Bil

Italias kystvakt om bord på det mannskap-forlatte skipet

Italienske myndigheter har nå tatt kontroll over, og bordet, skipet hvis mannskap har flyktet, melder BBC. Skipet antas å ha 450 flyktninger.

- Barn og gravide kvinner skal være blant passasjerene, som vi antar er syriske, sier Filippo Marini i den italienske kystvakten.
 

- Hjelp, vi er uten mannskap

Mannskapet på båten skal ha forsvunnet, og satt skipet på autopilot. Båten har så drevet avgårde uten mannskap i flere dager, melder Al Jazeera. Den italienske kystvakten ble varslet via båtradio:

- Vi er uten mannskap og vi seiler mot den italienske kysten, men har ingen til å styre, var beskjeden.

Skipet, Ezadeen, seiler under flagg fra Sierra Leone. I løpet av natta fikk skipet store problemer på grunn av høy og vanskelig sjø.

Taues mot Italia

Ezadeen blir nå tauet av et islandsk skip, og drar mot den sørlige Calabrian-regionen i Italia.

Det 73 meter lange skipet antas å ha gått fra land i Tyrkia trass tidligere rapporter om at det opprinnelig dro fra Kypros.

De siste dagene har en rekke flyktninger blitt reddet fra skip i Middelhavet.

Skipet Ezedeen er rundt 50 år gammelt, er bygget for å frakta dyr. Fartøyet skal være i dårlig teknisk stand, og er registrert på et libanesisk selskap,  ifølge BBC.

Friday, January 2nd, 2015 Bil No Comments

Disse skal dominere NRK de neste 10 ukene

Første nyttårsdag hadde NRKs nye storsatsing «Anno» premiere, der 14 deltagere skal leve slik de gjorde i 1764. Serien er spilt inn i en tidskapsel på Bryggen i Bergen.

Gårsdagens premiere var det 886 000 tv-serie som fikk med seg.

• Les Dagbladets anmeldelse her!

Tre måneders innspilling

- «Anno» har vært ekstremt spennende å være med på. Det er den største og lengste TV-produksjonen jeg har deltatt i. Jeg har tilbrakt nesten tre sammenhengende måneder i Bergen, og arbeidsmengden har vært stor, sa programleder Selda Akiz (30) til Se og Hør etter at finaleprogrammet var ferdig innspilt i fjor høst.

Deltagerne skal bo sammen og konkurrere mot hverandre. De skal jobbe seg opp fra fattigdom og slit til rikdom og ære. Hver uke vil en ny person måtte avslutte reisen og dra tilbake til nåtiden. Programmet sendes tre ganger i uka i 10 uker.
 
Den populære «Newton»-programlederen fra Sande i Vestfold er samboer med komiker Gustav Nilsen (30) i Oslo, og hun legger ikke skjul på at hun etter hvert kjente på savnet etter sin kjære moromann.

– Men da er det bare til å holde ut. Vi jobber jo veldig mye både Gustav og jeg, hver for oss, så dette er noe vi er vant til, påpeker Selda overfor Se og Hør.

Her er deltakerne

Marie Grung (21 år), optikerassistent fra Bergen
Madeleine Lobos (24 år), barnevernsarbeider fra Elnesvågen
Malin Eline Dahl (22 år), blikkenslager fra Narvik
Anja Hageler (39 år), politibetjent fra Steinkjer
Vibeke Sehested Gresseth (45 år), adjunkt fra Trondheim
Gro Haarvik (52 år), gründer (Studentpakka) fra Bergen
Emilie Enger Mehl (21 år), jusstudent fra Åsnes
Kjetil Aanonsen Nygaard (22 år), student fra Froland
Magnus Midtvedt (24 år), student og basketballspiller fra Tranby
Enok Synnestvedt Groven (30 år), fotomodell fra Bergen
Carl-Arne Meyer Melin (32 år), salgskonsulent fra Halden
Claus Dalvang (47 år), spesialrådgiver fra Bærum/København
Knut-Ove Soltvedt (64 år), advokat fra Bergen
Tore Jørgensen (68 år), kunstner fra Asker

«Anno» har premiere torsdag 1. januar klokka 20.10 på NRK 1.

Friday, January 2nd, 2015 Bil No Comments

Norsk prissjokk på Apple-produkter




mobil priser apple



DEL







-Lars, du er milliardær!

Finansavisen forteller i dag historien om svenske Lars Ander og hans familie som har Schibsted-aksjer for rundt to milliarder kroner.

NWT-konsernet eier 3,7 prosent av aksjene i Schibsted gjennom det norskregistrerte datterselskapet NWT Media. Med en kostpris på 161 kroner pr. aksje, har familien på det meste hatt en papirgevinst på 1,3 milliarder kroner etter kursoppgangen den siste tiden.

Les også: Droppet oljeaksjer – knuste Oslo Børs

Internt i Schibsted var man overrasket over at aksjen steg så mye som den gjorde etter at samarbeidsavtalen med Naspers i Brasil ble offentliggjort i høst. Det var også Ander, og i enda større grad hans forretningsfører, advokat Einar Greve, skriver Finansavisen.

I løpet av fredag 14. november steg Schibsted-kursen hele 33 prosent. En aksje kostet for første gang 487 kroner.

- Advokat Einar Greve ringte meg fra Bergen og ropte begeistret: «Lars, du er milliardær! Hva skal du bruke pengene på?», forteller Ander til Finansavisen.

Selv etter å ha tjent godt over en milliard på papiret, er ikke Ander på tanken om å selge aksjene i Schibsted.

Friday, January 2nd, 2015 Bil No Comments

Det er slike bilder som gjør at hopp setter TV-rekord

  • Dritkleint dåseshow

    Legg Dorthe Skappel, Jon Almaas og Anne Lindmo oppå hverandre, og fyll på med Bjarte Tjøstheim, Håvard Lilleheie og Otto Jespersen den yngre. (212 innlegg) Les mer

  • Friday, January 2nd, 2015 Bil No Comments

    - Politiets teori: Faren (47) drepte sønnen (17) og tok sitt eget liv

    (NTB/Dagbladet): Foreløpige resultater av obduksjonene foreligger fredag.

    De to ble funnet døde på den 47 år gamle gårdbrukerens gård på Halsan litt utenfor Levanger sentrum onsdag. Politiets kartlegging av hva som skjedde på gården skal nå ha kommet langt.

    Etter det Trønder-Avisa får opplyst, er politiets hovedteori at faren drepte sin sønn på gården, for deretter å ta sitt eget liv.

    – Dette ønsker vi foreløpig ikke å kommentere, sier politiadvokat Tove Jensen Røddesnes til avisen.

    - Ikke skytevåpen

    Det var ingen andre personer på gården da drapet og selvdrapet skjedde, ifølge politiet. Røddesnes vil ikke bekrefte hvem politiet mener var ansvarlig for drapene og har tidligere kun sagt at den ene drepte den andre og deretter tok sitt eget liv. Avisa får imidlertid opplyst fra flere kilder at gutten ble drept av sin egen far.

    Politiet holdt onsdag pressekonferanse der det ble sagt at det kan ha gått noe tid fra de to personene døde, til de ble funnet. Etter det Trønder-Avisa får opplyst skal det være snakk om mindre enn ett døgn.

    Politiet ønsker ennå ikke å si noe om hvordan 17-åringen ble drept og vil heller ikke si noe om omstendighetene rundt funnet av 47-åringen. Avisa får imidlertid bekreftet at det ikke ble brukt skytevåpen.

    De to dødes identitet er ennå ikke offentliggjort. I løpet av fredag får politiet resultater fra den foreløpige obduksjonen, og Nord-Trøndelag politidistrikt kommer til å holde ny pressekonferanse om saken i løpet av dagen.

    Helt siden de far og sønn ble funnet døde på gården, har politiet i Nord-Trøndelag omtalt saken som en familietragedie.

    - Vi mistenker at den ene har drept den andre og så begått selvmord, sa politiadvokat Tove Jensen Røddesnes på en pressekonferanse samme dag.

    - Fikk ikke kontakt

    Det var i morgentimene at en nabo ringte politiet etter å ha funnet en død person på en gård i Levanger. Da politiet kom fram, fant de to døde menn.

    - Polities hovedteori er at dette er en familietragedie, sa lensmann Anne B. Ulvin.  

    - Familiemedlemmer ringte naboene og ba dem gjøre undersøkelser på gården da de ikke fikk kontakt med de som bor på gården.

    Politiet skal holde en ny pressekonferanse fredag.

    Dagbladet følger saken.

    (NTB/Dagbladet)

    Friday, January 2nd, 2015 Bil No Comments

    Stor leteaksjon: 18-åring savnet etter utforkjøring på Sotra

    Politiet gjennomfører en større leteaksjon etter en 18-åring som er savnet etter en utforkjøring på Sotra, vest for Bergen. I tillegg til politiet deltar en rekke frivillige organisasjoner i aksjonen.

    Operasjonsleder Lars Geitle i Hordaland politidistrikt sier at ingen har klart å komme i kontakt med 18-åringen etter at han kjørte utfor veien natt til torsdag.

    – Vi hadde mellom 50 og 60 personer med i en leteaksjon torsdag kveld og fortsetter letingen fredag morgen. I tillegg til mannskaper fra politiet har vi bistand fra Røde Kors, Norske Redningshunder, Folkehjelpen og Sivilforsvaret, sier Geitle til NTB.

    Politiets båt benyttes også i letingen.

    – To biler kjørte av Ekerhovdvegen, øst på Sotra natt til torsdag. En av sjåførene var en 17-åring som vi har kontroll på og som vi mistenker har kjørt i påvirket tilstand. Føreren av den andre bilen er 18-åringen vi nå leter etter, sier Geitle. (NTB)

    Friday, January 2nd, 2015 Bil No Comments

    Bekrefter at han gir seg i Liverpool: Den tøffeste beslutningen i mitt liv

    (Dagbladet): Steven Gerrard forlater Liverpool, etter å ha spilt for rødtrøyene hele sin karriere.

    I går kveld skrev engelske aviser om at 34-åringen ville annonsere nyheten fredag, og de fikk rett.

    Liverpool bekrefter nå selv at han gir seg i Liverpool etter at sesongen er over – klubben han debuterte for som 18-åring i 1998.

    - Liverpool kan bekrefte at Steven Gerrard gir seg i klubben etter 2014/2015-sesongen, skriver klubben på Twitter.

    Kapteinen har ikke fått all verdens spilletid denne sesongen, og det skal være blant grunnene til at han nå ønsker å bytte klubb.

    - Den tøffeste beslutningen

    - Dette har vært den tøffeste beslutningen i mitt liv, og det er en beslutning som har vært pinefull for både meg og familien en lang tid, sier Gerrard selv til klubbens hjemmeside.

    Han sier at han offentliggjør nyheten nå, slik at ikke laget og manageren skal bli forstyrret av spekulasjonene om hans framtid.

    - Liverpool har vært en så stor del av livene våre i så lang tid, så å i adjø til klubben er vanskelig. Men det føles som om det er det beste for alle involverte, inkludert min familie og klubben selv, sier 34-åringen.

    Av respekt for Liverpool, som han har spilt for i 26 år, ønsker ikke Gerrard å spille for en annen engelsk klubb, men det ryktes at det skal være USA og ligaen der som frister 34-åringen mest.

    - Det har vært et privilegium å representere dere, som spiller og som kaptein. Jeg har elsket hvert sekund, og det er mitt oppriktige ønske å få fullføre denne sesongen og Liverpool-karrieren min på topp, hilser Liverpool-kapteinen til supporterne.

    - Vemodig

    Nyheten mottas naturlig nok med sorg i Liverpool-miljøet. Tidligere lagkamerat Jamie Carragher mener det er en trist nyhet for engelsk fotball.

    Redaktør i liverpool.no, Torbjørn Flatin, tror Gerrards avgjørelse handler om at kapteinen ikke lenger er på sitt beste.

    Selv om Flatin mener tidspunktet for å forlate klubben er greit, synes han det er vemodig.

    - Det blir vemodig, men det er nå sånn fotballen er. Vi har mista store spillere før. Uheldigvis for han har han ikke vunnet ligaen med klubben, noe han hadde fortjent, sier Flatin til Dagbladet.

    -  Det vi mister nå er en stor personlighet og stjerne i klubben. Steven Gerrard er, og vil alltid være, en legende. Noen mener han absolutt burde ha fortsatt, mens andre er av min oppfatning – at det er et greit tidpunkt å skille lag, understreker liverpool.no-redaktøren.

    Steven Gerrard satte inn to straffer for Liverpool under gårsdagens kamp mot Leicester – uten at det hjalp.

    Kapteinen har spilt for de røde siden han var åtte år, og står med 695 kamper og 180 mål for klubben.

    Han har løftet elleve trofeer i sin tid på Anfield.

    I sommer ga 34-åringen seg på det engelske landslaget, etter at hvittrøyene hadde røket ut av fotball-VM i Brasil.

    Friday, January 2nd, 2015 Bil No Comments

    Derfor mener Liverpool-redaktøren det er greit at Gerrard gir seg

    (Dagbladet): Steven Gerrard gir seg i Liverpool etter sesongen.

    Nyheten om at 34-åringen skal ha gitt klubbledelsen beskjed om at han ser seg om etter en ny klubb, sprakk i går kveld.

    Trolig vil Gerrard prøve seg på andre siden av Atlanterhavet – og skal i respekt for Liverpool ikke ønske å gå til en annen engelsk klubb.

    Det at kapteinen gir seg etter sesongen, er helt greit, mener redaktør i liverpool.no, Torbjørn Flatin.

    - Jeg har litt blanda følelser. Jeg føler, for å være ærlig, at det er et greit tidspunkt å gi seg på, alt tar slutt en gang. Det kan være en ålreit løsning å gjøre det nå, sier Flatin til Dagbladet.

    Siden veteranen nå trenger nå mer pause mellom kampene for å prestere, er tidspunktet greit, mener Flatin.

    - Det er ikke tvil om at han er på hell som spiller. Per i dag forsvarer han å ha en plass på laget, men det er av og til litt trist å se at en så fantastisk spiller ikke greier å prestere slik han helt sikkert selv ønsker, sier Flatin – som mener det ikke hadde vært riktig om at Gerrard hadde blitt noen sesonger til og hadde fått spilletid på grunn av navnet.

    Også de engelske avisene deler de Flatins mening.

    - Det er trolig beste for alle i Liverpool at han heller huskes for hva han var, enn å få framtida svertet av usikkerheten, skriver engelske Guardian.

    Redaktøren i liverpool.no tror verken forholdet til manager Brendan Rodgers eller supporterne har vært avgjørende når 34-åringen har bestemt seg for å gi seg i klubben.

    - Steven Gerrard er en fornuftig mann og har vært i fotballen lenge. Det at han nå har kommet i en situasjon hvor han får mindre spilletid og må ha mer pause i mellom, det tror jeg han ser sjøl. Jeg tror det helt og holdent er hans egen avgjørelse, som heller ikke har noe med penger å gjøre, sier Flatin.

    - Samtidig er det spesielt, for jeg mener med hånda på hjertet at det er den beste spilleren Liverpool har hatt, legger han til.

    Friday, January 2nd, 2015 Bil No Comments

    Vil lure 100 000 eksemplarer av «The Interview» inn i Nord-Korea

    (Dagbladet): En sørkoreansk aktivist vil ta konflikten rundt filmen «The interview» til nye høyder – bokstavelig talt.

    Park Sang-hak vil nemlig sende ballonger opp i lufta og over grensa med 100 000 eksemplarer av filmen.

    - Nord Koreas absolutte lederskap vil smuldre hvis forgudingen av lederen Kim bryter sammen, sier Park til nyhetsbyrået AP, som først skrev om saken. 

    Har skapt rabalder

    Filmen «The Interview» har skapt litt av et rabalder.

    Sony laget en film som var kritisk til Nord-Korea. Og ikke nok med det, den handlet om et attentatforsøk på Nord-Koreas ubestridte leder Kim Jong-un. Det ble naturligvis spekulert i at dette ikke var særlig populært hos Kim.

    Så ble Sony hacket, filmen trukket tilbake og USA ga Nord-Korea skylda.

    Reaksjonene lot ikke vente på seg da, heller. Det hele endte med at Sony ga ut filmen likevel, mens Nord-Korea mistet strømmen i to dager i det de mener er et angrep fra USA.

    Og hva skjer da? Nord-Korea går ut og sammenlikner USAs Barack Obama med en ape.

    - Obama er alltid skjødesløs i ordvalg og opptrer som en ape i regnskogen, sa en anonym person i Nord-Koreas forsvarskommisjon til det regimekontrollerte nyhetsbyrået KCNA.

    På toppen av det hele vil aktivister fra Sør-Korea fly ballonger av filmen over grensa og inn i Nord-Korea.

    Vil starte i januar

    Hvordan dette ender, finner vi ut i 2015.

    Det er også da aktivistene vil starte med ballongstuntet sitt.

    De mener de kan begynne å slippe ballonger med DVD-er og USB-er med filmen over grensa allerede nå i januar. Men som nyhetsbyrået AP påpeker, så er ikke en PC akkurat allemannseie i Nord-Korea.

    De skriver at å eie en PC krever spesialtillatelse og at den koster rundt tre månedslønner. Flere skal imidlertid ha tilgang til TV-er og DVD-spillere.

    Den sørkoreanske aktivisten har inngått partnerskap med den amerikanske organisasjonen Human Rights Foundation for å få gjennomført ballong-stuntet.

    Et stunt som ventes å skape nye sterke reaksjoner fra Nord-Korea.

    Thursday, January 1st, 2015 Bil No Comments
     
    June 2026
    M T W T F S S
    « Oct    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  

    Recent Comments