Norge bil >> Bil >> reise >> Content

En svært full dag i Cuernavaca

The Santa Maria Området er en heller dårlig området og var en selvstendig landsby før de åt opp av Cuernavaca. Vi parkerte bilen og gikk ned i en barranca (ravine) med en elv i bunnen. Cuernavaca ligger i skyggen av flere gamle inaktive vulkaner og jorda består av konglomerat materiale. Mange små elver kommer ned fra fjelltoppene, og vannets erosjon har skapt mer enn 70 raviner i Cuernavaca - sikkert den mest dominerende topografiske funksjoner i denne byen. Det er tydeligvis bare en gate i byen som er nivå (bygget under diktatoren Porfirio Diaz), alle andre gater er på en skråning på grunn av topography.Ruben forklart at hus har blitt bygget uten tillatelse i mange av Cuernavaca raviner, og folket som bor har det ingen kloakksystemet, men ingen tilgang til byens vannsystem. Såvidt elektrisitet er bekymret for de benytte seg av kraftsystemet ulovlig. Byen kan ikke gjøre mye siden det ikke er i stand til å rehouse disse menneskene etter en eventuell utkastelse. Tilsvarende brukte Cuernavaca å ha en jernbane som siden har blitt forlatt i de siste 10 årene. Stålet av jernbanespor ble fjernet og solgt, og lokale folk kom og bosatte seg i den gamle jernbanetraseen korridoren, selvfølgelig uten byggetillatelser. Igjen, kan myndighetene egentlig ikke gjøre mye om disse settlements.Once vi kom til bunnen av barranca, så vi en lokal familie som gjør sitt vaskeri. De lever i svært dårlige forhold og ikke har vaskemaskin, så når det er nødvendig, tar de alle sine skittentøy, kom til elva, vaske alt for hånd og tørk den på en snor hang mellom to trær. Definitivt en hel dag endeavour.Ruben og jeg vandret på, og han forklarte de forskjellige klimatiske soner og ulike trær. Det er en temperert sone og over som er en barskog sone med et stort utvalg av planter, dyr og fugler. Vi har gjort vår vei videre rundt røtter og steiner ved siden av elveleiet. I denne delen av elva vannet er helt klart, og lokale folk fange den i lange gummi rør (hundrevis av meter lang) som kjører ved siden av elveleiet og deretter føre opp til husene sine. Igjen, trykker de i vannet på egen hånd siden de ikke har tilgang til noen statlig gitt vann system. Som vi fortsatte vi gikk forbi to ørret gårder som dyrker ferskvannsfisk til kommersielle formål. Etter ca 45 minutter kom vi til en cascada - en lukket fjellvegg som normalt har en foss, men siden det er tørre årstiden akkurat nå var det ingen vann brusende nedover fjellveggen. Her var slutten på turen vår, så vi snudde for å gjøre vår vei tilbake. Vi stoppet ved den første ørret gården for å snakke med eieren Javier. Han dyrker ørret i denne svært avsidesliggende sted uten veiforbindelse. I tillegg driver han en restaurant herfra, så det betyr at han alltid har for å plukke opp sine forsyninger (øl, drinker, mat, etc.) og bære dem på ryggen til hans restaurant. Like han har til å bære hans varer - nytrukket ørret - ut av dette området i 1,5 kilometer for å transportere det til lokale markeder. Han nevnte at han gjennomfører jevnlig masse 50 kg, og selv om han har en ganske liten bygge, har mange andre mennesker sier at de aldri ville være i stand til eller ønsker å gjøre alt det fysiske arbeidet som han gjør, men Javier elsker it.Interestingly, Javier kommer fra en urban familie som alltid har eid virksomheter, og han pleide å kjøre sin families selskap i byen før han flyttet ut til denne avsidesliggende området. Javier er veldig glad når han snakker om sin virksomhet, og han har funnet sin nisje gjemt bort blant bladverket av Barranca de Santa Maria.The familie som vi hadde sett tidligere var ferdig med å gjøre sitt vaskeri og Ruben var snill nok til å spørre dem om de var villige til å ha sitt bilde tatt, og de ble enige om. Vi pratet litt, og de sa at å gjøre sitt vaskeri er ganske mye en hel dag aktivitet og de må bære alt inn og ut. Vi så en vakker kveld himmelen når vi har gjort vår vei tilbake til Ruben bil, og hele området hadde en perfekt følelse. Ruben forklarte at interessen for naturen i Mexico er fortsatt i sin barndom. I hele Mexico City (25 millioner mennesker) er det bare fire butikker som selger telt og turutstyr. Folk er mer trollbundet med fotball og baseball og miljøbevissthet knapt finnes ennå, noe som gjenspeiles av spor av søppel som kan finnes i mange natur areas.Ruben 's interesse for naturen ble vekket da han dro på tur til Canadas vestkyst og falt i kjærlighet med fotturer og natur leting. Han sa også at Mexico er et paradis for fugletittere, men lokale innbyggere har ingen interesse i den aktiviteten. Etter vår 1,5 timers fottur droppet han meg av sentrum slik at jeg kunne ha en hyggelig liten middag. På vei til sentrum pekte han ut til meg den eldste kirken i Latin-Amerika som ble bygget i 1525. Han slapp meg av rett overfor katedralen på den berømte Marco Polo Restaurant der jeg ser fram til en italiensk middag. Jeg hadde egentlig ikke spist mye hele dagen, så dette skulle være en fin måte å avslutte en ekstremt kompakt dag. Dessverre alle setene på utsiden balkong vendt mot det vakre op kirken ble tatt, men de ga meg en fin tabell som vender mot gårdsrommet. Jeg hadde en deilig Stracchiatella suppe og en enkel Ensalata Mista. Etter det gikk jeg forbi Palacio de Cortés hvor det var alle slags street liv og jeg hoppet inn i en buss for å komme tilbake til der jeg bor. Jeg hadde en veldig fin prat med verten min Cinthia familie og fortalte dem om mine kompakte day.Sometimes Jeg kan ikke tro hvor mye jeg klarer å stappe inn i min dag, men dette var definitivt der oppe ...