Bil

Dansk dommer mener Norge smisket seg til seier i Bocuse d’Or

(Dagbladet): Jubelen sto i taket da norske Ørjan Johannessen ble verdens beste kokk i konkurransen Bocuse d’Or i Lyon onsdag.

Men ikke alle var like fornøyd med at Norge stakk av med seieren.

- Jeg tror de fleste fikk sjokk da Norge vant. Det er bare de tolv som har smakt på kjøttretten og de tolv som har smakt på fiskeretten, som faktisk har smakt på maten. De andre har bare kikket på den, sa danske TV 2s matekspert Svend Rasmussen på sin egen kanal idet vinneren ble kåret.

Det er norske TV2 som omtaler saken.

- Går ikke an

Han fortsetter å kritisere, og sier han synes Sverige var best.

- Jeg fatter ikke at Norge kunne vinne. De kom visst også som en overraskelse på nordmennene, de så litt merkelige ut i ansiktet.

Det er likevel særlig én ting som ser ut til å ha gått inn på en dansk dommer:

Sammen med kjøttretten lå tolv tollekniver i brunt slire på brettet der maten ble presentert. Én kniv til hver av dommerne.

- (At grønnsakene var rå) var tydeligvis ikke nok til å trekke dem langt nok ned. Eller så var det nettopp kniven som gjorde at de vant. Men jeg synes ikke det går an å gi gaver til dommerne på den måten, sier John Kofod, som var dommer under gårsdagens årlige konkurranse, ifølge TV2.

Kofod er også sjef for danske Bocuse d’Or, slik Eyvind Hellstrøm er i Norge.

- Sier mer om ham

Dagen derpå i Lyon kan ikke det norske vinnerlaget annet enn å le av danskens kniv-utsagn.

- Vi har ikke giddet å kommentere det, egentlig – men at Kofod sier det, sier vel mer om ham enn om oss. Danmark tenkte kanskje ikke godt nok over hva de skulle gjøre? Man vinner ikke Bocuse d’Or på grunn av en kniv, sier det norske vinnerlagets trener, Odd Ivar Solvold til Dagbladet.

- Dere laget knivene spesielt for anledningen?

- Ja, vi har fått dem laget i Telemark. Vi har ikke gjort noe mer enn å løse oppgaven, som gikk på å skape norsk identitet, sier han.

Om kjøttretten het det at kandidatene skulle «uttrykke sin regionale matkultur», og at den ville bli gitt karakter for dette.

- Derfor valgte vi å lage tolleknivene som vi ga til dommerne. Vi har hatt en rød tråd i alt vi har gjort, vi har vært målbevisste og skapt identitet fra første dag, sier treneren.

De norske vinnerne lot ikke danskenes sure miner legge en demper på feststemningen i går kveld.

- Jeg har ikke stemme igjen, det ble feiring – akkurat som det skal være. Det var bobler og fest, sier Solvold til Dagbladet.

- Trening på samme nivå

Søndag dro de ned til Lyon, og i dag, torsdag, reiser de hjem til Norge med gull i bagasjen.

- Det er hardt arbeid, det her. Jeg trener mye på hobbybasis, jeg løper og sykler – og dette er trening på samme nivå, selv om ikke pulspumpa blir like høy. Men det ligger like mange timer, faktisk vel så mange, i året i dette, sier treneren.

I finalen hadde Johannessen 5 timer og 32 minutter på seg på å tilberede en kjøttrett og en fiskerett. Det var bestemt på forhånd at hovedingrediensene skulle være perlehøns og brun ørret, og til fiskeretten var det begrenset hvilke grønnsaker han fikk velge blant, skriver NTB.

- Råvarevalget var perfekt, sa gullvinner Johannessen i går.

Johannessen fikk bronse i Europa-mesterskapet i Stockholm i mai i fjor. I Lyon kjempet han mot kokker fra 23 andre land om å bli kåret til verdens beste.

Norge endte på førsteplass, USA på andreplass og Sverige på tredjeplass.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Johaug får ikke lov til å gå mer i NM

RØROS (Dagbladet): Therese Johaug var ustoppelig på NMs åpningsdistanse på Røros. Løypa er praktisk talt hjemmebanen til jenta fra Dalsbygda, og også publikum hadde møtt mannsterke opp for å heie Johaug fram til NM-gull.

Men nå er det slutt på NM-moroa for Therese.

Nå reiser hun og Marit Bjørgen til høydesamling i italienske Seiser Alm for å lade opp til VM som begynner i Falun om tre uker. Dermed snyter hun hjemmepublikummet for mer Johaug-moro resten av mesterskapet.

- Ja, jeg skulle gjerne ha gått mer her på Røros, men nå er det sånn at VM er det store hovedmålet, og jeg har lyst til å gjøre alt jeg kan for å lykkes der. Det er det som er det største for min del i år, og da prioriterer jeg å reise til Seiser Alm og får lagt ned en bra treningsperiode der jeg lader både hodet og kroppen, sier Johaug til Dagbladet.

Det er landslagstrener Egil Kristiansen som har gitt Johaug beskjed om at det holder med dagens renn under NM. Til tross for ordren om å komme seg vekk fra NM-byen, og til tross for at Johaug både har lyst til å gå og også mister muligheten til å vinne enda et gull på duathlon lørdag, er det ingen sure miner.

- Nei, det er ikke det, ler Johaug.

Og noe av grunnen er at tvilen på egen form som hun fikk underveis i Tour de Ski nå er som blåst bort. Dagens renn var den bekreftelsen Johaug trengte på at hun er der hun skal være før ski-VM begynner.

- Absolutt, jeg har kjent meg bra på øktene i det siste også. Jeg følte vel i Val di Fiemme at jeg bare gikk meg mer og mer i form, og den følelsen har jeg på en måte dratt med meg videre etter det, sier hun.

Ski-NM fortsetter med sprint for både damer og herrer i morgen.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Stein Dokset risikerte dødsstraff, dømt til ni års fengsel i morges

(Dagbladet): Stein Dokset (52) er dømt til fengsel i ni år, melder avisa Phuket Wan.

Dagbladet får bekreftet domsavsigelsen av personer som var til stede i retten i Thailand. Dokset er dømt for for å ha tatt livet av sin ekskjæreste Rungnapa «June» Ratchasombut, skjuling av lik og ulovlig våpenbesittelse. Dokset har allerede sittet i varetekt i tre år.

52-åringen var tiltalt for overlagt drap, skjuling av lik og ulovlig våpenbesittelse. Partene har anledning til å anke dommen.

Dagbladet får opplyst at Dokset uttrykker at han er misfornøyd med dommen og at han tar den til etterretning. Han har uttrykt at han har forstått innholdet i dommen han har fått.

Da han fikk dommen opplest skal han virket mutt og skuffet.

Levninger i søppelkasse

Dokset ble pågrepet i sin luksusvilla på Phuket i februar 2012, etter at føderalt politi stormet boligen og fant menneskelevninger i ei grønn søppelkasse nordmannen oppbevarte på et bad i kjelleren. DNA-analyse viste at levningene tilhører ekskjæresten Rungnapa «June» Ratchasombut, som på det tidspunktet hadde vært sporløst forsvunnet i to og et halvt år.

Lier-mannen nekter straffskyld for drapet. Han forklarte i retten at June falt og slo hodet i et basketak, og at han puttet liket i søppelkassa av ulike grunner – en av dem var at ektemannen hennes er politimann.

Selv har nordmannen vært optimistisk til hvilken dom han kunne få.

- Jeg tror jeg får fire-fem år, sa Dokset til Dagbladet på rettssakens første dag, for to år siden.

52-åringen har betalt Junes tre sønner og mor 1,8 millioner baht – over 400 000 kroner – i erstatning, men nekter altså straffskyld for drap.

- Utsatt for vold

Dokset har siden pågripelsen sittet varetektsfengslet under kummerlige forhold, sammen med 2000 andre fanger i hardkokte Phuket provinsfengsel, der han skal ha blitt utsatt for vold. Likevel har han avvist hjelp fra norske myndigheter, og erklært at det er uaktuelt for ham å søke om soning i Norge.

Ifølge reglene kan han etter sju år søke om å sone i Norge dersom dommen er på over 15 år – men dette gjelder ikke dersom det dreier seg om en livstidsdom.

Rettsprosessen har framstått som kaotisk. Det har gått flere måneder mellom hver rettsdag, og hver av disse har vært preget av problemer, som uteblitte vitner eller problemer med tolken. Men etter forrige rettsdag, 21. november, erklærte retten at dagen i dag skulle være tidspunktet for domsavsigelsen.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Dansk dommer mener Norge smisket seg til seier i Bocuse d’Or

(Dagbladet): Jubelen sto i taket da norske Ørjan Johannessen ble verdens beste kokk i konkurransen Bocuse d’Or i Lyon onsdag.

Men ikke alle var like fornøyd med at Norge stakk av med seieren.

- Jeg tror de fleste fikk sjokk da Norge vant. Det er bare de tolv som har smakt på kjøttretten og de tolv som har smakt på fiskeretten, som faktisk har smakt på maten. De andre har bare kikket på den, sa danske TV 2s matekspert Svend Rasmussen på sin egen kanal idet vinneren ble kåret.

Det er norske TV2 som omtaler saken.

- Går ikke an

Han fortsetter å kritisere, og sier han synes Sverige var best.

- Jeg fatter ikke at Norge kunne vinne. De kom visst også som en overraskelse på nordmennene, de så litt merkelige ut i ansiktet.

Det er likevel særlig én ting som ser ut til å ha gått inn på danskene:

Sammen med kjøttretten lå tolv follekniver i brunt slire på brettet der maten ble presentert. Én kniv til hver av dommerne.

- (At grønnsakene var rå) var tydeligvis ikke nok til å trekke dem langt nok ned. Eller så var det nettopp kniven som gjorde at de vant. Men jeg synes ikke det går an å gi gaver til dommerne på den måten, sier John Kofod, som var dommer under gårsdagens årlige konkurranse, ifølge TV2.

- Sier mer om ham

Dagen derpå i Lyon kan ikke det norske vinnerlaget annet enn å le av danskens kniv-utsagn.

- Vi har ikke giddet å kommentere det, egentlig – men at Kofod sier det, sier vel mer om ham enn om oss. Danmark tenkte kanskje ikke godt nok over hva de skulle gjøre? Man vinner ikke Bocuse d’Or på grunn av en kniv, sier det norske vinnerlagets trener, Odd Ivar Solvold til Dagbladet.

- Dere laget knivene spesielt for anledningen?

- Ja, vi har fått dem laget i Telemark. Vi har ikke gjort noe mer enn å løse oppgaven, som gikk på å skape norsk identitet, sier han.

Om kjøttretten het det at kandidatene skulle «uttrykke sin regionale matkultur», og at den ville bli gitt karakter for dette.

- Derfor valgte vi å lage folleknivene som vi ga til dommerne. Vi har hatt en rød tråd i alt vi har gjort, vi har vært målbevisste og skapt identitet fra første dag, sier treneren.

De norske vinnerne lot ikke danskenes sure miner legge en demper på feststemningen i går kveld.

- Jeg har ikke stemme igjen, det ble feiring – akkurat som det skal være. Det var bobler og fest, sier Solvold til Dagbladet.

- Trening på samme nivå

Søndag dro de ned til Lyon, og i dag, torsdag, reiser de hjem til Norge med gull i bagasjen.

- Det er hardt arbeid, det her. Jeg trener mye på hobbybasis, jeg løper og sykler – og dette er trening på samme nivå, selv om ikke pulspumpa blir like høy. Men det ligger like mange timer, faktisk vel så mange, i året i dette, sier treneren.

I finalen hadde Johannessen 5 timer og 32 minutter på seg på å tilberede en kjøttrett og en fiskerett. Det var bestemt på forhånd at hovedingrediensene skulle være perlehøns og brun ørret, og til fiskeretten var det begrenset hvilke grønnsaker han fikk velge blant, skriver NTB.

- Råvarevalget var perfekt, sa gullvinner Johannessen i går.

Johannessen fikk bronse i Europa-mesterskapet i Stockholm i mai i fjor. I Lyon kjempet han mot kokker fra 23 andre land om å bli kåret til verdens beste.

Norge endte på førsteplass, USA på andreplass og Sverige på tredjeplass.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Sterkere dollar gir nytt prishopp på Tesla

Den amerikanske elbilprodusenten Tesla har nok en gang satt opp prisene på sin Model S, bare seks uker etter forrige prishopp

Teslas kommunikasjonssjef for Skandinavia, Esben Pedersen, bekrefter overfor Hegnar.no at prisene er justert over hele Europa.

Og dette kommer etter at prisene ble satt opp med 8 – 9 prosent i Norge for halvannen måned siden.

Så sent som 18. desember 2014 ble prisen på Tesla Model S skrudd kraftig opp som følge av den sterkere dollaren.

- I Norge er prisene satt opp med to prosent, mens prisene i eurosonen er økt med fire prosent. I Danmark og Sverige er prisjusteringen på henholdsvis 3 og 7 prosent. Men i Sveits er prisene redusert med fem prosent, så det går begge veier, sier Pedersen.

Og de som hadde signert kontrakt før prisoppgangen trenger ikke bekymre seg. De betaler den prisen de var blitt enige om ved signering.

Kraftig prishopp
Fra Teslas norske hjemmeside kan man nå lese at kontantprisene (som er inkludert vrakpant og dokumentavgift) har økt til henholdsvis 516.200 kroner, 592.000 kroner og 768.200 kroner for de tre utgavene 60, 85 og P85D.

Før prisjusteringene før jul kostet 60-utgaven 461.000 kroner, 85-utgaven 523.000 kroner og P85D 682.331 kroner.

For de som nå vurderer å kjøpe Tesla er prisene dermed fra 55.200 – 85.869 kroner, tilsvarende 12 – 13 prosent,  høyere  enn før de to prisoppgangene.

Les også: Bremsene kan svikte på Tesla

Men interessen skal likevel ikke ha dabbet av. I hvert fall ikke når det gjelder den nye P85D med firehjulsdrift.

P85D kommer i februar
Pedersen rapporterer om stor interesse for 4×4-versjonen av Model S: P85D.

- Den kommer i slutten av februar. Det har vært stor interesse og mange reservasjoner. Mange har endret bestillingen sin til P85D, sier Pedersen.

Han kan imidlertid ikke gå ut med antall ordre.

- Mange biler vil bli levert raskt i Norge, sier han.

- Tror du Tesla Model S igjen vil kunne bli landets mest registrerte bil i løpet av én måned?

- Det er det vanskelig å si noe om. Mye er for eksempel av avhengig av når båten med bilene ankommer landet, sier Pedersen.

Over 6.000 Model S i Norge
Tall fra OFV AS viser at det i 2014 ble registrert 4.040 Tesla Model S i dette landet i år, noe som gjorde bilen til landets femte mest populære bilmodell i fjor.

I 2013 ble det registrert 1.983 nye Model S. I september det året tronet Model S helt øverst på registreringsstatikken med hele 616 biler.

Så langt i år er tallet 54, men antallet registreringer vil fyke i været når den nye utgaven kommer på markedet om en måneds tid.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

- Kun Gud kan endre klima

(Dagbladet): Senatet i USA har igjen tatt en høringsrunde rundt det betente temaet «klima».
 
Og nå viser høringen at det finnes flere konservative senatorer, som ikke tror at klimaendringene rundt oss er menneskeskapte, skriver The Guardian.

Et forslag om å anerkjenne at det er menneskene som er skyld i klimaendringene ble nedstemt med 50 stemmer mot 49.

Bare fem republikanere stemte for.

- Arrogante klimaendrere

Blant annet sier den amerikanske senatoren, James Inhofe, en av de ledende klimaskeptikerne i Senatet, dette:

- Mennesket kan ikke forandre klimaet, det er det bare Gud som kan. Klimaet er i endring, klimaet har alltid endret seg, og det vil alltid endre seg. Problemet er at noen mennesker er så arrogante at de tror de kan endre klimaet, men man kan ikke endre klimaet, fortalte Inhofe fra talerstolen.

Inhofe har aldri lagt skjul på sin klimaskepsis. I boka «The Greatest Hoax: How the Global Warming Conspiracy Threatens Your Future», navngir han Streisand i tillegg til Leonardo DiCaprio og John Travolta som noen av Hollywood-kjendisene som har bidratt til denne bløffen.

- Skremmende

Senatorens kommentar faller nesten 27 år etter at en Nasa-forsker vitnet foran det amerikanske senatet og fortalte, med 99 prosent sikkerhet, at den stigende globale temperaturen var forårsaket av forbrenningen fra fossilt brensel.

Assisterende generalsekretær i FN-sambandet, Rune Arctander, synes kommentaren er skremmende.

- Det er skremmende å lese denne type meninger, når det de siste ti årene har blitt gjennomført ett av verdens største forskningsprosjekter på området, og FNs klimapanels konklusjoner. Sikkerheten har aldri vært større for at klimaendringene er menneskeskapt, sier han til Dagbladet.

Han lar seg likevel ikke sjokkere av utspillet.

- Vi vet at det finnes politikere med slike meninger i mange land, så jeg er ikke direkte overrasket. Det som gjør meg overrasket er at mennesker kan overse et så grundig forskningsarbeid som er gjort på dette området.

- Ingen plan B

Senatet stemte også over hvorvidt klimaendringene faktisk er reelle.

Her ble det vedtatt at svaret på spørsmålet er ja, med det overveldende flertallet 98-1.

Bare én senator, en republikaner fra Mississippi, stemte nei. Til tross for det overveldende flertallet, ville Senatet altså ikke anerkjenne at det er mennesker som står bak klimaendringene.

Arctander mener de har en stor jobb med å overbevise klimaskeptikerne.

- Vi er nå i en situasjon hvor vi har behov for politisk handlekraft. Klimatoppmøtet i Paris er av avgjørende betydning for hvordan vi skal takle klimautfordringene. Konsekvensene ligger langt fram i tid, men det er nå beslutningene må tas. Vi har ikke en plan B, for vi har ikke en Planet B.  

Han sier at USA er et nøkkelland når det gjelder å få gjennomført tiltakene som skal til for å redusere klimautslippene i tilstrekkelig grad.

-  Det er helt sentralt at et land som USA anerkjenner de utfordringer vi står overfor i dag. Jeg tror de fleste som jobber med dette kunne ønske at man kunne bruke mer tid på løsninger på klimaproblemene, fremfor å måtte overbevise noen om at klimaendringene er menneskeskapt.  

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Her erter hun på seg «Game of Thrones»-fansen med overraskende avsløring

Siden 2011 har den prisbelønte fantasy-serien «Game of Thrones» gått sin seiersgang på TV-skjermer verden over.

Men hadde det vært opp til skuespiller Amanda Peet (43), som er gift med serieskaper David Benioff (44), er det ikke sikkert at suksesserien ville blitt noe av.

- En forferdelig idé

Da hun gjestet talkshowet «Conan» mandag kveld, innrømmet Peet at hun hatet idéen til tv-serien da ektemannen først fortalte henne om den.

Peets ektemann David Benioff skapte «Game of Thrones» sammen med D. B. Weiss.

– Jeg syntes det var en forferdelig idé. Forferdelig. Det er jo bare latterlig. Det er «Dungeons & Dragons» (rollespill med middelaldertema, journ.anm.), men «ekte» og med ekte personer, forteller Peet til programvert Conan O’Brien, ifølge UsWeekly.

- Besatt

Når Peet merket at publikum i TV-studio ikke var enige i beskrivelsen, brøt hun ut i latter og begynte å forklare seg. Conan O’Brien ropte «la henne være i fred!» til publikum.

Amanda Peet og David Benioff har vært gift siden 2006 og har barna Frances Pen (7), Molly June (4) og Henry (1 mnd.) sammen.

I dag er nok både filmstjerna og fansen glade for at «Game of Thrones» ble en realitet.

– Nå er jeg besatt av den, forsikret Amanda Peet i TV-intervjuet.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Siste: IS truer med å drepe gissel ved soloppgang

Opprørsgruppen Den islamske staten (IS) truer med å drepe en jordansk flyger ved soloppgang torsdag, dersom ikke Jordan løslater en terrordømt kvinne.

Trusselen om å drepe Muath al-Kasaesbeh blir framsatt i et lydopptak fra det som antas å være den japanske journalisten Kenji Goto Jogo, som også holdes som gissel av IS.

Kravet som blir framsatt i opptaket er at Jordan må overlate terrordømte Sajida al-Rishawi ved grensa til Tyrkia ved solonedgang torsdag. Dersom så ikke skjer, truer IS med å drepe den jordanske flygeren.

- Jeg er Kenji Goto Jogo. Dette er et lydopptak jeg er bedt om å sende dere. Dersom ikke Sajida al-Rishawi blir utvekslet med meg ved den tyrkiske grensa ved solnedgang Mosul-tid torsdag 29. januar, vil den jordanske flygeren Muath al-Kasaesbeh bli drept øyeblikkelig, lyder budskapet i opptaket, som ble formidlet via Twitter.

En talsmann for regjeringen i Amman kunngjorde onsdag at Jordan er villige til å løslate Rishawi, men bare dersom IS beviser at Kasaesbeh fortsatt er i live og løslater ham.

Sajida al-Rishawi ble dømt til døden i Jordan i 2006, etter å ha blitt pågrepet med et bombebelte rundt kroppen.

(NTB)

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Raser mot varslet forbud i Oslo: – Dieselbil-eierne er lurt og bør få erstatning

(Dagbladet): – Først endret (daværende finansminister) Kristin Halvorsen strukturen slik at folk skulle kjøpe dieselbiler – og nå skal disse bileierne plutselig ikke lenger få bruke bilene sine. Dette er lureri! uttaler en engasjert Carl I. Hagen til Dagbladet.

Frp’s gruppeleder i Oslo bystyre reagerer sterkt på at Venstre nå får med seg Høyre og Ap til et stortingsflertall for et tid-/stedvist forbud mot bruk av dieselkjøretøy, avhengig av luftforurensningen, som VG i går meldte. Han mener de som har kjøpt dieselbiler som følge av de rødgrønnes insentiv i 2007-statsbudsjettet, har krav på erstatning.

Forurenser mer

De rødgrønne ønsket i nevnte budsjett å senke CO2-utslippene ved å få flere til å kjøre dieselbiler, til tross for advarsler om at de forårsaker mer lokal luftforurensning enn bensinbiler. Seinere er dette tatt til etterretning, og gevinsten ved å velge diesel er nå borte. Og nå er det altså flertall for et forbud.

- Hadde en vanlig bedrift først stimulert og delvis oppfordret folk til å kjøpe en vare, for deretter å søke å forby bruken, ville vi hylt om erstatning. Lurer på hvordan Ap vil forholde seg hvis de får flertall for et forbud, sier Hagen, som håper Samferdselsdepartementet gjør sitt for å stoppe forbudet.

Saken har vært en het politisk potet i flere år, men innføringen av et forbud har stadig møtt på hindringer. Blir lovhjemmelen vedtatt og forbudet innført i Oslo, er trolig veien kort til liknende tiltak i andre store byer som Bergen, siden meningen er at hver enkelt kommune selv skal kunne bestemme seg for å bruke virkemiddelet eller ikke.

Byrådslederen i Oslo, Stian Berger Røsland (H) sier til VG at et forbud kan være på plass allerede neste vinter, og omfatte området innenfor ring 2, eventuelt ring 1. Fraværet av dieselbilparken skal kompenseres med utbygd kollektivnett.

- Lufta bedre nå

Hagen framholder at alle problemårene med dårlig luftkvalitet stammer fra de rødgrønnes regjeringstid, og at Ap sitter med hovedansvaret for at folk nå er lurt opp i stry – ved først å fremme diesel, for så å forby bruk med henvisning til forverret luftkvalitet. Han setter et stort spørsmålstegn ved om lufta faktisk er blitt verre, og vil gå målingene nærmere etter i sømmene.

- Dagens biler forurenser langt mindre enn på 60- og 70-tallet, og lufta er mye renere nå, særlig med tanke på at vi for en stor del har sluttet med olje-, kull- og koksfyring, sier Frp-gruppelederen – som spør seg selv hvor forbudspolitikken vil ende.

- EU-direktivene senker stadig terskelen. Mener de at vi skal gå tilbake til hest og kjerre?

- Keiserens nye klær

- Tror du det ligger en bevisst tanke bak dette?

- Nei. Men noen sitter på et kontor og tenker stadig at «nå må vi senke terskelen», og det blir konkurranse om å overgå hverandre i krav og ønsker. Jamfør de stadig strengere kravene til bygging av nye leiligheter. Plutselig skal vi ikke bare ha dobbelt-, men trippelisolerte vinduer, svarer Hagen – og fortsetter:

- Nå banner jeg i kjerka igjen – men klima har ikke noe med CO2-utslipp å gjøre. Det er keiserens nye klær.

På dette tidspunktet høres Hagens kone Eli i bakgrunnen. «Nå har du sittet i telefonen i hele dag!» Frp-gruppelederen runder raskt av samtalen.

- Mangler forståelse

Terje Aasland (Ap), 1. nestleder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget, mener Hagen utviser manglende forståelse for luftforurensningen i Oslo og kunnskap om de politiske realitetene.

- Hensikten med lovhjemmelen er å gi kommunene det demokratiske grunnlaget til selv å velge om de vil innføre noen begrensninger i bruken av dieselbiler på dager med svært mye forurensning. Hagen er jo selv en del av dette systemet som kommunepolitiker, påpeker Aasland overfor Dagbladet.

Aasland mener det er ute av fokus å trekke fram de rødgrønnes dieselinsentiv, som seinere ble revurdert.

- Hovedsaken er belastningen forurensningen utgjør i de største byene, og hundretusener av menneskers mulighet til å leve et godt liv. Vi må få bilbruken ned og kollektivtrafikken opp, sier Ap-representanten – som ser at et forbud kan by på utfordringer.

- Hvis jeg kommer utenfra og skal inn i Oslo på en dag med restriksjoner, vil jeg få en liten utfordring. Men vi må jo sørge for at folk blir opplyst om valgene – hvilke parkeringsplasser de kan bruke, og hvilke tog de kan ta inn i sentrum, sier han.

Wednesday, January 28th, 2015 Bil No Comments

Noen av verdens største land er nesten borte

(Dagbladet): Det er amerikaneren Chase Mohrman som har laget kartet som går som en farsott på sosiale medier. Ved å lage et rutenett, der hver prikk representerer en halv million mennesker, har han prikket inn et nytt verdenskart basert på befolkning.

Resultatet vekker oppsikt. Mens noen områder, som Afrika og Sør-Amerika, har liknende proporsjoner som på det virkelige kartet, gir befolkningstettheten voldsomme utslag på land som Norge, Canada, Australia, Kina, Russland og India.

- Jeg lagde dette kartet fordi jeg elsker kart og demografi, sier Mohrman til Dagbladet.

Det var da han nylig oppdaterte kartet ut fra nye befolkningstall at det hele tok av på nett. Store nettaviser som Independent og Mail online har postet kartet. Og nå også Dagbladet.no.

- Jeg liker virkelig stilen på dette kartet, som nå er blitt ti år gammelt. Det var derfor jeg oppdaterte det – og doblet skalaen for å gjøre det mer presist, sier han.

- Jeg har brukt flere måneder på det, og er derfor kjempeglad for at det nå oppdages og anerkjennes. Jeg håper folk kan lære av det, sier Chase Mohrman til Dagbladet.

• For å laste opp og se hele kartet i full oppløsning, kan du trykke på denne lenken.

Wednesday, January 28th, 2015 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments