Bil

- Mini, din dverg!

• Går under kallenavnet «Mini».

• Født 8. november 1965

• Fra Gravdal i Nordland.

• Norsk fotballspiller, har spilt store deler av karrieren på Rosenborg.

• Jobber som fotballkommentator i TV 2.

• Aktuell med «Mesternes mester» på NRK.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

«Miss Marple» er død

McEwan skal ha fått slag i slutten av oktober i fjor, og har etter det tilbrakt tid på sykehus.

- Hun sovnet stille inn 30. januar, sier McEwans sønn Greg og datter Claudia i en uttalelse.

McEwan ble valgt til rollen som Jane Marple i 2004, og spilte i tolv episoder på to timer, før hun trakk seg tilbake fra rollen i 2008. Den gang syntes hun det var synd å måtte gi seg i rollen hun hadde hatt så mye glede av.

- Det har vært fantastisk å spille denne rollen de siste årene. Jeg sitter igjen med gode minner.

Prisvinnende skuespillerinne

McEwan gifta seg med Hugh Cruttwell i 1953, og fikk to barn med ham. Etter at han døde i 2002, forble hun ugift, skriver avisa The Guardian.

I 1991 vant skuespillerinnen Bafta-pris for sin rolle i «Oranges Are Not The Only Fruit».

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

- Arbeiderpartiet blir litt stalinistiske i opposisjon

(Dagbladet): KrF-leder Knut Arild Hareide er ikke videre imponert over Arbeiderpartiets frontalangrep på Solberg-regjeringens nedsalg av statlige selskaper.

– I stedet for å bygge landet, vil de selge landet. Vi er ikke for statisk statlig eierskap, men vi har kategorier for hva staten bør eie, og mener dagens eierstruktur er god, sa Ap-leder Jonas Gahr Støre til VG i forrige uke. 

 

- Litt stalinistisk

Da KrF-lederen talte under partiets landskonferanse tidligere i dag, viste han til at Arbeiderpartiet i regjeringen selv har stått for omfattende nedsalg av statlige selskaper i sin tid. Blant annet reduserte Jens Stoltenbergs første regjeringen statens eierandel i Statoil, DnB og Telenor. 

KrF-lederen hadde bare lovord å si om Ap’s eierskapspolitikk – så lenge partiet sitter i regjering.      

- Så blir de litt mer stalinistiske i opposisjon, sa han i talen til KrF-tillitsvalgte fra hele landet.

Overfor Dagblader understreker KrF-lederen at han brukte stalinisme-begrepet med hermetegn.

– Men, ja, vi opplever nok at Arbeiderpartiet forholder seg litt mer populistisk til slike spørsmål i opposisjon og tar større ansvar når de sitter i regjering, sier han.

Han understreker:  

– Min opplevelse er at de grepene Arbeiderpartiet har tatt, stort sett har vært vellykket, sier Hareide.

Han viser både til nedsalg både foretatt av de tidligere Ap-lederne Jens Stoltenberg og Gro Harlem Brundtland.   

 

Ap: – Merkelig

5. februar behandler Stortinget eierskapsmeldingen næringsminister Monica Mæland (H) har lagt fram. Men det er på det reine at regjeringspartiene er blitt enige med Venstre og KrF om at staten kan selge seg ned til 34 prosent i Telenor.

Regjeringen fikk  ikke gjennomslag for nedsalg i nedsalg i Kongsberg Gruppen, Flytoget og Statskog i denne omgang.

KrF-lederen sier han han er godt fornøyd med resultatet, og viser til at nedsalget er ønsket fra Telenors side og at hovedkvarteret fortsatt skal ligge i Norge.

Else-May Botten, som sitter i næringskomiteen for Arbeiderpartiet, syns stalinisme-uttalelsen er merkelig.

– Vi har tvert imot en pragmatisk forhold til dette og mener dette må vurderes ut fra hvert enkelt selskap, etter grundige prosesser i forkant. Det er Høyre som baser sin politikk på dette området på ideologi framfor kunnskap og argumenter, sier hun til Dagbladet.

– Det regjeringen har gått inn for, er både dårlig politikk og dårlig butikk. Av de statlige selskapene er det jo bare SAS som har økonomiske problemer, og der er vi jo med på å selge, sier Botten, som representer Møre og Romsdal på Stortinget.     

– Vi er glad for at KrF og Venstre har satt bremsene på, men vi er fortsatt usikker på hva som skjer i framtida, sier hun og viser til nedslaget i Kongsberg Gruppen, Flytoget og Statskog bare er stanset enn så lenge.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

Ødegaard ikke tatt med i Castilla-troppen

(Dagbladet): Den spanske sportsavisa AS melder at Martin Ødegaard (16) ikke er med i Castilla-troppen som møter Trival Valderas i morgen.

Da overgangen til Real Madrid var i boks, ble det kjent at mens Ødegaard kom til å trene med førstelaget, men at han vil spille kamper i B-laget. Nå har trener Zinedine Zidane altså ikke funnet plass til ham i troppen.

16-åringen kom til Madrid først denne uken, og en debut kan dermed komme tidligst om ei uke.

Torsdag skrev Aftenposten at Ødegaards debut for Castilla kunne drøye, fordi FIFA ikke hadde formelt godkjent overgangen. I går kom beskjeden om at papirene er i orden, og Ødegaard er dermed klar for spill.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

Ville betale 6000 kroner for Malins «Anno»-undertøy: Er vel sånn man må forvente

- Er vel sånn man må forvente når man har vært offentlig.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

Begge Northug-brødrene er med til VM, Eldar Rønning ikke tatt ut

RØROS/OSLO (Dagbladet): Den norske landslagsledelsen offentliggjorde i ettermiddag langrennstroppen til Falun-VM om tre uker.

Troppen som ble presentert er en bruttotropp. Det vil si at det ikke er bestemt hvem som skal gå hvilke distanser i selv VM.

Følgende utøvere er klare til VM:

Herrer (12): Petter Northug, Tomas Northug, Niklas Dyrhaug, Sjur Røthe, Finn Hågen Krogh, Anders Gløersen, Martin Johnsrud Sundby, Didrik Tønseth, Ola Vigen Hattestad, Eirik Brandsdal, Chris Jespersen og Sondre Turvoll Fossli.

Kvinner (11): Marit Bjørgen, Therese Johaug, Heidi Weng, Celine Brun-Lie, Ragnhild Haga, Martine Ek Hagen, Kristin Størmer Steira, Maiken Caspersen Falla, Ingvild Flugstad Østberg, Astrid Uhrenholdt Jacobsen og Kari Vikhagen Gjeitnes.

- Det var relativt lett å ta ut herretroppen til VM, sier landslagssjef Trond Nystad.

Northug x 2 på sprint

Nystad opplyser at Tomas og Petter Northug, Ola V. Hattestad og Eirik Brandsdal går sprinten. Fossli er med som reserve.

- Vi vet at det ikke bare er å reise og hente medaljer, sier Nystad.

Det betyr at blant annet Eldar Rønning, Pål Golberg, Simen Østensen og Simen Sveen ikke er tatt ut til VM.

- Rønning, Østensen og Sveen har alle levert resultater, men er ikke med i troppen, sier Nystad.

På kvinnenes lag er det fortsatt en plass ledig til sprinten. Bjørgen, Brun-Lie, Falla og Østberg skal alle gå, mens Weng og Gjeitnes kjemper om den siste plassen.

Sprint-dilemma

Det var først og fremst knyttet spenning rundt hvilke sprintere som skulle være med til Falun.

Slik det så ut før uttaket sto det mellom Tomas Northug og Sondre Turvoll Fossli om den siste av de fire sprintplassene i VM.

De norske VM-kvotene er på tolv damer og tolv menn, men damekvoten kommer ikke til å fylles opp. Spørsmålet der var om Egil Kristiansen fant plass til Kristin Størmer Steira og Kathrine Harsem. Minst en av dem måtte trolig bli hjemme.

For gutta spøkte det mest for Eldar Rønning. Dette er første gang siden 2003 at Rønning ikke er med en norsk tropp til et mesterskap.

NM pågår på Røros denne helga. Tidligere lørdag tok Heidi Weng NM-gull på kvinnenes 15 km med skibytte. Samtidig viste Petter Northug VM-form med gull på 30 km med skibytte.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

Dette er serien som tar over etter «Kampen om tungtvannet»

TV: Tolv søndager framover kan du henge sammen med innbyggerne i den vesle byen Fortitude som nok kanskje vil minne mange om Longyearbyen.

Her er det et internasjonalt miljø med forskere, lykkejegere, forretningsfolk, hotelleiere, miljøvernere, elskere og elskerinner, mordere og politi.

Fortitude har ry på seg for å være det tryggeste av det tryggeste stedet på planet jorda, men det blir jo ikke en dramatisk tv-thriller av evig trygghet. Derfor begås det et bestialsk drap, mens polisen smelter, isbjørner spiser mennesker og det er mørketid som gjør at vi kan se konturene av en polar noir.

Latt seg blende
Rammefortellingen er såre enkel: Drap, etterforskning, fortielse og det skal ikke forundre oss om det også kommer storpolitikk inn i det store bildet som males med en brei pensel i denne britisk produserte serien. Det virker som om de har latt seg blende av alle klisjeene om nordområdene.

Og, i idyllen jobber den «norske» sheriffen Dan Anderssen, spilt av Richard Dormer, kjent fra blant annet «Game of Thrones». Han får saken med å etterforske drapet sammen med Eugene Morton (Stanley Tucci). Deres kammerspill preges av gjensidig mistro. Sett slikt før. Det må iles til å si at denne anmelder har sett tre av i alt tolv episoder, så dette kan utvikle seg til å bli langt bedre enn de første tre timene som er en stor gryte av forskjellige fortellinger som vi skal vikles inn i. De første episodene er litt «Ut i naturen» på en seng av et barbarisk drap.

Men, vi får et fint gjensyn med Sofie Gråbøl, sist sett da hun tok av med fly i den siste danske utgaven av «Forbrytelsen».

Nå i rollen som ordfører og hotelleier med navnet Hildur Ødegård som helst vil at idyllen i verdens nordligste by skal stråle så velstående turister skal legger igjen penger.

Gode Gambon
Et pluss er også Henry Tyson, spilt av den suverene Michael Gambon. Tyson lever av å ta dyrefotografier, men han har fått sin dødsdom. Vil han rekke å være med på å framkalle byens blytunge skyggesider?

Følg med – eller bruk tida på noe annet nå som «Kampen om tungtvannet» straks er historie.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

- Ronaldo ønsker å utvikle Martin til å bli en superstjerne

MADRID (Dagbladet):  -  Jeg skal ønske Martin Ødegaard velkommen med åpne armer, sa Real Madrid-esset Gareth Bale (25) på mandag.

Tre dager seinere viste Bale at han virkelig mente det, da han passet på Ødegaard under 16-åringens første trening som Real Madrid-spiller.

Nå utpekes Bale, Cristiano Ronaldo (29) og Sergio Ramos (28) som tre av spillerne som vil hjelpe Ødegaard med å utvikle seg til å bli fremtidens Real Madrid-stjerne.

- Det er de største stjernene som vil ta seg av den yngste stjerna. De kommer til å bli viktige for Martin framover, sier den spanske Real Madrid-kjenneren Antón Meana til Dagbladet.

- En farsfigur
Når «Los Galácticos» entrer gressmatta på Santiago Bernabéu, er det alltid med elleve eminente spillere på laget. Egoene hos enkelte av dem er store. Alle vil være best. Konkurransen om plassene er enorm. Det kan skape gnisniger.

Manager Carlo Ancelotti får imidlertid skryt for å lede et mannskap hvor harmonien er god. En sterkt medvirkende faktor til det, er klubbens spanske landslagsstopper. 28 år gamle Ramos beskrives som selve limet i gruppa.

- Ramos kom selv hit som tenåring fra Sevilla. Han kjenner godt til utfordringene som Ødegaard nå står overfor. Han er samtidig den store farsfiguren i gruppa, så jeg er sikker på at han vil ta vare på Martin, sier El Pais-reporter Eleonora Giovio til Dagbladet.

- Ramos er en ekte gentleman. Han er en veldig fin type, som vil fungere som et speilbilde for Ødegaard på hva han må gjøre for å lykkes, sier Meana.

Kan gjøre Ronaldo stolt
Ødegaard har bare gjennomført én A-lagstrening etter at han flyttet til Madrid sammen med pappa Hans Erik på onsdag, men det var mer enn nok til å imponere sine nye lagkamerater.

Det gjør at spillere som Ronaldo og Bale, som begge snakker engelsk, har en genuin interesse av å bidra til nordmannens utvikling.

- Ronaldo vil se på det som en fin ting å kunne lære Martin det han kan. Om ti år kan kanskje Ronaldo stolt si at han har kjent Martin siden han var et barn.

- Han ønsker å være med å utvikle Martin til å bli en superstjerne, for Ronaldo føler ingen konkurranse med ham – til det er forskjellen altfor stor, sier Meana.

- Alle må hjelpe
Det er nok Carlo Ancelotti (55) glad for å høre. Real Madrid-manageren møtte i går pressen i forkant av dagens seriekamp mot David Moyes og Real Sociedad. Da understreket 55-åringen at Ødegaard trenger hjelp fra flere hold for å lykkes.

- Gareth Bale kan hjelpe Martin, men alle må være med og hjelpe ham til å få gode relasjoner med også de andre på laget, sier Ancelotti.

Italieneren virker å ha stor tro på prestisjekjøpet til klubbpresident Florentino Perez. Det er likevel et stykke fram til dagen hvor Ødegaard er en etablert Real Madrid-stjerne.

I går spurte Dagbladet den mektige treneren om hva som blir det viktigste for at Ødegaard får utløp for det eksepsjonelle potensialet sitt.

- Martin har et stort talent, men vi må passe på at han får muligheten til å bli best mulig. Derfor er det vår jobb å gi ham tid til å kunne forbedre kvalitetene sine. Det blir det viktigste, sier Ancelotti til Dagbladet.

• Klokken 16.00 spiller Real Madrid mot Real Sociedad. Da sitter Ødegaard på tribunen og ser på, men allerede i morgen kan han debutere for Castilla.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

20 prosent av alle barn fjernes ved abort, takk til Anniken Huitfeldt

Det er flott at Anniken Huitfeldt foreslår tiltak for å redusere fødselsunderskuddet i Norge.

Det som ikke nevnes, og som få tør å snakke høyt om, er at 20 prosent av alle barn fjernes ved abort. Det tilsvarer mellom en og to skoleklasser hver dag. Her mangler mye forskning om hvilke konsekvenser dette har, ikke bare for kvinnene men også for samfunn og næringsliv. Det er snakk om store ressurser som går tapt.

Det er gledelig at tenåringsabortene de siste årene har gått noe ned. Kanskje fordi flere tenåringsjenter har stått fram og fortalt sine historier om et sterkt press fra fastlege og familie til å ta abort. Da er det i hvert fall ikke «selvbestemt abort», men for mange en vond opplevelse som kanskje henger i resten av livet.

Flere kvinner har stått fram og fortalt at de angrer på at de tok abort. Barnet de bar på var kanskje ikke mer verd enn bare noen få minutters avgjørelse på et legekontor. Hadde ikke disse kvinnene fortjent en reflektert lege som i større grad så verdien i barnet de bar på, og som også kunne hjelpe med å se mulighetene til å ta vare på både seg selv og barnet?

I 70-årene var det mange som kjempet hardt for selvbestemt abort. Men når en ser konsekvensene så er det vanskelig å tro at de så for seg en lov som skulle legalisere å fjerne 20 prosent av alle barn i Norge. Og det var neppe heller dette som var lovens intensjon.

Arbeiderpartiet skriver på sin hjemmeside at «Arbeiderpartiet har en stolt tradisjon i kampen for selvbestemt abort». Men heller ikke i AP er alle like stolte lenger over en lov som snart har fjernet like mange som bor i Oslo. Mange gremmes over det store misbruk av den frihet abortloven var ment å gi.

De aller fleste av disse flotte barna kunne vært tatt godt vare på og fått en trygg og god oppvekst. Men få tør å snakke høyt om dette, for det er lov å ta abort i Norge. Dagens abortlov skaper en holdning om at det er greit å fjerne et gryende liv, det er en rettighet, velsignet av kirkens unnfallenhet og taushet. Det er fint at vi får dyrepoliti, men kanskje de ufødte barna også trenger bedre beskyttelse.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments

«Mini» endret navn på grunn av Jahn Teigen

SICILIA (Dagbladet): I disse dager kjemper Jahn Ivar Jakobsen (49) om heder og ære i reality-programmet «Mesternes mester» på NRK.

49-åringen går under kallenavnet «Mini», men er døpt Jan Ivar Jakobsen. Det kanskje ikke alle vet, er at den tidligere fotballproffen søkte om å få ta inn en H inn i fornavnet sitt.

Det fordi han i mange år har sett opp til musiker Jahn Teigen – som skriver sitt fornavn med H.

- Jeg var forholdsvis stor fan av Teigen. Jeg husker ikke når det var, men jeg søkte Folkeregistret om å få ta H inn i navnet. Det gikk fint, sier Jakobsen til Dagbladet og fortsetter:

- Jeg stakk hull i øret på grunn av Jahn Teigen også. Det var tider!

- «Vill»

Han avsluttet fotballkarrieren i mars 2000, og er i dag fotballkommentator for TV 2. Han vet ikke om han har noen Teigen-favorittlåt, men er full av beundring for sin musikalske helt.

- Jeg vil alltid ha respekt for en person som har gjort så mye innen musikk, men jeg var nok en større fan på 80-tallet enn i dag.

- Hva var det med Teigen som du syns var så bra?

- Han var «vill» i gåsetegn. Han fant på mye sprell og det var kul musikk. Det syns jeg fortsatt. Jeg har Jahn Teigens 80 beste på telefonen, så det kan godt hende jeg hører på det etterpå og synger med. Jeg husker de fleste tekstene når jeg hører dem, sier Jakobsen.

Likevel har han hverken skjellettdrakt eller grønne thights som navnebror Teigen.

- Men jeg satte i en grønn øredobb, fordi han hadde en grønn øredobb, sier Jakobsen og smiler.

På fest

Jakobsen bor i Trondheim med familien, og når det er Teigen-konsert i Trøndelag er «Mini» selvskreven gjest.

- Jeg har møtt ham mange ganger, vi er venner. Teigen bor i Sverige, men hvis det er konsert i Trondheim drar jeg alltid, prater med ham og sier hei, sier han.

Den tidligere fotballproffen har selv en egen låt – «Minisangen», som musikerne Dag Ingebrigtsen og Torstein Flakne skrev i 1990. 

- Hvordan er dine musikalske ferdigheter?

- Jeg får vel til å synge noen strofer, «Minisangen» for eksempel, men det var en rap. Men vi har sunget Teigen-låter på noen fester opp igjennom, svarer han.

Saturday, January 31st, 2015 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments