Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Tri-country-området

Etter gårsdagens spennende utflukt til Graz vi begynte å planlegge en enda større utflukt i dag: en utflukt til den såkalte "Drei-Länderecke", et område hvor Østerrike, Italia og Slovenia møtes. Så vi dro tidlig om morgenen for å kjøre fra mitt hjem provinsen Styria langs A2 motorveien til den østerrikske provinsen Carinthia. Kjøreturen over fjellet i Vest-Styria er svært naturskjønne og hyggelige panoramaer fortsatte inn i den pittoreske provinsen Carinthia ("Kärnten" på tysk) Provinsen Kärnten er den sørligste østerrikske provinsen;. Det er nær 280 km lang, men i enkelte områder bare 45 til 50 km bred. Den vestlige delen av provinsen er preget av den østerrikske Høy Alpene mens den østlige delen har bredere daler og middels høyde fjell. Kärnten er et svært populært turistmål, spesielt naturskjønne innsjøer (f.eks Wörthersee, Ossiacher See, Millstätter See, Weißensee og mange andre) er et stort trekkplaster i sommer, og om vinteren denne provinsen har flere utmerkede skiområder for alpint enthusiasts.Our Målet for dagen var et fjell som heter "Mangart", som ligger i Slovenia og på 2679 m den fjerde høyeste toppen av Julian Alpene. Denne delen av Alpene strekker seg fra nord-østlige Italia til Slovenia og ble oppkalt etter Julius Cesar. Den dominerende mineral i dette området er kalkstein som har mange fremtredende og taggete fjell topper.Det Mangart Fjellet er lettest å nå fra den italienske siden, så vi krysset den østerriksk-italienske grensen ved Thörl-Maglern. Fordi Østerrike og Italia er både EU-landene, har vi ikke engang å vise passene våre lenger, og fortsatte inn i grensebyen Tarvisio og svingte til venstre inn i et fjell elvedal som ville ta oss til våre mål. Vi kjørte gjennom sjarmerende fjellandsbyer som virket ganske fjern og tilbaketrukket, og mindre enn en halv time fra Tarvis nådde vi den vakre "Predil Lake", en nydelig innsjø med grønne og turkise vannet som er omgitt av en imponerende panoramautsikt over fjellene. Vi stoppet for en kort bilde pause og fortsatte vår oppstigningen opp Julian Alps forbi ulike switchbacks og leftover festningsverk dateres tilbake til første verdenskrig I. Mange fjell i dette området var faktisk scener av fjellet krigføring som preget den første verdenskrig. Store militære operasjoner fant sted i dette området midt i høyfjellet mellom midten av 1915 og slutten av 1917, og mer enn 300.000 østerriksk-ungarske og italienske soldater omkom i disse battles.Finally vi nådde italiensk-slovenske grensen, og vi hadde fortsatt å presentere passene våre. Vi fortsatte videre opp på flankene av Mangart Mountain, men vår bil begynte å overopphetes. Min bror stoppet og åpnet panseret, og vi begynte å konkludere med at motoren kjøleviften ikke virket. Som et resultat, ville vi være ute av stand til å fortsette å klatre opp de bratte veiene og måtte snu og dra tilbake til valley.All av oss var litt skuffet siden vi ikke var i stand til å nå våre fjellreisemål, men vi var raske på våre føtter og bestemte seg for å tenke på en alternativ plassering for å besøke. Min bror foreslo å dra tilbake til Tarvisio området i Italia og ta taubanen opp Monte San Lussari. Siden veien var enten nedover eller til og med, var våre kjøretøy i stand til å kjøle seg ned, og vi var i stand til å fortsette vår tur på ganske flat terrain.South av Tarvisio vi kjørte gjennom landsbyen Camporosso hvis navn sies å gå tilbake til rødt padder som ble sagt å befolke området. Vi stoppet på basestasjonen på Monte Lussari taubane og deretter tre av oss tok en tur opp i en av de 91 hyttene. Vi var i stand til å ta min brors hund med oss ​​og likte den elleve minutter lange turen opp i fjellet. Som vi besteg fjellet utsikter fikk mer impressive.We gått ut på toppen, og jeg ble overrasket over å se en liten fjellandsby på toppen av fjellet som faktisk har vært et populært pilegrimsmål i mer enn 600 år. Legender sier at i 1360 en gjeter var ute etter bortkommen sau og fant dem, knelende ved siden av en busk, og da han kom nærmere, så han at det var en tre bilde av Jomfru Maria med Jesusbarnet. Han plukket opp tre image og tok den ned til landsbyen for å gi det til presten. Men neste dag det bildet var på fjellet igjen, omgitt av knelende sauer. Denne mirakuløse hendelsen gjentok seg for tredje gang, og deretter en senior kirke offisielt utstedte instruks om å bygge et kapell på stedet der bildet var found.Several bygninger omgir dette kapellet, og nesten alle av dem huset enten restauranter eller butikker hvor du kan plukke opp suvenirer og religiøse pyntegjenstander. Flere restauranter har utendørs terrasser eller balkonger som gir en uforglemmelig utsikt. Vi gikk gjennom den lille markedsområdet og hevet opp bare noen få meter til toppen området i Monte Lussari fra der vi hadde en vakker 360 graders av omkringliggende mountains.Lunch tid var kommet, og vi bestemte oss for å sette seg ned på en av balkongene på jakt sørover til de italienske alpene. På denne nydelige klar dag utsikten var utrolig, og vår appetitt ble stimulert av den skarpe Alpine luft. Vi hver bestilte en rett som kalles "Tris" som besto av tre typer pasta og også omtalt porcini sopp og en lokal sau ost. Den imponerende fjellet i vårt syn var Cima di Cacciatore (Hunter Mountain). Ingen av oss kunne fullføre denne solid lunsj, og vi bestemte oss for å gå den av litt med en annen tur i toppen området før vi tok taubanen ned i valley.We kjørte tilbake til Tarvisio hvor vi stoppet for omtrent en time og sjekket ut det lokale markedet. Tarvisio er den viktigste byen i Val Canale området i Italia, en veldig unik regionen siden det er det eneste området hvor Europas største språkfamilier, de germanske, slaviske og romanske språk høyttalere, møtes, en unik konstellasjon. Tarvisio selv pleide å være en del av Østerrike-Ungarn til 1918 og byen pleide å være hovedsakelig tysktalende. I mange år var det et viktig marked byen og dratt nytte av grensetrafikk til Østerrike og det tidligere Jugoslavia, og henholdsvis dagens Slovenia. Selv i dag er det fortsatt en betydelig mengde shopping aktivitet skjer på weekends.As ettermiddagen ble raskt komme til en avslutning vi besluttet å starte vår kjøre tilbake til den østlige delen av Østerrike som ville ta omtrent tre timer. Nær Kärnten byen Klagenfurt vi skjedd på en trafikkork på motorveien og konstant stopp og gå søksmålet vår bil nær overoppheting igjen. Da vi begynte å bestige fjellkjeden mellom Kärnten og Steiermark, vi kjørte inn på en parkeringsplass der vi la bilen kjøle seg ned igjen for å være sikker på at vi ville være i stand til å komme over fjellet. Til slutt sent på ettermiddagen hadde vi nådd vår hjemby Weiz og min bror og svigerinne var ser frem til å hvile og slappe av etter en litt stressende drive.Well, hadde jeg hatt litt av en pause i bilen, så Jeg var klar til å holde utforske. Jeg hoppet inn i min leiebil og besluttet å fortsette med noen lokale undersøkelser. Jeg kjørte gjennom den pittoreske Weiz Gorge langs Weiz River i fjellet høylandet som rammer min hjemby. Jeg kjørte opp i regionen Sommeralm som er et landskap preget av høytliggende alpine enger, som ligger på ca 1200 moh. Det meste av området er over tregrensa og kyr beiter fritt på store åpne områder. Jeg så en lokal bonde mate kuene og fortsatte å kjøre langs den smale veien som forbinder Sommeralm med tilstøtende regionen Teichalm (ordet "Alm" refererer til "Alpine eng eller beite".) For noen år siden syv små kommunene kom sammen å danne en region kalt "Almenland", en utpekt naturlig park regionen som gir muligheter for fotturer, sykling, ski samt fantastiske fjell utsikt. Flere restauranter og seng og frokost gir muligheter for solid østerriksk mat og overnatting, og en liten lokal innsjø funksjoner pedalbåter. Jeg parkerte bilen min på "Teichwirt", en stor lokal restaurant, og startet min tur rundt lake.At den sørlige enden av innsjøen er en over-sized statue av en Alpine okse, et symbol på det vellykkede lokale free-beite storfe operasjoner som selger sine produkter til en rekke restauranter i regionen. Hver sommer mer enn 4000 Alpine okser beiter i dette området og tilsynelatende kjøtt som de produserer er det mest populære merket i alle Austria.I gikk forbi veldig rustikk restaurant og lokal underholdning senter kalt "Latschenhütte", et sted som har Alpine disco fester hver tirsdag og "Over-30" parter hver fredag. Typisk Steiermark live musikk tilbys også regelmessig og dette komplekset av trekonstruksjoner er en populær underholdning reisemål for folk fra den omkringliggende regionen. Bare ved siden av det jeg stoppet for å se en gruppe av beitende kyr og ble underholdt av en duo av storfe skapninger som var "horsing" (eller bør det være "cowing rundt"?) Med hverandre. De var golf opp til hverandre, og til en prøvde å hoppe den andre og alle rundt de syntes å ha en god tid.Det solen var nå sette og luften begynte å bli kjølig, så jeg startet min kjøretur hjem forbi fjellbygder Fladnitz og Passail, to store landsbyer i Passail Basin, et høytliggende platå som er innrammet på alle sider av mountaineous terreng. Jeg hadde definitivt hatt en hel dag i dag og gledet seg til nye eventyr i morgen