Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Sharm El Sheikh - august 2008

Jeg har vært i Sharm en rekke ganger og alltid interessant å se hvordan stedet har endret seg. Mitt siste besøk var to år siden så den første endringen jeg la merke til da vi kom frem at kostnadene for visum (ved ankomst) er ned til US15. Visumet selv har også endret fra forrige 2 'frimerker' (1 appelsin, 1 blå) til et større enkelt klistremerke komplett med hologram. Den visum og innvandring prosessen, sammen med bagasjen samling synes å være mye raskere enn forrige gang, og da vi forlot ankomsthallen, var jeg også positivt overrasket over å se at alle de gamle stilen drosjer hadde blitt erstattet med nyere biler. Antagelig har de gamle drosjer blitt sendt videre til ulike science museums.We tilbrakt vår første hele dag i Sharm ned på stranden ved Na'ama Bay, og det slo oss at selv om det var en rekke mennesker rundt, gjorde anlegget virke mye roligere enn forrige gang vi hadde besøkt i august. Samtaler med folk som jobber i Sharm samt andre hyppige besøkende gikk sammen med vår tankegang. Antallet britiske besøkende ser ut til å være omtrent den samme, og det synes å være en svak økning i besøkende fra nabolandene arabiske land. Den store forskjellen i tallene så ut til å være en nedgang i antall russiske besøkende. Dette kan skyldes det faktum at i det siste, har Egypt vært et lett mål for russiske turister på grunn av de bare kunne kjøpe sine visum ved ankomst. Strengere visum søknadsprosedyrer i andre land hadde ment at det var vanskeligere for russerne å besøke steder i Europa, men i de siste 12 månedene eller så, har en avtale mellom Russland og mange EU-land mente at det nå er lettere for russere å få Schengen-visum så de kan godt være å besøke forskjellige destinations.After et par netter i Sharm, tok vi en tur til den gamle bydelen som ligger en kort taxitur unna. Den offisielle prisen er 15LE (rundt £ 1,50), men noen ganger som en turist, kan det være vanskelig å overtale en drosjesjåfør å ta deg for det. Men klarte vi det, og vi var snart i gamlebyen. Vi ledet for en Thai restaurant vi hadde brukt før, og igjen maten var utmerket og god verdi for pengene. Etter måltidet, dro vi rundt de forskjellige butikkene for å kjøpe litt frukt som er billigere og mer rikelig enn i Na'ama Bay. Så mye som Na'ama Bay hadde virket roligere, var den gamle bydelen langt travlere enn jeg husket. Det syntes å være flere butikker enn når jeg sist ble det to år tidligere. Vi brukte ca 45 minutter vandrende rundt og vi kjøpte tre poser med frukt og deretter ledet tilbake til Na'ama Bay.In mellom mine dykketurer, brukte vi dagene på stranden alternerende mellom legging i solen, snorkle eller bare slappe av i havet . Fra stranden, det er vanskelig å tro hvor bra snorkling kan være, men i løpet av kort tid hadde jeg sett Parrotfish, Angelfish, Butterflyfish, Surgeonfish, Picasso Triggerfish, Klovnefisk (Nemos), Porcupinefish, Pipefish og en gul Avskåret Moray Eel.I også så to Scorpionfish ha en bit av en kamp. Dette er noe ganske uvanlig. Jeg har aldri sett Scorpionfish oppføre seg som dette ut på korallrevene, never mind i Na'ama Bay. Det er et mer alvorlig vinkel til denne selv om. Scorpionfish er svært vanskelig å se som sitt primære forsvar er kamuflasje. Deres sekundære forsvar er en rad med giftige spinn som kjører langs spin deres og som et resultat folk kan tråkke på dem ved en feiltakelse. Du vil ikke finne Scorpionfish i sanden, men det er et par veldig små biter av koraller i Na'ama Bay hvor de liker å gjemme seg, så det er svært viktig at du ALDRI stå på koraller. Det finnes en rekke skapninger i det som kan føre til at du mye smerte og Scorpionfish er en av them.So våre to ukers ferie snart kom til en slutt. Det har gått to år siden jeg sist var i Sharm, og anlegget er i vekst hele tiden. Blant de nye tilskuddene til sentrum av Na'ama Bay er en ny TGI Fridays og en rekke hoteller. Nye kjøpesentre er også å bli fullført. Lenger sør i Gamlebyen, virket gatene travlere enn noensinne, men den største delen av veksten var nord for flyplassen i Nabq Bay. Bevisene er der for alle å se at Sharm har som mål å øke antall besøkende turister og opprettholde sin status som nummer én utvei i Egypt.For mer informasjon om å besøke Sharm el Sheikh eller noen av de andre feriesteder ved Rødehavet, vennligst besøk http://www.redseaexplorer.com