Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Gianni Truvianni sin buss fra Tacna, Chile til Lima, Peru

Det skjedde i slutten av september på 92, mens jeg var i Buenos Aires at jeg bestemte meg for å gå tilbake til Lima, Peru fra der jeg visste at jeg ville gå tilbake til de Forente stater, men bare etter å ha tatt den delen av peruanske livet jeg hadde ennå å virkelig se. Den delen jeg henviser til er de brakkebyer som på spansk eller i det minste i Peru er referert til som "Pueblos Jovenes", som hvis bokstavelig oversatt til engelsk ville være "unge byene". Dette et uttrykk som til en viss grad er snillere da den ene laget på engelsk, noe som innebærer mer eller mindre ekstrem fattigdom. Mens en i spansk eller fra Peru (jeg er ikke klar vær eller ikke dette uttrykket brukes i alle spansktalende land) tyder på at byen er "ung" og i kraft av som fortsatt er i stadier av tidlig utvikling, begrunner manglende av visse fasiliteter som innlagt vann eller strøm. Selvfølgelig fra et teknisk synspunkt kan vi si at hver storby på ett punkt var et oppgjør som til slutt ble til kanskje en storby. Da hadde jeg vært i Sør-Amerika, litt over et år, og bestemte seg etter å ha besøkt steder som Curacao (en nederlandsk øy som ligger utenfor Venezuelas kyst), Chile og Argentina at det var på tide å dra tilbake til USA, men heller da ta en fly direkte fra Buenos Aires til New York, ville jeg ta bussen fra Buenos Aires til Lima. Fra Lima, ville jeg ta et fly til Miami og gå resten av veien med buss, meg å være for lite penger på den tiden. Men dette bare etter å ha brukt en gang i Lima, får alle disse bildene jeg hadde ikke i løpet av mine første månedene der, dette tiden i livet mitt hvor jeg var involvert tungt i fotografering. Det var i begynnelsen av oktober at jeg kom inn peruansk territorium, faktisk ikke med buss, men i en delt taxi (med fem andre personer) som merkelig nok, eller kanskje ikke så mye så det er ingen buss (eller i hvert fall ikke på den tiden) som faktisk går fra Santiago til Lima, men en som begrenser seg til å ta passasjerer over grensen, noe som betyr fra Arica i Chile (som i det ene øyeblikket i historien var en del av Peru) til Tacna i Peru. Denne siste byen å være en som faktisk skiftet hender to ganger, først være peruanske og deretter chilenske deretter tilbake til Peru igjen. Alt som skjer etter krigen Peru og Bolivia tapte mot Chile, som fører til begge land miste en god del av deres land. Bolivia hevdes å ha mer tatt bort, da de ble tvunget til å gi opp sin tilknytning til Stillehavet. En gang i Tacna, hektet jeg opp med en blond mann fra Argentina som skjedde til å være på vei tilbake til Venezuela. Dette, stedet han og hans venezuelanske kone hadde kommet for å ringe hjem, gitt at det var der han hadde funnet en jobb i dette landet er stadig lukrative oljeindustrien. Tacna, som mange kanskje vet er en by i et forsyn Peru som også bærer samme navn, som i all sannhet har svært lite å tilby noen, spesielt en turist men denne byen gjør får mange besøkende gitt det er å være det som er kjent som en "Free Port". Dette blir et sted hvor varer selges billig gitt de aldri egentlig kom inn i landet, noe som betyr import avgifter ble aldri lagt til deres pris. Det er denne faktoren som gir grunn til mange peruanere, reiser en hel dag med buss til en ellers liten, skitten by midt i ørkenen, for det er der de fyller opp med varer for å ta tilbake og fremfor alt selge i Lima , unødvendig å si til en høyere pris. Selvfølgelig er det de som reiser med fly fra Lima til Tacna, som jeg hadde gjort på min måte der, men disse vil være turist som dette stedet ikke tiltrekke egentlig alt som mange mindre de ønsker å fange en kobler flytur til Bolivia eller Chile eller Argentina. Det finnes også de som tar turen med bil, men disse er få, for jeg fant ut at det faktisk er billigere, for de peruanere ønsker å gjøre forretninger i Tacna å reise med buss og deretter med bil, vanligvis fra Lima. I alt som gjelder reiser mellom Tacna og Lima eller vice versa, kan man forkaste toget alternativet for det rett og slett ikke eksisterer, ikke bare mellom disse to byene, men noen i Peru, lagre Lima og Cuzco. Selv om jeg forestille toget ville ikke ha vært alt som mer komfortabel eller raskere selv om det hadde vært en. En gang i Tacna og sitter ved siden av hverandre på bussen på vei til Lima, min nyervervede reisefølge fra Argentina, og jeg var i stand til å se klart hva denne turen, som jeg tok for første gang, selv om han ikke skulle være handler om. Jeg har fløyet fra Lima til Tacna, når tiden var det jeg hadde mindre av mens penger mer av ble lagret opplevelsen. Naturligvis, ville det ikke ha vært den samme. Dette fordi når folk gikk fra Lima til Tacna de ikke ta mye i veien for bagasjen med dem, men det var den andre veien rundt. Det var de Tacna-Lima turene var bussene ble lastet til maksimal kapasitet gitt at alle disse "reiser kjøpmenn" brakte med seg tilbake alle sine varer, som bokstavelig talt fylt bussen til et punkt der man ikke kunne ta to steg i midtgangen uten å måtte gå rundt eller over noens bagasje. Dette blir tilfelle siden busselskapene setter ingen grenser for hvor mye man faktisk kunne transportere på disse bussene som resulterte i takene av bussene blir stablet nesten to meter høy, mens bære på avdelingene ble også fast pakke samt overhead seg. Det var noen som selv reiste hele veien stående, som de foretrakk å jobbe frivillig sine plasser så det Pioneer stereo kan reise komfortabelt. Heldigvis, i alt dette jeg ble spart fra å måtte reise med noen husdyr, gitt at Tacna ikke egentlig har noen. Naturligvis, som alltid peruanske busselskaper, alltid i et forsøk på å være hensynsfull til sine passasjerer prøvde å installere så mange seter på bussen som mulig som var fryktelig nedstigningen av dem som ønsker å ta så mange som mulig selv om det betydde å fjerne toalettet , så dette kan oppnås. Ja, toalettet ble ofret fra disse typer busser som normalt har dem, kunne så to flere betalende passasjerer gjøre det mer enn 24 timers tur. For alt tatt i betraktning selv i Peru, ville det være vanskelig å finne noen som er villig til å betale for et sete i toalettet. Når imidlertid bussen startet på vei, min argentinske reisefølge ved navn Jorge (siste navn jeg ikke husker) og jeg fikk sitte og selv behagelig, vel mer eller mindre, og fikk til å snakke om de mange nysgjerrige aspekter av vår reise . En av dem er at veiene i Peru, var rett og slett ingenting som kunne selv være i forhold til enten Chile eller Argentina, som minst disse to landene hadde asfalterte seg. Veien vi skulle reise videre, som ikke kunne bli kalt en "highway" av noen strekning av fantasi var en tørr grusvei, som gjorde det spesielt støvete for oss i bussen da vi ble forbikjørt av noe raskere kjøretøy i bevegelse, som var ikke så vanskelig gitt begrenset hastighet vår buss måtte reise på grunn av alt som hadde blitt pakket på toppen. Under vår tur, snakket Jorge og jeg om våre liv, at jeg forteller ham om min karriere som fotograf mens han fortalte om sitt liv i Venezuela, selv om våre emner gjorde inkluderer historiske de liker, Eva Peron. Det var på dette aspektet at han fortalte meg at min forståelse av dette temaet var at av de typiske amerikanske, som jeg spurte hva det var til hans svar at mitt syn var som alle amerikanere som trodde på en forenklet versjon av Eva Peron. Den ene at hun og hennes mann, ledet en regjering som var kanskje sjenerøse til de fattige, men veldig korrupt, som jeg spurte om det ikke var tilfelle, for å høre at alt var ikke så enkelt. Vår busstur likevel ville bli avbrutt ved grensen mellom provinsen Tacna, og resten av Peru. Dette fordi om Tacna er en del av Peru, blir den behandlet på grunn av sin status som en "frihavn" som et annet land, hvor man er faktisk nødvendig ikke bare for å vise ett pass, men gå gjennom tollen og selv betale toll på hva man har kjøpt i Tacna. Dette er imidlertid ikke en prosess man ikke er pålagt å gå under når man går Tacna fra resten av Peru. Som man kan mistenke med alle disse menneskene på bussen som var fullt opp med varer, vil tollen være et problem som ville ta mye tid, spesielt siden det var flere andre busser foran oss på kø for å komme over grensen . Mange busser imidlertid oftere da ikke ville ta opp en samling blant sine passasjerer å formidle til den tilpassede offiser som i sin tur ville ikke se for nøye, eller i det hele tatt for den saks skyld, og selv la busser som betalte gå gjennom uten å måtte vente på nettet . Alt som gjør livet enklere, men med mitt reisefølge formue og mine ved den anledningen, vi bare skjedd å komme på en buss passasjerer, som bortsett fra å bli lastet med varer, var egentlig ikke villig til å skall ut noen penger til å bestikke tollen offiser. Alt som betydde, Jorge og jeg, som ikke hadde noe på oss fra våre klær og personlige eiendeler må vente ti timer eller kanskje mer på grensen før vi ville bli sluppet gjennom, rett og slett fordi vi var på en buss som var tilsynelatende frakte smuglergods, med folk som var til sparsommelig til å betale hva som ville ha utgjorde 10 dollar et stykke på bussen til å gå gjennom, eller kanskje fem ville ha gjort det. Som et spørsmål om faktum, Jorge og jeg selv tilbød seg å sette i fem dollar hver til samlingen som ville ha gått til tolleren, bare for å finne ut at vi og en annen kvinne var de eneste som er villige til å ofre penger for moro skyld sparer tid. Det var da de ble konfrontert med alternativer for å måtte bruke ti timer i tollen eller sette opp mye mer enn fem dollar til å betale en toller å ignorere smuglervarer vi hadde ikke engang at Jorge og jeg gjorde det eneste fornuftige vi kunne gjøre, som var å ta en annen buss til Lima. Dette gjorde vi først ved å gå av bussen med bagasjen vår, meg å hjelpe Jorge bære hans som han hadde mer enn jeg gjorde og gå over grensen, som bare inkluderte skikker og ikke passkontroll. Når over grensen, etter å ha vist tolleren at vi ikke hadde noe annet så personlige eiendeler, som ingen av oss hadde gjort noen kjøp i Tacna, fikk vi på en buss som også hadde passert tollen. Naturligvis måtte vi betale prisen for to Tacna-Lima billetter, gitt at det i Peru, en buss er ikke nødvendig å ta passasjerer fra en annen buss, selv om det er det samme selskapet eller til samme destinasjon, rett og slett fordi de kunne eller ville ikke vente med å komme gjennom tollen. Jorge og jeg, men ikke tankene å betale så det var egentlig ikke så mye, og vi var i stand til å komme i gang raskere. Når du er inne hva var nå vår andre bussen, vi fortsatte å chatte bort og våre tema etter å ha diskutert Eva Peron, som jeg merket som halvgud (mye til Jorge protest til det motsatte); slått til den siste arrestasjonen av "Abimael Guzman". Denne mannen, som regnes for å være lederen av terrorgruppen "Lysende" (shinning bane), som mange i Peru ønsket å bli prøvd i en militær domstol (selv om han aldri hadde vært medlem av den militære) for av alle ting forræderi. Dette er en kostnad som i de fleste land (Peru inkludert) er vanligvis forbeholdt de som er i militæret forbi en viss rang eller de med sikkerhetsklarering, verken som gjaldt Guzman. Det var de i Peru som var selv ringer for hans død om Peru hadde ikke denne straffen på den tiden, og ville ikke ha det før president Fujimori (for tiden soner en fengselsstraff i Peru) pålagt det på grunnloven senere samme år. "Lysende", en gruppe som siden etableringen i 1980 var ansvarlig for drapet er på over 20.000 mennesker og en bilbombe som i samme år drepte 27 mennesker i Lima Miraflores-distriktet. Jeg må tilstå at jeg ikke vet mye om hva som skjedde i forbindelse med arrestasjonen av Guzman, annet enn det jeg hadde hørt på TV i Buenos Aires, som var at han endelig hadde blitt tatt til fange. Dette etter mange års eluding politiet, i et hus som ligger i Lima, i distriktet "Surco", hvor han ble skjult av et par, kjører en danseskole fra selve huset. Jeg husket selv høre at damen i huset, som var en hengiven tilhenger av Guzman, var også niesen til berømte peruanske forfatteren "Mario Vargas Llosa", som hadde kjørt og tapt i en avrenning valget mot Fujimore, (president i Peru på tiden) i Perus 1990 presidentvalget. Dette, etter faktisk å ha vunnet den første runden. Med på turen blir lang, fikk Jorge og jeg å sove, men ikke før chatte opp noen lokale peruanske jenter, som jeg selv tok bilder av, noen som inkluderte meg selv i skuddet som Jorge tok med min trofaste Minolta. Indiske jenter fra Peru, må jeg si var ikke skjemmende eller i det minste de som møtte vi på bussen. Dette kanskje grunnen til at til tross for all sin dedikasjon til USA, skuespilleren Marion Morrison (aka John Wayne) giftet seg to peruanske kvinner, mens Polens presidentkandidat "Tyminski" tok en av sine egne for sin første kone, selv om han er i dag gift med en dame fra Kina. Det var gjennom våre samtaler med disse peruanske damer som vi fikk vite mer om våre vertslandet, i bytte for som jeg ga dem noen av bildene jeg hadde på meg, ta på steder som Roma, Paris og London. Som på bussen, var det mye skitnere deretter den i Chile og gikk tregere, men det gjorde utføre sin funksjon selv om jeg var redd for at jeg måtte gå på toalettet, som gjorde det at jeg ikke drikke eller spise mye, for hva som bør være åpenbare grunner. Jeg for min del ikke ta lang tid å sovne, siden jeg hadde vært på reise fra Buenos Aires, og jeg tenkte jeg kunne få litt søvn, siden vi sannsynligvis ville ha noen flere problemer men en liten en kom opp. Etter å ha reist på bussen, for det må ha vært to eller tre timer, gikk vi gjennom en politi passkontrollen, som bare var ment for ikke-peruanere og siden Jorge og jeg var de eneste som var, det var oss som var pålagt å gå av bussen og vise passene våre. Noen, faktisk ropte ut noe som slo meg som ganske morsomt mens Jorge og jeg var på vei av bussen (for å komme tilbake på selvfølgelig) at når oversatt til engelsk gikk "alle de fra Arequipa, gå av". Dette en referanse til hvordan peruanere spøk om de som kom fra provinsen Arequipa, som ikke er reelle peruanere, gitt deres selvstendig vurdering fra regjeringen i Lima, som går til det ekstreme av dem ha eget pass som i Arequipa brukes til å få rabatter i noen hoteller og restauranter. Som en personlig sak, min søsters mann på den tiden, hvem ville hun gå videre til skilsmisse kom fra denne delen av Peru.Night tid til slutt falt på det som hadde vært så lang dag og reise, og bussen gjorde et stopp, i nærheten av en restaurant i Arequipa, som så alle gå av bussen, hovedsakelig for å få noe å spise eller gå på toalettet. Selvfølgelig var det faktum at vi faktisk hadde noe annet valg enn å gå av bussen mens det ble drevet, dette fordi siden alle (men Jorge og jeg) hadde svært dyre varer, så mye at de måtte forlate dem på buss. Det skapte en situasjon som ingen ble klarert på bussen med så mye verdi varer, spesielt mens de fleste var en måte fra sine seter og smuglergods varer. Jorge og jeg fikk av bussen, egentlig ikke gjette at vi måtte, og jeg må tilstå at i motsetning til det meste av det jeg hadde sett på den veien, denne restauranten i Arequipa, men ydmyke ga et inntrykk av å være ren eller i det minste nok til at jeg bestilte noe å spise, som ikke selv kommer innpakket i plast. En stor kylling og ris måltid, var det jeg hadde på tross av min å være vegetarianer i disse dager, mens Jorge hadde det samme, og jeg vil også legge til at maten i sin enkelhet var ikke dårlig. Pausen ferdig som jeg også pleide å gå på toalettet, etter som vi fikk på vår måte, og jeg skjønte urette, av grov at jeg ville sove gjennom natten, og vi ville få til Lima tidlig, slik at jeg kunne ta en etterlengtet dusj . Dette var det jeg planla, men som de fleste planer, gikk det litt på villspor som gjorde bussen, faktisk. Det skjedde, godt i natt at bussjåføren, som ikke har noen til å avlaste ham, endte opp med å sovne bak rattet, mens du går ganske fort, spesielt for den type veien vi var på. Bussen, kjørte av veien men heldigvis ikke av en av de mange høye klipper, (litt over 20 meter), men bare veien og inn i en slags sand felle, som vi må alle passasjerer å gå av bussen, mens Mennene ble gjort for å presse bussen. Vi hadde seig en kule, en kan si som ting definitivt kunne ha vært verre, som bussen kan ha falt fra en stor høyde eller slått over, men heldigvis ingen ble skadet. De fleste på bussen tok selv hva som hadde skjedd på strak arm, så det var ikke uvanlig. Jeg for min del fant det imidlertid vanskelig å få sove igjen, tilbringer mye av natten våken i frykt for det samme reoccurring som imidlertid ikke. Natten var imidlertid en vakker en, tross alt, reiser under en klar, ørken himmelen som vises rart som er Southern Cross, som jeg ikke kunne hjelpe, men beundrer i søvnløshet min. Morgen til slutt kom, for å finne vår buss fortsatt på veien og gjør veien til Perus hovedstad mer enn seks millioner innbyggere, jeg derimot ikke hadde klart å få mye søvn etter det som hadde skjedd, men føler ikke alt som søvnig til tross for det. Jorge og jeg fortsatte vår chatting til vi endelig kom til Lima, hvor vi utvekslet adresser og sa våre gode byes etter det som hadde vært, en mest minneverdig tur for mange grunner. En av dem er Jorge hyggelige personlighet og interessante kommentarer, på mange temaer av felles interesse vi treffe på. Jorge og jeg, ville imidlertid aldri møtes igjen, og det er usannsynlig at vi noen gang vil selv om jeg i senere år tok hans personlighet og ser ut og sette dem inn i den fiktive polsk talende cab driver fra Argentina, som vises i min første "New Yorks Opera Society ».