Bil

Nå vil Tore Sagen møte Milla og Aleksander: – Jeg skal aldri snakke om Downs igjen

(Dagbladet): Etter at Aleksander Helmersberg torsdag kveld hørte på Radioresepsjonen på NRK, reagerte han.

I programmet spøkte programlederne Tore Sagen, Bjarte Tjøstheim og Steinar Sagen om at mennesker med downs er mer kåte enn vanlige folk.

Helmersberg, som selv er far til Milla (3), som har Downs Syndrom, skrev da et innlegg på Facebook hvor han kritiserte komikere som spøker om syndromet. Innlegget har nå blitt delt over 300 ganger.

• Les hele innlegget her!

- Vi har lagt oss flate

Fredag formiddag sa redaksjonssjef i underholdningsavdelingen i NRK, Rune Lind, til Dagbladet at Radioresepsjonen legger seg flate for kritikken.

- Radioresepsjonen er i stor grad improvisert radio, og noen ganger kan man trå feil. Det gjorde vi nå, og beklager det selvsagt. Det er aldri meningen å såre noen grupper i samfunnet, sa han da.

I etterkant la også Tore Sagen ut følgende melding på Twitter:

«Vi har lagt oss flate, jeg skal aldri snakke om Downs igjen og møter gjerne både Alexander og Milla (uten Dagbladet på slep)», skriver han.

Helmersberg avsluttet innlegget sitt med å invitere Sagen-brødrene og Tjøstheim til et møte med ham selv og datteren.

- Det er stort

- Det er flott, og det takker jeg for. Det setter jeg veldig pris på. Det at han tør det syns jeg er stort, det er ingen selvfølge. Det er derfor de er en av mine favoritter, de tør å innrømme at de har gjort feil, sier han til Dagbladet. 

Helmersberg forteller at Rune Lind tidligere i dag ringte ham for å unnskylde.

- Jeg ser at Tore Sagen legger seg flat med sin egen vri, der han skriver at han ikke skal snakke om Downs Syndrom igjen. Det skal han fortsatt få lov til å gjøre, så lenge han ikke snakker om det med et negativt fortegn, men heller gjør noe positivt ut av det. Det ville være ingenting som er bedre enn det, sier han.

Helmersberg forklarer at det ikke er spesielt Radioresepsjonen han egentlig mener å kritisere.

- Jeg vil ikke at Downs skal elimineres bort fra samfunnspraten, da har det gått virkelig galt. Kritikken min går mot et samfunn der Downs og mongo brukes i nedsettende sammenhenger, sier han.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

Jansrud ut­klasset alle

(Dagbladet): Det var høye forventinger til Kjetil Jansrud før dagens utforrenn i Beaver Creek.

Han var den største favoritten i dagens renn, etter at han imponert med seier i både utfor og Super-G i Lake Louise forrige helg.

På onsdagens utfortrening ble Jansrud nummer fem.

- Skal man lykkes her må man være en god alpinist, sa Kjetil Jansrud til NRK før dagens renn.

- Forventingene stiger etter forrige helg, jeg har ikke noe problem med å forstå det, men det mange om beinet, og det er små marginer, så jeg må levere et perfekt løp.

Og Jansrud kjørte et superløp. Han lå litt bak Steven Nyman ved første mellomtid, men han fikk opp farten, og han kjørte i mål i en klar ledelse, med 56 hundredeler.

- Dette er utklassing, skrek NRKs kommentator Andreas Toft da Jansrud kjørte i mål.

- De må kjøre ekstremt på toppen, og kanskje ha litt medvind også, for å slå Jansrud, sa NRK-ekspert Marius Arnesen da det gjensto et par trusler.

Ingen klarte å utfordre Jansrud, og nordmannen tok med det sin tredje verdenscupseier på rad.

Beat Feuz tok andreplassen, mens Steven Nyman kom på tredje.

Dagbladet kommer tilbake med mer.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

Sønnen var siktet for å ha drept eget barn: – Det gjør bare vondt. Vi elsket ham

Jeg husker litt av det som skjedde før og rett etter vi fant «Lille» død. Det var siste gang vi så ham.

Vi har i etterkant fått mye kritikk på grunn av at vi dro fra «Lille» hjemme alene.

Værforholdene var årsaken til at vi tok det valget. Han ville ha det mye bedre hjemme i en varm seng enn å være med på kjøreturen.

Etter seks måneder med kolikk hadde han endelig fått en fast god soverytme. Og de dagene han ikke var i barnehagen sov han vanligvis på den tiden allikevel.

Vi var nødt til å reise til psykologen i Rissa på grunn av barnevernet som kom på uanmeldt besøk dagen før. Årsaken var at helsesøster dagen før hadde oppfattet faren til «Lille» som ustabil.

Helsesøster hadde forstått det slik at vi ville skrive gutten ut av helsesystemet. Men vi ville bare bytte helsesøster.

Da barnevernet kom ble vi rimelig sjokkerte og forbanna begge to. Men vi forholdt oss rolige og konstruktive i samtalen. De fant ingen kritikkverdige forhold, men han var nødt til å gå til sin vanlige psykolog dagen etter for oppfølging.

Vi finner «Lille» død i sengen dagen derpå.

Vi var tidlig oppe. «Lille» sitt rom var like ved stua. Jeg listet meg stille inn på rommet hans før vi dro for å hente undertøy. Det var helt stille og jeg var redd for at han skulle våkne.

Så dro vi.

Vi kom hjem fra psykologtimen. Alt var klarert og greit, og vi lo litt av hele situasjonen på vei hjem.

Da vi kom hjem var det fortsatt helt stille i huset, og jeg gikk rett på kjøkkenet for å smøre på brødskive til «Lille» og blande en flaske. Jeg skrudde på lyset og gikk bort til senga.

 Så begynner ting å bli litt uklart. Jeg hylte, sprang ut av rommet og ropte på «Lilles» pappa som kom springende.

«Lille» var død.

Det var ikke vanskelig å se at han ikke var i live. Han var helt hvit og han hadde noe som kom ut av munnen. Det liknet oppkast.

Stiv av skrekk stod vi der å så på ham. Jeg kan huske jeg tok på munnen hans. «Lilles» pappa forsøkte å løfte han opp, men han var fortsatt like livløs

Ambulansen kom. Så husket jeg at politiet kom og skilte oss. De var bevæpnet, og de var mange.

Jeg har aldri følt meg så liten og hjelpeløs.

Vi hadde mistet barnet vårt og plutselig var vi mistenkt for å ha noe med dødsfallet å gjøre.
Min fine «Lille» som var alt jeg noen gang hadde ønsket meg.

Vi tilbrakte det første døgnet på psykiatrisk. Det var jævlig. Så ble vi puttet på glattcelle, det var tortur. Fengslingsmøtet kom og vi fikk full isolasjon med brev- og besøksforbud.

Etter at vi slapp ut var det ingen som ville ta så mye ansvar. Vi gikk til myndighetene. Vi forklarte situasjonen og hvem vi var, men ingen ville hjelpe.

I Trondheim ble vi henvist til Leksvik da vi fortsatt hadde adresse der, og i Leksvik henviste de til Trondheim.

Vi kontaktet også kriseteamet. De kunne tilby rom på et krisesenter for kvinner til meg. «Lilles» pappa hadde de ingen tilbud til.

Så flyttet vi inn i bilen med så å si alt vi hadde igjen av eiendeler. For å kunne overleve i bilen i over tre uker måtte vi bruke pengene som skulle gå til å dekke begravelsen på mat og drivstoff. Vi måtte også selge gifteringene våre på billigsalg til en gullforhandler. Vi fikk 2000 kroner for de spesialdesignede ringene som vi hadde betalt 16000 for.

Etter fire uker i bilen fikk vi bo hjemme hos mamma. Vi kunne ikke være der så lenge pappa var der. Pappa fikk opphold på hjem. Han er 55 år, og ble dement like før han fylte 50 år.
Resten av min familie er også borte. Jeg har også mistet alle mine venner. Jeg har ingen igjen. Kanskje ei venninne.

 Jeg er utrolig skuffet og ganske sjokkert. Når vi trengte dem som mest, forsvant de bare.
Det er ikke greit å bli beskyldt for å ha noe med dødsfallet til ditt barn å gjøre. Det er sjokkerende å lese det feilaktige og jævlige som står skrevet i media. Folk tror på det de leser, og måten vi har blitt fremstilt på har ødelagt ikke bare oss, men en hel familie.

Noen har vært veldig flinke til å sette sammen egne historier. Tro, synse og mene: De burde skjemmes!» 

Brevet er forkortet og publisert med tillatelse fra både brevskiver – mammaen til den 15 måneder gamle gutten som ble funnet død i Vanvikan, hans far og av svigermor Heidi Sivertsen som brevet er skrevet til.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

Gutt (10) veide bare 14,8 kilo da han døde

(Dagbladet): Oslo politidistrikt har i ettermiddag mottatt den endelige obduksjonsrapporten av tiåringen som ble funnet død i Oslo 27. august i år.

– Det fremgår av rapporten at det er rimelig å anta at døden skyldes uttørring og avmagring. Gutten veide 14,8 kilo og var 131,5 cm lang, skriver politiet i en pressemelding.

Gutten gikk på 5. trinn på en skole i Oslo, men tiåringen møtte aldri opp til skolestart etter sommerferien i august år.

- Ingen sikker dødsårsak

Obduksjonsrapporten påviser ikke en sikker dødsårsak, men sier at «basert på obduksjonsfunn og analysefunn er det rimelig å anta at døden skyldes uttørring og avmagring».

Den påpeker at også nedkjøling kan ha spilt en rolle.

- Ved avmagring kan nedkjøling forekomme ved romtemperatur til tross for påkledning, heter det i rapporten.

Politiet sier at deres etterforskning nå nærmer seg slutten.

- Vi har avhørt en rekke voksne og barn i guttens nærmiljø, herunder lærere, helsepersonell, familie og naboer, skriver politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby ved Seksjon for volds- og seksualforbrytelser ved Oslo politidistrikt.

Politiet opplyser at siste kjente observasjon av tiåringen var i begynnelsen av august 2014.

- Disse observasjonene ble gjort av to barn på henholdsvis ti og tolv år, som begge kjente avdøde. De opplyser at det på dette tidspunktet ikke skal ha vært noe synlig unormalt ved gutten, skriver politiet.

Siktet for omsorgssvikt

Mandag 3. november ble guttens mor, en kvinne i 30-åra bosatt i Oslo, varetektsfengslet i fire uker. Hun ble siktet for omsorgssvikt etter at 10-åringen ble funnet død i deres hjem.

Moren ble altså pågrepet omtrent tre måneder etter at sønnen ble funnet død i begynnelsen av august. Kvinnen erkjenner ikke straffskyld. Hun er for tida tvangsinnlagt på Dikemark sykehus til judisiell observasjon.

- Hun er ikke forelagt funnene i rapporten. Hun mener hun ikke har noe skyld i dette, sier hennes forsvarer, advokat Bjørn Rudjord til Dagbladet.

• Les også: - Den verste beskjeden en skole kan få

• Les også: -Tiåring døde av sult

Saken oppdateres.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

Northug straffet for oppførselen i semifinalen

(Dagbladet): Petter Northug ble tvangsflyttet til sisteplass i sitt semifinaleheat under sprinten på Lillehammer etter en såkalt ureglementær manøver.

Ifølge juryen brøt Northug reglene da han skar inn foran russiske Sergej Justjugov.

- Northug går over skiene til Justjugov.  Det er ikke helt bra… sa NRK-kommentator Jann Post på direkten.

- Jeg tror ikke han blir disket for den der, responderte Torgeir Bjørn.

Northug ble opprinnelig nummer fire i heatet – og gikk ikke videre til finalen. Men etter heatet ble han dermed tvangsflyttet videre ned til sjetteplass i semifinalen.

Det får betydning for resten av helgas verdenscup på Lillehammer.

Golberg vant

Northugs manøver betyr at han får mindre poeng i sammendraget i minitouren.

I finalen stakk Pål Golberg av med seieren etter en solid spurt.

Alexey Petukhov ble nummer to, og Finn Hågen Krogh nummer tre.

Overraskelsen Emil Iversen ble nummer seks i finalen.

Sterk prolog

Av 16 norske herrer, tok ti seg videre fra prolog og til kvartfinale i dag.

Sprintløypa på Lillehammer bød opp til taktikk underveis, og Petter Northug la seg bevist bakerst i sitt kvartfinaleheat – men endte med å vinne heatet.

I semifinalen ble det rotete for Northug – og han endte med å bli degradert i heatet. Grunnen var at etter et rykk i den siste bakken, kjørte nordmannen over et par russiske ski for å få klemt seg inn på toppen.

Det slo FIS-dommerne ned på.

Marit Bjørgen vant kvinnenes sprint på Lillehammer.

Langrennsdronningen var helt overlegen i finalen hvor fire norske jenter endte øverst på resultatlisten.

- Jeg er veldig fornøyd med seieren. Jeg var god både i prologen og i heatene. I tillegg hadde jeg fantastiske ski, så jeg må si takk til de i smøreboden, sa Bjørgen i et intervju vist på NRK.

Dagbladet kommer med mer fra Lillehammer

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

Golberg vant: – Skiene var nesten så gode at de kunne gjøre jobben sjøl

(Dagbladet): Pål Golberg viste seg som den sterkeste herresprinteren på Lillehammer – der han bor og ofte trener i dagens løtper.

Russiske Alexey Pethukov tok andreplassen, mens Finn Hågen Krogh tok tredjeplassen.

Altaværingen styrte mye av finalen, men måtte se seg slått av Golberg – som har hatt svært god glid under hele dagens sprint.

- Jeg visste at jeg hadde ganske god glid. Skia var nesten så gode at de kunne gjøre jobben sjøl, sier en lykkelig Golberg til NRK etter seieren.

Petter Northug misset i semifinalen og ble straffet etter å ha kjørt over skia til Sergej Justjugov.

Dagens positive overraskelse sett med norske øyne, Emil Iversen, tok seg helt til finalen. Der fikk kjæresten til Heidi Weng det litt for tøft – og måtte nøye seg med sjetteplassen.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

Dronning Marit var uslåelig

(Dagbladet): Hele 13 norske jenter tok seg videre fra prologen på Lillehammer i dag. Og som så mange ganger før viste Marit Bjørgen at hun er den ubestridte dronninga.

Celine Brun-Lie ble nummer to, Heidi Weng nummer tre, mens Maiken Caspersen Falla ble nummer fire.

- Jeg er veldig glad i dag. Jeg var god i prologen og også i heatene. Takk til smøreren, for vi hadde utrolige ski. Formen er god, og jeg følte meg rask i dag, sier Marit Bjørgen i seiersintervjuet.

Marit Bjørgen fortsatte der hun slapp i Kuusamo forrige lørdag og vant prologen. Polske Justyna Kowalczyk ble slått ut – i likhet med amerikanske Kikkan Randall.

I både kvartfinalen og i semifinalen viste Marit Bjørgen som en overkvinne, og vant begge sine heat.

I finalen fikk Bjørgen selskap av Heidi Weng, Maiken Caspersen Falla og Celine Brun-Lie. De norske jentene tok tidlig styringen i heatet, der Denise Herrmann og Katja Visnar var de siste to i heatet.

Dagbladet kommer med mer.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

Les innlegget: Nå er det nok, Radioresepsjonen og Sigrid Bonde Tusvik!

Jeg har brukt lang tid på å modnes med tanken på å dele denne delen av mitt liv, men har kommet fram til at dette vil jeg at folk skal vite. Dette skal folk ha i bakhodet neste gang det skjer igjen. 

I dag stakk det meg i hjertet igjen og nå kunne jeg ikke la det gå forbi, for nå er mitt hjerte fullt.Jeg er ikke en alt for overfølsom type. Jeg er kanskje ikke den som er flinkest til å fortelle hva jeg føler. Jeg ønsker bare å få være i fred og gå videre. Jeg tar dritten, freser litt og går videre. Jeg tåler mye, jeg har tålt utrolig mye opp gjennom årene. Men nå var det fullt!

Jeg har verdens vakreste datter. Hun fylte nettop 3 år og var en stor sol hele dagen. Hun elsket at vi sang bursdagsangen. Hun gir oss et herlig liv, med så utrolig mye ekte følelser. Hun viser hele spekterert av glede, sinne, tristhet og stahet. Hun er komplett. Hun er vår datter. Hun har down syndrom.Jeg husker fortsatt 1. desember 2011 med et glassklart minne. En fortvilelse, sorg, sjokk, frykt, tomhet og en enorm uro for framtiden. Framtiden til Milla, til hennes bror, til oss som familie. 

Det har vært perioder som har vært kullsvarte, det har vært perioder der jeg har takket høyere makter for at vi fikk en så vakker datter. Det er dager enda der jeg frykter framtiden. Der jeg bekymrer meg for Milla når hun skal begynne på skolen, når hun skal på fest, når hun skal ta lappen, når hun skal flytte for seg selv… den dagen jeg ikke er der lenger og kan beskytte henne.Men, de fleste dagene ser jeg at den frykten, den er uberettiget. Milla vil klare seg fint. Hun er sosial, oppsøkende, kvikk, søkende. Milla er et komplett menneske.

Så hvorfor ble hjertet fullt i dag? Hvorfor skriver jeg etter 3 år om hvordan en fars hverdag er med et barn som ikke er som alle andre? Fordi i dag harselerte mine favoritt-radioverter med downs syndrom, igjen. Denne gangen klarte jeg ikke å smile av det og bare si jaja, de mente ikke noe vondt med det. Det er jo bare humor, det er ikke noe alvor. Det var ikke noe mer alvorlig harselering enn andre ganger, eller det andre komikere har gjort. Det var bare stakk så jævlig i hjertet, i pappahjertet.

Jeg klarer ikke å forstå HVORFOR dette skal være så morsomt. Hva er hensikten med å tulle med mennesker som ikke kan forsvare seg? Hva er det de vil oppnå? Hvorfor bruker de «downs» som en betegnelse på å være dum, rar, ikke med i samfunnet? Utsagn som «Er du helt downs». Hva er humoren i det å si «Mennesker med downs er mer kåt?.»

Som sagt, det var ikke mer alvorlig i dag enn andre dager. Det skjer stadig vekk og det er jo bare humor, for det er jo humorister som Radioresepsjonen, Sigrid Bonde Tusvik med flere som synes at dette er, god samfunnshumor. Jeg har ikke sagt noe før, jeg har tålt dette. Dette må vi jo tåle. Det er viktig å kunne tulle litt, ikke være for høytidlig. Tanken er at kanskje tabuene forsvinner ved bruk av humor. Men det gjør vondt, likevel. Hvem er det dere tråkker på, når dere mener dere driver rivende god samfunssatire?

Det er de minste i samfunnet. De som ikke alltid selv kan eller forstår hva som skjer. Det er deres familier, de som husker fødselen med glassklart minne. De som satt i timene etter fødselen full av skrekk og angst for framtiden. Hvis noen tuller med jøder, har du både nasjonale og internasjonale politikere, organisasjoner, media etc som fører saken mot de som kom med spøken. De må spise i seg det de gjorde, de blir avkrevd både det ene og det andre. Det blir overskrifter i ukevis. Hvis noen tuller med kvinner og setter de i en oldtidssetting, så har du en hel verden av feminister, politikere, media og fakkeltog som sier at dette, det skal du aldri gjøre igjen. Slik omtaler en ikke kvinner, at respekt for likesinnethet er viktig.

Hvis noen tuller med downs, ja så er det så vidt noen gidder å løfte et øyenbryn, selv i beste sendetid på radio og TV. Ingen politikere, ingen aviser, ingen går i tog. Ingen bryr seg.For hvem fører downsbarn sin sak. Jo, mor og far. De er så slitne, lei og har nok med å sørge for at barnet får den oppfølging i barnehage, skole, fritid, helsevesen, venneflokken etc som de har krav på. Det er min datter dere kødder med, det er min kjære dere kødder med, det er min sønn på 6 år dere kødder med. Det er meg dere kødder med og nå er det nok.

Jeg bærer ikke nag til gutta fra resepsjonen, jeg skulle bare visst hvorfor. Kanskje de har plausible og gode forklaringer. Skulle gjerne sett at de hadde baller nok til å forklare hvorfor, uten å skjule seg bak floskler som «det er bare manus, humor, tull etc». Tør dere møte meg, så skal jeg forklare dere hvordan et liv med et barn med downs er. Hvorfor det stikker i hjertet hver gang dere harselerer med min datter.Tør dere skal dere få hilse på Milla og jeg lover dere verdens beste Millakos og knoke, om dere er kule nok.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

SISTE: Ransaker huset til terrorsiktet Fredrikstad-mann

(Dagbladet): Dagbladet får bekreftet at PST har pågrepet en terrorsiktet mann (23) i Fredrikstad, og at det i morgentimene fredag pågår en ransaking av mannens bolig.

- Det som skjer nå er at vi har en pågående etterforskningssak mot en person. Han er siktet etter straffelovens 147d – deltagelse eller støtte til en terrororganisasjon. Mannen er siktet fra før, men det foretas nå videre skritt i den etterforskningen, sier Siv Alsén til Dagbladet.

Dagbladet vet at mannen er terrorsiktet etter at han skal ha vært i Syria og kjempet for terrorgruppa Den islamske stat (IS).

23-åringen skal avhøres i løpet av dagen, bekrefter hans advokat John Christian Elden.

- PST har drevet etterforskning av ham og vil ha et nytt avhør. Det skal de få, men det er ikke gjennomført ennå, sier Elden til Dagbladet.

Mannen reiste hjem fra Syria etter at han ble skutt i beinet, og ble pågrepet av sikkerhetspolitiet da han kom hjem til Gardermoen i februar i år.

Han ble behandlet på sykehus da han kom hjem til Norge.

Dagbladet kommer med mer.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments

Fant resistente e. coli-bakterier i norsk kalkun

(Dagbladet): I 2013 produserte norske bønder over 10 000 tonn kalkun. Det er nær sagt all kalkun som selges på det norske markedet.

Samme år undersøkte det norske overvåkningsprogrammet NORM-VET norske kalkunfileter. Da påviste de at 49,4 prosent av alle kalkunfiletene de undersøkte hadde antibiotika-resistente e. coli-bakterier i seg.

Tidligere har det blitt påvist antibiotika-resistente bakterier i norsk kylling. Denne uka slo leger alarm om bakteriene.

- Skummel produksjon

Det gjør miljøorganisasjon Framtiden i våre hender svært bekymret nå i juletida når mange nordmenn spiser kalkun.

- Dette sier meg at måten vi produserer mat på, særlig kalkun og kylling, er ganske skummel. Vi betaler mindre, men må betale for lave priser med økt helse-risiko, sier miljøleder i organisasjonen, Christoffer Ringnes Klyve til Dagbladet.

Han råder derfor nordmenn som ikke vil ta noen sjanser til å heller kjøpe økologisk kalkun.
 
- Den koster sikkert litt mer, men det er mindre risiko for at den har samme type problemer.

- Uheldig

Spesifikt påviste NORM-VET såkalte kinolonresistente bakterier i kalkunfiletene. Kinolon er en type antibiotika.

Foreløpig er det uklart hvor alvorlig det er at det er antibiotika-resistente bakterier i maten vi spiser, forteller overlege og forsker Dag Berild ved infeksjonsavdelingen på Ullevål til Dagbladet. Han har forsket på antibiotika-resistente bakterier i over 20 år.

- Det vi vet, er at det er uheldig. Får du en infeksjon av bakterier som er blitt resistente mot antibiotika, innebærer det at det blir vanskeligere å behandle. Dette er et av verdens største folkehelseproblemer, sier Berild.

Torsdag var han i høring på Stortinget om antibiotika-resistente bakterier. Han mener norske politikere nå begynner å se alvoret i situasjonen. Samtidig roser han norske bønder for måten de holder dyr på.

- Vi har hatt veldig lite problemer med maten i Norge, sammenlignet med andre land. Det skyldes innsatsen til norske bønder, sier Berild.

Avler på importerte dyr

I likhet med kyllingen som produseres i Norge, ble også kalkunen importert fra utlandet for cirka 15 år siden.

Det er høyst sannsynlig gjennom avl av de importerte dyrene at man i dag produserer norsk kalkun og kylling som har antibiotika-resistente bakterier i seg, forklarer Berild.

I likhet med forskeren og overlegen roser også miljølederen i Framtiden i våre hender norske bønder.

- Situasjonen i Norge er bedre enn i de fleste land. Men vi må fremdeles jobbe med løsninger, sier Ringes Klyve.

Ber regjeringen droppe forslag

Derfor mener han det er viktig at regjeringens forslag om å tillate dobbelt så mange fugler per gård snarest bør legges på is.

- Det er jo på grunn av måten det industrielle landbruket opererer at man har kommet i denne situasjonen. For å klare å produsere på den måten må man stue mange dyr sammen, da oppstår det sykdommer, sier Klyve.

- Tar problematikken alvorlig

Øystein Mysen er leder for alle kalkunprodusentene som er tilknyttet Nortura. Han forteller til Dagbladet at han selv og andre kalkunprodusenter merker godt det Mysen kaller «råkjøret» som har vært mot kylling.

- Det jeg kan si, er at vi tar dette på største alvor, og det skal vi fortsette med. Vi er helt avhengig av tillit fra forbrukerne, og den skal vi gjøre oss fortjent til, sier han til Dagbladet.

Han mener at det har vært en for ensidig framstilling av saken hittil.

- Det har vært en uheldig sammenstilling av argumenter. Steker og koker man kjøttet på en riktig måte, og har god kjøkkenhygiene, er det helt ufarlig å spise kalkun, sier Mysen.

Friday, December 5th, 2014 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments