Norge bil >> Bil >> reise >> Content

En Dalat Road Trip

Vi kjører rundt sannsynligvis ikke så sikker på hvor du skal gå. Vi må ha vært på vei til Saigon da jeg så dette skiltet innlegget på høyre si Dalat. Jeg hadde hørt navnet. Det var en gammel fransk hill station langt mot nord for Saigon. Det hadde det gode omdømmet til en Pas stedet å gå. Det førte til tankene historier om en av de gamle britiske hill stasjoner av Raj. Simla? Allikevel min nysgjerrighet ble vekket, og jeg spurte PB hvis hun hadde vært der, og hun sa nei. Jeg svingte til høyre og av vi went.We var i stand til å komme til disse beslutningene uten noen diskusjon som var bra. På den annen side visste vi ikke hvor langt det var. Det absolutt ikke var i nærheten. Vi visste ikke hva veien var. Jeg gir ikke avstander. Jeg måtte sjekke dem på et kart. Jeg hadde ikke noe kart da. Likevel selv med et kart jeg ikke ville ha vært mye bedre. En detaljert militær kartet var det siste man ønsket å bli tatt med og alt annet var verre enn ubrukelig. Forholdene på noen av veiene var skrekkelig og det var ikke ukjent for reise mil etter mil på andre gir. Trafikk i Saigon var kjempestor og i landet siden en blåst bro kan føre til en flaskehals med trafikk tre baner dypt på begge sider og ingen måte for alle kjøretøy for å komme gjennom for å fjerne broen. Eller for den saks skyld bare en blåst bro og ikke en sjel om. Å sammenligne en reise deretter med hva avstanden er avmerket på et kart i dag ikke har noen betydning for realiteten i situasjonen slik den var da. Det som kanskje var overraskende var at de vietnamesiske fortsatte å reise veiene. Sin kjøring var skrekkelig. Førerkort kan kjøpes. Hvis du var en utlending du var alltid galt. Du kan, måtte, kjøpe deg ut av enhver ulykke. Jeg leste at bussjåfører kjørte i høy hastighet i håp om at hvis de setter en gruve av deres hastighet ville bære sjåføren helskinnet over, og bare blåse bakenden av bussen. Ulykkene var forferdelige. Viet Cong satt opp veisperringer og tok bort den som de betraktet som en fiende. Jeg husker å ha lest at en fransk konsul i høylandet hadde sin bil bryte ned, fikk et løft på en passerende buss ble tatt av Viet Cong på en veisperring og angivelig døde i fangenskap. Den franske vanligvis betraktet seg over denne krigen, og derfor immune. Det er mulig at det å ha opplevd krig for tjuefem år da jeg kom i 1965 vietnameserne hadde utviklet en viss dødsfall til itI byttet nummerskilt på bilen min og da vi fortsatte gjennom et område av gummi plantasjer. Etter den tid kom vi rullende gress dekket åser det hadde begynt å skrive mitt litt svak oppmerksom på at det var ingen trafikk på veien. Jeg visste også nå hva ingen trafikk betydde. Jeg gjemte mine identitetspapirer og kastet bort mine X nummererte plater. De få landsbyene at det var virket mangler i aktivitet. Når vi passerte en ensom katolsk prest på en scooter. Veien klatret jevnt og trutt, og vi snakket litt. PB var fra Hanoi. De hadde også hatt et hus på landet og vært relativt velstående. Hennes far, en nasjonalist, hadde blitt tatt bort av Viet Minh en natt og aldri sett igjen. Familien flyttet sørover etter Vietnam ble delt. Det var en onkel, en oberst, som hadde vært en provins sjef. Jeg tror alle provinsen høvdingene var militære, muligens med ett unntak for å prøve å bevise at landet var ikke akkurat et militært diktatur eller noe. Han hadde vært på feil side i en av de mange statskupp États. Det var en annen tragedie i livet hennes, men det er ikke for meg å snakke om her. Hver vietnamesisk hadde sin egen andel av tragedier knyttet til krigen. Hennes engelsk var utmerket, og hun hadde denne herlige vane å blande hennes adverb og adjektiv up.we besluttet jeg trengte en annen identitet. Jeg foreslo å være en fransk katolsk prest. Jeg ble ofte forvekslet med en i provinsen der jeg jobbet. PB påpekte at hennes tilstedeværelse ikke låne troverdighet til det. Jeg foreslo å være en pressekonferanse reporter. Vi avviste det, men senere var jeg til å bli en obskur pressebyrå, får de nødvendige papirer, og bruke det dekselet i min off duty tid. Jeg vil også jobbe som freelance. Vi avgjort på min å være lærer. Jeg skulle bli en gang i fremtiden. En gang da vi kjørte i deltaet, tror jeg nær My Tho, og hadde sluttet å kjøpe noen ananas fra en ung gutt ved veien han hadde bemerket at jeg var engelsk. Han hadde en bror som studerer i England. Jeg jobbet med, ble betalt av og hadde mange venner som var amerikanere, men alene på landsbygda var de siste som jeg ønsket å bli assosiert med. Veien begynte å klatre igjen, og fortsatt ingen traffic.We nå kikket ut på den vakreste grønne jeg noensinne hadde sett. Under oss var det bølge etter bølge av alle nyanser tenkelige, skog eller jungelen, kan jeg ikke huske, men det var helt nydelig. Uansett skyggen av frykt vi lider også forsvunnet. Jeg tror vi hadde bare sette det bort og lot oss selv det var ikke der. I alle fall vi ble begått nå, og det var for sent å snu. På et tidspunkt så jeg ryggen av soldatene ute i skogen, og lyden av pakker med maskingevær ild, og deretter ingenting. Neste vi nådd et høyt platå med bølgende åser dekket med te eller kaffe plantasjer. Jeg burde vite hvilke, men dette er skrevet etter en førti års intervall, og selv om noen av mine minner er krystallklare som om de skjedde i går andre er blandinger av farger og noen bare grey.To digress. De gamle plantasjer hadde vært eid av den franske. Jeg var å bli kjent med en vietnamesisk kvinne som familien eide en. Jeg husker blir gitt store poser med kaffe korn ferske brente, svart og små, glinsende med smør. Kaffen i Vietnam var Robusta variasjon. Veldig sterk. Det var som regel drukket ut små glass med masse sukker, men ingen melk. Jeg pleide å drikke altfor mye og mine nerver led tilsvarende. Te ble drukket fra store briller, uten sukker eller melk, takk gud. Utenfor Saigon minst var det som regel gratis og ledsages hva man spiste. På sjeldne anledninger stoppet jeg et sted bare for å ha et glass det var alltid gitt, så jeg vanligvis kjøpt en liten kake eller noe. Allikevel vannet var som regel av tvilsom kvalitet og te ble safer.We ankom sivil flyplass som serverer Dalat. Veldig lite. Ingen tegn til noen virksomhet eller noen fly. Jeg var å venne seg til, faktisk å ta del i denne vietnamesisk vane, for å gå til en flyplass for en flytur og sitte ned og vente forhåpentligvis, ser opp mot himmelen i timevis for synet av et fly. Når ingen fly dukket opp den dagen de ville gå bort og komme tilbake neste. Tålmodighet i øst. Herfra veien klatret bratt og landskapet endret seg igjen. Man kunne ha vært i Alpene. Skogen var nå eviggrønne og det var en flott fjelltopp av til venstre vår. Ukjent for oss dette var ganske den farligste delen av reisen og at fjellet var fullt av tunneler befengt med Vietcong.We endelig kommet i Dalat. Vi hadde ikke sett en eneste motorisert kjøretøy hele reisen, lagre for at lone katolsk prest. Jeg vil håndtere denne byen senere da jeg var å bli kjent med det mye bedre. For oss var det bare et spørsmål om å finne et hotell, en rask spasertur rundt, mat og seng. Byen opprettholdt en ganske fransk luft. Med skjegget lett jeg montert i. Det var ett sted i Vietnam hvor jeg aldri ble utnyttet. Det var ingen USA nærvær i det hele tatt. I alle mine besøk det har jeg aldri sett mer enn en eller to amerikanere. Jeg ønsker ikke å kritisere amerikanerne i disse artiklene. Problemet var kampene til side, det var ofte en uheldig forhold mellom de to folkene, både å se andres feil og aldri qualities.There var et portforbud på åtte. Det var en by som hadde sett sin storhetstid år før. Nå hadde de sør-vietnamesiske militære og politi akademier. Det hadde Couvent des Oiseaux. Det var kjent for sine grønnsaker som ble sendt med bil til Saigon. Sine jenter hadde en herlig sunn glød til kinnene. Alt dette for senere. Vi brukte en heller urolig natt. Det var stadige utbrudd av håndvåpen hele natten. Vil jeg noen gang fortelle om noen lykkelig ens. Det var mange, men tydeligvis ikke på slutten av våre utflukter. Vi måtte gå tilbake neste dag. Jeg bare hatt to dager fri med mindre annet avtales, og som alle mine turer var uautorisert Jeg ønsket ikke å snakke om dem.Den morgenen jeg fylte bilen opp med bensin, tente pipen og vi begynte turen tilbake. Det var en fin dag, luften frisk og behagelig, men ikke en annen bil på veien. Vi havnet det jeg vil kalle den alpine delen av reisen, forbi det imponerende fjellet nå på vår rett, til den lille flyplassen. Vi fortsatte over området av det som må ha vært et høyt platå av plantasjer. Jeg tok noen bilder av PB, jeg fortsatt har dem, på ett punkt stoppet vi slik at hun kunne kjøpe litt kjøtt, bøffel (?) Av en montagnard kvinne kom vi over, men vi hadde bare notater og montagnard ville bare akseptere mynter. Synkende gjennom de vakre, grønne skoger PB sov ved siden av meg. Jeg ble brutalt vekket meg selv når bilen traff en jettegryte, kjempet for å få kontroll over den, og deretter fortsatte lys våken. Jeg fryktet å tenke på hva som ville ha vært et resultat av selv en mindre accident.The stasjonen var eventless og vi passerte igjen gjennom bølgende åser av høye gressletter. Da vi nærmet gummi plantasjer vi stoppet for en coca cola på noen landsby. Jeg har alltid funnet det mest forfriskende drinker på slike anledninger, og gir en kraft for å fortsette. Deretter overraskelse, nærmet en kolonne med sør-vietnamesiske rustning fra sør. De første bilene vi hadde sett på to dager. Jeg vet ikke hva den amerikanske rådgivere laget av meg rolig sitter ved et bord med PB. Faktisk de ga en mest vennlige smil. Kanskje ikke for meg. Kjøring på vi ble stoppet to eller tre ganger i gummi plantasjer av Regional Force soldater som ønsket å bli belønnet for vokter veien for oss! Jeg har alltid holdt en kartong eller to av sigaretter for det og vanligvis to eller tre pakker ville nok. Reaching the Baria Saigon veien PB ønsket å gå til Saigon, så jeg måtte kjøre der og da tilbake til Van Kiep. Jeg tror jeg må ha drevet en god atten timer i løpet av disse to dagene. Jeg kunne nesten ikke bevege en muskel da jeg fikk back.Three dager etter vår tur Viet Cong angrepet veien i seks plasser og holdt kontroll på det i fem dager. Noen tid senere to Decca ansatte kjører i en jeep fra Phan Rang på kysten opp til Dalat forsvant. I 1971, den britiske visekonsul, en viss Adrian, en av de svært sjeldne, men mest likandes mennesker var rundt på huset mitt i Saigon, og han fortalte meg at han hadde vært å intervjue en Viet Cong avhopper som sa de hadde blitt stoppet på en veisperring, tatt til fange og døde i fangenskap. Den ene var britisk og en amerikansk. På den annen side i samme periode fjorten ubevæpnede amerikanske sivilt personell i en amerikansk lastebil under Jeg tror koreanske hæren eskorte ble alle drept på samme vei når deres konvoien ble overfalt. Man måtte bruke en dom om å være bevæpnet eller ikke, og hvis mulig hva betyr å reise med. Man bør også be ikke å ha blitt født under en uheldig stjerne