Bil

- Jeg tenker at spytting ikke er unormalt i disse østblokklandene

DEBRECEN (Dagbladet): Danmarks Sandra Toft opplevde å bli spyttet mot og fikk gjenstander kastet mot seg fra tribunen i seieren mot Ungarn i går. I morgen er det Norge som møter vertsnasjonen og den ivrige fansen:

- Jeg synes ikke noe om at det kastes ting og spyttes. Her må det tas grep, sier Heidi Løke til Dagbladet.

- Det tenner oss før kampen, sier Veronica Kristiansen.

- Det er helt drøyt, sier Camilla Herrem.

- Det har skjedd før og overrasker meg ikke, sier Nora Mørk.

Flere av de norske landslagsprofilene møttes Dagbladet på dagens hviledag i Ungarn. Etter seieren i går gjenstår det bare én kamp gruppespillet. For Norge har kampen lite å si ettersom håndballjentene allerede er sikret førsteplassen i gruppa og semifinaleplass fredag.

Dagbladet har spurt fire utvalgte om de frykter Ungarn-fansen.

- Jeg har bare gode opplevelser fra ungarsk fans. Jeg vet at alle fra Györ er supre og der er det bare ordentlige folk. De som spytter og kaster ting er neppe derfra, sier Heidi Løke til Dagbladet.

- Jeg synes ikke noe om at det kastes ting og spyttes, men jeg synes det er fint med litt liv på tribunene. Bare folk oppfører seg så går alt fint, sier Løke.

- Gærne

Bakspiller Veronica Kristiansen mener fansen kan bidra til norsk motivasjon.

- Det eneste jeg tenker er at det er gøy å spille når det er trykk fra tribunen. Det gir kampene noe ekstra. Jeg har ikke noe i mot at folk er litt gærne. Det kan vi bruke til vår fordel og det tenner oss før Ungarn-kampen, sier Kristiansen.

Camilla Herrem forteller at hun har opplevd lignende ting før.

- Jeg hørte det var ting som skjedde i Danmark-kampen. Spytting er jo ikke greit. Jeg har selv vært med på at mynter er blitt kastet, men spytting er rett og slett drøyt, sier Herrem til Dagbladet.

- Baia Mare-fansen (i Romania) lager sinnssykt liv, men de spytter ikke og sånn, sier Herrem.

- Hva synes du om stemninga så langt i EM?

- Stemningen kunne vært bedre. Jeg er glad for at vi møter Ungarn, for å si det sånn. Kampen er uten betydning for oss, men jeg håper likevel det kommer folk og ser på. Jeg har spilt mesterskap i Kina og andre steder der det knapt har vært folk. Dette er bedre enn det, sier Herrem.

- Ikke unormalt

Nora Mørk banket inn 11 mål mot Polen. Nå håper hun å senke Ungarn i morgen. Hun er ikke overrasket over at fansen i Ungarn provoserer.

- Jeg tenker at det ikke er unormalt i disse (tidligere) østblokklandene. Det har jo skjedd før og det overrasker meg ikke dessverre, sier Mørk til Dagbladet.

- Vi må bare tenke på kampen og så må ungarerne tenke på sikkerheten. Vi får ikke gjort noe med det uansett og må heller håpe de ikke har noen å spytte på, sier Mørk.

Norge møter Ungarn klokka 20.30 onsdag kveld.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Se lista over hva nord­menn søker mest etter: «Hvordan få orgasme»?

(Dagbladet): Det er et verktøy på internett som hele verden bruker stadig, nemlig verdens største søkemotor Google.

Søkemotoren genererer mer enn halvpartenav søkemotortrafikken i hele verden og fører en statistikk over hva folk søker på det store internett. 

Men hva er det egentlig nordmenn søker mest på?

I løpet av året som har gått har vi vært svært opptatt av kjendiser, viser Googles årlige oversikt, Zeitgeist. I tillegg til at vi har lurt på «hvordan få orgasme». 

- Google er på mange måter en venn man kan spørre om alt, også de dumme spørsmålene man føler man burde vite svaret på og ikke helt tør stille til andre. Dermed får vi søk som «hvordan bli gravid» eller «hvordan få orgasme» høyt på lista, sier salgsdirektør i Google Norge, Siri Børsum til Dagbladet. 

Fra ungpikeidol til rampete ung mann 

Og når det kommer til kjendisene er det kanskje ikke overraskende hvem som topper lista over de mest søkte.

I år, som i fjor, har vi søkt mest på popidolet Justin Bieber – som har havnet i trøbbel flere ganger det siste året. Det er akkurat derfor Børsum tror han fortsatt ligger på førsteplass. 

- Igjen er han der, og det forundrer meg faktisk litt. Men han har jo gjennomgått mange faser, fra ungpikeidol til rampete ung mann. Fansen kan like det eller ikke, men de slutter ikke å søke på ham, forteller hun. 

- I USA er Bieber ikke engang inne på topp ti?

- Nei, og det er nok helt naturlig. Vi nordmenn henger på noen måter litt etter USA. I år har vi jo blant annet søkt veldig mye på hva «swag» og «yolo» betyr.

På lista finner vi også artisten Ariana Grande og skuespilleren Jennifer Lawrence.

Fjerdeplassen er det tenåringsidolet Isac Elliot som kaprer, mens Tone Damli hanker inn en femteplass.

- Tone har jo blitt mamma, og vi er nok veldig opptatt av kjendisgraviditeter. Hun byr på seg selv, og vi søker også mye etter Tone Damli i ulike sosiale medier, forteller Børsum.

«Giant Spider Dog» 

Ifølge statistikken til Google er det imidlertid noen helt andre kjendiser folk er interessert i på verdensbasis. Der er det nemlig Jennifer Lawrence som topper lista, mens Kim Kardashian sniker seg inn på andreplass. 

Men det er ikke bare kjendiser, musikere og idrettspersoner vi har vært opptatt av i 2014. Av alle ord har vi ironisk nok googlet «Google», i tillegg til «Facebook» og «YouTube» mest. 

Lista viser også en oversikt over de mest populære bloggene, oppskriftene og hvilke typer kalorier vi er mest opptatt av. Og ifølge Børsum er nordmenn opptatt av å holde seg i form.

- Vi søker mye på hvor mange kalorier sunne ting som epler inneholder, men innen oppskrifter er det pannekaker og muffins som gjelder. Nordmenn er opptatt av å holde seg i form og være sunn, men er også glad i å skeie ut.

Videre har folk i verden søkt ekstra mye på «iPhone 6», «Ebola» og «World Cup 2014», som også er de søkeordene som har vokst mest siden i fjor. 

Også YouTube, som er verdens største nettsted for opplastning, visning og deling av videoklipp har folk søkt mye på i år. Men det er ikke Nicki Minaj sine musikkvideoer folk er mest interessert i å se på. I år har folk nemlig søkt på Mutant Giant Spider Dog.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Nå: Blir forbudet mot proffboksing opphevet?

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Skattekortet er her: Dette er det mange som må endre på




skatt skattekort skatteetaten



DEL







Nå er den norske krona mindre verdt enn den svenske for første gang siden 2000

Kronekursen stuper mot euroen tirsdag. En euro er blitt 50 øre dyrere. Også dollaren og pundet styrker seg kraftig mot krona, viser valutakursene tirsdag ettermiddag.

Sjeføkonom Bjørn-Roger Wilhelmsen i hedgefondet Nordkinn Asset Management sier til Dagens Næringsliv at det er snakk om en «total kollaps» i kronekursen.

- Ingen tør å kjøpe noe. Det er derfor vi ser slike bevegelser som vi ser i dag, sier Wilhelmsen.

Den norske krona er nå mindre verdt enn den svenske, for første gang siden 2000, skriver Svenska Dagbladet.

Sjeføkonom Øystein Dørum i DNB sier til Hegnar.no at det rett og slett er fravær av kjøpere.

- Oljeprisen stuper, det er snart jul og bøker skal lukkes. Det er ingen som vil ta risiko, sier Dørum.

Samtidig som krona kollapser, er situasjonen enda mer dramatisk i Russland, hvor rubelen har vært i nærmest fritt fall.

Økonomene antar at kursfallene både i Russland og Norge har sammenheng med det kraftige fallet i oljeprisen den siste tida. Tirsdag morgen nordsjøoljen omsatt for 59,37 dollar fatet, mens et fat amerikansk lettolje kostet 54,34 dollar. Nordsjøoljen har ikke kostet mindre enn 60 dollar siden 2009, skriver NTB.

I et forsøkt på å beskytte rubelen kunngjorde den russiske sentralbanken natt til tirsdag en renteøkning på 6,5 prosentpoeng, fra 10,5 til 17 prosent.

(Dagbladet/NTB)

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

- Flere væpnede menn gikk fra klasserom til klasserom. Barn ble skutt én etter én

Taliban-soldater tok seg tirsdag inn på en skole i Peshawar, Pakistan.

Dagbladet

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Seks store eksplosjoner hørt inne på skoleområdet

Siste: Det meldes nå at minst 126 skoleelever og lærere er drept i terroraksjonen mot skolen i Peshawar. 122 er skadd. Det opplyser provinsmyndighetene.

I løpet av den siste timen er det meldt om seks store eksplosjoner inne fra skoleområdet, der flere barn fortsatt holdes som gisler. To av dem skal være selvmordbomber som er utløst.

Gisselaksjonen pågår fortsatt.

Flere hundre elever og lærere var inne på skolen da angrepet skjedde. Ifølge flere medier kom angrepet under en eksamen ved skolen i Peshawar nordvest i Pakistan.

Den militære operasjonen mot Taliban-angriperne pågår fortsatt, og det er hørt en rekke skuddvekslinger inne på skoleområdet.

En representant fra de militære styrkene melder at fire av terroristene skal være drept. De gjenværende skal være presset tilbake til en den siste av fire bygninger på skoleområdet, der de skal være omringet.

- Alle hadde skuddskader

Dødstallene har økt urovekkende igjennom dagen, og øker stadig. Helseminister Shahram Tarkai sier at det er slått alarm ved fire sykehus i Peshawar. Sykehusene ber også folk om å gi blod.

De aller fleste av de drepte er elever ved skolen. Over 120 er skadd, også blant disse er de fleste elever.

Skadene skal stort sett dreie seg om skuddskader, etter det som framstår som et rent drapsraid mot privatskolen, som har elever fra fire til 19 år.

- Mange er kritisk skadd, og opereres nå, sier Ejaz Khan ved The Lady Reading hospital i Peshawar til Reuters.

En av de skadde elevene, Abdullah Jamal, forteller at han var sammen med en gruppe 8., 9. og 10. klassinger, da terroristene kom.

Jamal ble skutt i beinet, og sier at ingen skjønte hva som foregikk i løpet av de første sekundene.

- Så så jeg barn som falt om, som gråt og skrek. Jeg falt også. Jeg skjønte senere at jeg var truffet, sier han til en TV-kanal fra sykehussenga.

- Alle barna hadde skuddskader. Alle barna blødde.

Taliban

The Express Tribune skriver at fem eller seks bevæpnede menn har tatt seg inn i skolen. Sikkerhetsstyrker med støtte av militærhelikoptre omringet skolen, og satte umiddelbart i gang med et angrep som skulle tvinge terroristene tilbake.

Ifølge den pakistanske siden til Tribune.com har den pakistanske fløyen av Taliban tatt på seg ansvaret for aksjonen.

- Våre folk har lykkes i å ta seg inn i hærens skole i Peshawar i dag. Vi har gitt dem direkte instrukser om ikke å skade mindreårige, sier Taliban-talsmann Muhammad Khorasani til The Express Tribune.

Ifølge flere medier, blant andre Ary news, har Talibanaksjonistene ordre om å drepe de eldre studentene ved skolen. AFP siterer Khorsani slik:

- De har fått ordre om å drepe de eldre studentene, men ikke barna.

Pakistanske Taliban (TTP) består av flere islamistiske militsgrupper som er aktive i stammeområdene nordvest i Pakistan.

TPP ledes av Maulana Fazlullah, «Radio Mullah», som ledet Taliban-gruppa som tok over Malala Yousafzais hjemby i Swat-dalen i 2007. Gruppa Jundullah, som er tilknyttet Pakistanske Taliban, skal ifølge Reuters ha sverget troskap til Den islamske stat (IS).

Pakistanske Taliban opererer uavhengig av Taliban i Afghanistan.

Selvmordsvester

Det rapporteres om at angriperne skal ha vært utstyrt med selvmordsvester.

Flere medier, blant andre Firstpost, melder om at minst en av terroristene skal ha utløst en bombe inne på skoleområdet.

Mange studenter skal være reddet ut, men flere skal fortsatt være igjen i bygningen. Reuters melder at det er 500 studenter som fortsatt befinner seg inne på skolens område.

En elev ved skolen sier til Reuters:

- Vi var i eksamenssalen da vi plutselig hørte skudd. Lærerne våre ba oss om å ligge stille på gulvet. Vi lå på gulvet i en time. Det var mye skyting. Når skytingen stoppet, kom soldater og hentet oss ut.
 

Landesorg

Army Public Schools-systemet har 146 skoler over hele Pakistan. Elevene er fra 4-19 år.

Statsminister Nawaz har erklært hendelsen som en nasjonal krise.

- Jeg vil overvåke operasjonen personlig fra Peshawar, sier han.

Regjeringen har erklært tre dagers landesorg.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Taliban skal ha «bedt selvmords­bomberne om ikke å drepe små barn»

(Dagbladet): Minst 126 skoleelever og lærere er drept i en terroraksjonen mot en skole i Peshawar i Pakistan. 122 personer er skadd. Det opplyser provinsmyndighetene.

Den pakistanske fløyen av Taliban skal ha tatt på seg ansvaret for aksjonen som pågår i dette øyeblikket. Flere hundre elever og lærere var inne på skolen da angrepet skjedde.

Klare ordre

Talibans talsmann i Pakistan, Mohammad Khorasani, skal ifølge The Guardian ha ringt rundt til lokale medier med dette budskapet:

- Dette er en reaksjon på drapene på våre barn og dumpingene av kroppene til våre «hellige krigere» i ulike deler av landet.

Han forteller at de ikke skal drepe de yngste barna.

- Vi har rundt seks selvmordsbombere inn på skolen, og vi er i kontakt med dem. Vi har bedt dem om ikke å drepe små barn.

Flere drepte terrorister

En representant fra de militære styrkene melder at fire av terroristene skal være drept.

De gjenværende skal være presset tilbake til en den siste av fire bygninger på skoleområdet, der de skal være omringet. Det rapporteres om at angriperne skal ha vært utstyrt med selvmordsvester.

Skadene skal stort sett dreie seg om skuddskader, etter det som framstår som et rent drapsraid mot privatskolen, som har elever fra fire til 19 år.

Pakistanske Taliban (TTP) består av flere islamistiske militsgrupper som er aktive i stammeområdene nordvest i Pakistan.

Landesorg

Army Public Schools-systemet har 146 skoler over hele Pakistan. Elevene er fra 4-19 år.

Statsminister Nawaz har erklært hendelsen som en nasjonal krise.

- Jeg vil overvåke operasjonen personlig fra Peshawar, sier han.

Regjeringen har erklært tre dagers landesorg.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

- Skoleangrepet i Pakistan har ingenting med Malala å gjøre

 - Angrepet er knyttet direkte til den pakistanske hærens operasjoner mot Talibans hovedbase i Nord-Waziristan. Det har vært forventet at de ville gjengjelde kraftig, sier Lurås, som leder Senter for internasjonal og strategisk analyse (SISA).

– At angrepet er rettet mot et mykt mål, og ikke mot hæren, kan være et tegn på at pakistanske Taliban er svekket. De har nok heller ikke oversikt over hvilken effekt dette angrepet kan ha i det pakistanske samfunnet. Det kan bidra til å svekke Taliban ytterligere på sikt.

Han mener det vil være villedende å knytte angrepet til Malala som i forrige uke mottok Nobels fredspris for sin kamp for jenters skolegang.

– Dette har ingen ting med henne å gjøre, sier Lurås.

(NTB)

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments

Fikk sprøytet inn menneskeceller: Det var en ekstrem effekt

(Dagbladet): Laboratoriemus har vist seg å bli mer intelligente når forskere sprøyter hjerneceller fra menneskefostre inn i hodene deres, melder forskning.no.

Overraskende oppdagelse

Det er forskere fra University of Rochester i USA som står bak oppdagelsen.

Den viser at intelligensen ikke bare oppstår ved hjelp av  hjernens nerveceller, slik man tidligere har trodd.

Forsker Steven A. Goldman og hans team har nemlig tatt gliaceller (celler som finnes i et stort antall i nervesystemet) fra menneskefostre for så å sprøyte dem inn i hjernen på museunger.

Deretter utviklet cellene seg til det vi kaller astrocytter, som skaper en rekke forbindelser til andre celler for å styrke forbindelsene mellom nevronene, skriver forskning.no.

Reagerte på støt

Blant annet ga forskerne musene støt hver gang de hørte en bestemt lyd. Etter hvert stivnet musene av skrekk når de hørte lyden.

Gnagerne som hadde fått innsprøytet menneskeceller sto stille fire ganger så lenge.

- Det var en voldsom effekt, sier en forfatterne Steven A. Goldman til New Scientist.

Det ble sprøytet 300 000 menneskeceller inn i hver mus. Ett år seinere hadde de formert seg til tolv millioner, og de hadde overtatt plassen fra musenes egne astrocytter.

- Vi kunne se at menneskecellene overtok plassen. Det virket som om musenes celler flyktet ut til sidene, forteller Steven A. Goldman til magasinet.

Ingen skrekkfilmdyr

De amerikanske forskerne vil nå prøve seg på rotter, som i utgangspunktet er mer intelligente enn mus.

Forsker Goldman frykter ikke å skape skrekkfilmaktige superintelligente dyr.

- Vi gir ikke dyrene tilleggsegenskaper som kan oppfattes som menneskelige. Snarere forbedrer menneskecellene effektiviteten til musenes egne nervenettverk. Det er fortsatt en mus, sier han.

Han har derimot slått fra seg å prøve ut forskningen på aper.

- Vi vurderte det en kort periode, men vi bestemte oss for å ikke gjøre det på grunn av de mulige etiske dilemmaene, sier han til New Scientist.

Kontroversiell dyreforskning

Forskning på dyr er et kontroversielt tema.

Da ekteparet Moser vant Nobelprisen i medisin tidligere i år reagerte Dyrevernalliansen på det de mener er inngripende dyreforsøk.

Edvard Moser, som satt på et fly og ante ingenting da Nobelprisen ble hans, sa til Dagbladet at så godt som all biomedisinsk grunnforskning blir gjort med dyr.

- All vår grunnforskning blir gjort med dyr fordi de er så like oss mennesker. Jeg tror ikke mange rotter og mus i verden har det så godt som de vi bruker i vår forskning. Noen kaller dyrenes bosted som fem stjernes luksushotell. Jeg tror vi er helt i front i verden når det gjelder dyrehelse og dyrevelferd. Vi har ansatte dyrepassere og veterinærer som griper inn hvis noe skulle gå galt.

Hjerneforsker Johan Frederik Storm har tidligere fortalt Dagbladet at hjernen til rotter og mennesker er veldig like.

- Over 95 prosent av funksjonene og mekanismene er svært like i vår hjerne og en rottes hjerne. De grunnleggende mekanismene hos alle pattedyr er ganske like, så kommer slike ting som språk som finnes bare hos mennesker, i tillegg, sa han.

Tuesday, December 16th, 2014 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments