Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Thailand Expat Life: Visa Run To Vientiane, Laos

For noen dager siden, gjorde jeg mitt første visa kjøre til Laos, etter bus.Normally jeg går til Singapore for å få en 60-dagers turistvisum, men siste gang jeg gikk , nektet de å gi meg en 60-dagers visum fordi jeg har en åpen e-billett tilbake til Canada. De ønsker nå en bekreftet billett, og vil ikke akseptere en åpen billett. Dette er dumt, spør du meg. Jeg fortalte damen i resepsjonen at dersom volden i Bangkok blir dårlig, kan jeg ringe Air Canada og være på vei neste dag, så en åpen billett er mye bedre enn en billett til en bestemt dato. Ingen terninger. Så jeg måtte fly tilbake til Bangkok og fikk den vanlige 30-dagers entry på flyplassen. Hele turen koste meg 18.000 baht, telle hoteller, flyreiser, måltider, drosjer, osv. Hva en waste.I gjorde et par visum går med buss til Kambodsja, og finner ut at en smerte i rumpa, siden du bare får 14 dager og deretter må gjøre det igjen, og det koster 2000 baht hver time.So denne gangen, jeg registrerte meg på bussen til Vientiane.I må si at tjenesten av visa run selskapet var utmerket; bussen (en 40-seters ) var full, og det var den samme komfortabel buss de bruker for Kambodsja løper, med samme driver. Sjåføren er relativt konservativ, synes å være oppmerksom på det faktum at han har 40 farangs om bord, og er så forsiktig en driver som du ville want.The buss igjen PB Tower på Sukhumvit Soi 71 nøyaktig klokken 8:30 PM.There var en tisse bryte omtrent en time senere på et servicesenter, og deretter en annen to timer senere, og så videre, gjennom hele natten. Disse ga sjåføren en sjanse til å slappe av litt, som jeg trodde var en god idea.Unfortunately, har jeg aldri vært i stand til å sove på en buss eller fly, og denne turen var intet unntak. Mens min plass kompis lykkelig snorket bort natten, satt jeg der bleary eyed, skiftende i setet mitt med jevne mellomrom som min boms fikk sår. Jeg verdsatt pauser som well. DVD-film ble spilt i starten av turen, men etter det er ferdig, det var etter 11 pm, så ingen flere filmer ble shown.We ankom grensen tidlig, før 06:30. Jeg så solen kommer opp. Vi måtte sitte en stund til grensen kontoret åpnet, og deretter en av busselskapet damene fikk alle våre pass behandlet. Hun hadde tidligere samlet dem på bus.After blir stemplet ut av Thailand, tok vi tre mini-busser (varebiler) over broen (Mekong River) i Laos, der igjen vi ventet mens damen fikk våre pass behandlet av Lao innvandring. På mindre enn en time, tok vi mini-busser i Vientiane, og kom på gaten for den thailandske ambassaden om 7:30 eller 7:40. Det var allerede minst 200 mennesker stilt opp langs fortauet, og det var hot.the ambassaden portene åpnet ca 08:15, og vi alle arkivert inn på ambassaden sammensatte. Det var en billettautomat på forsiden, og vi ble med queue.However, vår forhenværende visa run dame førte oss opp trappen inn i en luftkondisjonerte området og delt ut lav-nummererte billetter fra maskinen. Våre tall startet rundt 95, mens folk på billettautomat var å få billetter nummererte over 350. Så jeg antar hun hadde litt kontakt i Vientiane som sto ved begynnelsen av linjen ved porten på et tidlig time, og deretter gikk billettene til henne da hun ankom en time eller mer senere.Tjenesten billett tall ble kalt ut over det offentlige adresse systemet i både thai og engelsk, og gjentas en gang: ". Ticket nummer 37, fortsett å motvirke nummer to" jeg snart merke til at det var ingen pause i nummeret bildeforklaring, kom kunngjøringer non-stop, og snart nådd 80-tallet . Vi stormet ned til tellerne og var der når våre tall kom opp. Men tallene bare holdt på å rulle ved. Vår dame samlet våre pass og billetter, og stilte dem opp langs disken, og deretter fortalte oss å gå vente på den andre building.Over der, fant vi det var fire flere tellere, nummerert 3 til 6, men bare én, teller 4, var aktiv, og det var minst 100 mennesker venter, sitter på stoler. Dette venterom var også luft conditioned.Again, tallene ble kalt ut, men denne gangen var det store mellomrom mellom, og det var en betydelig pause etter hvert nummer ble kalt. Når et tall ble kalt, en person gikk opp for å motvirke 4, fikk et papir kvittering, og deretter gått ut scenen left.After hver gruppe med 10 eller 12 tall, var det en 5 eller 6 minutters forsinkelse. Det var da jeg la merke til at den thailandske damen bak disken var skrive ut og deretter skille kvitteringer. Åpenbart ble pass og søknader blir behandlet i den andre bygningen, inngått en datamaskin, og deretter kvitteringen ble trykt i denne bygningen på telleren 4.After om 30 eller 40 minutter, ble nummeret mitt heter, jeg gikk opp til disken , fikk min kvittering og gått ut. Fyren ved siden av meg hadde et lavere tall, men antallet ble ikke kalt, så han fikk litt opprørt og gikk frem til disken, hvor damen ba ham wait.i gikk ut utgangsdøren, og det var min visa run lady samle kvitteringer, og deretter holder oss over til en av varebiler. Min kvittering hadde vist "60 dager double entry turistvisum" og "avgift: $ 0", så jeg var happy.The van tok oss til en lokal restaurant der vi hadde en Thai /Lao mat frokost eller lunsj med stekt ris og hva. Dette var gratis, betalt av visa run selskapet, men brus var 20 baht extra.In Laos, kan du bruke Lao Kip, Thai baht, og amerikanske dollar om hverandre. Hvis du betaler i thailandske baht, får du endring i thailandske baht. Hvis du betaler i amerikanske dollar, får du endring i Lao Kip, som i likhet med kambodsjanske valuta, har svært høye kirkesamfunn og ingen verdi. En Pepsi var 20 baht, som var rimelig, men ingen diett drinker var tilgjengelig. Forresten, minibanker i Laos bare dispensere Lao kip.After brunsj, ble vi tatt av van til hotellet, som viste seg å være helt akseptabelt, kanskje 2,5 stjerner. Det var ingen pool, bare et rom, men det var et stort rom, eget bad og kabel-eller satellitt-TV med mange Thai, noen Lao, og noen filmkanaler, inkludert HBO og Star Movies.The badet var typisk thai-stil , med ingen dusjkabinett eller badekar og en dusj hodet på veggen. Det var en flash varmtvannsbereder som fungerte, og toalettet fungerte. Håndklær var stor, rød, fluffy, og åpenbart nytt.Jeg hadde betalt en ekstra 200 baht i resepsjonen for et privat rom. Den visa kjøre gebyr på 5000 baht inkluderer et delt rom (2 per rom). Gebyret vil øke til 6000 baht etter gratis turistvisum kampanjen avsluttes juni 5.In seng ved 13:00 i ettermiddag, sov jeg i flere timer, sto opp, dusjet, så en film, deretter gikk ut på leting etter middag. Jeg gikk opp og ned hovedgaten i nærheten av hotellet, men det var ingenting tiltalende. Men kontoret komplekse 20 meter fra hotellet hadde en restaurant, så jeg gikk inn der og fant fem andre farangs fra visa kjøre også der. Maten var god, prisene var ikke dyrt, og jeg var i stand til å betale med thailandske baht. Den unge damen bak baren var trolig den vakreste jenta jeg noen gang har lagt øynene på, og jeg har vært til Thailand av og på i 20 år. Hun fikk meg til å ønske jeg var 25 again.Next dag, jeg hadde frokost på samme restaurant, og deretter rundt 13:00, stablet vi inn i varebiler igjen og ble tatt til grensen. Det er mange "duty free" butikker på grensen. Vi ventet ca 45 minutter eller så, og deretter visa run dame dukket opp, og vi alle gikk gjennom innvandring med Lao grensen folk bare ser på oss, ikke ber om å se passene våre, som visa run dame had.Back over bro til Thailand, hvor vi ventet en annen 45 minutter eller så, så var det tilbake på bussen for turen tilbake. Innen en time, stoppet vi på en restaurant, hvor vi hadde en annen Thai måltid, igjen gratis, brus ekstra, 20 baht.The retur virket mye raskere, da flere DVD-filmer ble spilt, som opptar tiden og mind.we kom tilbake i Bangkok på 1:30 AM. Du kan bli droppet av hvor som helst langs ruten, og noen gått ut på Ramkhamhaeng. Jeg ventet til slutten, som er like ved Ekamai BTS stasjon, der jeg oppdaget raskt at BTS var stengt. En 80 baht taxitur senere, var jeg hjemme again.Would jeg gjøre det igjen? Definitivt, ja. Hele prosessen var ganske mye automatisk. Selskapet tok seg av alt. Du trenger ikke å booke et sete på forhånd, skjønt. En farang tilsynelatende ringte for å finne ut pris og tid, dukket opp og var sint at det var ingen plass for ham. Men han hadde gjort en reservasjon, ikke hadde forlatt hans navn eller telefonnummer, ble så ute av lykken. Selvfølgelig hadde han forlot det før den siste dagen av visa hans, så han måtte forlate neste dag eller annen måte og betale 500 baht overstay fee.To oppsummere: du forlater klokken 8:30 PM, tilbringe en natt på bussen. Da er det halv dag venter rundt, med brunsj inkludert. Sjekke inn på hotellet, sove litt, eller, hvis du har utholdenhet, utforske Vientiane. Ikke mye der, skjønt. Spise middag, sove en natt på hotellet. Neste dag, vente rundt for en morgen eller besøke Vientiane, deretter buss det tilbake til Bangkok, ankommer ca 01:30 AM.If du ønsker å gjøre dette selv, var selskapet jeg brukte "Quick Thai Visa Run", 6. etasje, PB Tower, Sukhumvit Soi 71. Kontakten er Phillip, som snakker perfekt engelsk, i 02-713-2498 (kontortid) eller 09-0245-255 (24 timer). De har en nettside på www [dot] ThaiVisaRun [dot] com, men det har ikke blitt oppdatert på en stund, og bare nevner deres Kambodsja løp, ikke Laos run