Norge bil >> Bil >> reise >> Content

Hei Fra Graz

2 november 2004, Internet Cafe Sit'n Surf, Graz, Østerrike, 02:05 PMI endelig funnet Internett her i Graz. Ikke den enkleste ting jeg må innrømme. Måtte spørre 3 personer, og endelig gikk til turist info som kompetent ledet meg til en Internett Cafe.The siste dagene har vært interessant. Den første dagen min svigerinne og jeg tok en liten tur gjennom min hjemby Weiz, og i de åtte årene jeg ikke har vært her har det vært mye endring. Nybygg, rehabilitering, trafikk omorganisering. Det føltes nesten som å være i en annen sted.På lørdag min bror, svigerinne og jeg startet vår lille weekend tur til Slovenia og Italia. Vi kjørte på motorveien til Østerrikes grensen til Slovenia (bare ca 45 minutter fra min hjemby). Vi fortsatte videre i ca en time og 15 minutter til hovedstaden i Slovenia, Ljubljana. Vi parkerte bilen ved elva, og tok en liten tur til det sentrale markedet. Stedet var bare pakket og du kan kjøpe alt fra ferskt brød til kjøtt, pølser, fisk, grønnsaker, frukt, blomster. Folk var ute i full kraft, selv shopping for lys for den årlige turen til kirkegården. Tross alt var det helgen av All Saints Day og folk tar sine gravlunder plikter på alvor i Central Europe.We gikk gjennom den gamle bydelen med sine brosteinsbelagte gater og deretter startet den jevn stigning opp til Castle Hill. På toppen er et gammelt slott med et renovert tårn som kan nås. Du kommer til toppen gjennom en veldig interessant svingete trapp og gang utenfor, det er en vakker 360 graders utsikt over det omkringliggende området, inkludert kalkstein knauser av Julian Alps.After en kort lunsj på en lokal pizzeria vi fortsatte vår kjøretur mot slovenske kysten. Jeg kunne ikke holde øynene åpne siden jeg var så sliten, så jeg gikk glipp av en god del interessant landskapet. Den Postojna fjellovergangen er alltid interessant, og etter at vi fikk nær Adriaterhavskysten. Vi kjørte ved den slovenske byene Koper, Strunjan og Izola og til slutt endte opp i Piran.Piran (tidligere Pirano - på italiensk) var en by som har endret hender mange ganger blant mange mennesker. De fleste av kjernen ble bygget av venetianerne og på høyden over byen er det et klokketårn som stilen er veldig minner om Campanile i Venezia. Ved siden av havnen er et vakkert torg med hus dateres tilbake flere århundrer. Vi sjekket inn på Hostel-Hotel Garni Val, svært lik en vandrehjem, hvor vi kunne bo for Euro 20/natt. Min svigerinne og jeg bodde i et rom med 4 senger (2 av dem bunkbeds), og toalettrom /dusj var i hallway.We gikk på en vakker spasertur gjennom byen, igjen hyggelige brostensbelagte gater, var været nydelig, hadde vi blå himmel med ca 20 grader. Selvfølgelig klatret vi klokketårn som ga oss en vakker 360 graders utsikt over byen og Adriaterhavet kysten i nord, hele veien forbi Trieste. Jeg fikk nesten hjerteinfarkt når klokkene i klokketårnet begynte å ringe rett ved siden av ørene mine. De var utrolig loud.We hadde en fin middag i kveld i en restaurant som heter "Delfin". Min bror hadde selvfølgelig fisk, en av de lokale spesialiteter. Jeg endte opp med å plukke opp en mage virus og på søndag og mandag ble jeg arbeider med noen svært ubehagelige symptomer. Søndag morgen sjekket vi ut og fortsatte vår ferd mot Italy.After ca 30 minutters kjøring og i utgangspunktet ingen grense sjekk på den slovenske-italienske grensen vi endte opp i Trieste, en by på 270.000 mennesker, og en viktig industri-og havnebyen ved nordenden av Adriaterhavet. Trieste pleide å være en del av det østerriksk-ungarske riket og arkitekturen er veldig minner om mange østerrikske byer. Vi besøkte torget med rådhuset, sjekket ut "Canale Grande", et uttak av havet som strekker seg inn i city.On havnefronten det var en slags utstilling av den italienske marinen, de militære og ulike politiets organisasjoner. 3 krigsskip var parkert i havna og tilsynelatende folk var i stand til å gå på tur inne i krigsskip. Alle slags militære og politi biler ble parkert i havneområdet og sjømenn, soldater og politimenn og kvinner var tilgjengelig for å svare på spørsmål, posere for bilder etc.After vår korte stopp i Trieste vi fortsatte vår nordlige italienske tur og stoppet i byen Cividale, en middelalderby som opprinnelig ble bygget av den germanske stamme av Langobards. Den har også en gammel by kjerne med gamle kirker, trange brosteinsbelagte veier og den mest kjente severdighet er "Tempietto", den lille tempel som ble bygget mange hundre år siden av Langobards.After lunsj (hvor jeg ikke kunne spise noen av de italienske delikatesser på grunn av mine mageproblemer) vi fortsatte vår vei hjem gjennom den italienske Val Canale,, Tolmezzo forbi Udine mot den østerrikske grensen. Det hadde vært regn i flere dager, og det var fortsatt strømme og alle fjellbekker var veldig nær til trengsel. Fosser overfylte med vann skulle skyte ned fra alle fjellene og de store elv, det Tagliamento, så ut som det skulle oversvømme området i svært nær future.About 3,5 timer senere var vi endelig kommet hjem i Weiz, etter å ha kjørt gjennom øsende regn. Søndag kveld og i går måtte jeg ta det med ro siden magen min var fortsatt plager meg mye. I dag har jeg endelig tok av, plukket opp min Leiebil på flyplassen i Graz, og jeg har brukt de siste to eller tre timer gjenoppdage min universitetsby. Jeg sjekket ut slottsbakken (Schlossberg) i midten av byen, gikk opp til Uhrturm (klokketårnet), symbolet for Graz, og så på alle de middelalderske restene av den gamle festningen slottet på toppen av bakken. Jeg også gikk gjennom byens sentrum, over Hauptplatz (hovedtorget med sitt marked, som også huser Rådhuset) og til slutt, etter noen utvidet søk, havnet i denne Internet cafe.So de siste dagene har vært ganske spennende, Østerrike, Slovenia, Italia. Det fine med Europa er de små avstandene mellom alle de forskjellige stedene. Et perfekt sted for en sightseeing aficionado.For hele artikkelen inkludert bilder please påhttp ://www.travelandtransitions.com /stories_photos /hello_graz.htm