Bil

Uten Trøndelag hadde kongeriket Norge for lenge siden vært nede for telling

I årevis  har USA internert gjenstridige muslimer i en leir på Guantanamo Bay på Cuba. Ute av syne , ut av sinn. Nå skal mullah Krekar interneres på Kyrksæterøra, “langt” fra Oslo og om lag 11 mil fra Trondheim.

Vi har alltid visst det, men aldri skrytt av det: Uten Trøndelag hadde kongeriket Norge for lenge siden vært nede for telling.  

Kyrksæterøra er et kraftfullt kompetansesenter. Her bor det blant andre to verdensmestre på ski, Berit og Ove Aunli. Med drahjelp fra disse to og andre lokale ildsjeler i idrettslaget vil mullahen raskt kunne bringes på riktig spor. Ferdig integrert på rekordtid. Snart vil alle i nærmiljøet se mullahen i herlig driv innover i skiløypene mens han uanstrengt veksler mellom glidende fiskebein, padling og dobbeldans.

Hadde eks-president Franklin D. Roosevelt kunnet se ham, ville han utvilsomt ha proklamert: “Look to Trøndelag!”  

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

Utsultet Lucas (1) ble reddet av byens frivillige kattehelter: En katt frøs fast på verandaen

TRONDHEIM (Dagbladet): Da det onsdag ble offentlig kjent at det for første gang i Norges historie blir opprettet et eget dyrepoliti, jublet Vibeke Tolnes fra Trondheim.

Hun har jobbet aktivt i det frivillge organisasjonslivet for dyrenes rettigheter siden tidlig 90-tallet. Nå er hun leder for «Bakgårdskatt» i Trondheim. Bakgårdskatt ble etablert i 1988, og har utviklet seg til å drive med omplassering av katter som ikke har det bra.

- Det er katter som ikke får mat, som blir plaget av eieren og generelt katter som ikke har det godt. Jeg husker spesielt et tilfelle hvor en katt hadde frøst fast på verandaen til eiere som ikke brydde seg, forteller Tolnes til Dagbladet.

Hun må stoppe opp. Øynene blir blanke. Stemmen svak. Det er tydelig at dette betyr mye for dyreforkjemperen. Hun har viet et helt liv til katter ingen bryr seg om.

- Beklager. Det blir litt mye. Jeg synes bare så utrolig synd på sånne skjebner. Dette er jo forferdelig at noen skal oppleve noe slik. Tenk å sovne inn på verandaen til sine egne eiere og beste venner.

Lucas

Da Dagbladet møtte Tolnes var hun på vei med et nytt klorestativ til lille Lucas (1). Katten har nettopp fått et nytt hjem hos Nina Sydskjær, i en leilighet omtrent midt i sentrum av Trondheim.

«Bakgårdskatt» fikk inn et tipset fra noen som hadde fått hyppige besøk av en katt som virket utsultet.

- De la merke til at katten var utsultet og tynn. Da de skjønte at de trolig var de eneste som matet Lucas, ringte de inn til «Bakgårdskatt», som tok inn Lucas.

Seriøst politiarbeid

Kattevennen Tolnes forteller at slike situasjoner er nok et bevis på at det rykende ferske vedtaket om dyrepoliti i Norge er nødvendig.

- Jeg håper det gjør at alle passer på dyrene sine enda bedre, nå som de vet at dette faktisk er noe politiet har mulighet til å ta tak i. Dette er bra for dyra. Nå får de endelig eget politi. Det er kjempebra nyheter, forteller Tolnes.

Dagbladet har snakket med politimesteren ved Sør-Trøndelag politidistrikt, Nils Kristian Moe. Her skal ordningen først i gang, som en prøveordning i løpet av de neste månedene.

Han fortalte til Dagbladet at han tar dette med største alvor.

- Vi skal håndtere saker i dyrepolitiet, like alvorlig som vi etterforsker drap og voldtekter i politiet. Noen saker er større enn andre selvsagt, men vil prioritere dette prosjektet skikkelig. Det er en god sak, og det er på høy tid at vi setter det på agendaen, sier dyrepolitimesteren til Dagbladet.

Nye venner

Og for Lucas ser fremtida lys ut. «Bakgårdskatt» tok vare på katten, ga den maten og nå er den klar for verdens utfordringer igjen, forklarer Tolnes.

Nå har de lagt ut informasjon om katten på forskjellige nettsteder, om den opprinnelige eieren ikke melder seg innen tre måneder, blir hjemmet til Sydskjær et permanent hjem for den firbente.

- Den ser ut til å trives godt her allerede. Den leker og koser seg. Jeg tror vi kan bli noen veldig gode venner, humrer Sydskjær.

Har du et tips innenfor sjangeren «dyrenes nyheter»? Send inn dine tips direkte til artikkelforfatter: [email protected] eller til Dagbladets tipsboks: [email protected]

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

Tre siktet for å ha tvangsprostituert psykisk utviklingshemmet kvinne

(Dagbladet): Politiet i Telemark har rullet opp en alvorlig menneskehandelsak, melder Varden.

To menn og en kvinne er nå siktet for å ha solgt en psykisk utviklingshemmet kvinne som prostituert til flere menn via en bulgarskregistrert nettside. De siktede og offeret er norske statsborgere.

- Dette er en sak under etterforsking, og som vi ikke har noen kommentar til, sier Kjetil Rakkestad, etterforskingsleder ved SO-teamet i Telemark politidistrikt til Varden.

De mulige kundene som er siktet i saken nekter for å ha forstått at kvinnen var psykisk utviklingshemmet.
 

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

Qureshi ville ikke bli sminket av en kvinnelig stylist og ville ikke ta Norges forsvarsminister i hånden

Hvorfor er religionsfrihet viktigere enn rettighetene til de millioner av mennesker som blir utsatt for religiøs trakassering og undertrykkelse?

Kunstanmelder
Kjetil Røed i Aftenpoften mener forsvaret av ytringsfrihet i forbindelse med Muhammed-karikaturene og Charlie Hebdo er basert på fremmedfiendtlighet. Jeg tviler ikke et øyeblikk på at det finnes nok av rasisttryner som ser sitt snitt til å bytte ut profilbildet på Facebook med en karikatur i «solidaritet» med ofrene for terrorisme. Men det store flertall har ni år etter karikaturstriden som satte Gaza i brann endelig dyrket seg en ryggrad og forsvarer faktisk ytringsfrihet.

Ytringsfrihet. Ikke fremmedfiendtlighet. Røed skriver at det er nok av siviliserte og liberale muslimer som syns tegningene er ubehagelige og krenkende, men fordømmer terrorangrepet på det sterkeste, og spør retorisk om vi ikke skal høre på dem.

Jo. Og det gjør vi. Det mangler ikke på spalteplass og medieoppmerksomhet der de krenkede får komme til orde og ytre seg. Deres begrunnelser for at de føler seg krenket blir lyttet til, men ytringsfrihet skal ikke nødvendigvis begrenses av andres følelsesregister.

Men så skriver kunstkritikeren videre: Mobbing er ikke greit på arbeidsplassen og i skolegården, og bør ikke være det i en større offentlighet heller.

Helt enig. Men religiøse organisasjoner og menigheter får drive aktiv diskriminering av kvinner, homofile og annerledestenkende under dekke av «religionsfrihet». Hvorfor er friheten til å ydmyke, krenke og diskriminere i religionens navn viktigere enn min rett til å ytre meg krenkende om religion?

Når ortodokse jødiske menn nekter å sitte ved siden av kvinner på fly, trenger vi nesten ikke karikaturer. De er selvsagt i sin fulle rett til å fremstå som idioter, men det de gjør er grunnleggende krenkende mot mitt kjønn. Det er også seperasjonen av kvinner og menn i moskeen. Det er ikke fryktelig mange kvinner blant katolske biskoper, imamer, buddhistiske munker.  Som homofil kan du ikke bli korpssekretær i Frelsesarmeen.

Jeg burde sikkert følt meg krenket på bakrommet til Debatten i NRK da jeg så at lederen i IslamNet Norge, Fahad Qureshi, ikke ville bli sminket av en kvinnelig stylist, ikke ville bli mygget opp av en kvinnelig lydtekniker og ikke ville ta Norges forsvarsminister eller lederen av utenrikskomiteen i hånden fordi de er kvinner. Men jeg var ikke krenket. Jeg var provosert. Uten at jeg truet han eller gikk ut og brente ned en moske av den grunn (tenk, det går an).

Kjetil Røed må gjerne mistenkeliggjøre alle som forsvarer ytringsfrihet som en grunnleggende demokratisk verdi, og kalle latterliggjøring og satire for mobbing. Jeg skal forsvare Qureshis rett til å vise mangel på respekt. Men jeg er ikke et bedre menneske enn at jeg ville syntes det var morsomt om NRK ga blanke i å pudre han og lot være å mygge han opp neste gang han skal i studio.

Religion er makt. Religion er kontroll. Derfor skal religion og utøvelsen av den alltid være gjenstand for kritikk. Det er ikke opp til maktutøveren eller dennes følgere å definere hvor grensen skal gå for legitim kritikk.

Kjetil Røed sammenligner Muhammed-karikaturene og karikaturene av jøder i det nazistiske satiremagasinet Der Stürmer. Men forskjellen er at Muhammed-karikaturene karikerer Muhammed. Jødekarikaturene karikerte jødene. Muhammed som religiøs leder og maktutøver er et legitimt mål. En hel folkegruppe er det ikke. 

Religiøse krenker meg og mine venner hver eneste dag, og ønsker å underkjenne våre rettigheter. Jeg skulle ønske religionsfrihet betydde nettopp det – frihet fra religion. Så lenge noen ønsker å kontrollere mitt liv og underlegge meg sine religiøse, irrasjonelle, dogmer – så forbeholder jeg meg retten til å karikere det på alle måter som tenkes kan. 

For bak nesten alle verdens religioner skjuler undertrykking, rasisme, segregering og diskriminering seg.

Denne teksten ble først publisert på artikkelforfatterens blogg tidligere i dag.

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

Pegida-Hermansen får sparken fra lærerjobb

(Dagbladet): Pegida-talsmann i Norge, Max Hermansen, får sparken som deltidslærer ved Opplæringskontoret for service og samferdsel, melder TV2 Nyhetskanalen.

Årsaken skal være at hans holdning til islam ikke er forenelig med oppgaven som kurslærer for lærlingene.

Hermansen har holdt flere kurs i logistikkfag for lærlinger tilknyttet ordningen, men har nå fått beskjed om at han ikke får fortsette.

- Jeg fikk en telefon fra dem der det ble klart at jeg ikke lenger skulle være lærer på det planlagte kurset til våren. Dette er et kurs jeg har vært med på 5-6 ganger hver vår og høst, bekrefter Hermansen overfor Dagbladet.

Fortsatt Oslo-lærer

Jobben han nå har mistet, er ikke hovedjobben til læreren og islammotstanderen. Han er fortsatt ansatt som lærer i Utdanningsetaten i Oslo. Den har han vært sykmeldt fra siden oktober.

Også Utdanningsetaten ser nærmere på Hermansens stillingsforhold. Det bekrefter læreren selv.

- Jeg har fått varsel om tjenestepåtale, og har fått muligheten til å uttale meg om klager på meg som noen av elevene har sendt skolen. Jeg har ikke sendt noen uttalelse ennå, ettersom jeg fremdeles er sykmeldt, sier Hermansen.

Angrer ikke

Han fortviler over det han opplever som en avsporing av debatten han ønsker å sette på dagsorden. Samtidig mener han det galt at han på grunn av sin politiske holdning ikke skal kunne få undervise i logistikk ved opplæringskontoret.

- Man må ha lov til å ha et politisk syn. Men det jeg reagerer mest på er at folk med et sterkt motsatt syn på ytterste venstresiden aldri opplever liknende behandling. Da er det greit, sier Hermansen til Dagbladet.

- Jeg syns det er ordentlig ubehagelig. Her prøver jeg å få til en saklig samfunnsdebatt, så blir man møtt med så mye dritt. Alle avsporingene gjør at vi aldri få diskutert problemene, sier han.

Hermansen er likevel klar på at han ikke angrer på sitt Pegida-initiativ.

- Nei, jeg er ikke redd for noe annet enn framtida for alle i Norge, inkludert muslimene, sier han.

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

Krise for Kowalczyk fire uker før VM: «Ingen forventet mirakler, men resultatet Kowalczyk leverte er elendig»

(Dagbladet): Det har ikke vært noen drømmesesong for polske Justyna Kowalczyk.

32-åringen, som i mange år har vært de norske kvinnenes argeste rival, har ikke vunnet en eneste verdenscupseier. En tredjeplass fra teamsprinten i Otepää er beste resultat.

Den forrige seieren kom på hjemmebane 19.januar 2014. 

Kowalczyk besvimte også opp den siste monsterbakken i Tour de Ski,og en polsk avis ba henne legge opp.

Fristilhåp ute

Kowalczyk har alltid vært hvassere i klassisk enn fristil, men denne sesongen har fristilformen vært totalt fraværende.

Det fikk hun en brutal bekreftelse på i dagens 10-kilometer – som Astrid Uhrenholdt Jacobsen vant.

Kowalczyk ble nummer 36 – 2.44,8 bak Jacobsen. 

Uten de beste på startstreken.

- Det ser ikke ut som hun finner formen i fristil. Klassisk er håpet for Kowalczyk i VM, sier NRKs Torgeir Bjørn.

Den polske avisa TVN 24 fulgte opp:

- Ingen forventet mirakler, men resultatet Kowalczyk leverte i dag er elendig.

Store forventinger

Hovedpersonen selv uttalte her om dagen at hun er lei av at folk har meninger om hva som passer henne best i oppladningen til VM i Falun.

- Jeg har ikke engang lyst til å snakke om det. Jeg kjører mitt løp, og jeg orker ikke høre eller lese hva andre foreslår – ditt og datt, høyre eller venstre. Det holder å lese en Facebook-status fra en eller annen idiot, så får jeg nok, sier Kowalczyk til den polske avisen Gazeta Wyborcza ifølge Aftenposten.

Det er en måned til VM i Falun starter. Nå gjenstår det bare å se om Kowalczyk bare er iskald – eller rett og slett totalt ute av form.

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

- Vi er i sjokk og i sorg over å ha mista en liten fotballspiller

NANNESTAD (Dagbladet): Nannestad idrettsklubb er i dyp sorg etter at de i torsdag fikk beskjeden de frykta. Den sju år gamle gutten som onsdag fikk et håndballmål over seg under trening, døde av skadene.

- Dagen i dag har vært helt forferdelig, for vi gikk jo rundt og trodde og håpte at han ville greie seg, sier idrettsleder Kjell-Erik Dahl i Nannestad idrettsklubb til Dagbladet.

- Mistet en fotballspiller

Da Dagbladet møtte idrettslederen utenfor hallen i torsdag kveld, løp det fortsatt unge spillere rundt på fotballbanen. Dahl sier de måtte arrangere et ekstra klubbmøte, for å få snakket ut.

- Vi er i sjokk og i sorg over å ha mista en liten fotballspiller. Vi er langt nede som klubb. Men for oss handler det nå om å vise medfølelse og omsorg til guttens familie, sier Nannestad til Dagbladet.

Sjuåringens død er en tragedie som har rammet hele kommunen. Lensmannen sier mange føler en håpløshet.

– Dette har hatt en sterk inngripen i lokalsamfunnet, for det var jo en ung gutt som gikk på skole her, bodde her og trente her. Også skjedde det jo på et sted hvor der var mye mennesker, sier Bjørn Hoff ved Nannestad og Gjerdum lensmannskontor til Dagbladet.

De jobber nå med å undersøke hvordan sjuåringen fikk målet over seg.

- Alle kjenner alle

Rektoren på 7-åringens barneskole måtte i går samle alle skolens elever og fortelle at de hadde mistet en medelev.

- Da vi kom på skolen var den lille gutten i live ennå, og elevene på hans trinn, samt alle elevene som befant seg i hallen da ulykka skjedde fikk ekstra oppmerksomhet og oppfølging, sier rektor Helge Enger til Dagbladet.

Skolen sørget også for at ingen elver i går kom hjem til tomt hus. Guttens familie blir ivaretatt av Nannestad kommunes kriseteam.

- Det er ufattelig trist. Vi er 350 elever og 50 ansatte og vi kjenner hverandre hele gjengen. Det er tungt og sørgelig. Det har vært en dag med mange gode samtaler og mye tårer, sier rektoren til Dagbladet.

- Opprettholder aktiviteten

Imens sparkes fotballene fortsatt rundt inne i Nannestadhallen. Allerede dagen etter tragediene, var barna på plass. Det var en jevn strøm av foreldre og elever som kom og gikk i hallen torsdag kveld.

Noen tente lys på utsida og ga hverandre lange klemmer.

- Treningene blir annerledes framover. Men det er viktig for oss å opprettholde aktiviteten. Vi kan være et sted der folk kan møtes. Folk kommer hit for idrettsglede, og jeg håper det kan dra oss gjennom sorgen, sier idrettsleder Dahl til Dagbladet.

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

Kong Abdullah av Saudi-Arabia er død. Arvtakeren er 79 år

(Dagbladet): Saudi-Arabias kong Abdullah er død, ifølge en statlig TV-kanal i landet. Kongen har vært innlagt på sykehus i flere uker med en lungeinfeksjon.

Kronprins Salman, som er Abdullahs halvbror, er den neste i arvefølgen. Han har til nå hatt vervene forsvarsminister og visestatsminister.

- Hans kongelige høyhet Salman bin Abdulaziz Al Saud og alle medlemmer av kongefamilien og nasjonen sørger over tapet av Vokteren av de To Hellige Moskeer Kong Abdullah bin Abdulaziz, som gikk bort klokken ett i morges, heter det i en uttalelse fra kongefamilien.

Familiebedrift

Saudi-Arabia er en familiebedrift. De har ingen nasjonalforsamling, politiske partier er ikke tillatt og kongen utnevner regjeringen – som i stor del består av familiemedlemmer.

Salman var guvernør i Riyadh-provinsen i nesten 50 år før han i 2011 ble utnevnt til forsvarsminister og visestatsminister. Han omtales som diplomatisk og flink til å løse interne feider i kongefamilien

Dagbladet snakket i forrige uke med professor og Midtøsten-ekspert Bjørn Olav Utvik ved Universitetet i Oslo om arverekken i Saudi-Arabia. Han mente da at også Salman kan få en kort og problematisk regjeringstid.

- Kronprins Salman (Abdullahs halvbror red.anm.) er den som skal ta over makta, men problemet med han, er at han er 79 år og at det kommer stadig flere rapporter på at han er på vei inn i demens, sa Utvik.

Muqrin kronprins

Når Salman nå rykker opp i gradene og tar over for sin halvbror, er det Prins Muqrin som tar over som kronprins. Piloten Muqrin har tidligere vært etterretningssjef og guvernør i den hellige byen Medina. Men heller ikke han er uproblematisk. 

- Problemet med Muqrin er at han ikke er sønn av en offisiell sønn av den gamle kongen, fordi hans mor var en slave fra Jemen. Det er en del som ikke ser på han som en legitim konge, sa Utvik.

Hylles av Obama

USAs president Barack Obama var raskt ute med sine kondolanser i natet, og beskrev den avdøde kongen som en modig leder og venn som jobbet for å skape i Midtøsten.

- Nærheten og styrken til partnerskapet mellom våre to land er en del av kong Abdullahs ettermæle, sier Obama i en uttalelse etter kongens bortgang natt til fredag.

- En av de overbevisningene var hans klippefaste og dypfølte forståelse av viktigheten av forholdet mellom USA og Saudi-Arabia som en kraft for stabilitet og sikkerhet både i og utenfor Midtøsten.

Oljeprisen stiger

Etter kongens død har prisen på amerikansk råolje steget da handelen åpnet i Asia fredag morgen.

Amerikansk lettolje ble omsatt for 47 dollar fatet, etter en oppgang på 1,6 prosent. Prisen på nordsjøolje økte ytterligere til 49,6 dollar – en økning på 2,25 prosent

I New York gikk prisen på amerikansk lettolje opp med hele 3,1 prosent etter at kongens bortgang ble kjent natt til fredag norsk tid. Det skriver NTB klokken 03.30.

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

- Det er helt forferdelig. De kan drepe ham når som helst

(Dagbladet): Det har skapt sterke reaksjoner verden over at Indonesia har gjenopptatt dødsstraff. Sist helg ble seks narkodømte fanger henrettet ved skyting – fem av dem utlendinger. Og enda flere står på «venteliste».

Deriblant den australske statsborgeren Myuran Sukumuran, en av ni australiere som ble dømt for å smugle heroin ut fra Bali for ti år siden.

Han er siden den gang blitt en nær venn av den norske filosofen Ivar Schou, som har ledet to norske studiesentre på Bali og jobbet for flere norske høyskoler.

- Forferdelig

Nå gjør han alt han kan for å forsøke å hindre at henrettelsen finner sted.

- Det er helt forferdelig. Etter at benådingen hans ble forkastet, kan de drepe ham når som helst. Vi venter bare på svaret på benådingen av Andrew Chan. De ble dømt sammen, og derfor må de også skytes sammen, sier Schou til Dagbladet.

- Tanken er at de skal henrettes raskt. I mediene i Indonesia har det versert versjoner om at det kan skje i slutten av januar. Nå er hver time viktig.

Den norske filosofen bodde og jobbet på Bali mellom 2004 og 2014. Han ble kjent med den dødsdømte australieren, som er etnisk srilankeser, i 2011, da han besøkte Kerobokan fengsel sammen med ei venninne.

Norske studenter

Kort tid etter planla og gjennomførte han og Sukumuran en plan for forelesninger om etikk og filosofi i fengselet, noe som fikk oppmerksomhet i lokale medier. I tillegg engasjerte Schou norske studenter, som utviklet en auksjon som ble holdt på slutten av hvert semester.

- Studentene viste seg å være svært engasjerte. Dette ble en institusjon ved studiesenteret jeg ledet og foreleste ved, og nærmere tusen studenter har vært involvert. Pengene gikk uavkortet tilbake til en rekke rehabiliteringsprosjekter Myuran bygget ut i fengslet. Disse har vært til stor glede for andre innsatte og også har fått folk bort fra narkitiske stoffer, sier Schou.

Også foreleser Øyvind Saltzen har vært svært engasjert i fengselet og Myuran Sukumuran. I dag besøker han den dødsdømte fangen i fengselet sammen med den norske ambassadøren i Indonesia, Stig Traavik.

- Uforståelig

Rehabiliteringsprosjektene har fått oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt.

- Det er uforståelig at han, som har gjort all denne innsatsen, ikke kan få omgjort dødsstraffen til livstid, sier Schou.

- Den kriminelle handlingen var selvfølgelig gal, det er alle enige om. Heroin er en folkefiende, men straffen står ikke i forhold til det han har gjort, i hvert fall ikke med tanke på det han har gjort i ettertid.

Australske myndigheter har appellert for benåding – hittil uten resultat. Utenriksdepartementet oppfordret i helga Indonesia til å oppheve dødsstraff og stanse planlagte henrettelser.

Ikke gitt opp

Schou kunne ønske at norske myndigheter kunne engasjere seg sterkere, og har sendt flere appeller.

- Norge er så involvert i Indonesia, både økonomisk og med menneskerettighetsdialog. Dette må få praktiske konsekvenser også, sier han.

Tidligere denne måneden kom Myuran Sukumuran med en innstendig bønn gjennom australske medier:

- Vi har forandret oss. Vi fortjener ikke å bli henrettet. Familiene våre burde ikke måtte lide på denne måten, sa Myuran til australske medier tidligere denne måneden.

Ivar Schou snakker med ham hver eneste dag, og har ennå ikke gitt opp.

- Jeg har fortsatt et veldig sterkt håp, men det er så absurd for meg, for det er en meget god venn, jeg er glad i ham, sier han.

- Jeg håper fokuset på Myuran og andre vil skape en diskusjon om hele ordningen rundt dødsstraff i Indonesia, som ikke hører hjemme i noe som helst demokrati.

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments

Plutselig dukket hun opp i kaoset. Nå hylles mamma Ødegaard

(Dagbladet): Martin Ødegaard (16) ble klar for Real Madrid i går, og Norge tok av.

Foruten gutten selv, har spesielt én mann fått mye skryt det siste året:

Pappa Hans Erik Ødegaard.

Han har formet sønnen til å bli en potensiell verdensklassespiller. Like mye har vi ikke hørt om mamma Lene Cecilie.

Dette fikk venninnen og radiokjendisen Trine Grung til å skrive følgende på Twitter i går:

- Savner at noen medier skriver om mammaen Lene.

Dukket opp

Da Martin Ødegaard ble presentert i Madrid i går, dukket begge foreldrene opp på pressekonferansen. De balanserte seg forbi kaoset av fotografer, og tok plass i salen.

Og det er vel bare én ting å si:

- Dere har en sønn på 16 år. Han er Real Madrid-spiller. Gratulerer!

Dagbladet kontaktet Grung etter Twitter-meldingen. Hun utdyper:

- Alle mødre av idrettsutøvere fortjener en applaus, også Lene Ødegaard. De er ofte limet som gjør at enkelte kan prestere på det nivået de gjør. Det krever en organisator av hjemmet, familien og alt rundt. Det er en stor og krevende jobb.

- Fire flotte barn

Grung har sin egen blogg på nettet, og har kjent Ødegaard-familien i mange år.

- Lene og Hans Erik har fostret fire flotte barn. Det har vært surrealistisk å følge alt fra sidelinja de siste ukene/månedene. Det er helt ufattelig at «lille» Martin nå flyr privatfly og spiller med de store gutta, sier hun.

- Lene er dama som virkelig står på for familien og fortjener en stor applaus på lik linje med resten av familien. Jeg kan ikke annet enn å ta av meg hatten og gratulere dem på det varmeste.

Direktesending

Det samme gjorde resten av Norge i går. Så stor var begivenheten at både NRK og TV 2 sendte direkte fra Madrid.

Selv da presentasjonen drøyde – og gikk en time over tida – klarte NRK å holde tunga rett i munnen. Kanalen avbrøt ikke sendinga da Ødegaard kom ut fra bakrommet og skulle snakke …

Her måtte skiskytterfolket sparkes over på NRK2!

Ødegaard er tilbake i Norge i dag, og tar et endelig farvel med Strømsgodset.

Nå er det ikke Marienlyst stadion som gjelder lenger, det er Estadio Santiago Bernabéu.

Milde måne.

Eventyret i Madrid kan begynne.

- Dette er helt fantastisk, sier Grung.

Friday, January 23rd, 2015 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments