Bil

Meling: Grensa går ved 6-7 mil unna Oslo

Advokat Brynjar Meling sier politiet må finne et bosted til Krekar som gjør at han kan ha daglig kontakt med familien sin.

Oslo-politiet vil offentliggjøre sin avgjørelse om hvor mulla Krekar skal bosettes etter endt soning tirsdag ettermiddag.

Krekars advokat Brynjar Meling sier han vil få informasjon om vedtaket samtidig som pressen.

– Foreløpig vet jeg ikke hvor han skal, sier Meling til NTB i 11-tiden tirsdag.

Krenkelse

Meling varslet allerede forrige uke at han vil gå rettens vei for å stanse vedtaket dersom politiet beslutter å tvangsbosette Krekar langt unna Oslo.

– Stedet må ikke være lenger unna enn at han kan ha daglig kontakt med familien sin i Oslo. Alt annet vil være en krenkelse, sier han.

– Da kan han ikke ha lenger reisevei enn en til en og en halv time hver vei. Slik sett kan du ta en passer ut fra Oslo og sette en radius på maks seks til sju mil, sier Meling.

Krekar har kone og fire barn i Oslo. Meling sier det ikke er aktuelt for familien å flytte dit Krekar blir bosatt.

– Kona har jobb i Oslo, påpeker han.

Ifølge Aftenposten går den yngste av barna siste året på videregående skole.

Meling sier Krekar i utgangspunktet er opptatt av å få prøvet bostedspåbudet uansett.

– Han er en prinsipiell mann, og han forstår ikke hvorfor han skal bli pålagt disse restriksjonene så lenge han mener at han ikke har noen agenda og ikke utgjør noen fare for det norske samfunnet, sier Meling.

Instruks

Regjeringen har i lang tid jobbet med hva de skal gjøre med Krekar etter endt soning. Han er utvist fra Norge, men kan ikke sendes tilbake til Irak hvor han risikerer dødsstraff og tortur.

Forrige uke sendte justisminister Anders Anundsen (Frp) en instruks til Politidirektoratet om at personer som Krekar skal bli pålagt et bestemt oppholdssted og meldeplikt fram til de kan sendes ut av landet. Ifølge instruksen skal utgangspunktet være et oppholdssted utenfor de store byene.

Det er politiet i Oslo som har fått ansvaret for å finne bosted, hvordan meldeplikten skal overholdes og hvem han skal kunne kommunisere med på hvilken måte.

(NTB)

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

Norges E-sjef til spiontoppmøte med kodenavn «C»

Når all verdens toppledere, industrimagnater, statsledere og topppolitikere samler seg i Davos denne uka vil også sjefen for norsk spionasje for første gang være tilstede.
Generalløytnant Kjell Grandhagen reiser til alpebyen for å oppdatere seg på økonomi og sikkerhetspolitikk. Bare to etterretningssjefer står på den offisielle deltakerlista. Det er Grandhagen og den nylig avgåtte sjefen for britisk utenlandsspionasje
(MI6), Sir John Sawers.

Stillingen er kjent som kodenavn «C».

Sawers gikk av i november i fjor, men i følge registreringen til møtet representerer han fortsatt den britiske etterretningsgiganten.

Trussler

Til møtet har World Economic Forum sluppet en rapport der de analyserer det globale risikobildet, altså hva som truer fred og stabilitet på verdensbasis.
Konklusjonen er at krig mellom stater er den største trusselen. Dette er både mest sannsynlig og blant de krisene med aller størst konsekvenser.
Ekstremvær er også en stor trussel, men det kan ikke spionsjefene gjøre så mye med. Men både nasjonalstaters sammenbrudd, massearbeidsledighet og data-angep er i følge rapporten sannsynlige potensielle kriser, og dette er områder som tjenestene skal følge med på.

- Det er opplagt kritisk viktig for en etterretningssjef å holde seg oppdatert om utviklingen i verdensbildet. Tematikken rundt den geopolitiske utviklingen, utviklingen i verdensøkonomien og samfunns-sikkerhet, er bare noen av temaene som skal belyses i år og således faller naturlig innenfor vårt interesseområde, opplyser e-tjenesten til Dagbladet.

Grandhagen står ikke oppført som deltaker i noen paneler eller debatter i det offisielle programmet.

Topptung

Både statminister Erna Solberg, utenriksminister Børge Brende og Ap-leder Jonas Gahr Støre skal delta på konferansen. Der vil de møte statsledere fra de en lang rekke land, blant dem forbundskansler Angela Merkel, Frankrikes president Francois Hollande og USAs utenriksminister John Kerry.

Ukraina sender president Petro Porosjenko til Alpene for å diskutere landets krise som preget Europa store deler av fjoråret. Midtøsten blir også et viktig tema med deltakelse fra Egypts president Abdel-Fattah al-Sissi, Jordans kong Abdullah og Iraks statsminister Haider al-Abadi.
Kina deltar med en topptung delegasjon ledet av statsminister Li Keqiang, mens Russland holder det mer dempet. Der leder to visestatsministre delegasjonen.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

Den norske smøre­bussen allerede på plass i Falun

(Dagbladet): OL i Sotsji fjor vinter ble alt annet enn en suksess for det norska langrennsløperne, og mye av skylda falt på smøreteamets skuldre.

Nå ser det derimot ut til at de norske smørererne ikke akter å gå i den samme fella igjen. Ifølge svenske Expressen er traileren allerede på plass i VM-byen.

- Ja, det er viktig at vi kan jobbe litt under radaren, det handler jo om spionasje mot Falun, flirer smøresjef Knut Nystad til den svenske avisa.

Andre prioriteringer?

Da Eldar Rønning kom i mål etter sin etappe på stafetten i de russiske skogene i fjor vinter kom han med følgende beskjed til Dagbladet.

- Jeg vet da faen hva det er, men det er som å gå på lim.

Det er dette Nystad og gjengen vil unngå i år.

- Vi har en samling smørere og testkjørere i Falun som starter nå. Vi kommer til å ligge der med vår trailer til på lørdag. Vi hadde en gjeng på plass allerede under Tour de Ski. Nå kjører vi en runde til. Svenskene har vel andre prioriteringer akkurat nå, men jeg er sikker på at de har forberedt seg her tidligere. De er veldig dyktige, forteller Nystad til Expressen.

- Ser ikke bra ut

En annen som er på plass i Falun er et av svenskenes aller største VM-håp på hjemmebane, Calle Halfvarsson. Også han beit seg merke i traileren som allerede var på plass.

- Det der ser ikke bra ut, men de vil vel ikke gjøre den samme feilen som i Sotsji, sier 25-åringen.

Om både smurning og ski sitter som de skal får vi endelig svar på når VM starter med åpningsdistansen sprint for både kvinner og menn den 19. februar.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

Slik tar lokalavisa farvel med Martin

(Dagbladet): Strømsgodset-talentet Martin Ødegaard skal ha bestemt seg for å fortsette karrienen i Real Madrid. I dag tar lokalavisa Drammens Tidende farvel med den norske fotballjuvelen:

«Adios Martinio», skriver Drammens Tidende over nesten hele sin forside.

«Ødegaard til Real Madrid», fortsetter avisa.

Strømsgodset har foreløpig ikke bekreftet at de er enige med Real Madrid om en overgangssum – men overgangen skal trolig være på rundt 20-30 millioner.

Kilder Dagbladet var i kontakt med i går mener Ødegaard skal spille vårsesongen på utlån til Strømsgodset.

Neppe A-lag

C Mores La Liga-ekspert Petter Veland tror det er usannsynlig at Martin Ødegaard får spilletid på Real Madrids A-lag denne sesongen.

- Hvis Real Madrid er seriemester noen runder før slutt, eller ute av ligakampen kan han få sjansen. Det vil være en positiv overraskelse hvis han spiller på A-laget denne sesongen, sa Veland i går kveld.

DT.no meldte i går at Ødegaard er klar til å skrive under på en langtidskontrakt. Hans pappa Hans Erik Ødegaard, som hele livet har fulgt sin sønn på treningsfeltet og nå også på Europa-turneen, er tilbudt jobb i Real Madrid-systemet – trolig som trener eller spillerutvikler i aldersbestemte klasser.

Videre skal Arsenal, Bayern München og Liverpool ha vært Real Madrids hovedkonkurrenter i kampen om den lukrative underskriften.

Ronaldo-skryt

Ødegaard har besøkt Real Madrid minst to ganger de siste tre månedene. Fire dager etter at han besøkte storklubben sist, mottok Cristiano Ronaldo Gullballen som verdens beste fotballspiller i 2014. Da Dagbladet spurte portugiseren hva han tenker om Martin Ødegaard, svarte han:

- Han er en god spiller. En ung gutt. Han er 16 år gammel. Han har en god framtid foran seg, sa Ronaldo og fortsatte:

- Men vi må gi ham tid til å lære. Han må få tid til å ta den rette beslutningen. Men jeg ser mye potensial i ham. Han har en god venstrefot.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

- Det var du som gjorde landet vårt dritt, ikke drittsangene mine

James Blunt ble kalt snobbemusiker. Det likte han svært dårlig.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

Klager mest på «Fotballfrue»

Mange klager på bloggdronninga.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

Vokterne etterlot mentalt syk mann i dusjen: Ble funnet død, og biter av huden hadde falt av

(Dagbladet): 346 innsatte døde i Floridas fengsler i fjor – et rekordtall. Samtidig har den amerikanske dagsavisen Miami Herald avdekket fengselsvaktenes brutale og ved flere anledninger dødelige behandling av fangene. 

Nå skal flere av dødsfallene etterforskes på nytt, samtidig som delstaten tar et grundig oppgjør med den kulturen som har blitt eksponert over lengre tid av avisen som har samlet inn vitnemål og historier fra både innsatte og ansatte. 

Fengselsetaten i Florida er den tredje største i landet 101,000 innsatte og et budsjett på 2,1 milliarder dollar.

Kokt ihjel

Det var i mai i fjor at fengselsetaten i Florida først kom i søkelyset etter at Miami Herald skrev om 50 år gamle Darren Rainey som døde i juni 2012. Rainy var mentalt syk og skal ha nektet å vaske opp sin egen avføring i cellen, da fengselsvaktene tok han med inn i en skaplignende dusj og satte på varmtvannet. Temperaturen skal ha vært utenfor Raineys kontroll og fengselsvaktene skal ifølge vitneforklaringer ha latt han stå der inne i to timer.

Den 50 år gamle mannen kollapset og døde. Når vaktene fant ham, skal biter av huden glidd av kroppen hans, ifølge avisen. Ingen ble holdt ansvarlig for dødsfallet. 

Flere andre dødsfall som allerede var blitt regnet som avklart har blitt gjenåpnet og skal etterforskes på nytt, etter som brutale historier om overgrep har kommet frem i amerikanske medier. Som dødsfallet til én kvinne som rapporterte om overgrep, og senere dukket opp død. Et annet tilfelle var Randall Jordan-Aparo som døde etter å ha blitt gasset gjentatte ganger.

- Sadistisk og umoralsk

Sentates strafferetsskomité sier de nå vil endre hele fengselssystemet og fått anbefalinger fra en fengselsreform-gruppe om å opprette et nytt tilsyn som skal rokke ved hele etatens fundament, og som endrer den nåværende kulturen.

En tidligere psykoterapeut ved Dade kriminalinstitusjon, George Mallinckrodt, har beskrevet flere av fengselsvaktene som sadistiske, umoralske sosiopater. Han har også gitt ut boken «Getting away with murder» som handler om nettopp de overgrepene som skal ha funnet sted i fengselet han jobbet.

Han har liten tro på at ting kan endres.

- Leoparder endrer ikke flekkene sine, sier han til avisen.

I september ble blant annet over 32 fengselsvakter sagt opp etter at skandalehistoriene kom på løpende bånd, ifølge avisen.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

Ynwa (4) fikk ikke velge favorittlag selv

(Dagbladet:) Eirin Isabel Iversen fikk for snart fem år siden ei lita jente. Da hun og barnefaren skulle finne navn til det ufødte barnet, var faren klar på hva barnet skulle hete – Gerrard. Han er nemlig ihugga Liverpool-supporter.

- Da spurte jeg hva vi skulle gjøre om det var en jente, men det visste han ikke, sier Iversen til Dagbladet.

Men den vordende moren visste råd:

- Jeg foreslo Ynwa, og det var han helt enig i, ler Iversen.

For de som ikke kjenner til YNWA, er det forkortelsen til hymnen Liverpool spiller, «You’ll never walk alone».

De brukte tid på å få det inn hos besteforeldrene, og jo mer de smakte på navnet, jo sikrere ble de på at de hadde valgt riktig navn.

- Da hun skulle døpes snakket presten mer om da hun hadde vært på fotballtur og sett Liverpool, enn å konsentrere seg om barnedåpen, så det var artig.

Får velge selv

Når barnehageklærne merkes med navn, er det Ynwa som brukes. Men foreldrene har gitt jentungen sin mulighet til å velge navn.

- Hun heter Karoline Ynwa, vi kunne jo ikke tvinge henne til å heie på Liverpool. Men hun er veldig stolt av navnet sitt.

Uansett om Karoline Ynwa blir Liverpool-supporter for fullt, slik som sin far, er det sikkert at hun er født inn i en familie hvor fotball har mye å si.

I tillegg til at Liverpool er laget for faren, starter nemlig mor Eirin i ny jobb for Tromsø IL i april.

- Fotball er mye følelser. Det er ganske mye mellom seier og tap, i tillegg til alt engasjementet, sier Iversen.

Blitt lovet tur

I mai fyller Ynwa fem år. Da skal hun få reise til England.

- Faren har lovet henne en fotballtur for å se Liverpool når hun blir fem, så nå gleder hun seg veldig.

Og drakt, det har hun allerede.

- Hun pleier å sitte med drakta på sammen med faren sin og se på kamper.

- Men når Ynwa får seg kjæreste en gang i fremtiden, må det være en Liverpool-supporter?

- Da får vi ta et familieråd, ler moren.

Lurer kona med navnevalget

Pål Christian Møller er formann i Liverpools norske supporterklubb. Han har hørt om flere som gir barna fotballrelaterte navn.

- Før var det mange som kalte opp sønnen etter en spiller, men det er litt annerledes med navnevalg nå, sier Møller.

Han har også hørt om situasjoner hvor kona ikke vil ha noe fotballnavn til sin nyfødte, men at mannen har funnet på noe lurt.

- Det var en som ville kalle ungen for Robert, og da var kona helt med. Men så var det jo faktisk sånn at ungen da ble oppkalt etter legenden Robbie Fowler, akkurat som mannen ønska, ler Møller.

Nøytralt navn

Møller synes det er hyggelig at folk ønsker å vise klubbtilhørligheten sin fram, og synes Ynwa er et godt navn.

- Det er ikke første gangen jeg hører om et barn som har fått det navnet. Det er jo litt uvanlig kanskje, men det er jo ganske nøytralt, sier Møller.

Blant andre navn som har blitt tatt i bruk, er selve klubbnavnet populært.

-Flere har tatt Liverpool som navn. Og en kalte datteren sin for Tia («This is Anfield»). Hvis jeg skulle tatt et ekstra navn, så ville jeg valgt Oldliver siden jeg heter Pål. Når man uttaler det blir det jo som «Old Liverpool», ler Møller.

Selv om formannen er ihugga Liverpool-supporter, har han holdt sin egen familie unna det.

- Jeg har fire døtre, men ingen av dem har fått noen navn som er relatert til klubben.

Det var Nordlys som først omtalte saken.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

- Jeg vil gjerne ha en siste romanse

Hollywood-legenden Jack Nicholson (77) har aldri lagt skjul på at han har hatt en stor appetitt for vakre kvinner gjennom sin imponerende skuespillerkarriere.

Tidligere har ringreven, som lenge hadde et turbulent av-og-på forhold til Anjelica Huston (63), sagt at han kan ha så mye som 9000 barn etter sine ville dager som ungkar.

Men nå som han nærmer seg 80-årene med stormskritt, har han innsett at det mest sannsynlig er for sent å finne drømmekvinnen.

- Jeg lengter veldig

- Jeg vil gjerne ha en siste romanse, men jeg tror ikke at det er realistisk at det skjer. Likevel kan jeg ikke nekte for at jeg lengter veldig etter det, forteller han ifølge Contactmusic.com.

Nicholson, som har de fire barna Jennifer (51), Honey (33), Lorraine (24) og Raymond (22) fra tidligere forhold, bor for tida i en diger mansion i Mulholland Drive i Los Angeles.

For fire år siden avslørte skuespillerlegenden at han alltid har hatt en sterk tiltrekningskraft på det motsatte kjønn, men slik er det ikke lenger.

– Jeg er fremdeles ung til sinns, men jeg kan ikke sjekke opp damer i offentligheten lenger. Jeg bestemte ikke dette selv, men det føles bare ikke riktig lenger i min alder.

– Hvis menn er ærlige, så handler alt de gjør og alle steder de drar om en sjanse til å se kvinner. Det var perioder i livet mitt hvor jeg følte meg uimotståelig for kvinner. Slik er det ikke lenger og det gjør meg trist, sa han den gang.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments

Lastebilsjafør omkom etter trafikkulykke i Flå

(Dagbladet): Politiet fikk melding om ulykken 00.06 natt til tirsdag, og samtlige nødetater ble umiddelbart sendt til Austevoll i Flå.

Ole Tom Hovind i Nordre Buskerud politidistrikt kan bekrefte overfor Dagbladet at én person, en polsk statsborger, har mistet livet da lastebilen kjørte av veien.

- Sjaføren er bekreftet omkommet. Lastebilen tilhører et norsk transportfirma og de har blitt informert om det som har skjedd.

Kan du si noe om forholdene på ulykkesstedet?

- Jeg skal ikke spekulere, men vi har blitt fortalt at det var snøvær da ulykken inntraff. Det vil bli foretatt friksjonsmålinger for å finne ut om veibanen var glatt, sier han.

Tuesday, January 20th, 2015 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments