Bil

Valutapanikk i Hvite­russland etter rubel-ras

(Dagbladet): Det dramatiske fallet i rubel-kursen har rystet Russlands økonomi. Det kommer samtidig som oljeprisfallet reduserer stormaktens inntekter betydelig, en inntekt som finansierer nær halvparten av Russlands statsbudsjett.

Nå trekker også internasjonale gigantselskaper seg ut av det russiske markedet. Det er en kraftig mistillitserklæring mot det økonomiske systemet og styresmaktene.

- Tiltroen til russisk økonomi er svekket og fortsetter å svekkes. Det er signalet alt i alt, sier Ole Gunnar Austvik, BI-professor og NUPI-forsker til Dagbladet.

Panikkjøper valuta

Frykten for økonomisk kollaps i Russland har også spredt seg til nabolandet og den nære samarbeidspartneren Hviterussland.

Nyhetsbyrået Associated Press (AP) melder at hviterussere i hopetall har panikkjøpt utenlandsk valuta i frykt for at det økonomiske kaoset i Russland skal smitte over på den hviterussiske økonomien. Som svar har landet avgiftsbelagt valutaveksling med 30 prosent.

- Dagens økonomi er internasjonal. Går det galt et sted, går det alt over alt. Det er derfor helt logisk at de landene som har stor samhandling med Russland får en negativ konsekvens som følge av dette, kommenterer Austvik.

Frykter valuta-devaluering

Under en tv-sendt tale på torsdag sa den hviterussiske presidenten Aleksandr Lukasjenko at Hviterussland ikke ville tillate landets valuta å falle så langt som rubelen.

Dette hadde Lukasjenke håpt skulle roe ned innbyggerne i Hviterussland, landet hvor valutaen kollapset og sank med 65 prosent verdi i 2011. I stedet for løp hviterussere til nærmeste valutaveksler, ifølge AP.

Vekslingsavgiften på 30 prosent har bare økt bekymringen hos befolkningen i landet, som i stor grad er avhengig av Russland. Over 50 prosent av all eksport fra Hviterussland går nemlig til Russland.

Flykter fra markedet

Bare de siste dagene har det kommet meldinger fra Russland om at blant andre Apple, IKEA, Nissan, Renault og Chevrolet trekker seg helt eller delvis ut av det russiske markedet på grunn av det økonomiske kaoset. Det melder Business Insider.

Det kan potensielt gjøre vondt verre for russerne og for president Vladimir Putin.

- Hvis alt dette vedvarer, kan det bli krise, sier Austvik.

- Oljeavhengige og sårbare

Russland har gjort seg sårbare, er professoren og forskerens svar på hvordan vårt naboland i øst har kommet i en slik situasjon. Han mener den største årsaken til Russlands dramatiske økonomiske situasjon akkurat nå, er landets oljeavhengighet.

- Det er flere årsaker, men oljeprisfallet er den viktigste enkeltårsaken. Russland er så avhengig av inntekter fra olje- og gasseksport fordi de i motsetning til for eksempel Norge ikke har et oljefond i ryggen, sier professoren og forskeren og legger til:

- Gulf-landene er mindre sårbare enn Russland.

Tror ikke på endring

Og noe hjelp av en plutselig økning i oljeprisene tror Austvik Putin kan se langt etter.

Hans oppfatning av situasjonen er at den lave oljeprisen vil være på dagens nivå i relativt lang tid framover. Som følge tror han ikke at Russlands situasjon vil forbedre seg nevneverdig de neste årene, slik Putin uttalte tidligere denne uka at det kom til å gjøre.

- Det vil svekke Russland ganske mye økonomisk og politisk og ikke omstille seg. Samtidig er det vanskelig å omstille seg med betydelig inntektstap. Putin kan begynne med omstillingsgrep, men det vil ta lengre tid enn to år å se effektene av det, sier Austvik.

Setter tvil ved systemet

Resulterer de dramatiske prisfallene på olje og russisk valuta i betydelig forverrede kår for russere flest, kan det svekke den sterke støtten Putin har hjemme i Russland.

- I større grad vil dette kanskje sette tvil ved om systemet man har hatt, er det beste. Det blir spennende å følge med på hvordan støtten til Putin påvirkes av dette hvis det går utover folk flest, sier Austvik.

Tror Norge går fri

Men han har liten tro på at den mildt sagt ugunstige økonomiske situasjonen i Russland i veldig stor grad vil smitte over på norsk økonomi.

- Vi er for så vidt rustet til å håndtere oljeprisfallet som følge av oljefondet, men vår eksport til Russland vil helt klart bli påvirket av dette, sier Austvik.

Monday, December 22nd, 2014 Bil No Comments

Thorir: Det banens beste-greiene skjønner jeg ingenting av

Lázló Papp Arena
7500 tilskuere

Norge: Silje Solberg, Emily Stang Sando — Betina Riegelhuth 2, Emilie Hegh Arntzen, Veronica E. Kristiansen 1, Ida Alstad 1, Heidi Løke 2, Karoline Dyhre Breivang, Nora Mørk 7, Stine Bredal Oftedal 2, Ida Bjørndalen Karlsson, Linn-Kristin Riegelhuth Koren 10, Maja Jakobsen, Camilla Herrem, Sanna Solberg 3, Pernille Wibe.

Spania: Silvia Navarro, Anna Temprano — Marta Lopez, Carmen Martín 4, Maria Nunez, Beatrix Fernandez, Marta Mangue 3, Macarena Aguilar 2, Elisabet Chávez 1, Elisabeth Pinedo 1, Beatriz Escribano, Nerea Pena 10, Lara Gonzalez, Patricia Elorza, Naiara Egozkue, Alexandrina Cabral 4.

Dommere: Charlotte Bonaventura og Julie Bonaventura, Frankrike.

Utvisninger: Norge 4 x 2 min., Spania 5 x 2 min.

Monday, December 22nd, 2014 Bil No Comments

Hun var med i en av verdens mest skremmende filmer nå er hun død

Billie Whitelaw ble 82 år gammel.

Monday, December 22nd, 2014 Bil No Comments

Slik feiret gull­jentene etter finale­bragden

Norge – Spania 28-25

BUDAPEST (Dagbladet): De norske EM-vinnerne ankom restauranten Halaszbastya i Budapest-sentrum for bankett rundt klokka 23:50 i kveld.

Der ventet mat og hyllest, og gullheltene var pyntet i fine kjoler og fikk endelig brukt antrekket som har ligget i kofferten i over to uker.

- Dette blir en kjempefest, sier Linn-Kristin Riegelhuth til Dagbladet.

- Dette er helt topp, sier Stine Bredal Oftedal.

- Det blir en fantastisk kveld, sier Nora Mørk.

- Vi skal ta det helt ut. Dette er en fantastisk dag og kveld vi skal markere, sier Camilla Herrem, som tok seg av allsang med «Tore Tang»

Alle strålte fra topp til tå og tok seg tid til å feire sammen med flere andre norske håndballpersonligheter inne på restauranten.

På banketten var det sponsorer, familie og andre fra Norges Håndballforbund.

Monday, December 22nd, 2014 Bil No Comments

- Det er noen som ikke har hatt trua på oss

Norge — Spania 28-25 (10-12)
Lázló Papp Arena
7500 tilskuere

Norge: Silje Solberg, Emily Stang Sando — Betina Riegelhuth 2, Emilie Hegh Arntzen, Veronica E. Kristiansen 1, Ida Alstad 1, Heidi Løke 2, Karoline Dyhre Breivang, Nora Mørk 7, Stine Bredal Oftedal 2, Ida Bjørndalen Karlsson, Linn-Kristin Riegelhuth Koren 10, Maja Jakobsen, Camilla Herrem, Sanna Solberg 3, Pernille Wibe.

Spania: Silvia Navarro, Anna Temprano — Marta Lopez, Carmen Martín 4, Maria Nunez, Beatrix Fernandez, Marta Mangue 3, Macarena Aguilar 2, Elisabet Chávez 1, Elisabeth Pinedo 1, Beatriz Escribano, Nerea Pena 10, Lara Gonzalez, Patricia Elorza, Naiara Egozkue, Alexandrina Cabral 4.

Dommere: Charlotte Bonaventura og Julie Bonaventura, Frankrike.

Utvisninger: Norge 4 x 2 min., Spania 5 x 2 min.

Sunday, December 21st, 2014 Bil No Comments

Norge er tidenes mestvinnende kvinnelandslag i dag kom trofé nummer ti

Norge er tidenes mestvinnende kvinnelandslag i håndball. Søndag ga EM-gullet trofé nummer ti.

Det har ingen andre nasjoner maktet tidligere. OL-, VM- og EM-tallene lyver ikke: Norge sa søndag farvel til Sovjetunionen/Russland når det gjelder titler.

Danmark er nummer tre med sju. Øst-Tyskland/Tyskland og Sør-Korea følger deretter med fire.

Dette er Norges håndballgull:

Under Thorir Hergeirsson: EM (2014), OL (2012), VM (2011), EM (2010).

Under Marit Breivik: EM (2008), OL (2008), EM (2006), EM (2004), VM (1999), EM (1998).

(NTB)

Sunday, December 21st, 2014 Bil No Comments

Guttene tror ikke sine egne øyne når de ser hva som nærmer seg robåten

Sunday, December 21st, 2014 Bil No Comments

Tigger vant 210 000 på skrapelodd

(Dagbladet): Et impulskjøp av et skrapelodd kan forandre livet til den hjemløse rumenske tiggeren «Lucian» i Sverige.

Etter at en lang dag utendørs var over, gikk han forbi en tobakkskiosk i Gøteborg. Med noen av de 59 kronene han hadde tjent den dagen, kjøpte han et skrapelodd. Han skrapte. Gevinsten var en bil til en verdi av 287 000 svenske kroner.

Det var det svenske gatemagasinet Faktum først fortalte historien om «Lucian», skriver svenske Expressen. De ga ham navnet «Lucian» i sin artikkel om den heldige vinneren.

Valgte penger framfor bil

I stedet for bilen, valgte «Lucian» å ta ut premien i penger. Den summen teller 210 000 svenske kroner, og tiggeren har visstnok planene klare for dagen han får dem.

- Jeg vil så gjerne bygge meg et hus hjemme i Romania. Jeg er hjemløs der også, sier han til Faktum, ifølge Expressen.

Bodde under bro

Faktum møtte tiggeren i den svenske byen han har tigget i. Det blir ikke spesifisert hvilken by det dreier som om, men «Lucian» skal visstnok komme fra Sibiu i Romania og har bodd med andre tiggere fra samme by under en bro i den svenske byen.

Han hadde vanskelig for å tro at han hadde vunnet, premien. For kona var det enda litt vanskeligere, ifølge Expressen.

- Kona mi tror meg ikke og jeg forstår henne. Jeg kan knapt tro det selv. Da jeg traff tobakkshandleren igjen og han forklarte at jeg hadde vunnet, ble jeg glad. Iblant tror jeg at Gud sendte meg hit, sier han til Faktum.

Reiste til Gøteborg

Etter at «Lucian» hadde skrapt fram gevinsten, reiste han til Gøteborg. Nå har «Lucian» reist hjem til sin hjemby i Romania. Det forteller Aaron Israelson, Faktums redaktør til Expressen.

- Han dro tilbake for å opprette en bankkonto. Det har han aldri hatt før og må ha hvis Folkespel skal føre over pengene. For de skal han kjøpe en tomt og bygge et hus for seg og sin familie, sier Israelson til den svenske avisa.

Redaktøren fungerte også som tolk da Folkspel ringte lodd-vinneren «Lucian».

- Jeg blir så rørt. Iblant når man ringer til vinnere og forteller at de har vunnet en bil sier de «hva skal jeg med en bil?» Denne mannen er hjemløs og skal bygge hus for pengene. Det er vanskelig å forstå, sa Eva Kåpe ved Folkspel til Faktum etter samtalen med «Lucian», ifølge Expressen.

Kommer tilbake

Israelson fikk også en fiste beskjed fra «Lucian» før han satte seg på bussen til Romania, ifølge Expressen.

- Han sa: jeg vil komme tilbake til Sverige fordi landet har vært så god mot meg, men da kommer jeg ikke tilbake som tigger.

Sunday, December 21st, 2014 Bil No Comments

Disse reklamebildene av Heidi Klum ble for drøye for Las Vegas

- Vi er mildt sagt sjokkert.

Sunday, December 21st, 2014 Bil No Comments

Den virkelige historien om CIA-offiseren bak rollefiguren Maya avslørt i Senatet. Nå kalles hun «torturens dronning»

(Dagbladet): I filmen Zero Dark Thirty, filmen om den vanvittige operasjonen som ledet til at Osama bin Laden ble drept, møtte vi CIA-offiseren, en kvinne i 40-årene, som sporet terrorlederens tilholdssted. 

I filmen møter vi Jessica Chastain som «Maya» – en karakter inspirert av en virkelig CIA-kvinne. 

I det virkelige liv har hennes identitet og nåværende stilling vært holdt skjult – frem til den kontroversielle rapporten fra etteretningsutvalget i USAs senat for snart to uker siden. Rapporten avdekket blant annet omfattende tortur og at torturen ikke hadde vært til hjelp for å gi informasjon som styrket amerikanernes sikkerhet.

Nå har CIA-kvinnens mer eller mindre strålende CV dukket opp, og hun er av media blitt kalt «torturens dronning». 

Anonymiseres

Til tross for at historien hennes nå oppklares, har blant andre Jane Mayor, en skribent og journalist som har tatt for seg CIAs  avhørspraksis, akseptert forespørsler fra CIA om å holde identiteten hennes hemmelig. Dette til tross for at CIA-kvinnen i andre sammenhenger er blitt identifisert. 

Et undersøkende nettstedet har besluttet å identifisere henne. Det til tross for CIAs innsigelser, og med begrunnelse i kvinnens nøkkelrolle i å villede Kongressen om CIAs bruk av tortur, samt hennes svært aktive og direkte deltagelse i torturprogrammet. Dette inkluderer å ha medvirket direkte i tortur av minst én uskyldig fange. 

- Vet mer enn noen

Kvinnen har blitt beskrevet som «skremmende intelligent», «ikke redd for å gjøre feil», «vanskelig å administrere» og at «hun vet mer om al-Qaida enn noen andre i CIA», skriver The Telegraph som har laget en profil på CIA-analytikeren. 

Men karrieren til den 49-årige kvinnen er også full av tabber og anklager om å villede og feilinformere Kongressen. Dette til tross filmens skildring av henne som en livslang a-Qaida-ekspert, en fremstilling som da også er riktig. 

På tabbelisten står blant annet hennes rolle i forbindelse med etteretningen i forkant av terrorangrepene mot USA 11. september 2001. 

– Hun mistet taket da CIA ble gitt informasjon som kunne hatt forhindret angrepene mot USA, ifølge Jane Mayer. 

Ifølge NBC ble hun sterkt kritisert etter 11. september da det ble avslørt at en underordnet hadde oppdaget at to Al-Qaida-mistenkte som senere sluttet seg til terroraksjonen hadde kommet inn i USA. Dette likevel uten at FBI ble varslet.

Nøyaktig hva som var kvinnens rolle her, fremkommer ikke i The Telegraphs profil. Men kritikken av kvinnen stopper ikke der. 

Torturdronning

Til tross for kritikken som ble rettet mot henne etter 11. september, fortsette karrieren og kvinnen gikk videre til å bli en nøkkelarkitekt i «avhørsmetodene» som skulle brukes til å trekke informasjon ut av fanger. Nylig ble det avslørt at ingen av CIAs torturmetoder har bidratt til å styrke sikkerheten for USA. 

- Hun deltok frydefullt i torturøkter av mistenkte terrorfanger, hun har feiltolket etterretning på en slik måte at det sendte CIA på en absurd jakt på al-Qaidas sovende celler i Montana. Og da hun feilaktig fortalt Kongressens tilsynsfolk at torturen til CIA fungerte, sier Mayer. 

Hun deltok personlig på torturen av Khaled Sheikh Mohammed, Al-Qaida nummer tre som er blitt sett på som hjernen 11. september angrepene. Torturen ble utført ved metoden «waterboarding» i Polen, og som analytiker hadde kvinnen strengt tatt ingen grunn til å delta. Likevel gjorde hun det, skriver The Telegraph. 

«Var ikke i tvil»

Andre ting hun kritiseres for er at hun bidro hun også i feilinformasjon en al-Qaida-celle av afrikansk-amerikanere som opererer i USA. Dette førte til en menneskejakt for svarte muslimer i delstaten Montana. 

Til tross for disse feilene, ble hun forfremmet, og la i 2007 frem informasjon til Kongressen på at bruken av «forbedret avhør» der hun insisterte på at «et er ingen tvil i hennes sinn på at metodene på å få informasjon fra fanger hadde reddet hundrevis av amerikanske liv. Dette var CIAs tyngste argument for programmet, og i dag – etter de siste avsløringene – vet vi at dét ikke stemmer. 

Sunday, December 21st, 2014 Bil No Comments
 
June 2026
M T W T F S S
« Oct    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Recent Comments