Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Se Italia Mens Riding The Trains

Første gang jeg kom til Italia med tog det føltes helt annerledes enn noe jeg hadde reist allerede. Det var sommeren 2000 og jeg hadde vært på reise for et nesten to uker. Jeg var mer enn lettet da toget trakk seg ut av Nice på den lyse august morgen, hva en misvisende benevnelse, var Nice i mine øyne ikke veldig hyggelig i det hele tatt. Så når toget buktet seg rundt steinete åssidene, passerer over svaberg nedenfor jeg satte den fra meg og konsentrerte seg om den elektriske blå vannet med og tanken på min første ekte italiensk cappuccino. Fra mitt vindu sete kunne jeg se de livlige farger blomster hengende fra trærne klamrer seg til bankene over buktene, lyse blomster i potter langs plattformer av de små togstasjonene, og hjertevarmende synet av en italiensk Nonna feiing hennes veranda ut, huset hennes sitter rett ved siden av toget spor. Da jeg senere skulle reise dette sporet mange ganger hun ble min "italiensk Nonna 'og jeg så ut for henne hver gang jeg passerte by.Arriving i Ventimiglia, den første virkelige stop over grensen fra Frankrike, (Monaco var også underveis) i Italia jeg var glad for å se en tydelig forskjell mellom de italienske lokalbefolkningen og de franske de jeg hadde etterlatt seg. Riktignok er det en reell følelse av Middelhavet liv hele veien langs Cote D'Azur, med ganske lagt tilbake enkeltpersoner, til alle der slikke sol og vin, men disse lokalbefolkningen dukket opp enda mer. Den Carabinieri på plattformen som vi dro opp var ute så avslappet som nesten synes sover, gjorde selv de sniffer dog ikke se i det hele tatt plaget at 15 svette backpackere hadde nettopp kommet. Ingen flyttet, ingen pass ble sjekket, bare noen muntre 'ciaos' og en 'Benvenuti'. Etter at han forlot våre poser med guide til tankene vi satt av til å utforske for en time før fanger neste tog. Har allerede brukt den bedre halvdel av forrige time praktisere hvordan du bestiller en cappuccino på italiensk jeg var ivrig etter å prøve det ut. Vi fant en kerbside kafé og satte seg. Til min forundring servitøren forstått min forespørsel på det første gå og behørig brakt meg kaffe. Jeg var fortsatt flirer når vi kom tilbake på train.The reise til Cinque Terre tar deg gjennom utallige tunneler skåret inn i klippene som henger ut over forrevne klipper og småstein strender. Hver gang vi treffer mørke, gardinene flagrende dementedly i de åpne vinduene, kunne jeg fremdeles se det blå vannet trykt på innsiden av øyelokkene. Ingen andre steder har jeg opplevd at effect.The lokalbefolkningen og oss var alle chatte blant oss selv til en fyr spør meg hvor vi alle kommer på italiensk. Jeg svarer Rio Maggiore. Så spør han meg hvor vi er alle fra. Jeg forklarer at jeg er en tour guide og min gruppe er alle fra hele verden. Han kommer til Calabria å se sin mor og han er fra Milano. Han arbeider i en fabrikk der å lage biler. En annen dame åpner hennes reise kjøleboks å dele noen iskaffe i små plast kopper espresso med de to koreanske jenter i min gruppe, og en annen trekker ut noen "dolce ', søte bakverk å dele med den kanadiske girls.Of alle mine togturer i Europa har jeg funnet italienerne å være den mest sjenerøse til backpackere, i form av kommunikasjon og deling innholdet i sine kjøligere poser. Spesielt på toget går til Calabria fra north.I gang brukt beinet mellom Pisa og Roma fast i en korridor med en gammel mann på 60, ​​en frase bok og mye tegnspråk. Han var veldig opptatt av å fortelle meg sin familie historie, og ble mest imponert over at en kiwi fra 'lontano' prøvde å snakke italiensk. Han ga meg selv grammatikk leksjoner og korrigert min uttalen. Det har aldri skjedd på en fransk train.More nylig på toget til Firenze fra Pisa Jeg satt ved siden av en jente fra Romania får en hel reiserute for hva du skal se og gjøre i Firenze fra fyren overfor henne på italiensk. Det interessante bit var hun bare snakket noen få ord, men så ut til å forstå det meste av hva han sa. Det var flott å se lidenskapen som han snakket om hva som var åpenbart hans hjem byen.Ved en tur jeg klarte å oppfylle ønskene til en ganske sjenert kinesisk jente som hadde en ting for menn i uniform. Hun prøvde å samle så mange bilder av dem som mulig fra hele Europa. Noen italienske marinen guttene hadde fått på på La Spezia, åpenbart fra Naval base der, på vei til Roma sammen med et par av Air Force gutter. De var å fylle korridoren utenfor spisevognen, ler og roping, alt bare altfor villig til å posere for et par bilder med min nå tomat-rød-in-the-face passasjer. Vi trodde vi treffer jackpot når noen hær gutter ble oppdaget på plattformen ved Ostiense i Roma, men de ventet på et annet tog. Hun fikk et bilde gjennom vinduet stedet.Jeg mest frustrerende tid på togene kan være Firenze SMN Bokstavene kan lett stå for 'så mange nye plattformer "i stedet for Santa Maria Novella som de har en irriterende tidsfordriv for å bytte spor på deg. Du må lytte til kunngjøringer svært nøye. De gjør dem i både engelsk og italiensk, men så snart ett tog er sent ankommer de begynner shuffling resten av plattformene som en kortstokk. Med en gruppe på 12 personer en dag var vi venter en ekstra 45 minutter på toget til Venezia, angivelig ankommer på spor 11, så det var spor 9, så var det tilbake til spor 11 på helt til siste minutt. Vi brøt reglene og endte opp med å slynge pakker på tvers av toget spor på enden vogn som vakt blåste i fløyta for avreise, og vi hadde noen etternølere som ikke hadde hørt endringen gikk tilbake fra sandwich bar. Alle gjorde det med en sprint finish.On imot, i Venezia toget vakt ble svært imøtekommende når jeg hadde mistet en amerikansk passasjer mellom bagasjen depot og toget i løpet av kort ca 10 minutter. Jeg forklarte at hun var sent, og han smilte, sa ok, og ventet en ekstra 5 minutter med meg. Omsider han tappet hans watch og vi måtte forlate henne. Dette var den siste tog ut av Italia til Østerrike den dagen så jeg var ikke sikker på når jeg ville se henne igjen. Når jeg til slutt gjorde hun hadde en fantastisk opplevelse å fortelle, men det er helt annen story.For punkt til punkt reiser du kan ikke slå de italienske togene for god verdi, ikke bare i prisen fordi med en togbillett får du så mye mer enn bare et sete. Noen ganger trenger du ikke engang alltid få et sete, spesielt hvis det er i midten av august, men du får en fantastisk mulighet til å oppleve den lokale kulturen som bare ikke kan være hadde fra en guide bok eller innsiden av en buss.