Bil

Dårlig vær i vente over hele landet Meteorologisk institutt med OBS-varsel

Sjekk været der du skal feire jula her

Det meldes om at vind, snø og snøfokk vil gi vanskelige kjøreforhold på fjellovergangene i hele Sør-Norge.

Lørdag blir det fortsatt en del vind som kan gi en del snøfokk nordvest, men etter hvert blir det færre byger.

Natt til søndag kommer det et polart lavtrykk inn mot Nordland. Fredag kveld lå det nord for Bjørnøya. Det ventes å gå inn mot Lofoten lørdag kveld.

Meteorologene i Tromsø venter at lavtrykket gir nordvest liten storm på Sklinnabanken, Trænabanken og Røstbanken lørdag kveld, og nordvest sterk kuling på land fra Bodø og sørover natt til søndag.

I tillegg blir det sluddbyger helt ute ved kysten, men ellers snøbyger og snøfokk, med dårlig sikt og vanskelige kjøreforhold.

I fjor begynte sesongen med polare lavtrykk allerede i oktober. Slike lavtrykk er små og intensive og dannes i kald arktisk luft over nordlige havområder om vinteren, melder BarentsWatch som sendes ut av Meteorologisk institutt i Tromsø.

(NTB)

Saturday, December 20th, 2014 Bil No Comments

Gråtkvalt tv-stjerne: Jeg er ikke pedofil

Gråtkvalt «7th Heaven»-stjerne i nytt intervju.

Saturday, December 20th, 2014 Bil No Comments

Svenskene depper: Norge kjørte over oss

Norge – Sverige 29-25

BUDAPEST (Dagbladet): Svenskene skuffet og var langt nede i pressesonen etter tapet mot Norge.

De svenske håndballjentene var store optimister før duellen.

- Norge vant helt fortjent. Det var veldig skuffende av oss, sier svenske Sabina Jacobsen til Dagbladet etter kampen.

Ingen fart

Svenske Johanna Ahlm deppet også:

- Dette var en tung kamp. Vi fikk ingenting til å stemme. Norge kjørte over oss, sier Ahlm til Dagbladet.

- Norge har en annen fart i beina enn vi har. De var veldig gode i angrep og forsvaret vårt så ikke bra ut, sier Ahlm.

Nå skal Sverige ut i bronsefinale mot Montenegro.

- Spesielt Heidi Løke imponerte meg voldsomt. Norge var et bedre lag enn oss. Når vi ikke kan slå dem, så fortjener vi ikke å komme til finalen, sier Ahlm.

- Suger

Norge møter Spania i EM-finale. Begge kamper spilles søndag.

- Det suger virkelig å tape. Vi spilte ikke så godt som vi kan, sier Louise Sand.

Sveriges landslagssjef Helle Thomsen oppsummerer kampen slik:

- Norge var gode. Spesielt i forsvaret og målvakten. Da hjalp det ikke at vi slet i angrepet, sier Thomsen.

Saturday, December 20th, 2014 Bil No Comments

Den nye Brann-drakta vekker internasjonal oppsikt: Latterliggjøres i utlandet

(Dagbladet): Som om ikke nedrykket fra Tippeligaen var ydmykende nok: Nå latterliggjøres Brann i utlandet etter at klubben tidligere i dag presenterte draktene for neste sesong.

Medier i land som Irland, England og Spania omtaler alle de glinsende draktene.

«Den norske andredivisjonsklubben Brann viser fram ny gummi-lateks-brannuniform-drakt», skriver Irish Mirror.

«Laget av det samme materialet som gummistøvlene dine – i teorien er håpet at det vil beskytte spillerne mot ekstreme værforhold», fortsetter den irske avisa.

Den engelske avisa Metro har også fått med seg bergensernes lansering tidligere i dag.

«Den norske klubben SK Brann med bisarr, men praktisk fotballdrakt av GUMMI», lyder det fra britene.

Også i spanske medier omtales drakten, som produsenten Hummel står bak.

- Hummel har hentet inspirasjon fra klassiske stadionoppgjør i flomlys og duskregn. Det har resultert i en effekt som skal gjenspeile regnet som en naturlig del av Bergen og Brann, forklarer Dag Frode Algerøy, leder for privatmarkedet i Brann, til klubbens hjemmeside.

Der kan du også kjøpe drakten for 699 kroner.

Saturday, December 20th, 2014 Bil No Comments

SISTE: Dårlig vær i vente over hele landet Meteorologisk institutt med OBS-varsel

Sjekk været der du skal feire jula her

Det meldes om at vind, snø og snøfokk vil gi vanskelige kjøreforhold på fjellovergangene i hele Sør-Norge.

Lørdag blir det fortsatt en del vind som kan gi en del snøfokk nordvest, men etter hvert blir det færre byger.

Natt til søndag kommer det et polart lavtrykk inn mot Nordland. Fredag kveld lå det nord for Bjørnøya. Det ventes å gå inn mot Lofoten lørdag kveld.

Meteorologene i Tromsø venter at lavtrykket gir nordvest liten storm på Sklinnabanken, Trænabanken og Røstbanken lørdag kveld, og nordvest sterk kuling på land fra Bodø og sørover natt til søndag.

I tillegg blir det sluddbyger helt ute ved kysten, men ellers snøbyger og snøfokk, med dårlig sikt og vanskelige kjøreforhold.

I fjor begynte sesongen med polare lavtrykk allerede i oktober. Slike lavtrykk er små og intensive og dannes i kald arktisk luft over nordlige havområder om vinteren, melder BarentsWatch som sendes ut av Meteorologisk institutt i Tromsø.

(NTB)

Friday, December 19th, 2014 Bil No Comments

Mørk brast i gråt på direkten: Jeg er i sjokk. Jeg klarer ikke å snakke

(Dagbladet): Norge er klare for EM-finale førstkommende søndag etter 29-25-seier mot Sverige i kveld.

Etter kampen brast landslagsspiller Nora Mørk ut i gråt under et intervju med TV 2. Til tross for sin unge alder, har 23-åringen vært gjennom seks kneoperasjoner. Veien mot suksess har vært lang og vanskelig. Det gjorde det ekstra stort å være med på nedsablingen av Sverige.

- Jeg er i sjokk. Vi bestemte oss for at svenskene ikke skulle få vite hva som traff dem i dag. Det var enveiskjøring. Vi banka og slo på dem hele kampen. Nå er vi i finalen, jeg klarer ikke å tenke engang, forteller Mørk før hun begynner å gråte på direkten.

- Vi var så slitne …

- Jeg klarer ikke å snakke, det er så stort. Jeg er så stolt av alle. Jeg er stolt av meg selv. Det har kostet så mye, men det har vært verdt det, forteller Mørk.

Nå venter Spania på Søndag. Det ser den norske stjerna fram til.

- Det blir så gøy å møte Spania. Nå har vi muligheten til ta gull. Det er det vi har drømt om i mange år.

Friday, December 19th, 2014 Bil No Comments

Rørt Mørk med stikk til alle tvilerne

Norge – Sverige 29-25

BUDAPEST (Dagbladet): Nora Mørk var en av kampens store profiler i den overbevisende seieren mot Sverige i EM-semifinalen. Etterpå brast hun i gråt direkte på TV 2.

Dagbladet møtte en rørt Mørk i pressesonen etter kampen.

- Jeg er så stolt. Vi kjører karusell med svenskene, sier Mørk til Dagbladet.

Mørk scoret fem mål og ble kåret til banens beste.

- Jeg er veldig tom. Dette er ekstremt stort. Det er så godt å svare alle som setter spørsmålstegn ved dette laget. Vi viser at norsk håndball har ekstremt mye å by på. Vi står sammen og gir alt for å komme til finalen, sier Nora Mørk.

- Jeg er utrolig stolt av jentene og å være norsk. Dette er en seier til alle som tvilte på oss, sier Mørk.

- Hva synes du om Sverige?

- Jeg så at de var slitne. Både Gulldén og Torsteinsson. Jeg føler at svenskene ville stå flatt. Vi kjørte litt karusell med dem. De orket ikke å stå imot oss. Det var herlig å gi dem juling, sier Mørk.

Friday, December 19th, 2014 Bil No Comments

- Herjet med svenskene

Lázló Papp Arena 3000 tilskuere

Norge: Silje Solberg, Emily Stang Sando — Emilie Hegh Arntzen, Veronica E. Kristiansen 3, Ida Alstad 2, Heidi Løke 6, Karoline Dyhre Breivang, Nora Mørk 5, Stine Bredal Oftedal 3, Ida Bjørndalen Karlsson, Linn-Kristin Riegelhuth Koren 4, Maja Jakobsen, Pernille Wibe, Betina Riegelhuth 1, Camilla Herrem 3, Sanna Solberg 2.

Toppscorer Sverige: Isabelle Gulldén 9.

Dommere: Mrvica/Jurinovic, Kroatia. Utvisninger: Norge 1 x 2 min., Sverige 1 x 2 min.

Friday, December 19th, 2014 Bil No Comments

Frp har tatt copyright på dustepolitikk

Det er lett å glemme når Siv Jensen snakker om kronekursen som om hun er ansatt i Norges Bank, at hun leder et parti som gikk til valg på å avskaffe norsk dustepolitikk. Det kan virke som også Frp-statsråder helst vil glemme det. Samferdselsministerens smil virker en smule anstrengt når han blir spurt om segway i stedet for veier. Ståhjulingen er ikke listet blant hans største bragder, men den står på lista over 30 dusteforbud som Frp lovet velgerne å fjerne så snart de kom i regjering.

Frp har tatt copyright på dustepolitikk. Mens andre partier kaller det fillesaker og sier de har viktigere ting å stelle med, har Frp gjort “latterlige forbud” til en kampsak. Det er en takknemlig oppgave. Hvis du legger lista lavt nok, er det lett å hoppe over, selv om du ikke vinner noe mesterskap.

Ingenting er lettere å harselere med enn meningsløse regler, som for eksempel forbud mot å ha lakrispiper synlig til salgs i butikkene. Samtidig stilles de andre partiene til skamme som formynderske byråkrater. En lakrispipe kan med enkle grep gjøres til et symbol på all styggedom myndigheter utsetter borgerne for, akkurat som EU-direktivet om krumningen på agurker ble et tegn på at unionen trolig var dyret i åpenbaringen. Som polemikk i valgkamp, vekker det latter og buing, og rollen som folkets røst har Frp nytt godt av alle år i opposisjon. I en fragmentert tabloidverden, klikker velgerne på enkeltsaker, i enhver forstand.

Men hvordan virker en slik strategi i regjering? Heller dårlig. En stund hadde de blå kallenavnet segway-regjeringen. Det var ikke ment som en kompliment. Men Frp lot seg ikke stoppe av hånflir i twitteratet og fortsatte i høyt tempo: Poker, proffboksing, billigere bensin, billigere motorsykler, campingvogner og båtmotorer, høyere fartsgrenser, økt taxfreekvote, økt momsfrigrense på netthandel, personlige bilskilt, kommunal snøskuterkjøring og, for ikke å glemme, endelig kan barn nyte synet av en lakrispipe.

I sum gjør det i hvert fall livet billigere for menn i 40 årskrise. Men det er unektelig smått.

Frp?s evne til ikke å skille mellom stort og smått har vært deres varemerke fra Carl I. Hagen satt alene på Stortinget og svarte alle som ringte sin nød. Han tok sin oppgave som ombud for folket alvorlig. Mange Frp-ere har fortalt at de først ble engasjert i politikk på grunn av småsaker, gjerne en byggesak, som de opplevde som et overgrep fra lokale myndigheter. Det er deres styrke.

I regjering har Frp opphøyet dustepolitikk til et spørsmål om personlig frihet. Mens man i opposisjon var mindre jålete og kalte det for hva det er: hvorfor skal vi ikke få kjøpe øl så lenge butikkene er åpne? Det er jo bare sunn fornuft (noe Dagbladet er enig i) — så er det i posisjon blitt til ideologi. Det høres finere ut å snakke om frihet enn at du bare synes ting er teit. Det er en duft av amerikansk teselskap, opprør mot staten. Myndighetene skal i størst mulig grad ligge unna og la borgerne bestemme over livene sine selv.

Det er en viktig og mangelfull utfordring i et land hvor staten er så dominerende, og hvor vi er vant til at myndighetene tar ansvar for alt fra barnehage til pensjon. En fløy i Frp hadde tidligere et mer liberalistisk syn på statens oppgave, men de seinere åra har Frp vært mer som Ole Brumm, ja takk, begge deler. Vi vil ikke ha dustepolitikk, men alt det andre som følger med av trepartssamarbeid og en gjennomregulert velferdsstats goder, det vil vi ha. Og vi vil ha det nå. Det mer prinsipielle Venstre vipper på sperregrensen.

En slik spagat er å leve med i opposisjon, men er straks vanskeligere som regjeringsparti. Forbud mot privat oppskyting av nyttårsraketter med styrepinne er kanskje et latterlig inngrep i folks frihet til å skade seg selv og andre, men det synes som en liten bekymring i forhold til hva regjeringen ellers styrer. Mens Frp har en liste på skarve 30 dusteforbud, har partiet i regjering innlemmet et rekordhøyt antall EU-direktiv, mange hundre, som blant annet handelsnæringen synes er både dustete og kostbart. Frp?s statsråder viser seg å ha lite imot å bruke makta til å gjøre langt større inngrep i folks frihet enn å fjerne lakrispiper fra godtedisken. Og ifølge meningsmålingene synes folk flest at noe av det er ganske så dustete.

Både Høyre og sentrumskameratene er takknemlig for Frp?s dusteliste. De har ikke noe imot å gi Frp seiere på områder som betyr lite i det store bildet i bytte mot saker som virkelig styrer folks liv. La Frp få campingvognene sine, sa Venstre, hvis vi får en bedre klimapolitikk.

For Frp?s velgere må det være en dårlig byttehandel. Poker og proffboksing er tross alt ikke hele livet.

Friday, December 19th, 2014 Bil No Comments

Leste aldri brevet som skulle sikre at viljen hans ble fulgt

(Dagbladet): Flere timer på overtid har justisminister Anders Anundsen (Frp) nå svart på Stortingets spørsmål om asylbarnsaken.

I brevet skriver han at han aldri leste ikke brevet som skulle sikre at hans politiske føringer ble fulgt, selv om han fikk en kopi fra Politidirektoratet.

I svaret skriver han også at POD har anslått at 49 flere lengeværende asylbarn kunne ha blitt sendt ut av Norge, om det var slik regjeringens politiske føringer ikke hadde blit plukket opp av politiet.

Les hele svarbrevet her.

Med to ukers svarfrist skulle justisminister Anders Anundsen (Frp) innen klokka 15 i dag sende Stortingets kontrollkomite sin redegjørelse.

Allerede tidligere i dag ble det imidlertid klart at Justisdepartementet ikke maktet å holde seg til fristen – noe som betyr at komiteen måtte skyve på dagens møte for å kunne behandle Anundsens svar.

- En samlet komité er enig om at denne saken er så viktig at den må få en politisk behandling før året er over. Men det er høyst uvanlig på alle vis med kveldsmøte siste fredag før jul, sa leder Martin Kolberg (Ap) i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité til NTB i ettermiddag.

Her kan du lese Stortingets kontrollkomites første og andre brev til justisministeren.
 

Mellomtittel

Har beklaget i Stortinget

Sakens kjerne er enigheten mellom regjeringspartiene Høyre og Frp og støttepartiene Venstre og KrF om å få på plass et nytt regelverk for asylbarn som har vært lenge i Norge. I påvente av regelendringen skulle Anundsen be utlendingsmyndighetene om ikke lenger å prioritere lengeværende asylbarn for utsending.

Det signalet plukket imidlertid Politidirektoratet aldri opp, og barn med flere års tilknytning til landet har i høst blitt hurtigutsendt.

Dette har skjedd selv om Anundsen har stått i Stortinget og forsikret at regjeringens behandling av de lengeværende asylbarna, var en «oppmykning» i forhold til den rødgrønne regjeringen.

Tross i at han i etterkant av Bergens Tidenes avsløring av at politiet ikke hadde endret praksis beklaget dette fra talerstolen i stortingssalen og få dager seinere landet den lenge etterlengtede avtalen om lengeværende asylbarn med KrF og Venstre, er han ennå ikke ute av ilden.

Stortingets kontrollkomite kan i kveld konkludere med kalle den forrige stortingsperiodens komitéleder inn til høring dersom de ikke sier seg fornøyd med svarbrevet.

Som Dagbladet omtalte tidligere i dag, forreliggere allerede velgernes dom. De er langt fra fornøyd med justisminsiterens håndtering av saken: 38 prosent mener Anundsen har håndtert saken om lengeværende asylbarn dårlig. Bare 16 prosent synes han har håndtert det godt.

Friday, December 19th, 2014 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments