Norge bil >> Bil >> reise >> Content

En østerriksk Vacation Journal - Part Two

At 09:30 Jeg dro for å besøke Klaudia, en av mine beste venner fra high school, i hennes foreldres hus. Våre andre skolen kompis Doris allerede var der, og det var flott å se dem begge igjen, mer enn 23 år etter at vi ble uteksaminert fra high school. Etter de innledende klemmer og kysser og hvordan-er-yous begynte vi vandre på den lokale bakken, den Weizberg. Vår tur tok oss gjennom den lokale kirkegården der vi beundret en svært berømt grav: den siste hvilested Aurelia Schwarzenegger, Arnold mor, som var en lang tid bosatt i Weiz. Klaudia engang nevnt at hennes far tilfeldigvis støter Mrs. Schwarzenegger på kirkegården en del år siden, men hun hadde kollapset på grunn av et hjerteinfarkt. Min venns far kalte ambulansen som ga henne akutt behandling, og tok henne med til sykehuset. Hun døde kort tid etter, og Arnold Schwarzenegger sendt et takkebrev til ambulansen ansatte så vel som til Klaudia far, for å takke ham for å få hjelp for sin mor. Bevis på at i denne byen ekte kjendis tilkoblinger er bare noen skritt unna ... Rett ved siden av kirken er den såkalte "Kräutergarten" (urtehage) som ble opprettet av en gruppe lokale innbyggere (inkludert Klaudia mor) som har et bredt rekke lokale urter, er mange av dem brukes i regional mat. Så tok vi den romantiske trappene ned bakken, en bane som vi hadde gått mange ganger som barn. Vår lokale spasertur tok oss forbi vår tidligere high school, der vi diskuterte gode minner fra vår skole år. Et av høydepunktene av våre high school karriere var to kor turer til Tyskland, til vår partnerskole i Offenburg, hvor de to school korene i fellesskap utført klassiske sanger. Vi mest fondly husket selve konserten der for finalen både skole korene dukket opp sammen for å synge den siste sangen. Skriker lungene våre ut blant 120 sangere fra to forskjellige land var en spennende opplevelse, og ikke overraskende mine lidenskaper for kryss-kulturell utveksling var vekket i tidlig alder. Etter vår tilbake til Klaudia foreldre Doris venstre og resten av oss begynte å forberede et solid måltid, og jeg, på ingen måte begavet på kjøkkenet, kledde forkle og begynte å kutte og hakking hva som måtte gjøres. (Bra jeg ikke var ansvarlig for noen virkelig viktige oppgaver ...) Klaudia mor pisket opp et deilig måltid for 10 + folk i løpet av kort tid, og vi snart satte seg i hagen å ha noen østerrikske spesialiteter: vi nøt en "Bröselknödelsuppe" (brødsmule dumplings på en klar buljong), fylt grønn pepper og deilig potetmos med karamellisert løk. Gitt denne deilige ennå betydelige kaloriforbruket injeksjon, måtte vi gjøre en work-out og bestemte seg for å gjøre en tur opp på Schöckel, på over 1400 m det høyeste lokale fjellet. Rundt 14:00 møtte vi opp med Doris igjen og alle tre av oss brøt ut våre gåstaver og vi angrepet fjellet fra sin bratteste side. Doris, en erfaren turgåer, ledet gruppen til en ganske jævli tempo, og to av oss klatret bak henne. Noen områder var så bratt at vi måtte bruke våre hender til å spenne oss klatre opp mellom steinene. Men vår gåstaver definitivt hjulpet i oppstigningen og omtrent en time senere ble vi belønnet med en forbløffende 360-graders utsikt over Steiermark åser og mountains.The Schöckel er også referert til som "Grazer Hausberg" eller lokale fjell av Graz, og vi hadde flott utsikt ned i Steiermark hovedstaden og Mur dalen. I sør den østerrikske og slovenske slettene ble strekke ut, ser mot øst og rett så foten av østlige og vestlige Styria, og i nord tok vi i panorama av de mer imponerende fjellene i Steiermark Alpene. Vi så også flere ramper for hang-glider, gikk en populær aktivitet i denne region.We forbi noen fredelige kuer som beitet på fjellbeite og nådde toppen området som er plasseringen av øvre stasjon for taubanen, av en par restauranter og en sommer aking kurs. Været i dag var strålende og mange alvorlige turgåere, terrengsyklister og turister ble samler seg på toppen av fjellet. Vi ble ganske fascinert av sommeren aking og Doris foreslo at jeg burde prøve det. Vel, jeg har alltid vært litt av en våghals, og hun trengte ikke å si det to ganger. Hun sprang for min Euro 2,50 runde, og et par minutter senere satt jeg i stål "buggy of death", klar for min hårreisende ned de buktende kurver av kurset. Egentlig var turen mye Tamer enn jeg forventet, og jeg bare av og til trakk bremsene, men det var likevel en svært underholdende opplevelse. Jeg skjønte hvis jeg gjorde det igjen ville jeg nok prøve å gå ned kurset uten å bryte på all.Once heisen hadde trukket min buggy tilbake opp til toppen platået vi begynte å vandre forbi Stubenberghaus, et stort fjell restaurant og inn, mot toppmøtet kors som gir en vakker utsikt nordover til det fjellrike området i Øvre Styria. Jeg har alltid elsket fjellet, og for å se topp etter topp etter topp var bare en stor opplevelse. Deretter begynte vi fottur tilbake til bilen og vår trek ned igjen var betydelig lettere enn den forferdelige klatre opp. Vi stoppet på Doris 'vakre herregården på vei tilbake der vi beundret henne nylig opprettet hage dammen og hennes nye hund. Utstyrt med noen nydelige moden Steiermark fersken fra Doris familiens gård vi returnerte til Weiz og jeg droppet Klaudia off.About en time senere vi gjenforent da Klaudia, hennes mann og to barn, hennes foreldre, hennes søster Andrea og hennes døtre Nina og Katja kom på min brors sted. I kveld ville vi alle komme sammen for en stor grill, og min bror Ewald, den lidenskapelige kokk, hadde noen spesielle godbiter venter på oss. Anneliese, min svigerinne, hadde hjulpet hele ettermiddagen med forberedelsene. Etter noen innledende chit-chatter startet vi med en velsmakende grønnsakssuppe, og da min bror begynte å forberede hovedretten: 13 hele Artic chars ventet på å bli grillet i en stor kjele over åpen ild. Ewald hadde allerede blitt marinering fisken i en spesiell blanding av urter og krydder hele dagen. Tender unge poteter var til å følge fisken, og en solid Steiermark salat med gresskar frø olje rundet av hovedrett. Et deilig bringebær parfait gitt den søte endelig notat til vår kulinariske symphony.So tross litt regnvær i går, hadde jeg hatt en fantastisk par dager som inkluderte klassisk musikk, fotturer, et gjensyn med gode venner og et utrolig utvalg av gastronomiske delikatesser . Nå er det bare én hel dag igjen av min tur til Østerrike, og i morgen skal vi utforske en av middelalderens skattene i Styria: den Riegersburg, en massiv festning på en basaltisk frembrudd dateres tilbake til det 10. århundre, ofte referert til som "sterkeste festningen i kristendommen" fordi det aldri ble erobret