Norge bil >> Bil >> reise >> Content

The History Of antikke møbler

påvirkninger på design og stil av nittende århundre møbler er preget av tre primære faktorer. Til å begynne med var det historisk revivalism av en stil som hadde vært veldig populært i det siste. Til tider den samlede effekten av et stykke vekkelse møbler var som en gjengivelse av en modell fra fortiden, andre ganger antikke elementer ble brukt til en form for en helt annen stil. Historisk revivalism overlevd i en måte eller en annen gjennom hele century.During midten av århundret og hele veien gjennom til slutten, var det spesielle designere som foreslo en pause med vekkelser. Disse mennene innledet den andre faktoren av progressive tendenser i møbeldesign. Møblene laget i denne perioden var tenkt å være fri for vekkelse dekorasjon, og i andre tilfeller viste det trekk ved mekanisk eller teknisk innovasjon. Den tredje store innflytelse på nittende århundre møbler var utnyttelsen av nye materialer i design og konstruksjon. Selv om tidligere møbelprodusenter hadde tidvis brukt andre materialer enn tre, så det nittende århundre en økning i bruken av slike materialer som jern, wire, rørformet metall, og ulike organiske stoffer som stokk, rotting, dyr horn, osv. Men, historisk revivalism, i dens forskjellige aspekter, var den dominerende innflytelse under århundre. Den første vekkelsen stil som ble viktig i begynnelsen av det nittende århundre var den klassiske. Dette var en stil basert på dekorative motiver og faktiske møbler former for antikkens Hellas og Roma. Selv om møbler av nittende århundre Amerika var i stor grad et resultat av stiler i England og Prance, er det viktig å klassifisere design påvirkninger i disse landene som var viktig i innledet i den klassiske style.As langt tilbake som 1730 den engelske arkitekten William Kent hadde begynt å utnytte slike klassiske teknikker som greske nøkler og egg-og-dart listverk til barokke møbler. Den møbelstilen ble ikke særlig påvirket på noen måte, fordi metodene kun var anvendelser av fremmede enheter til overflaten av gjenstanden. Dette trinnet, som var den første i etableringen av den klassiske stilen ble kopiert av andre designere i både England og Frankrike til rundt 1760. Det andre trinnet var utviklingen av en straight leg som ble skåret eller slått, i motsetning til de buede linjene i den populære Rococo style.Another engelske arkitekten, Robert Adam, har noen ganger fått æren for å utvikle denne innovasjonen om 1765. Men det er noen bevis for at den rette ben var også i bruk i Frankrike på omtrent samme tid. Ideene til Adam ble oversatt til møbler design av George Hepplewhite i sin møbelsnekker og Upholsterer Guide i 1788 og Thomas Sheraton i hans The Cabinet-Maker og Upholsterer Tegning-bok rundt 1791. Disse bøkene var en dominerende innflytelse i å formidle denne fasen av den klassiske stilen. Den neste og tredje utvikling i klassisk utforming var produksjon på nytt av faktiske gresk-romerske møbler former. De to design som er etterlignet oftest var en stol stil som kalles klismos og en benk og stol stilen kjent som curule. Den klismos utforming består av en horisontal cresting brikke som gir støtte til ryggen med fremre og bakre ben, fakling utover i en sabel linje. Den curule er en veldig kjent X-formet støtte som forbinder med toppen av benken og støtter den på gulvet. Disse arkeologiske skjemaene ble brukt av to franske designere, Charles Percier og Pierre PL Fontaine, som i 1801 publiserte en samling av plater i denne stilen som de kalte Recueil de Dekorasjoner Interieures. Disse mennene var hovedsakelig ansvarlig for å formulere det som kalles empirestil, da Napoleon Bonaparte etablerte sitt imperium i 1804, gjorde han Percier og Fontaine hans offisielle domstol dekoratører. Noen av de gresk-romerske motiver som dukket opp i deres arbeid var akantusranker, cornucopias, svaner, ørn, delfiner og monopodia som er en kombinasjon av dyr hode og ben i en enkelt element. Møbler og rom som er vist i Recueil var ment kun for de rikeste beskyttere. Møblene var laget av mahogny og rosentre og kunstferdig dekorert med ormolu mounts, det var massiv og kubiske i karakter. Napoleon felttoget i Egypt gjort populært et annet sett av gamle dekorative motiver som ble innlemmet i empirestil. Den store og solide egyptisk stil var synlig i flere møbler design, sammen med motiver som lotus, sfinksen, hauk, og hieroglyfene som ble brukt som dekorative trim. I 1830, da Bourbon Restoration var ferdig, var ånden av Empire fortsatt høyst levende og godt i verden av cabinetmaking. Mens tyngde var fortsatt til stede, ble mange av gjenopprettelsen og Charles X møbler fritatt fra sine ormolu detalj. Fruitwoods begynte å erstatte mahogny som favoritter. Gondolen stol, en modifikasjon av klismos typen der ryggen ble stengt i, var populær i Restaurering og Louis Philippe perioder
By:. Polly Madris
.from:https://www.bilindustrien.com/bil/travel/49820.html

Previous:
Next:

reise