Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Forhåndsvisning: Susanne Schleyer - En tysk Fotograf konfronterer tysk historie

Min bror fortsetter å være en stor kilde til nye historien ideer. Akkurat som han nylig koblet meg opp med Bruce Bell, en av Torontos mest kjente eksperter og historikere, han leste nylig om en tysk fotograf ved navn Susanne Schleyer som hadde nettopp utgitt en ny bok, "Unterwegs" ("On the Road ") med 100 bilder og historier fra 12 forskjellige byer: Amsterdam, Berlin, Buenos Aires, Jerusalem, London, Paris, Praha, Roma, San Francisco, Saint Petersburg, Venezia og Vienna.I begynte å gjøre noen undersøkelser på Susanne hjemmeside og innså at hun hadde gjort andre interessante prosjekter og i går jeg tilbrakte to timer på telefonen, snakker med henne i Berlin. Susanne er en interessant person. Hun er i begynnelsen av 40-årene, og studerte kunst og tysk filologi i Berlin og senere fotografering i Leipzig. Fra 1990 og fremover har hun foretatt reisene for fotografering prosjekter til Slovenia, Tsjekkia, Russland, Chile, Argentina, Østerrike, Nederland, Sveits, Frankrike, England, Skottland, Italia og Storbritannia States.For hennes siste bok "Unterwegs" ( "On the Road"), opprettet Susanne bilder i 12 forskjellige byer. Da hun valgte forfattere som hun presenterte bilder og hun ba dem om å skrive historier, ved hjelp av bildene som inspirasjon. Boken ble nylig publisert i september 2005.The prosjekt som fascinerte meg enda mer er kalt "Trilogy - En tysk History Project", som hun gjorde sammen med en annen artist, Michael J. Stephan. "Trilogy" består av tre utstillinger sammensatt av bilder og lyd collager som hver er uavhengig, men koblet til. Utstillingene utforske tysk historie, seksti år etter slutten av andre verdenskrig og sammenbruddet av tyske nasjonalsosialismen. Med de siste bevis på disse tidene nesten borte, satt Susanne og Michael ut for å søke etter spor, å komme opp med en måte for å stille spørsmål om disse tider på en kunstnerisk og subjektive level.In Part I "Asservate" ("utstillinger" - En tysk familie Chronicle 1907-1997), utforsker Susanne hennes bestefar, en familie tabu, som han var en tjenestemann i NS-regimet. Utstillingen utforsker tre generasjoner av tyske menn, hennes bestefar, hennes far - en helt apolitisk individ, og hennes bror, som alle bodde i tre ulike sosiale ordre: Det tredje rike, det tidligere kommunistiske Øst-Tyskland, og i dag er gjenforent Tyskland. Mens han jobbet på dette prosjektet, skjønte hun at denne delen av historien, som ble presentert i videregående skole som om det var så fjernt som middelalderen, var mye nærmere og fremdeles rørt present.In Part II "Bueno! Alemanes no Argentina 2000 "Susanne og Michael reiste til Argentina for å utforske verden av tyske innvandrere som kom til Argentina før, under og etter andre verdenskrig. Totalt brukte de nesten et år forbinder med tyske innvandrere i Buenos Aires. Disse tyske innvandrere omfatter en rekke ulike grupper, inkludert jødiske flyktninger, ikke-tverrkirkelig venstreorienterte, økonomiske eventyrere og regelrett nasjonalsosialister. De er virkelig en broket samling av ofre og gjerningsmenn som har sjokk-frosset et bilde av Tyskland som det var på den tiden da de left.Part III "Sologubovka - Russland" er forankret rundt innvielsen av Europas største krigskirkegården i Sologubovka, en liten landsby i nærheten av St. Petersburg. Den fem hektar gravplass ble valgt av den tyske War Graves Association, som speidet ulike kirkegårder med de umerkede gravene til tyske soldater i Russland før de bestemmer seg for dette stedet. Restene av tyske soldater fra mindre gravplasser i regionen ble også samlet inn og gravlagt på Sologubovka., Som nå er den hvilested på 60.000 tyske soldater, rundt halvparten av dem har blitt identifisert. Det er anslått at opptil 80.000 vil bli begravet her når kirkegården er fullført, noe som gjør den til den største krigskirkegården i Russland. Dette flotte kirkegården står i sterk kontrast til de en enkelt symbolske grav minnes hundretusener av sovjetiske ofre som døde under Nazi-Tysklands 900 dager lange beleiringen av Leningrad (Leningrad-blokkaden). Forresten, falt Susanne Schleyer bestefar i 1941 og ble begravet i Sologubovka Cemetery, lukker løkken på Trilogy .. For alle disse prosjektene, gjorde Susanne og hennes partner års forskning, studere historiske og sosiologiske tekster i tillegg til å tilbringe store mengder tid på stedet for å produsere bilder, intervjuer og lydopptak. Disse tre komponentene i trilogien ble produsert mellom 1994 og 2004 og utstillingene har blitt vist i ulike byer i Tyskland, inkludert Berlin, Nederland, Moskva, St. Petersburg, og Buenos Aires.In min kommende intervju Susanne vil snakke med oss ​​om hva motivert henne til å gjøre dette enorme Trilogy prosjektet, og hun vil fortelle oss om hennes fascinerende opplevelser underveis, konfrontere seg selv med sin egen families historie, møte tyske og jødiske innvandrere i Argentina, og hun vil dele sine erfaringer i Saint Petersburg.Susanne arbeid er av spesiell interesse for meg personlig, siden min far var nazist, så vel som ble utarbeidet i 1941 på 17 år for å kjempe i andre verdenskrig. Som tilfellet var med Susanne bestefar, min far en stor gåte for meg. Jeg var aldri i nærheten av min far og forlot mitt hjemland Østerrike i den unge alder av 20 år. Det var først i det siste året av sitt liv at jeg hadde en skikkelig samtale med ham, med ham åpne opp litt bit.My far har vært død nå for mer enn 10 år, og til denne dag har jeg aldri vært i stand til å finne ut hva hans personlige engasjement var under WWII år. Den ene tingen jeg kan si er at min holdning i dag i form av å være en ivrig tilhenger av interkulturell åpenhet og rasemessige, etniske og religiøse toleransen ble formet i stor grad som en respons til andre verdenskrig historie som rørte meg personlig i form av min father.The andre verdenskrig fortsatt har veier på mange mennesker, 60 år etter at den kom til en slutt. Og den veier på etterkommere av gjerningsmennene samt på etterkommere av sine ofre, om enn på ulike måter. Begrepet "kollektiv skyld" i senere etterkrigstidens generasjoner er ikke fictitious.My far og hans rolle i denne perioden har vært et mysterium for meg, og jeg er takknemlig for muligheten til å ha koblet opp med Susanne Schleyer, en kvinne som har tatt initiativ til å utforske sin egen families historie i sammenheng med andre verdenskrig
By:.
.from:https://www.bilindustrien.com/bil/travel/54853.html

Previous:
Next:

reise