Bil

- Unnskyld, jeg øver ikke på grinefjeset mitt. Ok?

John Legends kone Chrissy Teigen gjør narr av seg selv.

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

- Nei, jeg syns ikke det er grunnlag for å skille mellom islamister og muslimer

(Dagbladet): I kveld vil norske antiislamister marsjere i Oslos gater.

Inspirerte av den tyske Pegida-bevegelsen, arrangerer en norsk avlegger i dag en protestmarsj «mot muslimsk innvandring og påvirkning fra islam».

LES OGSÅ: Europa marsjerer

Så langt har 130 personer varslet, via Facebook, at de akter å stille opp. Én av initiativtakere, Max Hermansen, sier han forventer mellom 20 og 200 deltakere til kveldens marsj.

- Vi kommer til å fortsette å arrangere marsj hver mandag, slik de har gjort i Tyskland. Vi vil gå så lenge det trengs, sier Hermansen til Dagbladet.

- Elefanten i rommet

Hver mandag siden oppstarten i Dresden i oktober i fjor, da omlag 350 personer deltok, har bevegelsen samlet styrke og blitt til en massemønstring. 5. januar deltok omlag 18 000 personer, og underveis har de islamkritiske slagordene og de vaiende, tyske flaggene spredt seg til en rekke tyske byer.

LES OGSÅ: Tyskland slukket lyset i protest mot antiislam-demonstranter

Nær 3000 personer har trykket «liker» på Facebook-sida til Pegida Norge, men ingen har stått fram og tatt på seg et leder-ansvar. Blant dem som har engasjert seg og blogget om kveldens marsj, er Ronny Alte. Han var med i forsøket på å starte Norwegian Defence League, en annen antiislamsk organisasjon med opphav i England.

Hermansen avviser at han aleine om Pegida-marsjen i Norge, og sier at han har «hatt kontakt med et førtitalls mennesker» som har bidratt i planleggingen.

- Dere vil marsjere så lenge det trengs, sier du. Hva mener du med det?

- Først og fremst mener jeg at vi vanlige mennesker i Norge må få være med på samfunnsdebatten om elefanten i rommet, som er er muslimsk innvandring og påvirkning fra islam. Vi blir bare sablet ned. Det må være mulig å uttale seg kritisk til den totalitære ideologien islam, uten å oppleve det, sier Hermansen.

- Hva er elefanten i rommet?

- Vi ser en rekke store problemer med islam i Norge. Det er typisk at vi blir skarpt og usaklig kritisert hver gang vi påpeker det, og koblet til all mulig ekstremisme. En ekstremist er villig til å bruke vold for å få frem sin mening. Vi bygger vår marsj på humanisme.

Han peker ut tre områder som norske Pegida er opptatt av. For lav arbeidsdeltakelse blant muslimer i Norge, mer vold i samfunnet, og kjønnslemleste og tvangsekteskap. Alt skyldes muslimsk innvandring og påvirkning fra islam, mener Hermansen.

BAKGRUNN: Tysk orkan fra høyre

- Integreringen har mislyktes

- Tall fra SSB viser at under halvparten av folk med muslimsk bakgrunn som kunne vært i jobb, er i jobb. For somaliere er tallet 27,7 prosent. Det blir en økonomisk katastrofe for det norske samfunnet.

- Hvor finner du grunnlag for å skylde lav arbeidsdeltakelse på religiøs tilhørighet?

- Det kommer over 10 000 asylsøkere hvert år. Jeg forsøker ikke å forklare hvorfor de ikke er i jobb, jeg bare påpeker det.

- Hvordan vet du at det er religion, og ikke andre forhold som påvirker arbeidsdeltakelsen?

- Jo, bakgrunnen deres spiller inn. Nå har vi forsøkt integrering i 40 år, og det har mislyktes. Og da må man gjøre noe annet. Vi bør diskutere om det er lurt å ta så mange muslimer til Norge. Kan vi heller hjelpe dem på andre måter, i nærområdene? Og vi bør vurdere om det er riktig å gi islamske moskeer og organisasjoner med 40-50 millioner kroner i året.

- I Norge støttes trossamfunn stort sett på lik linje. Er dere ikke for religionsfrihet?

- Jo, men med basis i humanismen og våre vestlige verdier. Vi peker på store problemer med islam i Norge, og at vi nå må begynne å snakke om det.

- Men dere vil frata islamske trossamfunn støtten, men ingen med opphav i andre religioner.

- Jo, men det er ikke snakk om religion, men den totalitære ideologien islam. Over hundre islamister har reist fra Norge for å terrorisere i andre land.

- Er det ikke et skille mellom islamister og muslimer?

- Nei, jeg synes ikke det er grunnlag for å skille mellom islamister og muslimer. Vi må tørre å diskutere det totalitære ideologien islam, sier Hermansen.

- Problemet er innvandring

- Pegida er, hvert fall i opphavslandet Tyskland, beskrevet som en bredt sammensatt bevegelse med alt fra vanlige borgere som bekymrer seg for islamisme, til reinspikka rasister og nynazister. Er du ikke redd for at krefter fra ytre høyre fløy står i veien for budskapet til den mer moderate delen av bevegelsen?

- Nei. Problemet er at vi ikke får lov til å delta i debatten om det vi mener er et stort samfunnsproblem. I forbindelse med vår marsj er det enkelte som har kommer med personangrep mot meg, og kalt oss ekstremister. Men politiet i Norge har sagt at det for tida ikke er noen  på den norske høyresida som er villige til å bruke vold for å oppnå sine mål. Men det er spesielt en god del unge muslimske menn som har dratt til Syria. Problemet med muslimsk innvandring og påvirkning fra islam, er at vi har fått et betydelig større element av vold i samfunnet. Politiet sier at de fleste av dem som begår overfallsvoldtekter er muslimer. Og jeg har allerede nevnt dette med kjønnslemlestelse og tvangsekteskap.

- Vi har allerede lovverk som forbyr dette, hvorfor er ikke det nok?

- Nei, vi må se på hva problemet er. Problemet er innvandring.

- Stans all muslims innvandring

Pegida i Tyskland har publisert et manifest, der de redegjør for sitt politiske grunnsyn. Det tas blant annet til orde for at integreringen må strammes inn: Det må bli en plikt, og det må gå fortere. I tillegg understrekes det at det bør tas imot flyktninger som er utsatt for politisk eller religiøs forfølgelse.

LES OGSÅ: Asylmotstandernes leder er tungt kriminell

Uten at Hermansen ettertrykkelig vil si at norske Pegida er uenige med den tyske moderorganisasjonen, gjør han det klart at den norske troen på integrering ikke er særlig sterk.

- Vi tror ikke det er mulig å integrere folk som ikke vil la seg integrere. Jeg personlig, og mange med med, mener at det ikke fungerer.

- Det vil være en fordel å stanse all muslimsk innvandring til Norge, inkludert asylsøkere og flyktninger. Asylsøkere bør vi forsøke å hjelpe i nærområdene, vi kan forsøke å etablere asylleire. Dette dreier seg jo om velferdssøkere. Vi bør begynne å snakke om det. Selv om vi har hatt en blå regjering i halvannet år, har vi fortsatt den samme tilstrømmingen av asylsøkere. Men Finland har langt færre asylsøkere enn Norge, hvorfor det? Det er klart Norge har et handlingsrom.

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

Nå skryter Ronaldo av Martin Ødegaard

ZÜRICH (Dagbladet): Cristiano Ronaldo (29) er på plass i Zürich før kveldens utdeling av Gullballen.

Han kjemper med Lionel Messi og Manuel Neuer om å bli kåret til verdens beste fotballspiller.

De tre superstjernene stilte i ettermiddag til en sceneprat i Kongresshuset i Zürich. På Dagbladets spørsmål – om hva Ronaldo tenker om Martin Ødegaard – svarte han:

- Han er en god spiller. En ung gutt. Han er 16 år gammel. Han har en god framtid foran seg, sa Ronaldo og fortsatte:

- Men vi må gi ham tid til å lære. Han må få tid til å ta den rette beslutningen. Men jeg ser mye potensial i ham. Han har en god venstrefot.

På trening

Ødegaard trente med Real Madrid to dager i forrige uke.

Han besøkte også klubben i november, og ifølge den spanske sportsavisa Marca er Real «desperat» etter å sikre seg nordmannen.

Dette er første gang Ronaldo kommenterer den mulige overgangen fra Strømsgodset til Real Madrid.

Ronaldo hadde litt skurr på linja da Dagbladet stilte ham spørsmålet om Ødegaard, og ba oss gjenta hvilken spiller det dreide seg om.

Da navnet Ødegaard ble nevnt en gang til, nikket han gjenkjennende, og la ut i rundt 30 sekunder.

Han var tydelig komfortabel med spørsmålet, og hadde ting på hjertet.

Dagbladet var det første mediet som slapp til med spørsmål fra salen.

Skrøt

Også Real Madrid-trener Carlo Ancelotti skrøt av Ødegaard på en pressekonferanse fredag, og sa at han har «en stor framtid».

Ødegaard selv var tilbake på Godset-trening i dag. Avgjørelsen om framtida faller før 31. januar, når det internasjonale overgangsvinduet stenger.

Dyrker grasrota

Skeptikerne er i tvil om Real Madrid er en riktig klubb for Martin Ødegaard. På en pressekonferanse i Zürich tidligere i dag uttalte Real-trener Carlo Ancelotti at det er viktig å utvikle spillere fra grasrota.

- Forrige sesong tok vi opp fem spillere fra andrelaget til førstelaget, sa han.

Ancelotti kjemper med Joachim Löw og Diego Simeone om å bli årets trener i kveld.

• Showet i Zürich sendes på Eurosport fra klokka 18.15.

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

DIREKTE: Først marsjerer anti­rasistene, så antiislamistene

DISSE MASJERER I KVELD

Gruppen som kaller seg Pegida – «Patriotiske europeere mot islamiseringen av aftenlandet» – ble dannet i Dreseden i fjor høst. Siden opprettelsen har de marsjert ukentlig i den tyske byen.

På det meste har rundt 16 000 personer deltatt på marsjen deres. I dag marsjerer de for første gang i Norge. Den norske initiativtakeren er Max Hermansen. Han forventer mellom 20-200 deltakere i kveld.

På Youngstorget har 30 organisasjoner stilt seg bak en motmarkering, med navnet «Solidaritetstog mot hat og stigmatisering». Oslo-biskop Ole Christian Kvarme, forstander Ervin Kohn i Det Mosaiske Trossamfund, initiativtaker, samfunnsdebattant og radikaliseringbekjemper Thee Yezen Al Ubeide og leder for Rødt, Bjørnar Moxnes er blant appellantene i markeringen som starter klokka 18.

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

Hvem blir kåret til verdens beste spiller?


Ansvarlig redaktør: John Arne Markussen
© 2015 DB Medialab

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

Her er terroristens hemmelige våpenlager

GENTILLY (Dagbladet): Politiet i Paris avdekket i helga en leilighet hvor Amedy Coulibaly (32), en av mennene bak Paris-terroren, hadde gjemt unna våpen og ammunisjon.

- Politiet var her i går kveld og gjennomsøkte leiligheten, sier en nabo til Dagbladet.

Leiligheten ligger i Gentilly, sør i Paris, ikke langt fra der Coulibaly skal ha skutt en politikvinne i Montrouge og der han tok flere gisler i en koscherbutikk i Porte de Vincennes.

Fant islamistflagg

Det var verken politisperringer eller etterforskere ved leiligheten da Dagbladet var der i formiddag.

Franske aviser har opplyst at politiet skal ha funnet dynamitt, detonatorer, tåregass, mobiltelefoner, ID-papirer med Coulibalys navn på, kontanter, fire Tokarev-pistoler, kikkerter og ammunisjon i leiligheten.

Le Parisien skriver at politiet evakuerte bygningen da de fant dynamitten. Flaggene som ble funnet i leiligheten, lignet på flagg som benyttes av terrorgruppa Den islamske stat (IS) – som siden i sommer har tatt over store områder i Irak og Syria.

I en video som ble lagt ut på nettet, har Coulibaly sverget troskap til terrorgruppa. Det er imidlertid uklart om IS hadde noe med terrorangrepene å gjøre, ettersom Koachi-brødrene skal ha oppgitt at de er fra al-Qaida. 

En av Koachi-brødrene har vært i Jemen og skal ha fått terrortrening der. al-Qaida gruppa AQAP har sitt hovedsete i Jemen og har de siste årene utført flere større terrorangrep, ifølge den amerikanske terrorlista (FTO). Norske Anders Dale skal også ha fått terrortrening av AQAP i Jemen.

- Hadde en medsammensvoren

Ut ifra videoen som Coulibaly la ut etter politi-angrepet onsdag og funn gjort i den «hemmelige» leiligheten, mener politiet at Coulibaly skal ha hatt en partner.

I dag går statsminister Manuel Valls ut og sier at Coulibaly «uten tvil hadde en medsammensvoren».

- Vi går ut i fra at det finnes flere medskyldige, sier Valls til fransk radio.

Coulibalys kjæreste, Hayat Boumeddiene (26) er allerede etterlyst som en mulig partner til denne ukas terrorangrep. Hennes rolle i det hele, er imidlertid uklar, og hun skal ha reist til Tyrkia før angrepene fant sted. Nå tror franske myndigheter at hun kan være i Syria.

Jakter på kjæresten

Dagbladet sporet lørdag opp parets leilighet i Fontenay-aux-roses, som politiet stormet i jakt på Boumeddiene. Politiet holdt da vakt utenfor leiligheten og drev etterforskning på stedet.

Det var et døgn senere, at de fant den andre, ukjente leiligheten – som Coulibaly har leid siden 4. januar i år.

- De var helt normale og snille folk. De kom og gikk og sa hei og ha det, det var alt. Jeg er veldig overrasket og sjokkert, sier en nabo av paret til Dagbladet.

Les Dagbladets saker fra Paris:

Ble sendt hjem fra dette sykehuset: - Mannen som skal ha radikalisert terrorbrødrene var på jobb på akuttmottaket da skadde gisler kom inn

Her vokste Coulibaly opp

Kjente ett av de drepte gislene: – Det er forferdelig at de ble drept fordi de var jøder. Det kunne vært oss

Her bodde Frankrikes mest ettersøkte kvinne med terrorkjæresten

I denne moskeen ble Koachi-brødrene radikalisert

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

Er mistenkt for enda et drap. Politiet evakuerte da de fant dynamitt i «hemmelig» leilighet

PARIS (Dagbladet): Gatene i Paris er i dag stille, sammenliknet med gårsdagens historiske demonstrasjon hvor 3,7 millioner mennesker tok til gatene for å protestere mot de dødelige terrorangrepene i Paris.

Terroristene slo til mot satiremagasinet Charlie Hebdo, politiet og en jødisk koscherbutikk – før de alle ble drept. I ettertid har fransk politi avdekket et våpenlager med terrorutstyr i den franske hovedstaden.

Fant utstyr

Coulibaly skal være mannen bak drapet på en politikvinne i Paris onsdag og han ble fredag drept da politiet aksjonerte mot koscherbutikken hvor han hadde tatt flere gisler.

Fransk politi har nå avslørt en hemmelig leilighet i Paris, hvor angriper Coulibaly hadde oppbevart utstyr til angrepene. Ifølge franske aviser slo politiet til mot leiligheten i det sørlige Paris natt til søndag.

Der fant de dynamitt, detonatorer, tåregass, mobiltelefoner, ID-papirer med Coulibalys navn på, kontanter, islamistflagg, fire Tokarev-pistoler, kikkerter og ammunisjon. Le Parisien skriver at politiet evakuerte bygningen, da de fant dynamitten.

Flere angrep

Fransk politi mistenker Coulibaly for å ha utført ytterligere ett angrep i Paris. En jogger ble onsdag kveld angrepet og skutt mot i nabolaget hvor Coulibaly bodde med kjæresten Hayat Boumeddiene – som nå er Frankrikes mest ettersøkte kvinne. Dagbladet sporet i helga opp leiligheten i Fontenay-aux-roses, som politiet stormet i jakt på Boumeddiene.

- De var helt normale og snille folk. De kom og gikk og sa hei og ha det, det var alt. Jeg er veldig overrasket og sjokkert, sier en nabo av paret til Dagbladet.

Men Coulibaly hadde altså leid en ekstra leilighet fra 4. januar – hvor han oppbevarte våpen og ammunisjon. 

Ble venner i fengsel

Franskmannen med aner fra Mali ble radikalisert da han satt fengslet i Fleury-Mérogis – Europas største fengsel. Det var også der Coulibaly møtte den yngste av Koachi-brødrene.

Da Dagbladet dro til fengselet fredag kveld, var sikkerheten svært høy og situasjonen anspent. Politi på stedet opplyste til Dagbladet at det er en svært spesiell sikkerhetssituasjon i Frankrike akkurat nå. Og det gjelder også Fleury-Mérogis – stedet hvor alt kan ha startet.

- Cherif Koachi. Det er en venn som jeg møtte i fengsel, sa Coulibaly i et politi-avhør i 2010.

Vennene fra fengselet skal ha kalt ham «Dolly fra Grigny». Coulibaly vokste opp i den franske forstaden La Grand Borne i Grigny, som ligger like ved fengselet hvor han møtte den yngste terrorbroren. Grande Borne har vært senter for flere opprør i Paris og er kjent for høy kriminalitet.

Fransk politi advarte fredag kveld Dagbladet mot å reise inn i forstaden på kveldstid.

- Er du fra politiet? Hva gjør dere her? Vi snakker ikke med politiet og journalister her, sier en beboer i Grande Borne til Dagbladet lørdag morgen.

Coulibaly hadde ni søsken og fikk tidlig et rulleblad, blant annet for narkotikakriminalitet. Fransk politi jakter fortsatt på Coulibalys kjæreste og samboer – som antas å nå være i Syria.

Jakten på Boumeddiene (26)

Boumeddiene har vært på alle landets forsider, men så langt er det få eller ingen spor etter den ettersøkte kvinnen.

Det mistenkes at radikaliserte Boumeddiene kan ha reist til det borgerkrigsherjede Syria, hvor jihadistgrupper som IS og al-Qaidas al-Nusra kjemper mot Assad-regimet og hverandre.

En fransk politikilde sa i helga til Dagbladet at Hayat Boumeddiene (26) reiste ut av Frankrike til Tyrkia 2. januar – altså før kjæresten Amedy Coulibaly skal ha skutt en politikvinne onsdag og tatt gisler i en koscherbutikk i Paris fredag. 

Ifølge politikilden dro Boumeddiene videre til Syria på torsdag.

Fransk politi sier til Dagbladet at Boumeddiene ble fanget opp av flere overvåkningskamera, og at de har hatt et tett samarbeid med tyrkiske myndigheter.

Les Dagbladets saker fra Paris:

• Ble sendt hjem fra dette sykehuset: - Mannen som skal ha radikalisert terrorbrødrene var på jobb på akuttmottaket da skadde gisler kom inn

Kjente ett av de drepte gislene: – Det er forferdelig at de ble drept fordi de var jøder. Det kunne vært oss

Her bodde Frankrikes mest ettersøkte kvinne med terrorkjæresten

I denne moskeen ble Koachi-brødrene radikalisert

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

Fotballfrue forklarer mannens bloggbløff

Fotballfrue innrømmer å vite om kommentarforfalsking på egen blogg.

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

- Flyet eksploderte mens det var i lufta

(Dagbladet): Det nasjonale søk- og redningsbyrået i Indonesia sier at det var en eksplosjon i AirAsia-flyet som styrtet i Javasjøen, mens det fortsatt var i luften, melder NTB.

En tjenestemann sier at det trolig var en dramatisk endring i kabintrykket som førte til eksplosjonen, som sannsynligvis skjedde før flyet traff vannoverflaten, melder nyhetsbyrået Reuters.

Flere medier melder at de første analysene tyder på at flyet eksploderte idet det traff vannoverflaten, men nye analyser kan tyde på at det skjedde før.

- Min analyse er, basert på vrakfunnet og andre funn, skjedde det en eksplosjon før det traff vannet, sier Suyadi Bambang Supriyadi, operasjonskoordinator ved det nasjonale søk- og redningsbyrået, ifølge RT news og andre medier.

Han la til at hele venstresiden på flyet ser ut til å ha falt fra hverandre. Det kan tyde på at en trykkendring forårsaket eksplosjonen, melder NTB.

Ifølge RT news avviser Santoso Sayogo, indonesisk transportsikkerhet-etterforsker, teorien. Han sier det ikke finnes noe tilgjengelig data som verifiserer teorien om at flyet skal ha eksplodert i lufta.

Indonesiske dykkere har hentet opp ferdskriveren til det styrtede AirAsia-flyet. Taleregistratoren er også funnet, men den er ennå ikke hentet opp.

De to svarte boksene kan bidra til å forklare hva som skjedde da Airbus A320-maskinen styrtet i Javasjøen med 162 personer om bord i romjulen.

Ferdskriveren overvåker alle data om flygningen, som fart, høyde og kurs. Taleregistratoren tar opp all muntlig radiokommunikasjon og lyder fra cockpiten. Dermed kan etterforskerne høre hva de to flygerne sa til hverandre i de skjebnesvangre siste minuttene til flyet.

Dagbladet kommer med mer.

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments

«Det er etisk rett å sørge for en god måte å dø på»

Morten Horn hevder i Dagbladet 8.januar at en hovedårsak til hvorfor det er så problematisk å skulle legalisere aktiv dødshjelp, er at forkjemperne vil innføre dette under streng kontroll og bare til noen få pasienter, de mest hjelpeløst lidende. Da må det gis en skjønnsutøvelse som legene etter hans mening ikke har noen egentlig kompetanse til å vurdere. Dette er et merkelig utsagn sett i relasjon til at leger daglig foretar slike skjønn eller prioriteringer som det også kalles.

Legene viser ofte til hevdvunnen praksis bundet opp av den hippokratiske lege-eden i sin innstilning mot aktiv dødshjelp. I følge medisinhistorikeren Van Hooff betontes i den opprinnelige hippokratiske eden at legene ”ikke skulle delta verken i selve dødsprosessen eller i tilfeller der det var en naturlig død”. Samtidig forelå det ikke forbud mot at legene noen ganger “ ble tilkalt for å assistere ved frivillig død”.

Det er ingen grunn til å overdrive betydningen av tradisjonelle legeholdninger. For eksempel er legenes holdninger og praksis om å beskytte og bevare menneskelivet endret i forbindelse med at abort ble politisk og legalt akseptert. Også Horn aksepterer abort utbasunerer han i en kommentar.

Legenes bastante syn er imidlertid i ferd med å bli utfordret, og den tyske legeforeningens president Jörg-Dietrich Hoppe har uttalt at dersom en lege er etisk komfortabel med å hjelpe noen å begå selvmord, ja så kan legen nå gjøre det uten sanksjoner fra legeforeningen.

I Tidsskrift for Den norske Legeforening nummer 5 i 2001 kan vi lese at i forbindelse med at Nederland fikk sin lov om å tillate frivillig selvbestemt livsavslutning, var Rådet for legeetikk i Nederland for å ta landets dødshjelppraksis i nærmere øyesyn. Rådets rapport er interessant lesning, ikke minst med tanke på hvor store kulturelle og ideologiske forskjeller som finnes mellom norske og nederlandske leger i synet på hva som er god medisin i livets sluttfase. Bare 3 % av de nederlandske legene er uvillige til å utføre eutanasi og legeassistert selvmord.

Også den tyske legeforeningen stiller sine medlemmer fritt. Den tyske legen De Ridder sier at selvsagt er helbredelse det primære for legene, men samtidig er det etisk likestilt å sørge for en god måte å dø på. Og vi har fått signaler om at flertallet av amerikanske leger nå er for selvbestemt frivillig livsavslutning i en håpløs og smertefull terminalfase

Monday, January 12th, 2015 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments