Bil

Prinsen stjal showet under jule­fotografering

Kongeparet får kronprins Haakon og familien hans på besøk i jula, som tradisjonen tro feires på Kongsseteren og med julegudstjeneste i Holmenkollen kapell første juledag.

Onsdag stilte kongeparet og kronprinsfamilien opp på den årlige julefotograferingen, som i år fant sted i den røde salong på Slottet.

- Så kjempeflott, utbrøt kronprinsesse Mette Marit da hun fikk øye på pepperkakeslottet som var satt fram i salongen.

Pepperkakeslottet, en gave fra Fridheim barnehage, ble nøye studert og beundret av alle familiemedlemmene, store som små. Til tross for en litt utradisjonell start på julemåneden, med statsbesøk i Myanmar og subtropisk klima, lot julestemningen til å være på plass hos kong Harald og dronning Sonja.

Bytter på

De siste årene har kongeparet vekslet mellom å feire julaften sammen med kronprins Haakon og prinsesse Märtha Louises familier.

I år er det kronprinsfamilien som skal til Kongsseteren julaften, med tradisjonell julegudstjeneste i Holmenkollen kapell dagen etter.

Prinsesse Märtha Louise, Ari Behn og deres tre døtre var gjester i fjor, men i år feirer de privat og skal i Lommedalen kirke første juledag.

For hele kongefamilien blir det en litt annerledes feiring i år, ettersom de i november mistet prinsesse Kristine, som døde hjemme i Spania, 82 år gammel.

Den norskfødte tanten til kong Harald var fast gjest hos kongefamilien i Norge i jula. Hun var gift med svenske prins Carl, bror av kronprinsesse Märtha, kong Haralds mor.

Titt innenfor

For dem som er litt nysgjerrige på kongefamiliens jul, er det en idé å benke seg foran NRK TV første juledag.

Da sender statskanalen programmet «Året med kongefamilien», med Nadia Hasnaoui på Kongsseteren i samtale med kongeparet.

Ifølge forhåndsomtalen vil kongeparet blant annet snakke om sin rolle i dagens Norge, og kritikken mot kronprins Haakon og prinsesse Märtha Louise det siste året.

I hele desember har kongehuset for øvrig hatt sin egen gjennomgang av 2014, ved å legge ut et høydepunkt fra året per adventsdag i en egen julekalender fra Slottet.

(NTB)

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

«7th Heaven»-stjerna innrømmer overgrep

- Jeg gjorde noe fryktelig galt.

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

Siste: Obama og Castro varsler viktig kunngjøring klokka 18

(Dagbladet/NTB:) Cubas president Raul Castro og USAs president Barack Obama skal onsdag klokka 18 komme med en kunngjøring om forholdet mellom de to landene.

Det er statlig cubansk TV som melder at Castro vil komme med en «viktig kunngjøring» til det cubanske folk om forholdet til USA. Samtidig varsler Det hvite hus at Obama også vil komme med en kunngjøring om forholdet til øystaten i sør.

Stor endring

Ifølge nyhetsbyrået AP skal USA og Cuba nå starte diskusjonene om å normalisere det diplomatiske forholdet.

Forholdet de to landene mellom er bedre enn det har vært på flere tiår. Obama lettet på reiserestriksjoner og andre restriksjoner i 2011.

Ifølge CNN vil kunngjøringen Obama kommer med i dag bety en stor endring i Cuba-politikken. Ifølge kilder til TV-kanalen skal endringene være de største siden handelsblokaden i 1961.

Løslatt fange

Samtidig har Cuba i dag løslatt amerikanske Alan Gross etter fem år i fengsel, opplyser amerikanske myndigheter.

Nå 65 år gamle Gross ble arrestert 3. desember 2009, før han senere ble dømt til 15 års fengsel på Cuba. Han ble dømt for å ha importert forbudt teknologi, deriblant satellittelefoner og datautstyr, til Cuba, uten løyve. Gross jobbet for U.S. Agency for International Development (USAID), en amerikansk føderal etat som har ansvar for USAs ikke-militære utviklingshjelp.

Han sultestreiket tidligere i 2014, men onsdag ble han altså løslatt. Han ble løslatt i en humanitær fangeutveksling.

Ifølge CNN har Cuba også løslatt en amerikansk etterretningskilde. TV-kanalen melder også at USA har løslatt tre cubanske etterretningsagenter.

Saken oppdateres

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

Derfor blir det verre om vinteren

– Han har gode og dårlige perioder, men de gode periodene varer aldri lengre enn noen få uker, forteller Cathrine Lien (29).

Sønnen hennes, Felix (18 mnd), er så hardt rammet av atopisk eksem at han ofte klør seg til blods mens han sover.

Dekket fra topp til tå

Selv om Felix bruker kortison hver eneste dag, kommer eksemutbruddene med jevne mellomrom. Eksemet kan dekke kroppen hans fra topp til tå, og han er verst plaget på hender, føtter, hodet og på sidene av ansiktet.

– Han kan være fin den ene dagen for så å bli dekket av eksem i løpet av dagen eller over natten. Da har vi en lang periode med et tøft smøreregime foran oss for å klare å bedre igjen, forteller Cathrine.

LES OGSÅ: Natalie (5) får ikke leke som andre barn

Sliter hardt

Disse periodene kan slite hardt på hele familien. Felix er en veldig rolig og bedagelig gutt, noe som hjelper ham en del, men han er allikevel svært preget av eksemet. Når det er på sitt verste klør han seg og gråter mens han sover.

Sengen hans er ofte full av blodflekker når han våkner neste dag.

– Han har siden han var veldig liten sovet dårlig, både på dagtid og på natten. Per dags dato sover han ikke natten gjennom, til tross for at han får kløstillende medisin, forteller Cathrine.

– Han kan også få anfall på dagtid hvor han bare legger seg ned og hyler og «åler seg» seg på gulvet. Når han er slik vil han ikke at vi skal ta på ham og han vil ikke ha kos eller at vi skal ta ham opp, legger hun til.

atopisk eksem, hudsykdom, utslett, barn, plageatopisk eksem, hudsykdom, utslett, barn, plage
STERKT PLAGET: – Han er verst plaget på hender, føtter, hodet og på sidene av ansiktet, forteller mamma Cathrine. Privat

Bruker mye tid på behandling

Cathrine forteller at de har forsøkt det meste for å hjelpe gutten sin, men etter ett år har de fortsatt ikke fått kontroll på eksemet. De har daglige smørerutiner morgen og kveld, og i de verste periodene smører de ham også en gang midt på dagen.

– Vi smører med flere typer kortisonkremer og masse fuktighetskrem. Hvilken type vi bruker avhenger av hvor tørr huden hans er. Når eksemet er rødt og hissig, bader vi ham i tillegg i Kaliumpermanganat, forteller Cathrine.

Daglig skifter og kokvasker de sengetøyet hans med kjemikaliefritt vaskemiddel. Felix bruker også kun bambusklær, da klær av ull og bomull er uaktuelt.

LES OGSÅ: Mollusker er vanlig hos barn, men hvordan blir man kvitt dem?

Kaliumpermanganat, badekar, barn, atopisk eksemKaliumpermanganat, badekar, barn, atopisk eksem
LILLA BAD: Felix bader ofte med Kaliumpermanganat tilsatt i badevannet. Dette middelet virker desinfiserende og kløedempende, men gir huden hans en brunaktig farge. Privat

Ble utslitt

Alle behandlingene og rutinene er tidkrevende og dette har i kombinasjon med søvnmangel, fått store konsekvenser for familien.

– Jeg startet i en 90% stilling da han var 7 mnd., men etter et halvt år med lite søvn og mye frustrasjon ble jeg sykemeldt fordi jeg var utslitt. Dessverre var jeg kun ansatt i vikariat og mistet jobben da jeg hadde vært sykemeldt i noen måneder.

- Akkurat nå er vi i en prosess med å søke hjelpe- og grunnstønad, fordi vi ser at vi ikke klarer å fungere som familie med hver vår fulltidsjobb, forklarer Cathrine.

Ekstra utsatt for hudinfeksjoner

Det at han er atopiker, gjør ham også mer utsatt for hudinfeksjoner som følge av barnesykdommer. I sommer fikk han vannkopper, noe som førte til at eksemet blusset kraftig opp og allmenntilstanden hans ble veldig dårlig.

– Han hadde over førti i feber og det hjalp ikke med Paracet, forteller Cathrine. – Til slutt klarte han ikke å sitte oppreist i fanget mitt og vi slet med å få kontakt med ham. Vi reiste til legevakten som sendte oss videre til sykehuset. Da vi kom dit var det klart at han hadde fått en hudinfeksjon og han ble satt på en hestekur av en antibiotika.

– Først da kviknet han til og ble bedre, men eksemet han fikk som følge av vannkoppene tok det oss hele høsten å få kontroll på, sier hun.

vannkopper, atopisk eksem, hudsykdom, barnesykdomvannkopper, atopisk eksem, hudsykdom, barnesykdom
TAPPER LITEN KAR: Som atopiker er Felix mer utsatt for hudinfeksjoner som følge av barnesykdommer. I sommer fikk han vannkopper, noe som førte til at eksemet blusset kraftig opp. Privat

Vanligst hos barn

– Atopisk eksem er en kronisk hudsykdom som er vanligst hos barn, forteller Kjetil Guldbakke, hudlege hos Lommelegen.no.

– Eksem hentyder til en betennelsestilstand av det øverste hudlaget med rødhet, dannelse av blemmer og kløe. Så mange som 10% av alle barn rammes en gang i løpet av oppveksten. Ofte forsvinner sykdommen i tenårene, men det er vanskelig å forutsi, sier han.

Ukjent årsak

Han forteller videre at årsaken til at enkelte får atopisk eksem er ukjent, men mye tyder på at det er arvelig.

– Det er flere faktorer som er medvirkende til utvikling av atopisk eksem, men det er en høyere forekomst hos barn som har foreldre med atopisk eksem, forklarer Guldbakke.

- Mange barn blir verre i vinterhalvåret på grunn av den tørre luften, at det er mindre sol og at kulden har en uttørrende effekt, legger han til.

- Smør rikelig!

Det viktigste foreldre kan gjøre for å behandle barnas atopiske eksem, er ifølge hudlegen å tilføre rikelig med fuktighet.

– Hvor ofte man bør smøre huden varierer fra person til person, men generelt skal man smøre mer enn de fleste gjør. Det kan være til stor hjelp å få råd fra en spesialist på valg og bruk av fuktighetskremer. Særlig høst og vinter vil mange ha behov for daglig bruk av mykgjørende kremer. En bør også unngå forverrende faktorer som såpe, kjemikalier og evt. påviste allergier, sier han.

LES OGSÅ: – Jeg fikk store byller etter fødselen

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

Molde vant første runde i sykehusstriden

ÅLESUND/OSLO (Dagbladet): I dag tok styret i Helse Møre og Romsdal stilling til om det nye sykehuset i fylket bør ligge i Molde eller Kristiansund, den opphetede debatten munnet ut i denne anbefalingen fra de ni representantene i styret:

Det nye sykehuset i fylket bør ligge i Molde.

Slik var møtet

I tur og orden la styret fram sin anbefaling.

Styreleder Stein Kinserdal fortalte om sitt syn i saken, men kom ikke med noen anbefaling vedrørende plassering. Styremedlem Svein Anders Grimstad mener kompetansen er større i Molde og anbefalte derfor at sykehuset havner på Opdøl.

Styremedlem Kirsti Slotsvik ønsker at sykehuset havner i Kristiansund, og nestleder i styret, Petter Bjørdal, anbefalte nå Molde. Det samme gjorde styrerepresentant Ivar Egset og styremedlem Torbjørg Vanvik.

Harald Topphol fra Legeforeningen som er representant for de ansatte i Volda stemte for Kristiansund. Trine Sevaldsen, som representerer Sykepleierforbundet stemte også for Kristiansund.

Styreleder Stein Kinserdal valgte Molde og skapte dermed et flertall i styret for et sykehus utenfor Molde.

Dramatisk vending

Debatten under styremøtet tok en dramatisk vending da styremedlemmet Harald Topphol sa at tidligere leder i Helse Møre og Romsdal, Astrid Eidsvik, ble tilbudt sluttpakke mot at hun skulle gå inn for å legge det nye sykehuset til Molde.

Eidsvik sa på dagens styremøte at hun vil kommentere avgangen skriftlig senere i dag.

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

- Skulle ikke slå Mickey Rourke i hodet, og la meg da jeg skulle

Skuespiller og tidligere bokser Mickey Rourke (62) hadde et noe sensasjonelt comeback i ringen 28. november i Moskva.

Men kampen ble ikke lang.

Rourke traff 29-årige Elliot Seymor med et par kroppsslag, som skulle vise seg å være nok.

Seymor gikk ned to ganger i den andre runden og ble telt ut av dommeren.

Merkelig knockout

Det hele så underlig ut, og flere media mente at kampen måtte ha vært fikset.

Se her på siden til underholdningsnettstedet Vulture.com og døm selv.

Seymor nektet for dette og kalte det en ren kamp.

I tre uker.

Men nå innrømmer den amerikanske bokseren at kampen likevel var fikset og betalt for til den amerikanske nettsiden TMZ.

- Jeg skulle gå ut og føle litt i den første runden. Så skulle jeg gå ned for et slag mot kroppen i 2. runde, forteller Elliot.

Han forteller også at det var med i avtalen at han ikke skulle slå et eneste slag mot hodet til Rourke.

- Rourke i mørket

Elliot mener at Mickey Rourke ikke kjente til at utfallet av kampen var avtalt.

- Nei, Mickey er en fin kar. Han kjente ikke til det. Han var ute i mørket. Det var folka bak ham, forklarte Elliot.

I et intervju med samme nettside 4. desember fortalte Seymor at han fikk 10.000 dollar i Moskva pluss alle omkostninger dekket.

Og at han skulle motta ytterligere fem tusen, da han returnerte til Statene. Men han påstår at han ikke har sett noe til det siste honoraret for å legge seg i kampen.

Nekter fortsatt

Treneren til Mickey Rourke skal fortsatt nekte for at kampen var fikset. Han sier i følge TMZ, at han tror Seymor vil endre versjonen etter som hvem som betaler neste gang.

- Jeg håper jeg kan komme tilbake til Moskva en gang for en real kamp, sier Elliot Seymor i slutten av intervjuet.

Rourke som motttok en rekke priser i 2008 for sin rolle i filmen The Wrestler, annonserte etter kampen mot Seymor, at han har visse planer om ytterligere fire kamper i ringen.

Hardtslående

Rourke gikk tolv proffkamper i perioden 1964 – 1973 og vant samtlige, de seks siste på knockout.

Skuespilleren hadde tydeligvis en hard hanske. Den lengste kampen varte i 39 sekunder, i følge Wikipedia.

Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

Spår lav olje­pris i seks år

  • Alt jeg ber om er å være likeverdig

    Kan ikke norsk kultur være både hijab og miniskjørt, jul og ramadan, summen av all kultur som Norge har å by på? (610 innlegg) Les mer

  • Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

    - Hadde det gått som jeg en gang håpet, ville jeg jo ikke sittet her i dag

    • Artist og låtskriver, født 17. august 1980 i Tromsø. Forlovet med skuespiller Kåre Conradi.

    • I 1998 ga hun ut debutsingelen «Unforgivable Sinner», som ble kåret til årets låt under Spellemannprisen samme år.

    • Debutalbumet «Playing My Game» året etter ga fire av de gjeve Spellemann-statuettene.

    • Har gitt ut ytterligere tre album: «Another Day» (2003), «Lost in a Moment» (2005) og «Twist the Truth» (2009).

    • Var i fjor å se i «Hver gang vi møtes»

    Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

    Her er Ronaldos julegave til alle lagkameratene. Pris? 60 000 kroner

    (Dagbladet): Det har vært en eventyrlig sesong for Cristiano Ronaldo. Først vant han Ballon d’Or for første gang siden 2008 før han var med på å lede Real Madrid til en historisk 10. triumf i den gjeveste europacupen.

    Så langt denne sesongen har han scoret smått utrolige 25 mål på 14 kamper, og står med 32 mål på 23 kamper i alle turneringer.

    Men selv om portugiseren tidvis har fått et rykte på seg for å være av det egoisitiske slaget, ser det ut til at han også vet å sette pris på hjelpen han får fra lagkameratene sine.

    Dyr gave

    Eurosport skriver nemlig at han forut for fredagens kamp mot Almeria (som endte med 4-1-seier) delte ut en litt tidlig julegave til alle i troppen. Nemlig et armbåndsur verdt over 60 000 kroner. Uten at det lager noen nevneverdig bulk i lommeboka til verdensstjerna.

    Alvaro Arbeloa var ikke sen om å publisere et bilde av urverket sammen med Ronaldo på sin Twitter-konto, og det kommer tydelig fram at klokka er spesiallaget.

    På baksiden er blant annet spillerens navn inngravert. Det samme er «CR7» og «La Décima». Sistnevnte symboliserer den historiske tiende seieren i Champions League / Serievinnercupen.

    VM for klubblag

    I disse dager spiller Real Madrid VM for klubblag i Marokko, og tirsdag kveld tok de seg til finalen etter 4-0 over meksikanske Cruz Azul.

    I finalen lørdag venter vinneren av San Lorenzo (Argentina) og Auckland City (New Zealand).

    Sergio Ramos åpnet målfesten etter kvarteret. Karim Benzema doblet til 2-0, mens Gareth Bale ordnet 3-0 tidlig i 2. omgang. Isco satte inn kveldens siste mål etter 72 minutter.

    45.152 tilskuere fulgte kampen i Marrakech. Real Madrid står nå med 21 strake seirer.

    For en gangs skyld kom ikke Cristiano Ronaldo på scoringslisten. Han misbrukte et par muligheter, men hadde tilgjengjeld tilretteleggeransvar på de to siste målene.

    For Cruz Azul var Gerardo Torrado nærmest, men hans straffespark like før pause ble reddet av Iker Casillas.

    Luksushotell

    Under oppholdet i Marokko har Real Madrid innlosjert seg på Sofitel Des Roses-hotellet i hovedstaden Rabat.

    Den spanske avisa AS skriver at hele hotellet stenger for allmennheten så lenge verdensstjernene er innlosjert. Det vil si 229 rom og 37 suiter.

    Gjennomsnittsprisen for en natt på et vanlig rom ved hotellet er 2500 kroner, mens en natt i en suite vil slanke sparegrisen med mellom 4500 og 6500 kroner.

    I tillegg har hotellet to spesial rom: «the Opera» og «the Royale» som koster henholdsvis 11 500 og 23 000 kroner per natt.

    Og det er ikke bare på hotellet sikkerheten er i orden. På gatene står det politi for hver 50. meter, og laget vil til enhver tid bli fulgt av så mange som 40 livvakter.

    I tillegg vil militærpolitiet eskortere laget hver gang de skal ta seg til og fra trening eller kamp.

    Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments

    I mai 2000 var han med på å voldta og drepe to småjenter. Nå slipper han ut av fengsel

    Hjemmesoningen må skje i nærområdet til Berg fengsel i Tønsberg, der han for tiden har åpen soning. Han får imidlertid reise til Oslo en gang i uken, og kan besøke foreldrene i Kristiansand, melder NRK.

    Andersen tilsto da han ble pågrepet i 2000, og ble dømt til 19 års fengsel. Medtiltalte Viggo Kristiansen nektet for å ha noe med drapene å gjøre, og ble dømt til 21 års forvaring. Kristiansen fikk tirsdag avslag på sin fjerde begjæring om gjenopptakelse av saken.

    (NTB)

    Wednesday, December 17th, 2014 Bil No Comments
     
    June 2026
    M T W T F S S
    « Oct    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  

    Recent Comments