Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Hei Fra Østerrike - Vandring gjennom vingårdene i Southwestern Styria

På en vakker varm sommerdag, og etter en fin fylling frokost vi fikk gå tidlig i går for å ta fatt på vår søndag utflukt til den sør-vestlige delen av Steiermark. Jeg var ikke spesielt uthvilt etter en hel dag i går som inkluderte en tur, en lokal kjøring tur og en bursdagsfest, men jeg var opptatt av å utforske området vest for Leibnitz, Styria fremste vindyrking regionen sammen med min bror Ewald, hans kona Anneliese og våre venner Luis og Isabella.Distances i Europa er alltid på en annen skala enn i Nord-Amerika. Southwestern Styria er bare ca en time fra min hjemby Weiz og likevel regnes det en annen geografisk område fra hjemmet mitt område av Øst-Styria. Southwestern Styria har gunstig klima med Middelhavet påvirkninger og temperaturene er i gjennomsnitt høyere enn i de omkringliggende områdene. Området er spesielt kjent for sine bølgende åser, mange av dem brukes som vingårder for voksende meste hvit, men også noen røde viner av Zweigelt eller Blauburgunder variasjon. Den mest kjente vinen fra dette området kalles "Schilcher", en rose-farget vin, som spesiell betegnelse kan bare brukes til viner som ble dyrket i dette området og laget av en type drue kalt "Blaue Wildbacher" . Vi stoppet vår bil på en parkeringsplass bare noen skritt fra "Weinbauschule Silberberg" (Silberbergs School of vindyrking). Dette bestemte skoler har en 1,5 km lang vin pedagogisk sti som gir informativ bakgrunn om vinens historie, om detaljer knyttet til vin voksende samt en samling av gamle vin jordbruksredskaper og verktøy. En fem meter høy statue av St. Urban, skytshelgen for vinhandlere, står ved begynnelsen av vinen pedagogiske stien, og videre opp bakken er det en overdimensjonert metall skulptur av et insekt som kalles vinen pest som ble hentet inn fra Frankrike på 1800-tallet og nesten helt deciminated Steiermark vin cultivation.We sakte hevet opp på trasé langs vingårder og hadde en vakker utsikt sørover og vestover mot fjellkjeden som skiller de østerrikske provinsene Steiermark og Kärnten. Schloss Seggau (Seggau Castle), som dateres tilbake til det 12. århundre, var godt synlig i nærheten, en struktur som en gang ble brukt til å forsvare Østerrikes grense mot invaderende tyrkerne og ungarerne, men i dag har funnet ny bruk som et hotell og konferansesenter centre.Once vi nådde toppen av bakken klatret vi opp "Kreuzkogelwarte", et utkikkstårn på en høyde på 496 m som ga en kontinuerlig 360 graders utsikt over det omkringliggende landskapet. Nord for oss var den provinsielle hovedstaden i Graz med et bakteppe av fjellene i Nord-Styria, sør for oss Slovenia, og vest for oss den østerrikske provinsen Carinthia.My bror påpekt en bestemt bakke som også inneholdt en vingård og var tilsynelatende eiendom berømte østerrikske tennisspilleren Thomas Muster, hyller som fra den nærliggende distriktet hovedstaden i Leibnitz. Thomas Muster, et tidligere nummer 1 spiller, var en av de mest begavede leire domstol spillere i historien til tennis og oppnådde 44 ATP-touren titler gjennom hele sin karriere på 1990-tallet. Dagens Thomas Muster heads up sitt eget motemerke som heter TOMS, kjører en vingård, har blitt involvert i produksjon av høy kvalitet Alpine kildevann heter TOMS vann, og ikke overraskende, utviklet en tennis racquet heter TOMS Machine i samarbeid med Kneissl selskap , utgitt i 2005. Et flott tennis karriere kan åpne mange dører ... Vi fortsatte vår tur over de omkringliggende åser og gikk av en såkalt "Buschenschank", en rustikk lokal restaurant eid av en vinhandler som er i stand til å selge sin egen vin, samt en rekke egenproduserte kulinariske produkter. Dette er en typisk østerriksk gastronomisk etablering som var opprinnelig begrenset til å selge bare dette års vin og hadde strenge begrensninger på hva slags mat de kan tjene. I dag er mange vinhandler få en full restaurant lisens for å selge vanlige varm mat som well.After en hyggelig tur langs ryggen av en vingårder vi startet vår nedstigning i dalen og brukte ca 45 minutter gange ned en skogsvei og deretter ledet inn en kul skog som tok oss tilbake til våre kjøretøy. En femten minutters kjøretur senere kom vi til vår lunsj destinasjon: "Buschenschank Koschak" er en populær lokal destinasjon for gode viner og god lokal mat fra Steiermark. Vi hadde reservert et bord og satt utenfor under trellises dekket med druer og vine tendrils.It var alvorlig tid for en tradisjonell Steiermark måltid: Jeg startet med en "Fritattensuppe" (en klar buljong som har tynt skåret pannekake strimler), min favoritt østerrikske suppe. Da alle fem av oss delte en stor tallerken med østerrikske Fried Chicken, samt en Rosemary kylling med ris. Østerrikske stekt kylling er veldig sprø og mindre fettete enn nordamerikanske varianter og er et fast innslag i tradisjonelle østerrikske søndag lunsjer. Tradisjonelt er det største måltidet spist til lunsj i Østerrike, selv om moderne arbeidsrutiner har endringene de tradisjonelle rytmer tilbereding av mat og forbruk som well.The obligatorisk siderett er en blandet salat med salat, tomater, bønner og andre varianter av grønnsaker, marinert med eddik og gresskar frø olje. Gresskar frø olje er en populær Steiermark spesialitet, en spesialitet olje laget av ristede frø av gresskar. Styrian gresskar er unik: frøene har mistet sine tre shell på grunn av en mutasjon ca 100 år siden, og bare en liten sølvfarget membran beskytter frøet. Denne myke konsistens av frøene muliggjør effektiv pressing av oljen. Det endelige produktet er en tykk, mørkegrønn olje som har en nøtteaktig smak og brukes hovedsakelig som en salatolje, men også for å avgrense supper og andre retter. Du kan også få en "gresskar frø parfait" som en dessert, som er nøyaktig hva min bror bestilt etter at vi var finished.Incidentally, er gresskarfrøolje den eneste Steiermark delikatesse som jeg kjøper i Østerrike for å bringe tilbake til Toronto, eller jeg kan be noen reiser fra Østerrike for å bringe meg en flaske. Som en lidenskapelig salat eater, er østerrikske gresskarfrøolje min favoritt salat dressing, bar ingen. Og nylig fant jeg en tysk delikatessebutikk butikk som tilsynelatende bærer Steiermark gresskar frø olje her i Toronto. Så takk til Toronto flerkulturelle kulinariske landskapet jeg kan faktisk være i stand til å få min favoritt østerrikske delikatesse akkurat her uten å måtte tigge en østerriksk besøkende å få meg en bottle.After et godt måltid jeg fikk virkelig lei, spesielt med tanke på at jeg bare hadde noen få timers søvn siste natt. Jeg sov hele veien hjem i bilen, og når vi kom tilbake til min brors hus, krasjet jeg i noen timer. Jeg våknet opp på ca 19:00, og like før å ha en lett middag, hoppet jeg på Anneliese sin sykkel og gikk sykling for en time i hele mitt hjem town.Sunday natt østerrikske byene er tradisjonelt veldig rolig siden alle blir klar til å gå på jobb neste dag, så veiene var hyggelig og fredelig. Da jeg kom tilbake min bror og svigerinne var klar til å gå til sengs så jeg snudde tidlig å hvile opp for i dag. Vel, dessverre været i dag ikke samarbeide som planlagt, og hele morgenen var grå og fuktig. Ved middagstid gang besøkte jeg mine venner Andrea og Herbert, hvis datter Nina hadde bodd med min mann og meg i fjor til som en del av hennes kanadiske stint å jobbe som nanny.Andrea er den eldre søsteren til en av mine beste venner fra skolen, og jeg hadde ikke sett henne på minst 23 år. Det var flott å se henne igjen, hadde vi allerede snakket mange ganger for gratis bruk www.skype.com, og jeg visste at hun hadde samme kjærlighet for språk, reise og kosmopolitisk tenkning som meg. Hun allernådigst inviterte meg til å bli med henne familien til lunsj, og jeg lyttet oppmerksomt til Andrea og Herbert du er historier fra Romania. Bare i de siste ukene hadde de brukt litt tid i Bucuresti og i Transsylvania og lært mye om Romania spennende historie, samt om den tyranniske Ceauscescu regime. Vi var alle enige om at vi må se reiser mye forskjellig som vi blir eldre, at vi i dag virkelig se reise som en mulighet til å lære og å forstå verden og dens historiske og miljømessige contexts.We besluttet at vi ville i fellesskap gå til en annen lokal turisme attraksjon i morgen: den "Katerloch", en kjent lokal kalkstein hulen som er en populær regional turist destination.After en liten tur i byen møtte jeg mine venner Luis og Isabella og deres venn Wolfgang å spille et par timer med tennis i et innendørs tennis anlegget. Tennisklubben har også en bistro der vi likte et par pizzaer etterpå og en øl. Jeg tenkte for meg selv "disse østerrikerne vet hvordan å leve". Ingen av de kanadiske tennisklubber som jeg har vært på har en bistro eller noen form for gastronomisk etablering. Så jeg innså disse østerrikerne har sine prioriteringer rett: du kan trene og forbrenne kalorier, men du må toppen av det hele med en fin velsmakende måltid og en lokal øl fordi "Gemütlichkeit" (løst oversatt som varm hjertelighet i et koselig miljø) er en viktig faktor here.After omtrent en time jeg takket mine venner for en flott tennis match og en koselig kveld og dro tilbake til min brors hus for å gjenforenes med ham og å hvile opp for en annen begivenhetsrik dag i morgen