symbolsaker velgerne har misforstått. Tvert imot handler det om den store politikken. Det påfallende er at mens mange advarte mot Frp i regjering, er det i hovedsak Høyres politikk som har skapt trøbbel. Frp har vært skeptisk både til skatteprofilen og trygdekutt. Til gjengjeld har de fått gjennom avgiftskutt på hestekrefter til sjøs, på vidda og asfalt, en drømmepakke til menn i 40-årskrisa. Snart kan de få VM i poker og proffboksing på hjemmebane. Frp har innfridd når det gjelder «dustepolitikken» sin.

Likevel er det Frp som straffes hardest av velgerne, og det kan skyldes at deres velgere er mer troløse og utålmodige, eller at høstens budsjett viser hvor de blå skiller lag. Visst er Frp-velgerne for skatteletter, men ikke bare til de rikeste, og visst er de mot trygdesnyltere, men ikke for kutt som rammer dem selv. Og det er mulig denne regjeringen sender ut asylsøkere raskere enn før, men en radikal omlegging av asylpolitikken får de ikke med de blå heller.

Dårlig kommunikasjon, er regjeringens bortforklaring på høstens fall. Velgerne er mer ublu. De vil ikke ha hva Erna Solberg tror de ønsker seg. 

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

#illridewithyou ble et fenomen etter Sydney-tragedien. Men historien var ikke helt sånn den først ble framstilt

(Dagbladet): Historien om australske Rachael Jacobs’ møte med en muslimsk kvinne etter en togtur har inspirert en hel verden. På bakgrunn av møtet oppsto Twitter- og nettfenomenet #illridewithyou, som har spredt seg verden rundt.

#illridewithyou har det siste døgnet blitt nærmest en bevegelse, og saken Dagbladet skrev om det i går er blant de som er mest delt i sosiale medier det siste døgnet.

På sosiale medier tilbyr australiere å reise med personer som er kledd i religiøse klesdrakter for å hindre at de skal føle seg utsatt og unngå å reise.

Fenomenet oppsto mens gisselaksjonen i Sidney var pågående og på bakgrunn av Rachael Jacobs Facebook-inlegg.

Nå skriver Jacobs selv om møtet i australske Brisbane Times, og innrømmer at sannheten om hva som skjedde er en litt annen enn den hun først delte på Facebook.

- Slått av sinne

Utgangspunktet for møtet var en tur med Brisbane-toget. Jacobs satt og leste nyheter om gisselsituasjonen i Sydney på mobilen da hun så en kvinne med et hodedekkende sjal. Kvinnen var ifølge Jacobs urolig, og satt og fiklet med sjalet, som om hun skulle ta det av seg.

- Øynene mine ble tårevåte, og jeg ble slått av sinne, tristhet og bitterhet, skriver Jacobs.

Hun delte så sine tanker om det hun hadde vært vitne til på Facebook. De to satt i samme togvogn en stund til.

- Jeg stirret på baksiden av hennes dekkede hode resten av turen. Jeg ville snakke med henne, men ante ikke hva jeg skulle si.

Snakket med kvinnen

Så, ved en tilfeldighet, gikk begge kvinnene av ved samme stasjon. Flaks, beskriver Jacobs det som.

- En del av meg bestemte seg for at å si noe ville være bra. I stedet for å spørre henne om hvorfor hun dekker hodet sitt til, tenkte jeg at jeg skulle tilby meg å gå med henne til dit hun skulle. Det kunne være hjelpsomt.

Og nettopp det gjorde Jacobs. Det som skjedde siden, beskriver hun som en samtale uten ord, et øyeblikk det er vanskelig å beskrive.

- Jeg ville beklage for så mye: for å blande meg inn, for å anta så mye og for at jeg tilhører en kultur hvor rasisme var en del av hennes hverdag. Men ingen av disse ordene kom ut. Vårt nesten tyste møte var over på et øyeblikk.

Så gikk de hver til sitt.

Ville skrive selv

Jacobs’ historie har versert på internett og internasjonale medier det siste døgnet. Hun har mottatt et utall henvendelser fra medier om å fortelle historien, men har takket nei til alle.

Årsaken, formidler hun i teksten Brisbane Times har publisert: for å ikke rette oppmerksomhet mot henne selv, mens Australia er i sjokk og sorg etter den 17 timer lange gisselsituasjonen på Lindt Cafe i Sydney.

- Vi bør helle tenke på de pårørende, skriver Jacobs, som til daglig underviser ved Australia Catholic University i Brisbane.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments