Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Hei Fra Østerrike - Going Back To My Roots (del I)

Historien av innvandrerbefolkningen - den gjentakende fortelling om mennesker med to identiteter, deres dvelende tilknytning til sine fødeland og deres kjærlighet til sine nye hjem ... For mange mennesker utvandret til et nytt land kan være en nesten schizofren experience.My erfaring er litt unik: Jeg forlot mitt hjemland Østerrike i en alder av 20, og vil snart skal feire min 21-års jubileum ved å leve i Canada. Enhver begavet matematiker vil fortelle deg at jeg har brukt mer enn halvparten livet mitt, og nesten hele mitt voksenlivet i Canada, mitt nye hjemland, et land som jeg har stor respekt og kjærlighet. På den annen side, mange mennesker er overrasket når de hører meg snakke i mitt opprinnelige østerrikske dialekt. De kan ikke tro at jeg har vært borte fra hjemmet i mer enn to tiår, og jeg snakker fortsatt min East Steiermark dialekt akkurat slik jeg talte det 20 år siden. Du kan kalle meg en virkelig bi-kulturell individual.During mine første 10 år i Canada Jeg reiste tilbake til Østerrike en gang i året for å besøke familien min - min far, bestemor og bror. Dessverre min mor hadde gått bort et par måneder etter at jeg først kom i Canada, og jeg hadde mange triste minner fra oppveksten. Da en betydelig milepæl skjedde i 1995: både min far og bestemor gikk bort i et halvt år av hverandre, en hendelse som berørte meg dypt i lang tid, spesielt siden jeg hadde en veldig liten familie til å begynne med (ingen onkler , ingen tanter, ingen andre besteforeldre). Etter dette tok jeg en nesten ni års pause under som jeg ikke reise hjem i det hele tatt. Det var ikke før 2004, i anledning min 20nde videregående skole jubileum, at jeg reiste hjem til Østerrike again.Since jeg hadde begynt å reise skriving i 2004 var det så mange andre steder å besøke i løpet av de siste årene, og jeg har siden utforsket fascinerende steder som Havana, Mexico by, Sicilia, New York, Chicago, Vancouver, Ottawa, Montreal, Halifax, og mange interessante byer og steder over hele Canada og USA. Så det hadde egentlig vært en mulighet til å reise tilbake til Østerrike, mitt hjemland country.But med anledning av min bror Ewald 50-årsdag i år bestemte jeg meg for å ta en tur tilbake. Det var en feiring jeg kunne bare ikke gå glipp av. I tillegg hadde jeg satt en bevisst mål å reise hjem og å utforske min fødsel regionen gjennom øynene til en travel forfatter og å sammenligne Østerrike, og mer spesifikt Styria, mitt hjem provinsen, med de mange andre steder jeg har hatt en sjanse å besøke over de siste få years.So jeg satt av i slutten av juli og fløy inn i Wien, Østerrike berømte hovedstaden. På en nydelig dag kjørte jeg sørover på A2 motorveien gjennom bølgende åser inn i mitt hjem provinsen Styria. Det var som om tiden hadde stått stille, var de sjarmerende landsbyene der fortsatt; feltene, frukthager og skoger fortsatt så slik jeg husket dem. En ting jeg tydelig la merke til var det faktum at nesten alle husene var vakkert renovert og alt virket i tipp topp moderne condition.Upon min ankomst og en varm velkomst av min svigerinne Anneliese (min bror var fortsatt på jobb) vi gikk en liten tur gjennom min hjemby Weiz, og jeg hadde en sjanse til å se noen av de nye bygningene som hadde gått opp siden mitt siste besøk. Etter et flott gjensyn med min bror og en god natts søvn restituerte fra min jetlag, den påfølgende dagen, en lørdag, skulle være dagen for min brors bursdag dinner.Ewald er en svært talentfull profesjonell kokk, så tre av oss satt av med en gang i morgen og startet dagen med besøk til bøndenes markeder i Gleisdorf og Weiz, min hjemby. Lokale råvarer, kjøtt og bakevarer gjort min spyttkjertler jobbe overtid og min bror plukket opp de nødvendige ingrediensene. Da han begynte å forberede festen, mens han sendte Anneliese og meg på en kort tur gjennom en del av Raab River Gorge, et populært tur-og rekreasjonsområde nær min hjemby. Jeg har lagt en liten drivende tur gjennom de naturskjønne områdene rundt den lokale Goller og Gösser fjellene og utforsket den gamle gruvebyen Arzberg. Vi tilbrakte kvelden nyter en multi-retters gourmetmiddag, beundrer min brors matlaging skills.Sunday ble satt til side for en heldags utflukt: vi møtte våre venner Luis og Isabella (som allerede hadde besøkt oss i Toronto i 2005), og kjørte omtrent en time i området South West Styria, som er en meget velkjent vindyrking regionen. Vi gikk turer i et idyllisk område av bølgende åser som ofte blir referert til som "østerrikske Toscana". Etter all denne øvelsen nøt vi en deilig sen lunsj på en lokal winegrower restaurant, og om kvelden gikk jeg for en rask sykkeltur gjennom town.The været ikke samarbeider neste dag, og det var å sprute eller regner hele dagen. Dette ga meg en sjanse til å besøke min venn Andrea hvis datter Nina hadde tilbrakt flere uker på vårt sted i Toronto i fjor. Jeg hadde ikke sett Andrea, den eldre søsteren til en av mine skolekamerater, i minst 23 år, og gjenforeningen var fantastisk. En liten runde med tennis med mine venner Luis og Isabella avkortet av en lavmælt day.A strålende blå himmel og strålende solskinn vekket meg på tirsdag, og jeg la ut på min første bilde omvisning i min hjemby. Jeg sjekket ut den imponerende barokk pilegrimskirken kalt Weizbergkirche i min hjemby, og besøkte Schloss Thannhausen, et renessanseslott som brukes fremdeles til konserter og spesielle arrangementer. Jeg kjørte gjennom Weizklamm fjellet kløften som har vertikalt slippe kalksteinsklipper, en elv og en hovedvei som er lappet mot steinene. Veien er så smal i noen områder at den ene siden av trafikken har å vente på den andre siden for å passere, det er rett og slett ikke nok plass for to biler å komme ved side ved side.The veien tok meg opp i fjellene til en landsby som heter St. Kathrein, en pittoresk lite sted med nydelig utsikt over fjellene, masse lokale seng & frokost, turstier og en nærliggende skiområdet. På ettermiddagen koblet jeg med Andrea og hennes familie igjen, og sammen har vi begitt seg ut på en spesiell utflukt: et besøk til Katerloch, en velkjent kalkstein hulen som har størst utvalg av stalaktitter og stalagmitter i alle Austria.Fritz, vår guide , tok oss på en to-timers spasertur, og med sin dynamiske og underholdende taler stil forklarte han alle funksjonene i hulen, inkludert de ulike fjellformasjoner samt flere store huler med navn som Hall of Fantasy, Enchanted Kingdom og Lake Paradise som har en underjordisk innsjø 135 meter under hulen inngang. Han har også fortalt oss om de tidligere eierne og oppdagelsesreisende i grotten, en dypt religiøs gift par som oppdaget og gjort tilgjengelige omfattende nye deler av grotten i tidlig til midten av 1950-tallet. Disse to personene definitivt trodd at viljestyrke og overbevisning kan flytte mountains.Another nydelig sommerdag fulgt som jeg bestemte meg for å starte med en tur gjennom de villeste delen av Raabklamm, Østerrike lengste juvet og en utpekt europeiske naturvernområde. Mine venner Andrea og Herbert sette tempoet som ble forsterket av våre gåstaver. Jeg stoppet for et par østerrikske kulinariske godbiter på en lokal restaurant før jeg fortsatte min utflukt til Graz, hovedstaden i Steiermark og Østerrikes nest største city.Graz er en veldig undervurdert reisemål, har de fleste nord-amerikanerne aldri hørt om det. Når folk tenker på reiser til Østerrike, destinasjonene Wien, Salzburg og Innsbruck umiddelbart kommer til hjernen. Overraskende Graz er fortsatt hovedsakelig flyr under radaren så langt som nordamerikanske reisende concerned.But hva en skam! Graz er en helt nydelig mål: det er et utpekt UNESCO World Heritage Site fordi den har en av de best bevarte senmiddelalderen og renessansen byen sentre i Europa. Det ble også utpekt som europeisk kulturhovedstad i 2003. Graz er kjent for fremragende arkitektur, musikk og ulike ledende edge kunst festivaler hele seasons.On vei til Graz jeg gjorde mitt første stopp i Mariatrost å besøke den imponerende barokke pilegrimsferden kirken på bakken. Jeg stoppet bilen min i nærheten av operahuset og gikk ned Herrengasse, Graz 'populære handlegaten promenade og en del av den omfattende gågaten. Jeg beundret renessansen gårdsplassen til Landhaus, sete for Provincial Steiermark regjeringen, og gjorde mitt veien til Hauptplatz, byens hovedtorg. Det er en vakker offentlig plass, forankret av en imponerende slutten av det 19. århundre rådhuset som vender staselige hus flankerer torget.The utsikten fra Hauptplatz er innrammet av Schlossberg, en stein som er plassert i midten av byen som en gang inneholdt en imponerende middelaldersk festning. De fleste av festningsverkene ble ødelagt av Napoleons tropper i 1809, men innbyggerne i Graz betalt betydelige løsepenger for å beholde sin mest elskede landemerke: Det Uhrturm ("Clock Tower"), tårnet med de fire store urskiver som timeviseren er lengre enn sin minutters hand.This klokketårnet har i århundrer vært symbol for Graz, og jeg likte min utsikt over byen fra sine terrasser etter min Fløibanen turen opp i fjellet. Jeg tok også på ettermiddagen ytelsen til klokkespillet på Glockenspielplatz, der siden 1905 musikk av 24 bjeller følger den mekaniske dans av et par laget av tre, underholdende dusinvis av turister som samles for å se