Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Kafue National Park - African Safaris

Etter en avbrutt take-off og en 3 timers forsinkelse i Johannesburg vi endelig kommet i Lusaka på 14h30. Takk himmelen at vår charter var fortsatt venter på oss og av vi gikk for en time fem minutters transport til Kafue i en Cessna Grand Caravan vare på "Star of Africa". Ved landing på Lunga River Lodge ble vi møtt av matt, en USA borger på arbeidsferie med Wilderness Safaris som kjørte oss i kort avstand til leiren. Etter vår velkomstdrinker og signering våre liv bort ble vi vist rundt hytta. Lunga River Lodge ligger på bredden av Lunga River og en meget liten og enkel lodge. Hyttene er på bredden av elven med enestående utsikt. Aktivitetene omfatter river cruise samt spill stasjoner. Etter vår ildprøve i Johannesburg valgte vi en kveldsdrink cruise og av vi gikk ned flodhesten laden elva. Etter ca en halv time begynte jeg å slappe av og begynte å ta i skjønnheten i dette stedet. Lydene av fisk eagles ringer og snorts av flodhest begynte å jobbe seg majic og alle rester av den tidligere delen av dagen ble snart glemt. Etter ca 2 timer kom vi til stryk der elvene bredden utvides til fire ganger, og her har vi ankret båten for sundowners on the rocks. Sunset er en majical tid på dagen, men å sitte på fjellet i midten av elva i villeste Afrika bare tar kaka. Etter sundowners sluttet vi spillet stasjonen vehichle men dessverre fikk ikke se mye av interesse bortsett puku og rød lechwe. Følgende morgen gikk vi på game drive å lete etter katter, men nok en gang bare så slettene antilope. Jeg er glad vi gjorde spillet stasjonen fordi det ga oss en følelse av hvor fjernt og urørt denne erea er. Etter brunsj, Bas, inviterte leiren manager oss til å dra på fisketur med ham som vi gjorde. Vi bokstavelig tilbrakte hele dagen på elva fiske og nipper til kalde øl. Det var ren himmelen, og jeg kan anbefale dette som det er en fantastisk opplevelse å legge til de safari. Den kvelden vi endret middagsmeny og hadde bream som vi hadde fanget tidligere, og det var en av de mest velsmakende fisk som jeg har hatt i lang tid. Spillet viser i denne erea er sporadisk og det er løver, leoparder, geparder og dagen før vi ankom gjestene var heldige nok til å se Wild Dogs. På den siste natten hadde vi løver brusande og hyene ringer bare på baksiden av hytta, men dette var rundt 03h00 slik at vi ikke kunne hoppe i land cruiser å gå og se dem, men det var en velkommen følelse å vite at de var there.The Følgende morgenen vi besluttet å forlate for Busanga Plains tidlig og ved 07.00 tok vi et helikopter overføring til Shuma Camp som varte i ca 20 minutter. Det er en fin opplevelse å fly med helikopter lavt over slettene som du virkelig kan se hele spillet ganske bra. Shumba Camp er premium status leir vrangen og det ligger midt i de åpne slettene med 360 grader utsikt som strecth for evigheten. Uansett hvor du ser du bare se spillet og fugler. På vei fra helipad så vi vår første løve. En relativt ung mann liggende i skyggen på en av de tre øyene. Vi kom på hytta og nøt en virkelig fantastisk brunsj. Maten på Shuma er ute av denne verden, og jeg sikkert fått noen ekstra kilo. Teltene på Shuma er ekstrem luksus med 24 timers elektrisitet, en stol og skrivebord, hans og hennes bassenger og innendørs og utendørs dusj. Sengene er svært komfortable, og jeg likte en 2 timers lur. På ettermiddagen dro vi ut på leting etter Cheetah som vi hadde to andre gjester som har sett alt unntatt Cheetah. Vi kjørte øst over de aldri slutter slettene, men dessverre kunne vi ikke finne Cheetah men så Puku, Impala, Red Lechwe, Roan Antelope, gnu, Oribi, Commom Reedbuck, Sharpe er Grysbok, Wattled og kronet kraner for å nevne noen. Solnedganger over slettene er pusten tar med myriade av farger kastet over våtmarkene. Etter drinker dro vi tilbake til leiren for en annen deilig middag skylt ned med utmerket sørafrikanske wine.In morgenen de andre gjestene måtte forlate tidlig slik at vi nå hadde hele leiren for oss selv. Vi dro av gårde langs Lufupu elven på leting etter en liten flokk med løver og fant dem liggende i det åpne på den andre siden av elven. Vi prøvde å finne et sted å krysse uten synker landet cruiser, men til ingen nytte så vi bare bestemte oss for at dette var et bra sted for en kaffepause. Alle rundt oss var flokker av slettene spillet enten beite eller bare ligge å tygge drøv og alle innen noen få hundre meter fra oss og løvene. "Lions, lechwe, kraner, storker, slettene .... Jeg var i Edens hage, en spesiell plassert kalt" Busanga "" På ettermiddagen dro vi sørover mot skogen og annen spektakulær forekomst ventet oss. Som vi satt parkert langs kanten av skogsområdene hundrevis og Pelicans kom stupende inn lavt fra Plains til hønsehus i tretoppene. Uansett hvor du så du nettopp så Pelicans. Det var et syn som jeg aldri vil glemme. Vi ledet tilbake mot leiren og så plutselig der i midten av ingensteds var et bord og stoler med lanterner brenning. Leiren bestyrerinnen hadde kjørt hele veien ut til å sette opp sundowners for oss. Det var helt fantastisk å sitte der i midten av denne enorme villmarken, drikke i hånden ser solen forsvinne over horison. Den perfekte avslutning på en perfekt dag i villeste Afrika. Tilbake på hytta hadde vi nettopp ferdig middag når ut av mørket kom dette benet chilling brøl av en løve. En mannlig løve hadde vandret rett inn i leiren og bestemte seg for å la sin tilstedeværelse kjent. Jeg grep en flaske rødvin og vi alle hoppet i land cruiser og gikk for å sitte med ham mens han holdt oss underholdt med brusande hans. Ved midnatt var vi alle på alvor klar for bed.We ikke gjorde en kjøretur i morgen, så vi måtte være på Lusaka etter 10.30 for vår flyturen tilbake til Johannesburg, men ingen de mindre på vei til helipad kom vi på vår natt tid venn med sin stolthet