Bil

Når bestefar snur ryggen til, ruller barnevogna ut på togskinnene

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

«Jeg har sett sånne som deg på kveldstid på Karl Johan»

(Dagbladet): Under kveldens episode av «Hvem bryr seg» på TV 2, tar programleder Klaus Sonstad opp et tema som er høyst aktuelt, nemlig rasisme. 

Selv om sekvensen i videoen øverst i saken er gjennomført av skuespillere, mener daglig leder i Antirasistisk Senter, Rune Berglund Steen at dette i aller høyeste grad er en realitet i Norge. 

- Rasistisk sjikane er mer utbredt enn mange tror. Dette er noe mange borgere i vårt samfunn risikerer å bli utsatt for som en del av dagliglivet. En del mennesker tillater faktisk seg selv å rakke grovt ned på andre, sier Steen til Dagbladet.

I programmet «Hvem bryr seg» setter programleder Klaus Sonstad (45) søkelyset på hvor mye nordmenn egentlig bryr seg om hverandre.

«Slipper ikke inn pakkiser»

Steen forklarer at diskriminering og rasistisk sjikane finner sted på mange ulike måter. Selv om det finnes statistikk om omfattende diskriminering i arbeidslivet og på boligmarkedet, er det vanskeligere å tallfeste rasistisk sjikane, sier han.

- For et par dager siden fikk vi inn en klage på at et utested på Frogner nektet å slippe inn en person, og begrunnet det med at «vi slipper ikke inn pakkiser». Da vi selv var ute og testet utesteder i Oslo, ble en ung afrikansk mann nektet inngang på fire av fem steder. Noen laget apelyder etter ham i køen, mens noen kalte ham «sotrør».  

- Kan Norge kalles en rasistisk nasjon?

- Det finnes selvsagt mange andre arenaer enn utesteder hvor rasistisk sjikane finner sted. Norge er ikke et rasistisk land, men det finnes likevel rasisme, og alle former av det lever i beste velgående – mot både afrikanere, jøder, romfolk og andre.

- Behandles som dritt

I hele høst har Klaus Sonstad utfordret nordmenn på gata. Sonstad har tidligere sagt til Dagbladet at de har latt seg inspirere av blant annet «Gutten som fryser». Han håper serien vil utløse en debatt hos det norske folk.  

Steen mener det finnes ulike måter å tilnærme seg, samt forebygge rasisme på. Selv mener han at en nøkkeltips kan være å bli kjent med en person man har rasistiske holdninger mot.   

- Blir man kjent med enkeltmennesket, så har bildet ofte en tendens til å endre seg.

- Man skal ikke måtte tenke seg om når noen blir utsatt for rasisme. Noen situasjoner kan være truende, og da er det viktig å ringe politiet, men normalt sett er det ikke slik. Ingen skal behandles som dritt for den de er, legger han til.  

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

Nazi i Norden

Nordmenn liker å se på seg selv som motstrøms. Norge er annerledeslandet som sa nei til Europa to ganger. Juhu!

Men i en av de største utfordringene i europeisk politikk, følger vi lydig flokken, og det er EU-landet Sverige som går trassig mot strømmen. Mens land etter land strammer inn sin flyktning- og asylpolitikk, er Sveriges dør fortsatt vid åpen. Mens land etter land har veket for høyrefløyens fremmarsj, står svenske politikere samlet mot Sverigedemokraterna (SD). Fredrik Reinfeldt gikk heller av enn å søke støtte hos SD. I Norge regjerer Høyre med SDs politiske forbilde.

Denne uka tok SD hevn ved å sende Sverige ut i regjeringskrise. I fire år har partiet vært isolert, ydmyket og foraktet i Riksdagen. De etablerte partiene diskuterte seriøst om de kunne krympe komiteene for å nekte SD plass. Etter at partiet i høstens valg ble tredje størst, har det ikke fått en eneste komitéleder, og man forsøkte iherdig å hindre SD i å få en representant i presidentskapet.

Lyder kjent? Jo da, Carl I Hagen nikker. Det er bare et valg siden Venstre-leder Lars Sponheim sa heller Jens enn Jensen. Men for både nordmenn og dansker er likevel den kompromissløse svenske holdningen et tilbakelagt stadium. Både Dansk Folkparti og Frp er for lengst inne i varmen. Men da jeg på SVTs “Agenda” onsdag kveld sa det åpenbare, at svensk politikk må finne en måte å snakke med SD på, ikke bare om — de er der, de vil ikke forsvinne om man lukker øynene — fikk jeg sinte meldinger: Vet inte norskan at SD är nazistisk? Jo takk, jeg vet at partiet har brunsvidde røtter og fortsatt ikke har luket dem bort, men 13 prosent av svenske velgere er ikke nazister. Hvorfor stemmer de SD? Kan det være at den tverrpolitiske enigheten i Sverige om en svært liberal innvandringspolitikk ikke har en like unison oppslutning i folket? Kanskje trenger svenskene en Magnus Marsdal til å knekke SD-koden før partiet går til himmels.

Min kollega i Dansk Radio, Anna Gaarslev, mente Norge og Sverige tross alt er ganske like i sin humanitære tilnærming til flyktningepolitikk. Danskene skiller seg ut. De har aldri følt seg forpliktet til å ta imot flyktninger, hevdet hun, og det ville være utenkelig at en dansk politiker, som Jimmie Åkesson (SD) gjorde i valgkampen, ville si at innvandring var positivt for landet.

Imens sier partiet med nazi-røtter at deres eneste krav til en regjering er at innvandringen ikke skal økes fra dagens nivå, som er skyhøyt over det norske. Det er knapt et parti i Norge som ville støtte en så liberal linje.

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

Shakira (10) var sporløst borte i sju døgn, funnet med brukket fot i bunn av sjakt

(Dagbladet): En liten luftetur ble til en uke i en kald og forlatt sjakt for blandingshunden Shakira (10) på Åsnes i Hedmark. Hun hadde falt to og en halv meter og brukket frambeinet. 

Det var Glåmdalen som omtalte saken først.

- Det var et helvete å ikke vite hvor hunden jeg har hatt i ti år var. Om hun levde eller ikke. Jeg sov ikke om natta, sier matmor Laura Vilhelmsen til Dagbladet.

- Ante ikke

- Hadde jeg visst at hun var død, hadde jeg kanskje kunnet akseptere det. Men jeg ante ikke om hun var død eller i live, sier hun.

Shakira – hvis mor er en blanding mellom golden retriever og schæfer og far er terburen – har i sju år blitt sluppet ut hver morgen. Hun gjør sitt fornødne, kommer inn igjen og får en godbit.

- Men denne gangen kom hun ikke inn. Jeg løp ned på stranda, vi pleier å være der. Der var hun ikke. Jeg lette og lette. Så kom den første natta, men fortsatt ingen hund. Vi var på fjell og berg, kjørte opp stier vi aldri før hadde gått, og hadde sporhund på henne.

En dag fant de spor som ledet til hovedveien. Sporhunden markerte også i et uthus der Shakira kan ha søkt ly.

«Er det sant!? Er du virkelig her!?»

- Men vi fant henne ikke.

Slik fortsatte det. Så, tirsdag forrige uke, kom naboen med en nyhet:

- Han hadde funnet henne.

«Er hun død?», spurte matmor. «Nei, hun lever», svarte naboen.

I en ulåst og ubrukt silo – omlag 2,5 eller 3 meter dyp – lå hun. Hun var ikke mer enn 50, 60 meter fra hjemmet.

Hun kikket opp på matmor.

Hva tenkte du?

- Å herregud. Jeg var ikke sikker på om hun kjente meg igjen, og ble litt usikker på hvordan jeg skulle nærme meg henne. Men så forsto jeg at hun var glad. Hun hadde et sånn uttrykk: «Er det deg!? Er det sant!? Er du virkelig her!?», sier matmor i ekstase.

Kronerulling 

- Da vi bar henne opp skrek hun av glede. Og jeg gråt og skrek, jeg var sint, frustrert og så veldig glad. Det hadde vært et helvete.

Dyrlegen mente umiddelbart at Shakira måtte avlives, sier matmor. Men de kom raskt til en beslutning om å heller operere hunden og å gi henne medisin for bruddet for å unngå infeksjoner.

Operasjonen var kostbar. 

- Jeg hadde ikke råd, og fortalte på Facebook hva som hadde skjedd. Folk fra hele landet startet kronerulling, og så fikk vi råd til operasjonen. Det er helt utrolig. 18 000 kostet operasjonen, forteller hun. 

- Jeg fikk penger selv fra folk jeg ikke aner hvem er, sier hun. 

Tre, fire dager

Gjensynsgleden er stor.

- For hver dag som gikk, tenkte jeg at jeg til slutt måtte innse at hun kanskje lå et sted der ute, at hun kanskje var gått ut for å dø. Kanskje hun var syk uten at jeg visste det? Men jeg er så glad det gikk så bra som det gikk. Hun er en tøff og litt tjukk hund, så hun hadde litt å gå på.

- Jeg er bare så glad for at marerittet er over, sier matmor. - Nå ligger Shakira og koser seg. Selv om hun er litt fornærmet på grunn av kragen, ler Vilhelmsen. 

Dyrlegene anslo ifølge matmor at Shakira hadde ligget med det brukte benet i siloen i tre, fire dager. 

- Jeg aner ikke hvor hun har vært i mellomtida, sier Vilhelmsen.

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

Shakira (10) var sporløst borte i sju døgn, funnet med brukket fot i bunn av sjakt

(Dagbladet): En liten luftetur ble til en uke i en kald og forlatt sjakt for blandingshunden Shakira (10) på Åsnes i Hedmark. Hun hadde falt to og en halv meter og brukket frambeinet. 

Det var Glåmdalen som omtalte saken først.

- Det var et helvete å ikke vite hvor hunden jeg har hatt i ti år var. Om hun levde eller ikke. Jeg sov ikke om natta, sier matmor Laura Vilhelmsen til Dagbladet.

- Ante ikke

- Hadde jeg visst at hun var død, hadde jeg kanskje kunnet akseptere det. Men jeg ante ikke om hun var død eller i live, sier hun.

Shakira – hvis mor er en blanding mellom golden retriever og schæfer og far er terburen – har i sju år blitt sluppet ut hver morgen. Hun gjør sitt fornødne, kommer inn igjen og får en godbit.

- Men denne gangen kom hun ikke inn. Jeg løp ned på stranda, vi pleier å være der. Der var hun ikke. Jeg lette og lette. Så kom den første natta, men fortsatt ingen hund. Vi var på fjell og berg, kjørte opp stier vi aldri før hadde gått, og hadde sporhund på henne.

En dag fant de spor som ledet til hovedveien. Sporhunden markerte også i et uthus der Shakira kan ha søkt ly.

«Er det sant!? Er du virkelig her!?»

- Men vi fant henne ikke.

Slik fortsatte det. Så, tirsdag forrige uke, kom naboen med en nyhet:

- Han hadde funnet henne.

«Er hun død?», spurte matmor. «Nei, hun lever», svarte naboen.

I en ulåst og ubrukt silo – omlag 2,5 eller 3 meter dyp – lå hun. Hun var ikke mer enn 50, 60 meter fra hjemmet.

Hun kikket opp på matmor.

Hva tenkte du?

- Å herregud. Jeg var ikke sikker på om hun kjente meg igjen, og ble litt usikker på hvordan jeg skulle nærme meg henne. Men så forsto jeg at hun var glad. Hun hadde et sånn uttrykk: «Er det deg!? Er det sant!? Er du virkelig her!?», sier matmor i ekstase.

Kronerulling 

- Da vi bar henne opp skrek hun av glede. Og jeg gråt og skrek, jeg var sint, frustrert og så veldig glad. Det hadde vært et helvete.

Dyrlegen mente umiddelbart at Shakira måtte avlives, sier matmor. Men de kom raskt til en beslutning om å heller operere hunden og å gi henne medisin for bruddet for å unngå infeksjoner.

Operasjonen var kostbar. 

- Jeg hadde ikke råd, og fortalte på Facebook hva som hadde skjedd. Folk fra hele landet startet kronerulling, og så fikk vi råd til operasjonen. Det er helt utrolig. 18 000 kostet operasjonen, forteller hun. 

- Jeg fikk penger selv fra folk jeg ikke aner hvem er, sier hun. 

Tre, fire dager

Gjensynsgleden er stor.

- For hver dag som gikk, tenkte jeg at jeg til slutt måtte innse at hun kanskje lå et sted der ute, at hun kanskje var gått ut for å dø. Kanskje hun var syk uten at jeg visste det? Men jeg er så glad det gikk så bra som det gikk. Hun er en tøff og litt tjukk hund, så hun hadde litt å gå på.

- Jeg er bare så glad for at marerittet er over, sier matmor. - Nå ligger Shakira og koser seg. Selv om hun er litt fornærmet på grunn av kragen, ler Vilhelmsen. 

Dyrlegene anslo ifølge matmor at Shakira hadde ligget med det brukte benet i siloen i tre, fire dager. 

- Jeg aner ikke hvor hun har vært i mellomtida, sier Vilhelmsen.

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

Martin Johnsrud Sundby er småsyk stiller ikke på pressekonferansen


Ansvarlig redaktør: John Arne Markussen
© 2014 DB Medialab

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

Martin Johnsrud Sundby er småsyk stiller ikke på pressekonferansen


Ansvarlig redaktør: John Arne Markussen
© 2014 DB Medialab

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

DIREKTE NÅ: Starten på oppdraget som skal sende mennesker til Mars

(Dagbladet): Romkapselen «Orion» sendes i ettermiddag opp fra basen Cape Canaveral i Florida i USA.

Den ubemannede kapselen er konstruert for å tåle inntil 2200 varmegrader og er en test på om kapselen på om fartøyet i framtida kan frakte mennesker til planeten Mars.

NASA melder at utskytingen nå er utsatt på grunn av vind. Utskytingsvinduet er foreløpig fram til 15.44 i ettermiddag norsk tid.

Følg direktesendingen i vinduet over!

Saken oppdateres

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

Avslørte narkoligaen etter at dopselgerne bevæpnet seg

(Dagbladet): I dag tidlig slo Oslo-politiet til mot en rekke adresser i Oslo øst, i en storstilt aksjon for å knekke en narkoliga som politiet mener har solgt hasj og andre narkotiske stoffer i Tøyen-Grønland-Gamlebyen-Ensjø-Helsfyr-området.

Dagens pågripelser kommer i kjølvannet av arrestasjonene som ble gjort for to måneder siden, blant annet av flere personer i samme, norskpakistanske familie på Grønland som regnes som hovedmenn i et stort narkosalgsnettverk.

Konflikt

Etterforskningen, som har skjedd i tett samarbeid med Seksjon for organisert kriminalitet, har pågått i flere måneder. Til Dagbladet forteller politiet nå for første gang om det dramatiske bakteppet for saken.

- Politiet fikk informasjon om en konflikt om territorier for narkosalg. Det forelå informasjon om at de involverte hadde skaffet seg våpen i kampen om salgsområdene og vi fryktet at noen kom til å bli skadd. Vi har fått meldinger om konfrontasjoner der skytevåpen har blitt brukt, og vi utelukker ikke at flere uoppklarte skyteepisoder øst i Oslo i år og i fjor har sammenheng med denne konflikten, sier etterforskningsleder Jan Erik Bresil ved Grønland politistasjon, til Dagbladet.

Tips fra publikum om omfattende narkotikasalg hvor selgerne var truende ovenfor befolkningen var sentralt i oppstarten av saken, blant annet etter at flere varslet politiet om narkoselgere som så ut til å ha pistol på seg. Samtidig hadde politifolk med god oversikt over gatekriminaliteten reagert på at vestafrikanske narkolangere, som har dominert i andre deler av byen, var nesten fraværende i Tøyen-området.

- Politiet har kjent til to store nettverk som har styrt narkotikasalget på gateplan i disse områdene. Nå mener vi at vi har slått ut det største av dem, sier etterforskningslederen.

Umiddelbar effekt

Dette er stedene på østkanten i Oslo der politiet mener nettverkets selgere har operert:

Kampenparken
• Tøyenparken
• Idrettsanlegget på Jordal
• Tøyen t-banestasjon
• Ensjø t-banestasjon
• Helsfyr t-banestasjon

Politiet sier de har registrert mindre kriminalitet i disse områdene etter pågripelsene for to måneder siden, og de sier nå at de håper aksjonene vil kunne ha positiv effekt på områdene i flere år framover.

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments

Avslørte narkoligaen etter at dopselgerne bevæpnet seg

(Dagbladet): I dag tidlig slo Oslo-politiet til mot en rekke adresser i Oslo øst, i en storstilt aksjon for å knekke en narkoliga som politiet mener har solgt hasj og andre narkotiske stoffer i Tøyen-Grønland-Gamlebyen-Ensjø-Helsfyr-området.

Dagens pågripelser kommer i kjølvannet av arrestasjonene som ble gjort for to måneder siden, blant annet av flere personer i samme, norskpakistanske familie på Grønland som regnes som hovedmenn i et stort narkosalgsnettverk.

Konflikt

Etterforskningen, som har skjedd i tett samarbeid med Seksjon for organisert kriminalitet, har pågått i flere måneder. Til Dagbladet forteller politiet nå for første gang om det dramatiske bakteppet for saken.

- Politiet fikk informasjon om en konflikt om territorier for narkosalg. Det forelå informasjon om at de involverte hadde skaffet seg våpen i kampen om salgsområdene og vi fryktet at noen kom til å bli skadd. Vi har fått meldinger om konfrontasjoner der skytevåpen har blitt brukt, og vi utelukker ikke at flere uoppklarte skyteepisoder øst i Oslo i år og i fjor har sammenheng med denne konflikten, sier etterforskningsleder Jan Erik Bresil ved Grønland politistasjon, til Dagbladet.

Tips fra publikum om omfattende narkotikasalg hvor selgerne var truende ovenfor befolkningen var sentralt i oppstarten av saken, blant annet etter at flere varslet politiet om narkoselgere som så ut til å ha pistol på seg. Samtidig hadde politifolk med god oversikt over gatekriminaliteten reagert på at vestafrikanske narkolangere, som har dominert i andre deler av byen, var nesten fraværende i Tøyen-området.

- Politiet har kjent til to store nettverk som har styrt narkotikasalget på gateplan i disse områdene. Nå mener vi at vi har slått ut det største av dem, sier etterforskningslederen.

Umiddelbar effekt

Dette er stedene på østkanten i Oslo der politiet mener nettverkets selgere har operert:

Kampenparken
• Tøyenparken
• Idrettsanlegget på Jordal
• Tøyen t-banestasjon
• Ensjø t-banestasjon
• Helsfyr t-banestasjon

Politiet sier de har registrert mindre kriminalitet i disse områdene etter pågripelsene for to måneder siden, og de sier nå at de håper aksjonene vil kunne ha positiv effekt på områdene i flere år framover.

Thursday, December 4th, 2014 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments