Norge bil >> Bil >> reise >> Content

A Walk In The Eastern Axarquia

The Axarquia er en av de vakreste områdene på planeten, men inntil for få år siden jeg hadde aldri hørt om det! Det er i Sør-Spania om en halv times kjøring fra Middelhavet mellom byene Velez Malaga og Nerja. Axarquia var navnet gitt av maurerne som ordrett betyr "landet til Østen" - i motsetning til Algarve, "landet til Vesten" The Sierras Almijara, Tejeda og Alhama er fantastiske områder med høyeste fjell, La Maroma være 2065ms høy - over 7000 meter. Det ligger på den nederste bakkene er attraktive hvite landsbyer, noe som gir oss et inntrykk av hvordan livet pleide å være, ikke så mange år ago.My mann og er jeg heldig nok til å leve i en liten landsby kalt Daimalos, som ligger i hjertet av Axarquia . Vi flyttet hit for fem år siden, og siden da har jeg tilbrakt mange timer vandre i området, som er absolutt den beste måten å nyte den storslåtte naturen. Også, selv om det kan bli for varmt for vandring i juli og august, for det meste av resten av året været er ideal.Last mandag gikk jeg på "Walk of Bountiful dalen" som dokumentert i Guy Hunter-Watts "Walking i Andalucia ", og jeg vil forsøke å beskrive turen, slik at leserne kan få et inntrykk av dette fantastiske området. Det var en vakker dag for en tur med lyse blå himmel og veldig klar, og det var varmt nok til å være komfortabel vandre i en kortermet t-skjorte og shorts, men ikke så varmt som det var en svak kjølig bris. Jeg startet fra vårt hjem i en landsby hus i Daimalos [jeg har fortsatt ikke mistet spenningen ved å kunne starte for en god spasertur fra min egen inngangsdør.] Dette betydde at jeg måtte gå i ca førti minutter på en asfaltert vei som fører fra Daimalos til større landsbyen Corumbela. Denne landsbyen er så stor at den har en bar samt en butikk! Veien er veldig stille som det bare er én bil omtrent hvert tiende minutt. Veien er veldig mye vind og klatre til starten av turen før Corumbela er ganske bratt, men utsikten over fjellene og havet er rett og slett fabelaktig.Terrassen gå riktig starter på en grusvei ved en gård, hvor en stabeis synes å være permanent bundet utenfor. Han er svært vennlige og noen ganger har jeg syntes veldig synd på ham når han tauet er bundet til et tre hvor han får ingen skygge. Jeg satt av vandre langs en fjellrygg med utsikt over La Maroma og Sierra Tejada på høyre og Middelhavet til venstre. Landet er dyrket voksende mandler, oliven og vinranker. På hver side av sporet er det flere villaer, vanligvis eid av engelske mennesker, hovedsakelig som feriehus, og så er tomme mesteparten av året. Snart jeg snudde igjen og begynner på en lang svingete nedstigning forbi et par gårdsbruk. Den første hadde et muldyr og pannier bare venter på sin herre til å begynne sin arbeidsdag. Feltene er så bratt det er lett å se hvorfor de lokale bøndene fortsetter å bruke muldyr. Mot bunnen av nedstigningen forlot jeg sporet og kuttet på tvers av det ser ut som et felt av ville blomster. De så veldig attraktivt, men helt skjult banen så jeg måtte hoppe ned til neste bredere sti som også var en masse blomster. Likevel var det ikke så ille som den gangen jeg kom med min datter og dette åpenbart fruktbare området ble beitet av en flokk med geiter. Den geiteflokken nettopp sett i Kongeparken som disse åpenlyst livredde engelske folk presset gjennom hans geiter! Jeg fortsatte min nedstigningen, men nå som jeg nærmet elva avlingene er svært forskjellige så jeg gikk gjennom appelsin, sitron og avocado trær. På denne tiden av året sitroner blir høstet og også en frukt som spansk kaller en Nispero. Jeg har aldri sett en før, men da i mitt tidligere liv var jeg en revisor arbeider i sentrum av London. Det er en slags plomme med et glatt skall som er lett å fjerne, og har meget skarp /søt smak, samt å være ekstremt saftig. Da jeg stoppet for å spise et par, stoppet en kvinnelig gårdsarbeider hennes scything og kom over for en prat. Hun klaget over at hun ikke fikk tid til trening, så jeg kunne ikke motstå å peke på at hun neppe måtte, etter måten jeg hadde sett henne arbeid. Lokalbefolkningen i dette området er svært vennlige og ønsker å bli kjent med de mange engelske folk som har bosatt seg her. Endelig har jeg kommet til ford, men etter de voldsomme regnskyll av de foregående dagene hadde det blitt en rask rennende strøm! Heldigvis har jeg alltid bruke sandaler og ganske nyte en åre, men sist mandag vannet var så dypt, kom det godt over min ankles.I squelched opp en bratt nå sement skråning og så bare nær toppen jeg støtt på et annet problem. Det var en stor gravemaskin skrevende veien reparere jordskred forårsaket av regn, men det var så stor at den tok opp hele veien med en bratt fjellvegg på venstre og på høyre en veldig bratt og lang slippe til elven. Til min store lettelse da jeg kom nær føreren bare "krøllet opp" to av bena på venstre side, og gir meg rom til pass.Finally jeg ankom i den hvite byen Sayalonga hvis navn stammer fra det latinske ordet for hvit kappe. Som de fleste av byene i Axarquía, klamrer det til fjellsiden så gatene er svært bratt. jeg gjorde mitt veien til en bar i sentrum av byen og var lettet over å se det var rikelig med skygge fordi folk ble dekker hovedtorget med fortelt i forberedelse til fiesta følgende søndag. Fiesta er å feire innhøstingen av nispero. jeg sjanse opp på fiesta i fjor, da jeg gikk til Sayalonga med datteren min. Det var mange boder som selger øl, vin og lokale produsere for eksempel mandler og oliven tilberedt i mange forskjellige måter. Torget hadde blitt dekket for å gi skygge og det var en scene der lokale kunstnere utført. Min datter var spesielt sjarmert av den flamenco dancers.Much uthvilt etter et avkjølt glass med vann jeg satt ut igjen på vei tilbake til Corumbela. Dette begynner midt imot rådhuset, men det er ingen tegn for tur før du har gått langs ruten ganske avstand. Som på utreisen sporet tok meg gjennom sitrontrær, nisperos, sitroner etc. De røde valmuer og store hvite tusenfryd ved siden av banen var veldig pen. Snart kom jeg til elva igjen, men denne gangen jeg krysset over det ved hjelp av en god bro. jeg gjennomført på vandre opp en sement spor forbi et par fantastiske drøm hus. Denne delen av turen er ganske bratt, så jeg hadde flere pauser for å få igjen pusten og også beundre den fantastiske utsikten. Den dype blå himmel som vi får så ofte her styrke views.The sement veien gir veien til god kvalitet grusvei og jeg gradvis klatret bort fra sub-tropiske område og tilbake inn i landet av oliven, mandler og vinranker. jeg kom til et oliventre som har en nydelig sete figur der jeg alltid stoppe for å sitte i skyggen . Like etter dette kunne jeg se Competa i det fjerne. Det er en større, mye travlere hvite byen, som nå huser en rekke engelske folk. Etter å ha gått forbi en gård med en flokk geiter som ser bedre enn de lukter jeg kunne se slutten i sikte som Corumbela dukket opp i sikte. Den har en 14. århundre miniaret dateres tilbake til århundrene når Axarquia ble styrt av maurerne. Da jeg kom til en vakker rasteplass som ble opprettet omtrent et år siden. Den kalles " de tre fontenene "etter fontener som brast fra åssiden. Det er vakkert asfaltert og har benker og bord der jeg satt og beundret utsikten mens jeg spiste min smørbrød. Så langt jeg har aldri møtt noen som bruker dette stedet, men da må jeg ikke møtt noen andre turgåere på ruten ennå! Da jeg endelig kom på asfaltert vei by-passing Corumbela Jeg bestemte meg for jeg følte meg helt frisk nok til å gå videre til mitt hjem i Daimalos og nok en gang tenke på hvor heldig jeg er. jeg har hatt en flott tur, som var strekke men ikke for hardt. fem år siden, da jeg jobbet i byen i London, ville jeg ha slitt med å gå rett til en del av det. Utsikten er rett og slett utrolig, og selv etter fem år fortsatt Jeg forundres på dem