Bil

Krekars kamerat til pressen etter løslatelsen: «Morna, Siv, morna, Siv»

KONGSVINGER/OSLO (Dagbladet): Mulla Krekar slapp ut av Kongsvinger fengel i dag, like etter kl. 08.30.

Han sa noen ord til pressen på vei ut, og begynte med å takke medfanger og ansatte ved fengselet:

- Alle her er gode mennesker. Men det er et dårlig system. Det er Nord-Korea, sa Krekar, og ga uttrykk for at reglene de ansatte måtte følge bryter med menneskerettighetene.

- Jeg håper alle politikere stopper spillet. Det vil bli en skam, og ikke for meg, men for dem, sa Krekar.

Mannen som hentet og kjørte Krekar tok ordet da hovedpersonen gikk mot bilen:

- Jeg vil bare si: «Morna, Siv, morna, Siv», sa han.

Frp-leder Siv Jensen har tidligere vært meget tydelig på at hun ønsker å sende Krekar ut av landet, og på direkte spørsmål fra TV 2 svarte hun «ja» på spørsmål om hun er villig til å sette menneskerettighetene til side for å få satt Krekar i forvaring.

Krekar viste så fram et teppe han hadde laget der det sto «Til Kongsvinger fengsel avdeling A. Med hilsen M. Krekar».

- Jeg liker dem, sa Krekar.

Tvangsbosettingen av Krekar behandles i Oslo tingrett klokka 9 tirsdag. Krekar møter selv i retten.

Oslo politidistrikt ønsker å pålegge ham å bosette seg på Kyrksæterøra i Sør-Trøndelag, men torsdag leverte Krekars advokat, Brynjar Meling, inn en begjæring om at Oslo tingrett opphever vedtaket.

Dagbladet utvider artikkelen.

Sunday, January 25th, 2015 Bil No Comments

Hun deltok i et blodbad der 57 personer ble drept. Nå vil IS ha henne løslatt

(Dagbladet): Den islamske stat (IS) åpner for å løslate det japanske gisselet Kenji Goto. Mannen er trolig den eneste gjenlevende av de to japanske mennene som ble tatt til fange. En video publisert lørdag viser angivelig at Haruna Yukawa er drept.

IS krever nå at den irakiske kvinnen Sajida al-Rishawi (44) løslates fra fengsel i Jordan – og åpner for en byttehandel.

Men hvem er denne kvinnen?

«Fengslet søster»

Sajida al-Rishawi er fengslet etter at hun forsøkte å gjennomføre et selvmordsangrep i 2005.

I den nye IS-videoen – gjengitt av CNN – omtales al-Rishaw som en «fengslet søster».

- De krever en løslatelse av deres fengslede søster Sajida al-Rishawi, sier en stemme i videoen, ifølge CNN.


Sajida al-Rishawi er mest kjent for å være selvmordsbomberen som «mislykkes» i terrorangrepet på Radissom SAS-hotellet i den jordanske hovedstaden Amman i 2005. 57 mennesker ble drept og over 100 skadd.

Sammen med ektemannen ankom hun Jordan 5. november 2005 – men bare én av dem klarte å sprenge seg selv i terroraksjonen som al-Qaida tok på seg ansvaret for.

Falske pass

Etter terrorangrepet tilsto hun på tv og kom med detaljerte beskrivelser.

- Ektemannen min detonerte bomben, jeg forsøkte å sprenge min, men den ville ikke, sa al-Rishawi ifølge AP under  tilståelsen ble vist på jordansk tv.

Sajida al-Rishawi og ektemannen ankom Jordan med falske pass med falske navn. I Jordan leide de en leilighet og hun har senere forklart rundt angrepet:

- Han hadde to eksplosive belter. Han tok på meg det ene, og festet det andre på seg selv. Han lærte meg hvordan jeg kunne bruke det.

Paret leide en bil og gikk til aksjon mot hotellet 9.november. Tre terrorister døde og 57 gjester og ansatte ved hotellet mistet livet.

- Ektemannen min og jeg gikk inn på hotellet, han gikk til det ene hjørnet jeg til det andre. Det var et bryllup der inne – med barn, kvinner og menn.

- Ektemannen min detonerte sin bombe, og jeg forsøkte å detonere mitt belte, men det ville ikke. Så forlot jeg hotellet sammen med alle menneskene som sprang derfra, fortalte hun for snart ti år siden.

Tette bånd

Sajida al-Rishawi skal også være søster av den avdøde tidligere al-Qaida-lederen Abu Musab al-Zarqawi. Han ble drept av amerikanske styrker i 2006.

Leder for terrororganisasjonen Den islamske stat, Abu Bakr al-Baghdadi, skal også ha koblinger til broren Abu Musab al-Zarqawi.

Ifølge CNN var den nåværende IS-lederen en nær støttespiller under al-Zargawis styre.

James Reese, som tidligere var en del av US Delta Force, forteller til amerikansk presse:

- Det er en kobling tilbake til denne kvinnen. Dette er en måte å hjelpe dem (IS) til å få tilbake personer, og hjelpe dem med deres propaganda, sier Reese om den potensielle byttingen av fanger.

IS har tidligere krevd 1,5 milliarder kroner i løsepenger for de to japanerne. Fristen gikk ut fredag – og nå har trolig ekstremistene endret kravene.

Japans statsminister Shinzo Abe kaller drapet på Yukawa en rystende og utillatelig terrorhandling. Abe sier han ikke kommer til å gi etter for terrorisme, og gjør det også klart at han ikke har planer om å slutte seg til den USA-ledede militæroperasjonen mot IS.

USAs president Barack Obama har fordømt «det brutale drapet» på Yukawa, noe som viser at også amerikanske myndigheter regner det som sikkert at japaneren er drept.

Sunday, January 25th, 2015 Bil No Comments

Bussjåfør slått i hodet med flaske i Oslo

(Dagbladet): En bussjåfør ble slått i hodet med en flaske og ble påført et kutt i hodet ved Galgeberg i Oslo.

- Vi fikk meldinger kvart over to at flere personer slåss med bussjåføren, sier operasjonsleder Vidar Pedersen i Oslo Politidistrikt til Dagbladet.

Vitner på stedet forteller at bussjåføren ble påført et stort kutt i ansiktet. Rundt 15 politibetjenter var på stedet og passasjerer ble fortalt at det ble forsinkelser på rundt en halvtime.

- En person er pågrepet. Mer kan vi ikke si akkurat nå. Vi er fortsatt på stedet, sier Pedersen rundt klokka 02.30.

Bussjåføren er nå tatt ut av tjeneste og blir behandlet av ambulansepersonell. Politiet opplyser at de foretar vitneavhør på stedet.

Bussen var på vei fra Oslo til Lørenskog da slåsskampen startet.

Sunday, January 25th, 2015 Bil No Comments

Nye problemer med AirAsia-flyet. Klarer ikke heve vraket

(Dagbladet): Indonesiske myndigheter sliter med å heve det tidligere savnede AirAsia-flyet til overflaten.

Søndag måtte de konstatere et nytt mislykket forsøk på å heve AirAsia Flight QZ8501 da et tau røk. Uhellet skjedde da vraket hadde nådd overflaten. Det melder CNN.

- Flykroppen dukket opp fra overflaten, men så falt det ned igjen, sa Supriyadi, som leder operasjonen med å heve vraket.

Også lørdag var det et mislykket forsøk da et belte røk.

AirAsia-flyet ble meldt savnet 28. desember i fjor – og det var lenge ukjent hvor det hadde styrtet. 162 personer var ombord på flyet som senere ble funnet i Javasjøen.

Tidligere denne uka fant dykkere seks omkomne i skroget til flyet. Dårlig vær og dårlig sikt under havet gjorde at dykkerne ikke kunne ta seg inn i flykroppen for å hente likene. Etter planen skal den aktuelle vrakdelen løftes til overflaten ved hjelp av store ballonger fylt med luft.

Sunday, January 25th, 2015 Bil No Comments

Savnet norsk kvinne funnet i Canada

En norsk kvinne i 20-årene som har vært savnet i Vancouver i Canada siden onsdag, ble funnet av letemannskaper sent lørdag kveld.

Ifølge VG ble hun funnet i live og fraktet med helikopter til sykehus. Det bekrefter kommunikasjonssjef Michelle Leroux hos Whistler Blackcomb – skianlegget hvor kvinnen var gjest.

– Vi er så glade og takknemlige. Vi har sett bilder av at hun lever, at hun står på beina sine, og har fått det bekreftet av både ambassaden, politiet og venner, sier kvinnens far til avisen.

Han vet ikke hvordan tilstanden til datteren er, men hun skal være nedkjølt.

Kvinnen reiste til alpinanlegget Whistler Blackomb for å stå på snøbrett, melder Moss Avis. Heiskortet hennes skal ha blitt brukt for å ta skiheisen onsdag formiddag. Det var det siste sporet canadisk politi hadde av henne før hun ble funnet.

Kvinnen er ifølge Moss Avis fra Son i Akershus.

Alpinanlegget ligger i den vestcanadiske provinsen British Columbia, om lag 12 mil nord for byen Vancouver.

(NTB)

Sunday, January 25th, 2015 Bil No Comments

Siste: Bussjåfør slått i hodet med flaske i Oslo

(Dagbladet): En bussjåfør ble slått i hodet med en flaske og ble påført et kutt i hodet ved Galgeberg i Oslo.

- Vi fikk meldinger kvart over to at flere personer slåss med bussjåføren, sier operasjonsleder Vidar Pedersen i Oslo Politidistrikt til Dagbladet.

Vitner på stedet forteller at bussjåføren ble påført et stort kutt i ansiktet. Rundt 15 politibetjenter var på stedet og passasjerer ble fortalt at det ble forsinkelser på rundt en halvtime.

- En person er pågrepet. Mer kan vi ikke si akkurat nå. Vi er fortsatt på stedet, sier Pedersen rundt klokka 02.30.

Bussjåføren er nå tatt ut av tjeneste og blir behandlet av ambulansepersonell. Politiet opplyser at de foretar vitneavhør på stedet.

Bussen var på vei fra Oslo til Lørenskog da slåsskampen startet.

Sunday, January 25th, 2015 Bil No Comments

«Jeg har en bombe på ett av flyene deres, men jeg har glemt hvilket»

(Dagbladet): To passasjerfly måtte lande i Atlanta i USA etter bombetrusler. Det melder blant annet CNN rett før midnatt norsk tid.

Passasjerflyene ble eskortert av jagerfly av typen F-16, før de ble gjennømsøkt.

Nett-trussel

Bombetrusselen skal ha kommet via nettstedet Twitter.

«Jeg har en bombe på ett av flyene deres, men jeg glemte hvilket da jeg forlot flyplassen. Kan dere hjelpe meg å finne den?» skrev en bruker og henvendte seg til flyselskapet Deltas Twitter-profil.

Meldingen fikk alarmen til å gå og F-16-fly eskorterte de to passasjerflyene i sikkerhet ved flyplassen i Atlanta: Hartsfield Jackson International.

Ingen funn

Flyene som måtte gjennomsøkes var Southwest Airlines Flight 2492 og Delta Flight 1156

- Flyet skulle fra Portland, Oregon til Atlanta, Georgia, sier Delta-talsmann Morgan Durant.

Det andre passasjerflyet kom fra Wilwaukee, Wisconsin.

Det ble ikke funnet noe mistenkelig inne i noen av flyene etter at de var gjennomsøkt av bombegrupper og hunder.

Sunday, January 25th, 2015 Bil No Comments

Japans statsminister tror IS-video er ekte

(Dagbladet): IS skal ha publisert en video som viser at det ene japanske gisselet er blitt drept.

Nå kommer Japans statsminister Shinzo Abe med en kommentar og han frykter videoen er ekte.

- Dessverre kan vi ikke si annet på det nåværende tidspunkt enn at troverdigheten er høy, sier Abe natt til søndag norsk tid, ifølge AFP.

I videoen holder gisselet Kenji Goto et bilde som tilsynelatende viser Haruna Yukawa etter at han ble drept. Abe kaller drapet på Yukawa en rystende og utillatelig terrorhandling.

- Tanken på den ubeskrivelige smerten og sorgen familien hans må føle, gjør meg målløs, sier statsministeren.

Goto sier i videoopptaket at livet hans kan reddes hvis en irakisk kvinne som forsøkte å gjennomføre et selvmordsangrep, løslates fra fengsel i Jordan, skriver NTB. IS har tidligere krevd 1,5 milliarder kroner i løsepenger for de to japanerne.

- Grusomt

Den nye videoen skal være distribuert av en IS-tilknyttet Twitter-konto. Japanske myndigheter jobber nå med å finne ut av om videoen er ekte. Samtidig krever de at den andre japaneren som holdes fanget, frigis umiddelbart.

- Dette er en grusom og uakseptabel handling. Vi krever at det gjenværende gisselet Kenji Goto blir frigitt umiddelbart, sier talsperson for den japanske regjeringen, Yoshihide Suga, i en kort uttalelse på japansk tv, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Tidligere i uka publiserte Den islamske staten (IS) en video av det som skal være IS-bøddelen «Jihad John», som står mellom to menn som oppgis å være japanerne Kenji Goto og Haruna Yukawa.

To minutter

Japanerne er ikledd oransje fangedrakter og vises fram i det som ser ut som et ørkenområde. Mange eksperter var i imidlertid i tvil om videoen var ekte.

Den to minutter og 52 sekunder lange videoen viser kun et stillbilde av Goto, hvor han holder opp et bilde som skal bekrefte at Yukawa er halshogd.

Nyhetsbyrået Kyodo melder at videoen har blitt sendt på e-post til kona til et av gislene, skriver nyhetbyrået AP.

Sunday, January 25th, 2015 Bil No Comments

Trodde de skulle på TV-audition. Men prøvespilte for kurs til 48 000 kroner

(Dagbladet): Etter å ha hørt en radioreklame som fristet med skuespillerkarriere i Hollywood, møtte rundt 500 barn og unge opp på audition på Grand hotell i Oslo november 2013.

Det var den amerikanske talentfabrikken CGTV som holdt auditionen.

Dagbladet snakket da med flere familier som følte seg lurt av det amerikanske selskapet. Auditionen var ikke til noen rolle i reklamefilmer, tv-programmer eller filmer, men til et undervisningsprogram i Hollywood som da kostet 30 000 kroner.

Tilbake i Norge

Lørdag holdt CGTV igjen audition i Norge. Denne gang på Olavsgaard hotell mellom Oslo og Gardermoen.

Igjen møtte hundrevis av barn og unge opp etter å ha hørt en radioreklame på P4 som også i år fristet med Hollywood-karriere.

Nina Therece Halvorsen og dattera Martine Therece (14) var av dem som gikk skuffet ut av hotelldørene etter lørdagens audition.

- Begynte å gråte etter auditionen

Det er tidligere Disney-skuespiller Adrian R’Mante som har etablert CGTV. R’Mante var selv til stede under auditionene lørdag. For Disney-seere, er han et kjent ansikt.

- Jeg har sett alt han har gjort på TV, sier 14 år gamle Martine Therece til Dagbladet, og legger til at hun derfor var ekstra skuffet da hun skjønte hva auditionen egentlig var til.

- Da begynte jeg å gråte. Jeg ble lei meg da jeg skjønte at det tydeligvis handler om penger.

Føler seg lurt

- Jeg føler meg lurt, og jeg er skuffet og lei meg, sier mor Nina Therece Halvorsen til Dagbladet.

Ikke et sted i reklamen som har gått på radio nevnes det at lørdagens audition var til et undervisningskurs i Hollywood til 5995 dollar, eller nesten 48 000 kroner, ikke en audition til roller i reklamer, TV-programmer eller filmer.

- Det fikk vi først vite etter at vi hadde kommet, sier Halvorsen.

Brukte 10 000 dollar på kurset

Av flere foreldre Dagbladet snakket med da avisa besøkte auditionen lørdag, var de fleste av dem fornøyde med både auditionen og opplegget.

Nils Ole Neerland og familien var i Hollywood i sommer, hvor hans to døtre på 12 og 14 deltok i CGTVs skuespillerkurs.

- Vi opplevde det som kjempeproft og veldig bra. Barna fikk lære utrolig mye, og vi foreldre ble godt tatt vare på, sier Neerland til Dagbladet.

Neerland vil først ikke si hvor mye det kostet, men ombestemmer seg.

- Vi betalte 4995 dollar per person, sier han.

Med to døtre på kurset, betyr det en utgift på rett under 10 000 dollar eller 60 000 kroner med den daværende kursen. I tillegg kom reise og opphold.

Beroliget skeptiske foreldre

Sammen med Knut Alstad var Neerland på CGTV-auditionen lørdag for å berolige skeptiske foreldre.

- Jeg var skeptisk i fjor, og skjønner at foreldre er det. Vi er her for å hindre at misforståelser oppstår, sier Neerland.

- Jeg ville ikke ha vært her i dag om ikke vi hadde hatt gode erfaringer, og ville heller ikke reist ned igjen hvis jeg ikke synes opplegget var bra, legger Neerland til.

Har fått roller i Norge

På spørsmål om han synes oppholdet i fjor sommer var verdt pengene, svarer han:

- Seriøst, så synes jeg det var verdt det. Det var verdt hver krone, sier Neerland.

Han forteller videre at de to døtrene har fått prøve seg i filmbransjen etter at de kom hjem til Norge – både som hovedrolleinnehavere i kortfilmer, og roller i en musikkvideo med Ylvis-brødrene.

Vil returnere til Norge

Grunnleggeren av CGTV, Adrian R’Mante sier til Dagbladet at han ønsker å gjennomføre lignende auditioner i Norge også i tiden framover.
 
- Jeg kommer tilbake så lenge jeg finner talenter her, og det gjør jeg, sier R’Mante, som sier han har gått til flere skritt for å hindre at misforståelser skulle oppstå i år:

- Jeg gjorde mitt beste for å hindre at lignende problemer som oppsto i 2013, skulle oppstå i år. Nummer én: vi endret en linje i radioreklamen. Nummer to: jeg er her.

Han sikter til en linje i radioreklamen i 2013 som spurte lytterne om de ville være med i en Disney-serie.

- Jeg skal jobbe med markedsføringa, men i reklamen må jeg spørre «er det din drøm å komme på tv» for det er de folka jeg vil jobbe med. Jeg tror misforståelsen da og misforståelsen nå kommer som følge av språkbarrieren. Nordmenn er kanskje ikke vant til denne type markedsføring, sier R’Mante.

- Hva er din kommentar til de foreldrene som føler seg skuffet og lurt?

- Hvis jeg hadde lurt dem, hadde de trodd at jeg skulle få dem på TV etter de har gått her fra. Det sier jeg ikke. Det jeg sier er at jeg velger barn med lidenskap og talent, underviser dem og plasserer dem på en scene foran mennesker de aldri kunne ha møtt uten meg. Disney-folka i Norge kunne ikke ha møtt dem en gang. Jeg har kontakter ingen andre i Norge har. Det er bare sånn det er. Det er fakta.

Saturday, January 24th, 2015 Bil No Comments

Sterke reaksjoner på Kronprinsens deltakelse: Han burde blitt hjemme

- Dette er en despot som undertrykker kvinner, tråkker på menneskerettighetene og fratar sin befolkning grunnleggende rettigheter. Kronprinsen viser dårlig dømmekraft når han drar i begravelsen til denne despoten, sier Hustveit.

Også SVs stortingsrepresentant Karin Andersen sier til Nettavisen at hun ikke forstår hvorfor det norske kongehuset støtter opp om seremonien, og mener også at kronprinsen burde ha blitt hjemme.

- I Saudi-Arabia piskes bloggere, folk halshugges og kvinner får ikke engang kjøre bil, alt med både den avdøde og påtroppende kongens velsignelse. De bryter menneskerettighetene massivt og brutalt og er i tillegg en klimaversting. Hvorfor skal Norges kronprins reise dit på kongens begravelse. Er skikk og bruk i kongelige kretser viktigere enn brutale systematiske menneskerettighetsbrudd? sier Andersen til Nettavisen.

Assisterende kommunikasjonssjef ved Det kongelige hoff, Sven Gjeruldsen, ønsker ikke å kommentere hvilke vurderinger som ligger til grunn for kronprinsens tilstedeværelse.

- Kronprinsen har reist som Norges representant for å være til stede ved kondolanseseremonien, sier Gjeruldsen som eneste kommentar overfor Dagbladet.

- Vanlig praksis

Utenriksdepartementet opplyser overfor Dagbladet at det er vanlig at det norske kongehuset er representert ved dødsfall i utenlandske kongehus.

- Også de to andre skandinaviske kongehus var representert i minneseremonien, ved kong Carl Gustaf og kronprins Frederik. Kronprinsen deltar i en minneseremoni som ikke er en naturlig anledning for å ta opp politiske spørsmål, sier pressevakt Kristin Enstad i Utenriksdepartementet til Dagbladet lørdag kveld. 

Hun understreker at departementet regelmessig tar opp menneskerettighetsspørsmål med saudiarabiske myndigheter.

- Denne uken tok utenriksminister Brende opp den konkrete saken knyttet til menneskerettighetsaktivisten Raif Badawi i samtaler med prins Mohammed bin Nawaf bin Abdul Aziz Al-Saud i London. Regjeringen protesterte også på menneskerettighetsbrudd i Saudi-Arabia både i Riyadh og gjennom en innkalling av den saudiarabiske ambassadøren i Oslo, sier Enstad. 

Menneskrettsaktivisten og bloggeren Raif Badawi ble i fjor dømt til 1.000 piskeslag, ti års fengsel, ti års utreiseforbud og halvannen million kroner i bot i Saudi-Arabia for å ha «fornærmet islam» ved å kritisere myndighetene og religiøse ledere på internett.

Badawi fikk de 50 første piskeslagene 9. januar i år, og skal etter planen få 50 piskeslag hver fredag til straffen er fullbyrdet. Forrige uke ble imidlertid piskingen utsatt fordi sårene fra forrige gang ikke var leget, og torsdag anbefalte en komité av leger en ny utsettelse.

- Burde sendt noen andre

Amnesty har varslet ukentlige demonstrasjoner utenfor den saudiarabiske ambassaden i Oslo i protest mot at Badawi straffes med piskeslag.

Generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty sier at han forstår at det finnes diplomatiske protokoller for deltakelse ved minneseremonier, men at han hadde foretrukket at Norge hadde sendt «en representant på et lavere nivå».

- Dette er et styre som står for så mange menneskerettighetsbrudd. og som har en grunnleggende filosofi langt fra de norske verdiene når det gjelder menneskerettigheter. Det tydeligste signalet hadde vært at Norge ble representert med noen andre enn kronprinsen, noe som ville ha blitt lagt merke til, sier Egenæs.

- Det er ikke noen grunn til å fornedre de døde, men det handler om hva man signaliserer til et styre som er så grovt undertrykkende, sier han videre.

Egenæs sier samtidig at norske myndigheter var raskt ute med protestene mot piskingen av Badawi.

- Vi har tidligere sagt at norske myndigheter har vært for stille om menneskerettghetene i Saudi-Arabia. I forbindelse med Badawi-saken har de vært tydelige. Vi håper dette er et signal om at de vil fortsette å være tydelige overfor Saudi-Arabia, sier Egenæs.

Ingen kursendring

Kronprins Haakon, Sveriges kong Carl Gustaf, Danmarks kronprins Frederik og Storbritannias prins Charles er blant de kongelige som i helga besøker Saudi-Arabia.

Fra politikkens verden kommer blant andre Russlands statsminister Dmitrij Medvedev, Storbritannias statsminister David Cameron og Frankrikes president François Hollande, melder NTB. USAs president Barack Obama og førstedame Michelle Obama ankommer landet tirsdag etter et forkortet besøk til India.

Kong Adbullah gikk bort klokka 01 lokal tid fredag. Kronprins Salman, som antas å være 79 år gammel, ble umiddelbart innsatt som landets nye konge.

Under sin første TV-overførte tale til nasjonen understreket kong Salman at han vil styre videre etter samme kurs som kong Abdullah.

- Vi vil med Guds hjelp videreføre den rettskafne politikk som Saudi-Arabia har fulgt siden landet ble grunnlagt av kong Abdulaziz, sa den nye kongen fredag, ifølge NTB.

Saturday, January 24th, 2015 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments