Bil

Lars Berger gir opp VM-drømmen

(Dagbladet): Lars Berger (35) har de siste åra stått utenfor landslaget.

Etter en 11. – og en 9.-plass under sesongdebuten på Sjusjøen – drømte  han om en plass på det norske laget under skiskytter-VM i Kontiolahti i mars og VM i Falun i februar.

Men etter den oppløftende sesongenstarten, har sykdom og dårlige resultater preget Bergers sesong.

Nå innrømmer han overfor NRK at begge mesterskapene ryker.

- Jeg var stor i kjeften før vinteren, men ting har gått dårligere enn jeg håpet, sier 35-åringen til statskanalen.

Da har han nettopp gått i mål på 15-kilometeren – og plasserte seg beskjedent på resultatlista.

Håper er ute. Berger har gitt opp.

- Jeg har gjort så godt jeg kunne hele veien, men innser nå at det ikke blir noe VM, sier Berger, som skal gå NM-stafett søndag.

Etter det vet han ikke hva som skjer med karrieren. Han skal i tenkeboksen.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Stjerna ble utestengt i to år for dopingbruk. Nå kan saken bli gjenåpnet

(Dagbladet): Skøyteløperen Claudia Pechstein (42) ble i 2009 utestengt i to år på grunn av unormale blodverdier. Dette til tross for at hun aldri hadde feilet en dopingtest.

Nå melder nyhetsbyrået AP at Den tyske olympiske komité vil gjenåpne saken. De innrømmer at de medisinske blodtestene til Pechstein ikke viser dopingbruk og at skøyteløperen fikk en «uregelmessig straff».

Søksmål

Pechstein har hele tida hevdet hun er uskyldig og nylig bestemte hun seg for å gå til retten og saksøke Det internasjonale skøyteforbundet (ISU) for 4,4 millioner euro (40 millioner kroner) for skader hun mener hun ble påført i perioden hun var utestengt.

42-åringen har vunnet fem OL-gull og er Tysklands mest dekorerte vinterolympier.

Veteranen stilte også til start i Sotsji-OL for ett år siden.

Tyskeren har hele tida hevdet blodverdiene hennes skyldes genene og hun har legeerklæringer på at hun har en arvelig genetisk defekt. Likevel mente ISU-ledelsen dette ikke forklarte variasjonene på blodverdiene i det biologiske passet.

Comeback

Lørdag 12. februar 2011 hadde Pechstein sonet ferdig dommen på to års utestengelse.

I comebacket gikk hun inn på 4.10,05 på 3000 meter i Erfurt.

- Jeg er svært glad for at jeg greide tiden. Mange takk til arrangøren og banemesteren som sørget for god is, sa Pechstein som dermed kvalifiserte seg for verdenscupdeltakelse i Salt Lake City.

I februar i fjor avviste en domstol i München skøyteveteranens søksmål. Dermed ble avgjørelsen fra Idrettens voldgiftsrett (CAS) tatt til følge. Pechstein hadde anket saken til CAS etter at hun ble dømt og utestengt i to år fra 2009 fordi det ble funnet uregelmessigheter i blodverdiene hennes.

Nå kan saken få en ny vending.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Kan gå i svart igjen: – Ikke bruk tørke­trommel og varme­kabler

(Dagbladet): De fleste av områdene i Nord-Norge som ble rammet av det gigantiske strømbruddet i ettermiddag, har nå fått strømmen tilbake. Likevel merkes etterdønningene, og de oppunder 12 000 kundene av Vesterålskraft bes om å redusere forbruket med 20 prosent, melder Vesterålen Online.

- Sårbart

- Statnett har pålagt oss redusert drift inntil videre, og nettet er sårbart. Derfor ber vi kundene våre bidra med å kutte unødvendig strømbruk. Å la være å bruke tørketrommel, varmekabler eller induksjonsplater tilsvarer omtrent den reduksjonen vi er ute etter, opplyser Hallvard Pettersen, administrerende direktør i Vesterålskraft, til Dagbladet.

- Hva kan skje dersom folk ikke etterkommer anmodningen?

- Da kan alt gå i svart igjen.

Vesterålskraft dekker kommunene Sortland, Øksnes og Bø.

Feilsøking

Det er etter alt å dømme uværet som i nord som slo ut strømforsyningen for samtlige privatpersoner og bedrifter nord for Vestfjorden (i Nordland). Strømmen var borte i ca. en time, og kom gradvis tilbake fra 16.30-tida. Men Statnett, som drifter hovedlinja til Nord-Norge, har ennå ikke kommet til bunns i hvorfor strømmen gikk.

- Det er redusert drift så lenge feilsøkingen pågår. I tillegg til at alle kundene må senke forbruket, er ca. 1600 abonnenter koblet helt ut mellom klokka 18.00 og 20.00. Er feilen ennå ikke funnet etter det, må vi gå til såkalt sonevis utkobling, sier Pettersen.

- Ikke opplevd liknende

Direktøren forklarer at Statnett har lokalisert feilen til området mellom Narvik og svenskegrensa.

- Det kan være at ei linje har falt ned på grunn av vind, eller at to linjer har støtt sammen og forårsaket kortslutning. Men det vet vi altså ikke ennå.

Pettersen sier han ikke har opplevd en så omfattende strømstans tidligere.

- Vi har hatt store strømbrudd tidligere, men ikke av så stort omfang som i dag. Det er en relativt krevende situasjon, sier han.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Her knuser Camilla vekta foran mentaltreneren

Erik Bertrand Larssen har coachet stjerner som Suzann «Tutta» Pettersen (33), Petter Northug (29) og Martin Johnsrud Sundby (30), men i «Bertrands metode» på TV3 er det vanlige folk han hjelper.

Denne uka får han bryne seg på livet til Camilla Holand fra Fetsund. Hun er ikke fornøyd med vekta og kroppen sin, men Erik Bertrand Larssen vil at hun skal forstå at en livsendring ikke handler om hva hun veier.

- 116, svarer Holand mens hun står på badevektenvekten og Bertrand Larsen spør hva den viser.

– Det her handler jo ikke om vekta di. Det her handler om en livsstil og en tankegang. Den badevekta har jeg lyst til at du kvitter deg med, oppfordrer han.

Holand tar utfordringen på strak arm, og sammen med Bertrand Larssen tar hun med badevekta i glass ut på terrassen sin.

• Se video øverst i saken!

- Bra lyd

- Så det handler om livet, ikke om den. Skal du pælme den i bakken? spør coachen – før Holand kyler vekten i steinflisene så det smeller høyt og glassbitene fyker.

– Å, shit! Det ble bra lyd! utbryter hun mens hun tar seg til øret og smiler fornøyd.

I dag forteller Camilla Holand til Seoghør.no at lettelsen over å kvitte seg med badevekta virkelig kom etter at kameraene var skrudd av.

– Da kom gleden over det å snu på problemstillingen: I stedet for å gå ned i vekt for å få det bedre, skulle jeg få det bedre først, for så å gå ned i vekt. Dette handler om å komme ovenpå igjen i hverdagen, og å ta vare på meg selv, forklarer hun.

I tillegg til å være misfornøyd med kroppen og sin fysiske form, sier Camilla i episoden at hun sliter med å kjenne begeistring over hverdagslivet.

Småbarnsmoren, som jobber som butikkslakter, har satt jobb og familie foran seg selv i flere år.

Nå har hun endret syn på sitt eget liv.

- Han har hjulpet meg

- Jeg har funnet tilbake til meg sjøl. Jeg var litt fortapt i frustrasjon, utilstrekkelighet, manglende mestring, dårlig selvtillit. Og han har på en måte løfta meg opp ifra det, han har hjulpet meg med å se verden på en ny måte, sier Camilla til Seoghør.no.

Hun ble fulgt opp av den profilerte mentaltreneren i omlag fire måneder.

Erik Bertrand har innrømmet overfor Seoghør.no at det å jobbe med «mannen i gata», har vært mer krevende enn å coache toppledere og -idrettsutøvere.

– Vi vanlige mennesker har gjerne mer komplekse, sammensatte utfordringer. Så det har tatt lenger tid å komme dit man har ønsket å komme. Og det har vært mer motstand, det har vært tøffere, det har vært hardere, sier Erik Bertrand Larssen til Seoghør.no.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Rønneberg og kona valgte surrogati: – Vi holdt på i åtte år

Viste frem bilder av sønnen Ludvig under «Senkveld»-innspilling.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Den store vinneren etter Hellas-valget: Putin

At økonomiske sansksjoner har bragt den russiske økonomien i kne, og rubelen i fritt fall, har tilsynelatende ikke hatt noen effekt på Vladimir Putins Ukraina-politikk.

Våpenhvilen fra september, som er brutt flere ganger, synes nå fullstendig begravet.

Ukrainske styrker og pro-russiske separatister har de siste ukene utkjempet intense kamper, blant annet om flyplassen i Donetsk. Myndighetene i Kiev sa tidligere denne måneden at 700 russiske soldater hadde krysset grensen for å hjelpe opprørerne.

De europeiske utenriksministrene skulle etter planen møtes i morgen for å diskutere forsterket press på Russland etter den siste tidens prorussiske offensiv i Ukraina.

Men etter valget i Hellas søndag har dette blitt mer komplisert. Den nyvalgte greske regjeringen gjorde det klart, på sin andre dag i regjeringskontorene, at de avviser et nytt forslag om å se på ytterligere sanksjoner mot Russland.

Inviterte ambassadøren

Den greske statsministeren Alexis Tsipras fra det venstreradikale partiet Syriza ga også et klart signal da han som sin første gjest som statsminister, mottok den russiske ambassadøren.

- Sanksjoner bygger på konsensus, og hvis Putin kan plukke noen få, svake land ut av enigheten blir det mye vanskeligere å presentere en forent og effektiv innsats, sier Fiona Hill, Russland-ekspert ved Brookings institution til Foreign Policy, som utroper Putin til den store vinneren etter Hellas-valget.

Syrizas utenrikspolitiske talsmann, Kostas Isykos, omtalte i fjor EU-sanksjonene mot Russland som «ny-kolonialistisk bulimi», og hyllet de prorussiske separatistenes fremmarsj i Donetsk og Lughansk. I Syrizas partimanifest fra 2013 går det fram at partiet vil ha Hellas ut av Nato, og at de vil stenge en amerkansk marinebase på Kreta.

Det er musikk i ørene på Vladimir Putin, som ser enhver utvidelse og fordypning av Nato og EU som trusler mot Russland.

- Må komme fra innsiden

Mange frykter nå at tvilen er i ferd med å bre seg om hvorvidt økonomiske sanksjoner i det hele tatt vil bite på Putin.

Sanksjonene, i kombinasjon med fallende oljepriser, er beregnet å koste Russland over 1000 milliarder kroner i 2015 dersom det fortsetter som i dag. Den russiske statsgjelden ble mandag tildelt søppelstatus av S&P. Dette ble avfeid som «politisk motivert» av Kreml.

Den russiske visestatsministeren Igor Shuvalov var alt annet enn unnfallen da han talte under toppmøtet i Davos i forrige uke.

- De som tror at press virker skjønner ingen ting av russisk mentalitet og historie. Dere må kjenne Putins personlighet. Sanksjoner vil aldri aldri få han til å endre retning, sa visestatsministeren til en forsamling av politikere og forretningsfolk her på World Economic Forum i Davos.

- Vesten ber oss nå om å gå i skammekroken og bare tie stille, men hvis det fortsetter slik vil dette forbli et åpent sår som fortsetter å blø. Når vi russere føler press fra utsiden vil det bare føre til at vi står sammen som aldri før. Endringer i Russland må komme fra innsiden. Det vil aldri virke å presse noe ned over hodet på oss. Se hvordan folket nå slutter opp om Putin, sa han.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Tennis­kjæresten vekker oppsikt: «Smak på den, din jævla tsjekkiske jævel»

(Dagbladet): Skotske Andy Murray er klar for finale i Grand Slam-turneringa Australian Open i tennis. Murray slo tilbake og vant 3-1 i sett over tsjekkiske Tomas Berdych.

Men etter den solide semifinalen er Murrays forlovede, Kim Sears, blitt en snakkis i britisk presse og sosiale medier.

Sears følger Murray stort sett over hele verden og ser tennisstjerna fra tribunen – og ble fanget opp av kameraer mens hun kom med en noe spesiell kommentar.

Ifølge meldinger gjengitt av blant annet Independent og The Guardian sa Sears følgende på tribunen etter et viktig poeng til Murray:

«Fucking have it, you Czech fucking fuck».

Fritt oversatt: «Søren, smak på den, din jævla tsjekkiske jævel».

- Spenning

Flere har uttrykt seg negativt etter kommentaren – samtidig som andre roser Sears engasjement.

- Jeg elsker Kim Sears så mye, skriver tennisstjerna Andrea Petkovic på Twitter.

Murray måtte etter kampen svare på spørsmål fra journalister som ville vite mer om kjærestens kontroversielle kommentar.

- Dere elsker jo at det er mye spenning, sier Murray kort.

- Når det er mye spenning rundt noe, noe som dere (media) skaper, så er dette helt normalt. Jeg satt her nylig og fikk flere spørsmål om Dani Vallverdu (tidligere trener som nå trener Berdych) enn om kampen. På grunn av alt som har skjedd er dette en naturlig reaksjon, sier Murray.

Murray vant kampen 6-7 (6-8), 6-0, 6-3 og 7-5.

- Det var skuffende å tape første sett, men jeg følte at jeg spilte bare bedre og bedre. I det andre settet var jeg svært aggressiv og fikk ham til å løpe. Det var viktig, sier Murray.

Kan møte Djokovic

I finalen venter enten toppseedede serberen Novak Djokovic eller regjerende mester Stanislas Wawrinka fra Sveits.

Murray har aldri vunnet Australian Open, men nådde finalen både i 2010, 2011 og 2013. De to siste av tapte han for nettopp Novak Djokovic.

Finalen spilles søndag.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Siste: Har funnet tomhylser fra signalpistol

(Dagbladet): Det pågår nå en stor politiaksjon ved Ullevål sykehus i Oslo, fordi politiet fikk inn flere meldinger om at det var løsnet flere skudd i området.

De søker nå etter gjerningsmannen på og rundt sykehuset.

- Det er funnet tomhylser fra signalpistol. Hylser uten prosjektil, melder politiet på Twitter.

Fant tomhylser

Flere vitner meldte fra til politiet etter at de både så og hørte en mann som løsnet av skudd ved sykehuset.

- Det er ikke funnet skadde, men det er gjort funn av tomhylser som bekrefter at det er skutt. Vi har pågående søk etter gjerningsmannen, sier Pedersen til Dagbladet.

Politiet mener ikke at hendelsen er terrorelatert.

Søker etter gjerningsmann

Thulstrups gate ligger ved Oslo universitetssykehus og Veterinærhøgskolen, mellom sykehuset og Nordre gravlund. Politiet har nå sperret av et større område rundt sykehuset.

- Den siste observasjonen av mannen er gjort inne på sykehusområdet, og derfor er det mannskaper som søker der inne nå. Men ettersom det har gått såpass lang tid, så har vi utvidet søksområdet. Det er nå et ganske stort søksområde, sier innsatsleder Saastad til Dagbladet.

Bevæpnet politi står nå vakt rundt området og søker rundt sykehuset.

- Vitner har beskrevet at mannen er rundt 1.75 høy, hadde svart boblejakke, beige bukse og mulig østeuropeisk utseende. Vi understreker at dette er basert på vitnebeskrivelser, sier Pedersen til Dagbladet.

Mannen skal også ha hatt sko med oransje såle.

Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

Halfvarsson inn i Northug-diskusjonen: Det er bare å takke for at de er så dumme i Norge

  • Kjære Lånekassen

    Jeg er blitt trukket ut til tilfeldig bokontroll, i dette brevet skal jeg beskrive boforholdene med min tidligere samboer og eks-kjæreste nærmere for dere. (285 innlegg) Les mer

  • Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments

    Vollvik og kona kastes ut av eget hjem

    (Dagbladet/Seher.no): Eiendomsinvestor Tom Altenborn og selskapet Fire X Ta har fått rettens medhold i at mobilgründer Idar Vollvik skal kastes ut av sitt eget hjem, slik at boligen kan legges ut for tvangssalg, skriver Dagens Næringsliv.

    Saken strekker seg tilbake til 2011, da kemneren i Bergen begjærte første tvangssalg for å drive inn restskatt på 17 millioner kroner.

    I fjor sommer ble det besluttet at eiendommen skulle tvangsselges for andre gang på under ett år. Den gang kom mobilgründeren til enighet med DNB, og salget ble trukket.

    Lei av å vente på penger

    Villaen, som ligger i Fana i Bergen, har et bruksareal på 410 kvadratmeter og ble kjøpt for seks millioner kroner i 2001.

    Altenborn og Fire X Ta sikret seg i 2011 pant på 2,5 millioner kroner i Vollviks bolig, skriver DN. Altenborn skal ha gått lei av å vente på pengene sine, og i forrige uke besluttet Bergen tingrett at Idar Vollvik og kona må fravike fra eiendommen.

    – Vi er nødt til å ta de nødvendige skrittene for å sikre at vår klient får oppgjør for sin fordring, sier advokat og representant for Altenborn, Kristian Voie Danielsen til DN.

    Idar Vollvik har ikke besvart Dagbladets henvendelser.

    Thursday, January 29th, 2015 Bil No Comments
     
    June 2026
    M T W T F S S
    « Oct    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  

    Recent Comments