Bil

Meksikansk student var ikke invitert til Nobel-festen

(Dagbladet): En ung mann med et meksikansk flagg påført rød farge tok seg opp på scenen under utdelingen av Nobel-prisen i dag. Han tok seg opp på scenen og holdt opp flagget. Etter noen sekunder grep først Torbjørn Jagland inn og tok tak i mannen, før sikkerhetsvakter kom til. Mannen var ikke voldelig.

I en pressemelding opplyser politiet:

- Politiets undersøkelser hittil, tyder på at mannen som tok seg opp til senen under prisutdelingen er en meksikansk student. Mannen skal ha kommet til Norge i slutten av november, og søkt asyl 9. desember. Så langt vi har brakt på det rene, var mannen ikke invitert til utdelingen. Politiet går nå gjennom videoovervåking for å bringe på det rene hvordan mannen har kommet seg forbi billettkontrollen. Politiets undersøkelser viser at han har gått gjennom bøyle- og sikkerhetskontrollen. Det ble i tillegg utført søk med håndholdt søker, og mannens eiendeler ble sendt gjennom røntgenkontrollen.
 

- Glem ikke Mexico

Det var da Malala Yousafzai fikk sitt diplom og sin medalje at mannen tok seg opp på scenen. Han skal ha uttalt:

- Vær så snill, Malala. Glem ikke Mexico.

Da han ble ført bort skal han så igjen ha ropt: «Viva Mexico!»

Mannen ble avhørt av Oslo-politiet i ettermiddag. Etter seansen ble flere personer stoppet utenfor Rådhuset, der politiet ba dem vise legitimasjon.

Blodig

Dagbladets kommentator Einar Hagvaag melder følgende om en mulig bakgrunn for hendelsen:

- Flagget som inntrengeren bar inn på scena i Oslo rådhus var meksikansk. Da kan det handle om en protest mot massemordet på 43 lærerstudenter i byen Iguaka i Mexico 26 september i år. De ble, ifølge etterforskerne, tatt til fange av leiemordere som arbeidet for en narkotika-bande i delstaten Guerrero. Seinere ble de antakelig brent på ei søppelfylling. Dette har, naturlig nok, vakt et voldsomt raseri blant folk. Dagbladet understreker: Dette har vi ingen sikre holdpunkter for ennå. Men flagget var meksikansk, og denne historien er hva som opprører Mexico nå.

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

Se hele Nobel-dramaet

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

Dette skal scene­stormeren ha sagt: Vær så snill, Malala. Glem ikke Mexico

(Dagbladet): En ung mann stormet på scenen med et flagg da Malala Yousafzai fikk sitt diplom og sin medalje. Han ble raskt tatt ned av scenen av sikkerhetsfolk. 

Tilsynelatende var det et meksikansk flagg den unge mannen bar på, før han ble ført bort fra Oslo rådhus av politiet i etterkant av opptrinnet. På flagget var det tilsynelatende påmalt en rød stripe.

Ifølge CNN Mexico, som har tatt lydopptak av seansen, kan det høres at den unge mannen sier:

«Please, Malala. (…) Mexico»

Norske TV 2 mener å høre at ordene i parentesen er «glem ikke», og at mannens budskap dermed er:

- Vær så snill, Malala. Glem ikke Mexico.

Da han ble ført bort skal han så igjen ha ropt: «Viva Mexico!»
 

Fraktet ut

- Han ble fraktet ut av hovedinngangen, med tre politimenn ut i en politibil. Verken han eller politiet ønsker å si noe idet han ble fraktet ut, sier Dagbladets reporter på stedet, Marius Evensen.

I en pressemelding klokka 1410 skriver Oslo-politiet:

- Vi har hatt en uønsket hendelse i forbindelse med fredsprisutdelingen, hvor en person har markert seg. Personen er tatt hånd om. Det er kontroll på stedet, og politiet jobber med å sjekke de faktiske forhold rundt dette. Oslo politidistrikt vil komme tilbake med mer informasjon i form av en pressemelding. Politiet har ikke anledning til å kommentere saken ytterligere før dette.

Dagbladet har søkt Oslo-politiets stabssjef Johan Fredriksen gjentatte ganger, uten hell. Prisvinnerne lot seg ikke affisere av seansen.

Avhøres

Etter hendelsen sjekket politiet en rekke personer utenfor Rådhuset. To av disse sier til Dagbladet at de ble spurt om legitimasjon før de fikk gå igjen, og at de oppfatter situasjonen som uproblematisk.

Innsatsleder Rune Bjørsvik i Oslo-politiet sier til NRK at mannen avhøres nå i ettermiddag.

— Var dette en gjest som var invitert til arrangementet?

— Det er det litt tidlig å si noe om, sier innsatslederen.

— Hvordan var det mulig for ham å komme helt fram til scenen?

— Det er også nå vi nå jobber mye med.

Opprørt

Dagbladets kommentator Einar Hagvaag melder følgende om en mulig bakgrunn for hendelsen:

- Flagget som inntrengeren bar inn på scena i Oslo rådhus var meksikansk. Da kan det handle om en protest mot massemordet på 43 lærerstudenter i byen Iguaka i Mexico 26 september i år. De ble, ifølge etterforskerne, tatt til fange av leiemordere som arbeidet for en narkotika-bande i delstaten Guerrero. Seinere ble de antakelig brent på ei søppelfylling. Dette har, naturlig nok, vakt et voldsomt raseri blant folk. Dagbladet understreker: Dette har vi ingen sikre holdpunkter for ennå. Men flagget var meksikansk, og denne historien er hva som opprører Mexico nå.

Dagbladet kommer med mer.
 

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

- Heldigvis hadde han bare med seg kamera og flagg

Odd Reidar Humlegård er enig med statsminister Erna Solberg (H) i at det var beklagelig at en demonstrant kom seg opp på podiet under nobelseremonien i Oslo rådhus onsdag.

- Vi har sikkerhetskontroll for våpen og farlige gjenstander, så heldigvis hadde han bare med seg kamera og flagg, sier politidirektøren på vei ut fra rådhuset, der han deltok som gjest under utdeling av fredsprisene.

En demonstrant kom helt opp på podiet med et mexicansk flagg i det Malala Yousafzai mottok prisen. Humlegård er enig i at det er svært beklagelig at verden får se slike bilder.

Politidirektøren var ordknapp om hendelsen og sier at Politidirektoratet sammen med Oslo politidistrikt og PST nå må gå nærmere inn i hva som har skjedd.

(NTB)

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

Malala: Jeg har lyst til å bli her sammen med dere

Dette skjer i dag:

* 11:00: Barnas fredsprisfest, som Redd Barna arrangerer. Nærmere 6000 skolebarn er ventet å samle seg på Rådhusplassen.

* 13.00: Fredsprisseremonien starter klokka 13 i Oslo Rådhus

* 17.00: Direktesendt CNN-program med Christiane Amanpour i Oslo rådhus.

* 17.30: Årets fakkeltog til ære for vinnerne starter fra Oslo S klokken og går deretter opp mot Grand Hotell hvor fredsprisvinnerne tradisjonen tro vil komme ut på balkongen og vinke til toget.

* 18.15: Prismottakerne besøker det indisk-pakistanske fellesarrangementet i Gamle Logen.

* 19.00: Kvelden avrundes med nobelbankett på Grand Hotell

Dagbladet

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

- Jeg skal være Malalas personlige assistent

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

- Palestinsk minister død etter sammenstøt med israelske soldater

(Dagbladet): En palestinsk minister er død etter en konfrontasjon med israelske soldater på Vestbredden, opplyser øyenvitner ifølge NTB.

Sammenstøtene som forårsaket dødsfallet skal ha skjedd som følge av en demonstrasjon, ifølge Al Arabiya og Reuters.

Ifølge Jerusalem Post er det Ziad Abu Ein, palestinsk minister uten portefølje, som først ble hardt skadd under sammenstøt i landsbyen Turmusiya – før han ble kjørt bort i ambulanse, men mistet livet i ambulansen på vei til sykehus i Ramallah.

Det er foreløpig ikke opplyst videre detaljer om hva som har skjedd.

Dagbladet komme med mer.

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

- Personlig så har det vært veldig, veldig, veldig hardt

I august døde Nicole Kidmans (47) far, Antony Kidman, plutselig av et hjerteinfarkt på en restaurant i Singapore. Han ble 75 år gammel.

I mars mistet også Hollywood-stjerna venninna L’Wren Scott – etter at hun valgte å avslutte livet ved å begå selvmord.

Nå innrømmer skuespilleren at hun gleder seg til å legge 2014 bak seg.

- En stor tragedie

- Personlig så har det vært veldig, veldig, veldig hardt. Familien min har gått gjennom en stor tragedie. Dette har ikke vært mitt favoritt år, forteller hun til The Guardian, og legger til:

– Men jeg prøver å ikke være utakknemlig. Jeg er takknemlig for å være i live.

Nicole stod svært nær sin far, og han var en av hennes viktigste støttespillere da Tom Cruise slapp bomben om at han ville skilles etter 11 års ekteskap i 2001.

- En tøff tid

- Pappa var min venn og beskytter. Da jeg ble skilt kastet han seg på et fly og trøstet meg i ukevis. Når jeg gråt sa han alltid: «Slapp av Nicki, det ordner seg», fortalte hun i begravelsen i september.

Etter det plutselige dødsfallet forteller Kidman at hun og ektemannen Keith Urban (46), samt døtrene deres Sunday (6) og Faith (3), vil tilbringe mer tid sammen med resten av familien sin i Australia den neste tiden.

- Vi har gått gjennom en tøff tid som familie dette året, så det er fint å kunne ta vare på hverandre nå, sier hun til The Guardian.

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

Mor og barn døde etter fall fra klippekant i Sverige

(Dagbladet):  En mann er pågrepet og mistenkt for drap etter at en mor og et barn falt ti meter fra en klippekant i Sverige og døde.

Det skriver Expressen.

Fallet skal ha skjedd rundt klokka 23.00 ved Dalby steinbrudd utenfor Lund i Skåne, skriver avisa.

Begge ble sendt til sykehus med alvorlige skader, men livene deres sto ikke til å redde.

Politiet har nå sperret av plassen ved steinbruddet og de avdødes bosted.

- Dette er en redningsaksjon som er blitt en drapsetterforskning. Den mistenkte er en mann, men vi vil ikke gå ut med hvilken relasjon han har til de avdøde, sier Stepan Söderholm i politiets pressetjeneste til Expressen.

Like etter klokka 23.00 tirsdag kveld mottok nødetatene en melding om det som ble beskrevet som en fallulykke. Politiet vil ikke utdype  hvem som ringte inn meldingen.

På plassen fant politiet en kvinne og et barn som var skadde. De skal ha blitt funnet på land, ifølge Expressen.

- Det er normalt ikke personer i Dalby steinbrudd en tirsdagskveld i desember. Det er en farlig plass med bratte stup, sier Stephan Söderholm om hvorfor politiet har karakterisert hendelsen som drap.

Steinbruddet i Dalby er ifølge Expressen et populært turområde som ligger drøyt en mil sør for Lund.

- Nå er det ytterst viktig å få et bilde av hva som har skjedd så vi får fakta i hendelsesforløpet, sier Söderholm.

Under formiddagen onsdag skal politiet fortsette etterforskningsarbeiet. De vil også foreta videre avhør av den mistenkte.

- Så får vi se om vi behøver mer etterforskning, sier Calle Persson, informasjonsrådgiver ved Skåne-politiet.

Dagbladet oppdaterer saken.

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments

Politiet advarer mot tak som løsner

(Dagbladet): Vinden og har skapt problemer i deler av Norge i natt. I Sarpsborg er et tak på en stor bygning i ferd med å rase av.

- Det er en bygning i Sverresgate der det har blåst av deler av et tak. Først fikk vi  melding om takplater som er blåst av, men nå er hele taket i ferd med å rase, sier operasjonsleder Paul Horne i Østfold politidistrikt til Dagbladet ved 05:15-tida.

- Dette er midt inne i et tettbydg område og vi ber folk i nærheten holde seg unna og innendørs, sier Horne.

Sikrer stedet

Flere parkerte biler ble skadd. Veiene i området ble sperret av ved femtida, og folk blir bedt om å holde seg borte på grunn av fare for fallende gjenstander.

- Nå er det brannvesenet som tar seg av taket. Vi skal sikre stedet, sier Horne.

Ellers kan operasjonslederen melde om trær og lysmaster som har rast i Østfold.

Juletrær

Både Mesta, politiet og brann- og redningssentralen har hatt en travel natt. En mengde trær har ramlet ned i veibanen forskjellige steder i både Østfold, Vestfold og Telemark. På fylkesvei 29 Løkenveien lå den en strømførende ledning på bakken. En bil vannplanet på E6 ved Skedsmovollen.

I Larvik har brannvesenet vært ute for å sikre juletreet på Torget. Der ble det også meldt om et tak som var i ferd med å løsne i Dronningens gate, som ble sikret av brannvesenet ved firetida i natt. I Hordaland meldes om flere oversvømmelser.

- Det har vært mange meldinger. Vi har fått over 20 melding som vi kan kalle naturskader. Trær har rast ned over veier og forårsaket litt trøbbel. Vi har oså fått meldinger om et juletre, og en trampoline som har blåst ut i en vei. Men alt er under kontroll nå. Vi har ikke meldinger om noen personskader, sier operasjonsleder Kjetil Inndal i Vestfold Politidistrikt til Dagbladet rundt klokka 05.20.

På Langbrygga i Arendal blåste bord og stoler inn et vindu. Politiet i Vestfold ber båteiere om å sjekke båtene sine etter uværet.

En lysmast lå over veien på E18 ved Kjellstad i Søndre Buskerud. Og politiet i Telemark lurer på hvem som har mistet trampolina si i Langesund. Den har trampolert seg selv og står nå midt i veien ved Skjærgården hotell.

I Oslo forteller politiet om en relativt rolig natt.

- Det meste har handlet om vind og vann. Det er noen reklameskilt og trafikkskilt som har blåst ned, men ingen dramatikk. Det er ingen personskader. Vi registerer at det er mye vann i veibanen og vi oppfordrer folk til å kjøre forsiokktig, sier operasjonsleder Ola Krokan i Oslo Politidistrikt til Dagbladet.

I Arendal feide stoler og bord inn igjennom vinduene i en restaurant i Langbryggen. Uteserveringen er stengt, fastslo Agder politidistrikt, ifølge NTB.

Til fjords hadde Redningsselskapet sitt fulle hyre med å berge verdier ved Dronningen på Bygdøy i Oslo.

Wednesday, December 10th, 2014 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments